Gjest Anonymous Skrevet 15. februar 2005 #1 Skrevet 15. februar 2005 Så dette i en novelle jeg leste, og har siden lurt på hva dette er for noe? Så tenkte jeg at kanskje det var noen her som kanskje visste! Vet du hva Pommac er/var for noe?? Blir veeeeeeldig glad om noen kan fortelle meg dette.
Arwen Skrevet 15. februar 2005 #2 Skrevet 15. februar 2005 http://www.raddapommac.se/ http://www.lindqvist.com/index.php?ID=1743 google er en genial oppfinnelse 1
Gjest gjesta Skrevet 15. februar 2005 #3 Skrevet 15. februar 2005 I hvilken sammenheng ble det nevnt da?
Gjest Anonymous Skrevet 15. februar 2005 #5 Skrevet 15. februar 2005 I hvilken sammenheng ble det nevnt da? Det sto noe om en gutt og hans kamerat (på 70-tallet) som var innom et eller annet sted og kjøpte en Pommac på deling.
Gjest gjesta Skrevet 15. februar 2005 #6 Skrevet 15. februar 2005 Det fantes en gang i tiden en supergod saft-is som et Pommac.
Gjest Anonymous Skrevet 15. februar 2005 #7 Skrevet 15. februar 2005 pommac er brus! sambo er svensk, de fikk alltid det på nyttårsaften da de var små, har den fortsatt i sverige.
Tusenfryd Skrevet 15. februar 2005 #8 Skrevet 15. februar 2005 Pommac er kjempegodt - det er en brun brus som kan minne litt om ingefærøl. Jeg kjøper den fortsatt i Sverige.
Gjest Moonshadow Skrevet 15. februar 2005 #9 Skrevet 15. februar 2005 Det sto noe om en gutt og hans kamerat (på 70-tallet) som var innom et eller annet sted og kjøpte en Pommac på deling. Er det Saabye Christensen du leser? Tror han nevner dette i nesten alle sine bøker.
Gjest Lea Skrevet 15. februar 2005 #10 Skrevet 15. februar 2005 Jeg husker det som en brus eldre mennesker likte Og når den forsvant gikk de over til Mozell...
Gjest Madam Felle Skrevet 15. februar 2005 #11 Skrevet 15. februar 2005 Det fantes en gang i tiden en supergod saft-is som et Pommac.
Gjest Tristessa Skrevet 15. februar 2005 #12 Skrevet 15. februar 2005 Pommac slik jeg kjenner det, er en type svensk brus som utseendemessig minner om Champagnebrus.
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2005 #13 Skrevet 18. februar 2005 Er det Saabye Christensen du leser? Tror han nevner dette i nesten alle sine bøker.
Brunhilde Skrevet 18. februar 2005 #14 Skrevet 18. februar 2005 Pommac og Lacryl er for meg synonymt med tidlig Grete Roede. Akk ja.
Goldendreams Skrevet 19. juni 2012 #15 Skrevet 19. juni 2012 Så dette i en novelle jeg leste, og har siden lurt på hva dette er for noe? Så tenkte jeg at kanskje det var noen her som kanskje visste! Vet du hva Pommac er/var for noe?? Blir veeeeeeldig glad om noen kan fortelle meg dette. Pommac er en svensk brus som har eksistert siden 1919. Oppskriften er hemmelig, men det sies at den inneholder ca 25 fruktsorter. Carlsberg besluttet i 2004 å legge ned produksjonen på grunn av sviktende salgstall, men etter at 50 000 skrev under på en protestliste, besluttet Carlsberg å fortsette salget. Pommac ble skapt av Anders Lindahl (født i Närke i 1860). Han produserte også legemidler som Lazarol og Lazarin og vaskemiddelet Vita Tvättbjörn. Anders Lindahl eide flere fabrikker, bl.a. Kallebäcks Vattenfabrik i Göteborg, som lå der Världskulturmuseet ligger i dag. Der arbeidet laboratoriesjef Alfred Nummelin, som blandet ulike ekstrakter med vann, og tilsatte kullsyre. De ulike blandingene ble sendt til Stockholm, der de ble prøvesmakt av Anders Lindahl. Den endelige versjonen ble kalt Pommac, et navn som er en kombinasjon av Pommery og Cognac.
FantasDick Skrevet 19. juni 2012 #17 Skrevet 19. juni 2012 (endret) Link til Wiki hvor teksten til Goldendreams er hentet fra. Mamma elsker Pommac og jeg må alltid kjøpe det til henne når jeg er i Sverige/Finland. Jeg hater den. Edit: whoa, jeg så ikke at tråden var så gammel! Powerbump! Endret 19. juni 2012 av Zaphireh
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå