Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har sett programmet med Berit Nordstrand og Klaus Sonstad? Jeg blir ikke overbevist for å si det sånn. Maten er sikkert god, men synes det blir litt hel ekstremt...Bare meg?

Anonymkode: 7e1f9...3fd

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kikket såvidt på det, og ble egentlig irritert. "Æ glæmt å si at det var tran i smootien, haha". Ja vi skjønner at vi trenger å spise mer fisk og grønt, men liker ikke lureri. Ender opp med unger som ikke tør å smake på nye ting... 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det som slo meg, var at det kreves en del dyre og spesielle varer, og det er det ikke alle som har råd til. 

Anonymkode: e3140...819

• Liker 5
Skrevet

Syns programmet er Bra teit. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Enig med dere begge. Også synes jeg at fokuset blir veldig ensidig- jeg skjønner at konseptet nettopp er at det skal være sunt. Også tror jeg kanskje ikke det er lappene som trengs å sunnifiseres heller. Jeg spiser iallfall ikke det hver dag. Ikke hver måned heller for den saks skyld...:) Også lurer jeg litt på, hvor langt går legerollen egentlig? De sier jo at hun er det (og det stemmer jo forsåvidt), men er det som lege som profesjonalitet eller som den matinteresserte Nordstrand programmet handler om?

• Liker 2
Skrevet

Synes det er ganske bra jeg. Man MÅ ikke bruke hver eneste ingrediens hun bruker, hva med å prøve å ta med seg noen av tingene ho nevner? F eks lage salsa fra bunnen. Må ikke slutte å spise kjøtt og ta en skikkelig helomvending liksom.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Forsåvidt sant :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble provosert rett og slett. At berit nordstrand, som lege kan stå og ha det programmet der?? 

0 karisma. Og et overfokus på «sunn» mat trigger spiseforstyrrelser for mange. Hvorfor trenger vi flere slike program?? Kan vi ikke få gi litt faen, vi vet alle hva som er sunt og ikke. Jeg bytter fint kanal når det mølet der kommer på skjermen. 

Anonymkode: a229f...320

• Liker 6
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble provosert rett og slett. At berit nordstrand, som lege kan stå og ha det programmet der?? 

0 karisma. Og et overfokus på «sunn» mat trigger spiseforstyrrelser for mange. Hvorfor trenger vi flere slike program?? Kan vi ikke få gi litt faen, vi vet alle hva som er sunt og ikke. Jeg bytter fint kanal når det mølet der kommer på skjermen. 

Jeg er enig i at det er et overfokus på sunn mat der. "Det inneholder det og det og er bra for det og det". Sånn sier hun om hver eneste ingrediens hun bruker. Hun er jo virkelig spesielt interessert og det er ikke en ingrediens uten en baktanke der. Alt må være bra for noe. Tror det sunneste er å ha litt mer balanse i spisevanene sime enn hun der, og faktisk også bare spise noe fordi det er godt, ikke fordi det alltid er så bra for tarmen etc etc. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Jeg føler at Nordstrand har den oppfatningen at det kun er manglende kunnskaper hos folk det står på.  Hvis vi bare blir godt nok opplyst, vil vi bli slanke og supersunne, alle sammen. 

Anonymkode: b1062...074

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det var det samme inntrykket som jeg fikk. Datteren kommenterer jo også «du trenger jo ikke å ødelegge alt som er godt her i verden da». Hun likte riktignok lappene med ansjos, men jeg må innrømme at jeg forstår skepsisen. Det er fint og bra å være opptatt av folkehelsa, men jeg synes hele greia ble litt moraliserende. Må absolutt alt handle om at det skal være byggeklosser for kroppen? Går det ikke an å spise noe bare fordi liksom?:) 

• Liker 7
Skrevet
22 minutter siden, Kartoffel skrev:

Jeg er enig i at det er et overfokus på sunn mat der. "Det inneholder det og det og er bra for det og det". Sånn sier hun om hver eneste ingrediens hun bruker. Hun er jo virkelig spesielt interessert og det er ikke en ingrediens uten en baktanke der. Alt må være bra for noe. Tror det sunneste er å ha litt mer balanse i spisevanene sime enn hun der, og faktisk også bare spise noe fordi det er godt, ikke fordi det alltid er så bra for tarmen etc etc. 

Jeg synes det bare er bra at hun forteller hvorfor hun bruker hver ingrediens jeg. Spesielt fordi det ofte kan være litt annerledes enn hva man vanligvis finner i oppskrifter. :)

Endelig et annerledes matprogram som bruker ingredienser jeg selv bruker og som har fokus på helsegevinstene. Som jeg ikke opplever som belærende men informativt. Mye vet man jo fra før, men har lært et par ting.

Når jeg ser på Wenche lage mat på God Morgen Norge, så forklarer hun jo også like mye. Hun opplyser til og med at maten er glutenfri selv om den ikke inneholder noen former for korn. Dét er enda mer ovenfra og ned synes jeg, for det handler ikke om kunnskap om produktene engang, men logikk. En omelett med paprika og brokkoli.., trodde ikke den hadde høyt innhold av gluten akkurat. 

Har Berit på serieopptak. :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg skulle ønske dette programmet kunne være det matlagings-programmet som jeg virkelig savner på TV. Programmet som inviterer artige folk til å lage hverdagsmat. Type "Ny vri på taco'n." "Prøv DENNE kule pizza'n med hjemmelaget ... alt." "Kjøttkakene bestemor ikke har smakt!"

Jeg savner matlagingsprogrammer som lager mat folk faktisk VIL lage. Og mat folk allerede spiser. Espelid-Hovig i 2018, liksom. Moderne variant. Ikke med fokus på kalorier eller sunnhet, men at det er implisitt fordi man lager maten fra bunnen og har varierte oppskrifter. Episodene kan ha f.eks vegetar-fokus, en kjendis som spiser vegant kan være gjest, en lege kan forklare hva hun liker å spise i løpet av dagen. Spis middag med en familie, anmeld en restaurant i en ny norsk by hver uke, vetta fanken jeg. Men noe nytt, og mer hverdagslig. Noe folk faktisk vil bli inspirert av og ikke føler seg "shamet" eller får dårlig samvittighet av. Folk fleste vil bli bedre på å lage mat, men det er mye hverdag og det er mye som skal rekkes hver dag. Det må være artig, og samtidig være spennende og lærerikt.

Jeg føler alle mat-konkurranser og slikt på TV fokuserer på mat folk ikke har noen erfaring med å lage, ei heller har seeren noen interesse av å gå på kjøkkenet å lage de. Hvis meg hvordan man lager en jæskla god burger, eller hvordan DU lager fisk og poteter (av den varianten kokken liker) spennende. Mat folk faktisk spiser. Kjenner jeg kunne rablet videre i all evighet, men jeg er lei av programmer som kunne vært så bra, men akk nei.

• Liker 8
Skrevet (endret)
55 minutter siden, Scherbatsky skrev:

Jeg skulle ønske dette programmet kunne være det matlagings-programmet som jeg virkelig savner på TV. Programmet som inviterer artige folk til å lage hverdagsmat. Type "Ny vri på taco'n." "Prøv DENNE kule pizza'n med hjemmelaget ... alt." "Kjøttkakene bestemor ikke har smakt!"

Jeg savner matlagingsprogrammer som lager mat folk faktisk VIL lage. Og mat folk allerede spiser. Espelid-Hovig i 2018, liksom. Moderne variant. Ikke med fokus på kalorier eller sunnhet, men at det er implisitt fordi man lager maten fra bunnen og har varierte oppskrifter. Episodene kan ha f.eks vegetar-fokus, en kjendis som spiser vegant kan være gjest, en lege kan forklare hva hun liker å spise i løpet av dagen. Spis middag med en familie, anmeld en restaurant i en ny norsk by hver uke, vetta fanken jeg. Men noe nytt, og mer hverdagslig. Noe folk faktisk vil bli inspirert av og ikke føler seg "shamet" eller får dårlig samvittighet av. Folk fleste vil bli bedre på å lage mat, men det er mye hverdag og det er mye som skal rekkes hver dag. Det må være artig, og samtidig være spennende og lærerikt.

Jeg føler alle mat-konkurranser og slikt på TV fokuserer på mat folk ikke har noen erfaring med å lage, ei heller har seeren noen interesse av å gå på kjøkkenet å lage de. Hvis meg hvordan man lager en jæskla god burger, eller hvordan DU lager fisk og poteter (av den varianten kokken liker) spennende. Mat folk faktisk spiser. Kjenner jeg kunne rablet videre i all evighet, men jeg er lei av programmer som kunne vært så bra, men akk nei.

En blanding mellom Wenche Andersen og Jamie Oliver? 

I tillegg til disse to som man har uendelige oppskrifter fra; Eivind Hellstrøm har en egen serie på TV3's nettside. Arne Brimi lager mat i "Gutta på tur". Ole Martin Alfsen viser noe i hver episode av "Fire stjerners middag". Så har du "Fingrene av fatet" der de lager enkle retter på en halvtime. Ole Jonny Eikefjord lager hverdagsmat hver kveld på "Sommertid". Hver uke lager en gjestekokk fra et finere serveringssted i Oslo mat i "Matkontrollen". Ida Gran-Jansen presenterer desserter i "Idas fristelser". Og en hel haug andre som jeg ikke orker nevne... 

Så jeg føler hverdagsmaten alle spiser er meget godt dekket egentlig... Er sjukt lei av burger, pizza, lasagne og bolognese med 'en vri', som bare viser seg å være det samme gamle likevel med raspa gulrot i eller no'...

Men jeg er over snittet glad i å lage mat og bruker mye tid på å fikse fra bunnen av. Da er jeg også opptatt av at den maten jeg bruker så mye tid på er næringsgivende og sunn. :)

Jeg bruker knapt hvetemel, men lager heller ikke brød av gress og stein. Derfor synes jeg Berits oppskrifter er fine. De er sunne, men ikke overdrevet. :) Ser for meg at jeg hadde byttet ut honningen med sukker da, er ikke så redd for å tilsette ei spiseskje med sukker i et brød på over en kilo...

Endret av Mippi
  • Liker 2
Skrevet

Mest som Ida sitt program egentlig, bare med mat istedenfor dessert. Ida baker ting andre også fint klarer uten å måtte raide Cacas for utstyr eller spesialbestille ingredienser fra utlandet. Kanskje litt høyere energi-nivå (nå skal jo hennes program være koselig og avslappende, og derfor ser jeg også på det). Bare et rent "Nå lager vi god mat a' dere" program. Kanskje noe moro attåt (som er logisk). Og jeg liker både Alfsen og Ole Jonny godt, men jeg tenker et program som går når folk faktisk setter seg ned og ser på TV, og ikke bare sommerstid. 

Jeg lager også min mat fra bunnen av. Det er derfor jeg vil ha noen med karisma og talent som kan inspirere folk som trenger litt inspirasjon eller nye ideer. Min mor slet med mangel på inspirasjon i matveien gjennom min oppvekst. Hun jobbet fullt, pappa jobbet mye overtid, vi gikk flere fritidsaktiviteter, og hun hadde rett og slett ikke inspirasjon, så det ble mye det samme om og om igjen. Men mat skal jo være gøy, og det er viktig at barn lærer at mat skal være godt og også gi riktig energi. Og jeg mener et rent matlagings-program, ikke kjendisene som konkurrerer, skal de være med skal de bidra med noe mat-nyttig ;) Ordentlig mat er som oftest sunn, men hva vi legger i de begrepene hver for oss kan jo være forskjellig (og det er helt greit, jeg synes selv Berit også har gjort mye bra, og mine ønsker er jo bare det - ønsketenking). Jeg er ikke redd for å bruk smør, fløte eller sukker, bare det hører hjemme, så i min verden er også det sunt, det handler bare om balanse. Jeg vil at mat skal være noe folk ønsker å bruke tiden sin på, og et samlingspunkt for hele familien med kos. Unga på en stol ved kokeplata og foreldre som er til stede. Noe positivt.

Jamie Oliver sine programmer liker jeg godt fordi det går fort, det er som oftest ting folk kan lage selv og han har karisma. Man kan si mye rart om Jamie, men kunnskap om mat har han i alle fall spredt verden rundt, og han har også hatt fokus på at barn skal spise ordentlig mat. Men jeg vil ha en på norsk. Inspirer folk til å lage ordentlig mat. Jeg sier ikke bare pizza og burger, men ting folk faktisk spiser i 2018. "Gode gamle" norske retter som torsk og poteter med saus, men også en ny vri på tacofreddan og hvordan gjøre noe nytt til lørdagskosen.

Jeg føler til og med jeg kjenner to fyrer som begge kunne hatt programmet jeg ser for meg i hodet mitt, men ingen av de er kjente ansikt, og det kan jo værra greitt.

Er jo ønsketenking heile greia :)

AnonymBruker
Skrevet

Syns hun er i overkant opptatt av "sunnhet", altså.. raffinert sukker er ikke superdupermegakrise. Hun vil ha alt sukker ut av kosten, erstattet med ting som melasse, kokossukker og honning. I alt. Virker som hun er livredd sukker. Og alt får en litt sånn "men det er jo ikke helt bra, fordi..." Syns Klaus er en bra motpol, da, som blir litt sånn "joda, men det er jo faktisk helt greit å..." ;) 

Anonymkode: 2bc7e...a6c

• Liker 4
  • 1 måned senere...
Skrevet

Personlig liker jeg programmet veldig godt fordi det gir meg tips for hvordan jeg enklere kan innføre sunnere matvarer i hverdagsmiddagene! Er rett og slett blitt frelst av byggrynsris! Smaker godt, og metter lengre enn vanlig ris.

Har sett alle episodene, og dess mer man ser dess mer nyansert/avslappet synes jeg holdningene blir. Føler ikke hun har fokus på kalorier og at maten skal være slankemat, men at det kan være viktig å begynne å tenke på hva man faktisk putter i kroppen. Stor forskjell på 100 kcal brus og 100 kcal brokkoli f.eks (satt veldig på kanten). Klaus er en god motpart og er stemmen til alle som kjenner på motstand til et slikt opplegg. Til tider er manuset litt vel kleint, men det er litt av sjarmen. 

Skader uansett ikke å spise LITT sunnere. Om man tar med seg 2-3 tips fra programmet tror jeg det er mye bedre enn ingenting. 

• Liker 6
Skrevet
2 hours ago, misssssnorway said:

Personlig liker jeg programmet veldig godt fordi det gir meg tips for hvordan jeg enklere kan innføre sunnere matvarer i hverdagsmiddagene! Er rett og slett blitt frelst av byggrynsris! Smaker godt, og metter lengre enn vanlig ris.

Har sett alle episodene, og dess mer man ser dess mer nyansert/avslappet synes jeg holdningene blir. Føler ikke hun har fokus på kalorier og at maten skal være slankemat, men at det kan være viktig å begynne å tenke på hva man faktisk putter i kroppen. Stor forskjell på 100 kcal brus og 100 kcal brokkoli f.eks (satt veldig på kanten). Klaus er en god motpart og er stemmen til alle som kjenner på motstand til et slikt opplegg. Til tider er manuset litt vel kleint, men det er litt av sjarmen. 

Skader uansett ikke å spise LITT sunnere. Om man tar med seg 2-3 tips fra programmet tror jeg det er mye bedre enn ingenting. 

Enig i dette! Berit Nordstrand har en del å gå på når det gjelder karisma og det å "komme gjennom skjermen" (eller hva det nå heter;-). Men - jeg har veldig sansen for mye av maten de lager og syns det er lærerikt. Syns ikke det er overdrevet fokus på sunnhet heller.

• Liker 2
Skrevet
På 9. mars 2018 den 13.34, AnonymBruker skrev:

Syns hun er i overkant opptatt av "sunnhet", altså.. raffinert sukker er ikke superdupermegakrise. Hun vil ha alt sukker ut av kosten, erstattet med ting som melasse, kokossukker og honning. I alt. Virker som hun er livredd sukker. Og alt får en litt sånn "men det er jo ikke helt bra, fordi..." Syns Klaus er en bra motpol, da, som blir litt sånn "joda, men det er jo faktisk helt greit å..." ;) 

Anonymkode: 2bc7e...a6c

I de mengdene mange vanlige folk spiser sukker i dag, så er det faktisk krise. Vi spiser oss sykere og sykere her i landet, og alle gjemmer seg bak "det er sunt for sjela". Det er ikke lørdagsgodtet sin feil, (for én dag i uka med sukker er lov), men alle de andre dagene som det drikkes brus i lunsjen, og spises sjokolade både i bilen på vei hjem fra butikken og i sofaen forran tv'n på kvelden. 

Noen nevnte lenger opp her at folk veit jo selv hva som er sunt og ikke, og det er nok sant. Men folk flest veit nok ikke konsekvensene av alt det usunne de putter i seg til stadighet. Det er jo en grunn til at de som er jobber innen kosthold og ernæring ikke spiser noe særlig sukker, mens resen av gjengen sitter uvitende hjemme og tror at det er helt greit å drikke lettbrus fordi den er uten sukker. Så derfor prater Berit Nordstand som hun gjør i progammet, for å prøve å nå ut til så mange som mulig, for å prøve å gjøre en forskjell. Det får hun kanskje ikke til med deg, eller flere av de andre som har kommentert i denne tråden, men i facebookgruppa til Bra Godt, er det snart 40 000 medlemmer så en del har hun nådd fram til allikevel.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Må innrømme at jeg synes serien har blitt mer modifisert utover i episodene. Jeg var kanskje litt kjapp til å dømme, og tar selvkritikk på det. Man trenger jo ikke å følge det hun sier slavisk så ja... Klaus er en fin type,  og det er tydelig at Nordstrand er empatisk som person, og de utfyller hverandre ganske bra - så alt i alt er serien OK likevel 😊

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...