Elán Skrevet 8. mars 2018 #1 Skrevet 8. mars 2018 Jeg sliter med depresjon og har gjort det i mange år. Skal bli utredet videre om det er bipolar, PTSD eller noe annet jeg har. Jeg har nå gått gjennom et brudd med min samboer og jeg skal flytte ut. Jeg har slitt med dette i flere uker og de tre siste dagene har jeg vært så langt nede at jeg ikke har visst hva jeg skulle gjøre med det, har følt meg håpløs og fortapt i en bunnløs sorg. Senest i gårkveld lå jeg 3 timer på badegulvet og gråt, hyperventilerte og hjertet dunket som en gal. I dag startet dagen dårlig med mekling og tårer og mer negativt. Nå er jeg overlykkelig, hyperaktiv, klarer ikke sitte i ro og må opp å løpe rundt. Jeg har sett på biler og søkt på diverse steder om å få billån. Uten å ha fått svar er jeg fullstendig klar til å reise å hente bilen som jeg egentlig ikke har fått lån til eller vet om er tilgjengelig engang. Altså er jeg klar til å slippe alt i henda mine for å dra NÅ for å hente bilen som står 6 timer kjøring unna her jeg bor. Jeg er forferdelig impulsiv. Finner jeg på noe, så må jeg gjøre det NÅ, det kan ikke vente til i morgen eller over helgen, da ramler jeg rett i kjelleren igjen. Det kan være så lite som å ta med barnet i bassenget til dette med å hente en bil. Jeg er gjerne ekstra raus med pengebruken og kjøper mer enn hva jeg egentlig har råd til, men det er ting jeg har bruk for likevel, klær til jenta mi, klær til meg selv da jeg har mye med hull i og som er for smått. Er det dette som vil si å være manisk? Har hatt noen slike episoder, men denne var veldig framtredende i forhold til slike episoder jeg har hatt tidligere.
Gjest aell Skrevet 8. mars 2018 #2 Skrevet 8. mars 2018 Hypomani kanskje? Hvis denne oppstemtheten varer i et par dager kan det muligens være hypomani, men hypomani har et krav på 4 dagers varighet. Hvis det kun varer i et par timer minner det mer om emosjonell instabilitet som kan ses ved blant annet EUPF og PTSD (men er det mange andre kriterier enn kun oppstemthet som må oppfylles for å få en av disse diagnosene). Vanskelig for noen her inne å si egentlig, du får høre med behandleren din. Dog håper jeg det går bedre for deg snart, og at du får den behandlingen du trenger!
Elán Skrevet 8. mars 2018 Forfatter #3 Skrevet 8. mars 2018 5 minutter siden, aell skrev: Hypomani kanskje? Hvis denne oppstemtheten varer i et par dager kan det muligens være hypomani, men hypomani har et krav på 4 dagers varighet. Hvis det kun varer i et par timer minner det mer om emosjonell instabilitet som kan ses ved blant annet EUPF og PTSD (men er det mange andre kriterier enn kun oppstemthet som må oppfylles for å få en av disse diagnosene). Vanskelig for noen her inne å si egentlig, du får høre med behandleren din. Dog håper jeg det går bedre for deg snart, og at du får den behandlingen du trenger! Takk. Skjønner det er vanskelig å stille en diagnose på nett. Jeg vet ikke mye om det med å ha så opp- og nedturer, da det stort sett er nedturer som er normalen for meg. Det er bare timer det varer for meg. Slik som i går startet humøret dårlig, noen timer senere ble jeg skikkelig lykkelig og så noen timer senere ramlet jeg helt ned til angstanfall-nivå og type humør man kontakter legevakt med. Skal høre med behandleren min i morgen!
aiba Skrevet 8. mars 2018 #5 Skrevet 8. mars 2018 Jeg har vært innlagt med mani flere ganger. Kan ikke skjønne at en mani kan forløpe noen timer der man raser ned igjen over en bagatell. Minner mer om EUPF? Jeg er manisk i flere mnd. Blir innlagt. Fører ofte til ville psykoser.
isw Skrevet 8. mars 2018 #6 Skrevet 8. mars 2018 Synes dette minner om en eller annen form for rapid cycling bipolar. Høres ikke 100% ut som EUPF siden trådstarter tydeligvis blir manisk uten noen nevneverdig grunn. Men man kan jo aldri si aldri på nett.
Gjest aell Skrevet 8. mars 2018 #7 Skrevet 8. mars 2018 1 minutt siden, isw skrev: Synes dette minner om en eller annen form for rapid cycling bipolar. Høres ikke 100% ut som EUPF siden trådstarter tydeligvis blir manisk uten noen nevneverdig grunn. Men man kan jo aldri si aldri på nett. Synes ikke det minner helt om det heller, med tanke på at ts har lange nedturer og av og til korte oppturer. Rapid cycling skifter ofte flere ganger om dagen, fra manisk til deprimert. Dog er jeg enig med at det ikke høres ut som EUPF heller, men vil legge til at man ikke alltid har en nevneverdig grunn for å få en opptur eller nedtur når man har EUPF. Har selv EUPF, og humøret mitt svinger ofte uten at jeg har en fjerneste anelse om hvorfor.
aiba Skrevet 8. mars 2018 #8 Skrevet 8. mars 2018 Hvis jeg hadde mistenkt mani ville jeg lagt meg inn fort som faen så det kunne behandles før det gikk for langt. Det gjorde ikke jeg i 2012 og betaler for det den dag idag med enormt kaos i hodet
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå