Gå til innhold

Mitsubishi Outlander PHEV - lademuligheter


mr.cuac

Anbefalte innlegg

Vi har landet på at vi enten går for denne bilen eller en Passat GTE stasjonsvogn.

Passat GTE er noe trangere enn Outlander i baksetet (vi har to barneseter, 3 og 5 år), men har til gjengjeld større bagasjerom.

Er det noen som vet hvordan Outlanderen kan lades? Ifølge de opplysningene jeg fikk hos VW, kan man på Passat GTE justere ladestyrken i bilens oppsett (5A, 10A og 13A)
Er dette mulig på Outlander evt på ladeboksen?

Vi har nemlig den utfordringen at i sameiet vi bor, deler 4 garasjer med tilhørende utelys på en 10A kurs. Dette fungerer fint i hverdagen (jeg får fint koblet til f.eks en støvsuger og polermaskin), men det er jo en grense for hvor mye denne kursen kan belastes på likt. To av garasjene har i tillegg motoriserte garasjeporter.

Jeg skjønner at bilen ikke vil stå og lade konstant, den vil jo bare lade seg opp når batteriet synker under en viss prosent.

Men allikevel, er det mulig å justere ladestyrken slik man kan på Passat GTE?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 minutter siden, mr.cuac skrev:

Vi har landet på at vi enten går for denne bilen eller en Passat GTE stasjonsvogn.

Passat GTE er noe trangere enn Outlander i baksetet (vi har to barneseter, 3 og 5 år), men har til gjengjeld større bagasjerom.

Er det noen som vet hvordan Outlanderen kan lades? Ifølge de opplysningene jeg fikk hos VW, kan man på Passat GTE justere ladestyrken i bilens oppsett (5A, 10A og 13A)
Er dette mulig på Outlander evt på ladeboksen?

Vi har nemlig den utfordringen at i sameiet vi bor, deler 4 garasjer med tilhørende utelys på en 10A kurs. Dette fungerer fint i hverdagen (jeg får fint koblet til f.eks en støvsuger og polermaskin), men det er jo en grense for hvor mye denne kursen kan belastes på likt. To av garasjene har i tillegg motoriserte garasjeporter.

Jeg skjønner at bilen ikke vil stå og lade konstant, den vil jo bare lade seg opp når batteriet synker under en viss prosent.

Men allikevel, er det mulig å justere ladestyrken slik man kan på Passat GTE?

 

Outlander er 10A.

Anonymkode: 7df08...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde nye ladere brukte magi for å trekke så mye som mulig uten å sprenge sikringen? Aner ikke hvordan de får det til da.

Du kan vel kjøpe en lader med 5A hvis du vil ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, abrasiveRefraction said:

Trodde nye ladere brukte magi for å trekke så mye som mulig uten å sprenge sikringen? Aner ikke hvordan de får det til da.

Du kan vel kjøpe en lader med 5A hvis du vil ha det.

Jeg spør dumt, men er det mulig å tvinge den ned på 5A vha en uoriginal lader? For jeg regner ikke med at slike er å oppdrive hos Mitsubishi. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hybrid; det verste av begge verdener, bittesmå tunge batterier som var kun kort tid og fossilmotorer som kjører hybrid-leamiken resten av tiden..

yea yea

Når det gjelder ladekabler så har de fleste hybrider begrensinger på 16A. Ladekablene som leveres med bilene er som regel begrenset til maks 10A på shuko og 1-fase 16 eller 32A type1/2.

Anonymkode: ecc24...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hybrid; det verste av begge verdener, bittesmå tunge batterier som var kun kort tid og fossilmotorer som kjører hybrid-leamiken resten av tiden..

yea yea

Når det gjelder ladekabler så har de fleste hybrider begrensinger på 16A. Ladekablene som leveres med bilene er som regel begrenset til maks 10A på shuko og 1-fase 16 eller 32A type1/2.

Anonymkode: ecc24...d25

Om vi hadde hatt en kjørestil som innebar å kjøre lange strekninger så hadde nok dine tanker rundt hybrid vært sanne.

Men vår kjørestil er mange korte turer, med en lengre tur eller to i helgene. Så for vår del er hybrid en grei løsning.

Tesla er forresten utelukket. Altfor trangt og dyr.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter noe googling fant jeg denne :)

 

https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladekabler/products/siemens-cc100a-schuko-til-type-1-justerbar-ladekabel-6a-13a-1-fas

 

Den passer til Outlander phev, så da blir det antakelig en slik en i garasjen istedenfor dagens S-MAX. 

Ja, vi mister noe danseplass.. Og vi skulle ønske vi kunne kjøpe en ny S-MAX eller Galaxy. (vi har midlene til det). 

Men siden disse ikke kommer som hybrid med det første og trenden i Norge er at de rene fossile alternativene faller i pris (og interesse) ... Så får det bli en Outlander PHEV nå og en større bil senere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, mr.cuac skrev:

Om vi hadde hatt en kjørestil som innebar å kjøre lange strekninger så hadde nok dine tanker rundt hybrid vært sanne.

Men vår kjørestil er mange korte turer, med en lengre tur eller to i helgene. Så for vår del er hybrid en grei løsning.

Tesla er forresten utelukket. Altfor trangt og dyr.

 

Om dere stort sett kjører mange korte turer passer det strengt tatt godt med elbil også. Men utfordringen blir da lading i garasjen. På den annen side bør strømtilførsel uansett utbedres da flere og flere ønsker å gå over til ren elbil. Om dere fortsatt bor i samme borettslag om 5 år, blir bare problemet utsatt i 5 år.

Anonymkode: cf2a1...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sameiet har planlagt å utbedre kursen ut til garasjene, men det vil nok ikke skje før tidligst 2019 en gang. 

Så inntil videre vil i alle fall hybrid fungere for vår del. De andre naboene ser ut til å tviholder på sine fossile biler en stund til. 

Det vi ikke vet ennå er om den nye naboen som flytter inn har elbil. Hvis ja, vel.... Da må muligens alle belage seg på en større utgift tidligere en antatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering i denne tråden:

 

Vi valgte tilslutt å gå for Passat GTE.

Årsaken til dette er at Outlander PHEV føltes veldig daff ut når vi prøvekjørte den.
Dette skyldes antakelig 2.0 motoren som ikke har noen turbo i seg. Med andre ord en ren bensinmotor på 120 hk som, når batteriet er tomt eller man ønsker å aksellerere, skal drive nærmere to tonn.

Og det er ganske rart i grunn, da bilen samlet sett har 203 hk. Dreimomentet fra en elektromotor skal også være tilstede med en gang, men her virket hele løsningen som om noen hadde hatt noe dårlig tid og aldri gadd å fikse dette i ettertid.

Passat GTE, med kun 16 hester mer, lever i en helt annen verden. Fra det øyeblikket man tråkker ned pedalen kjenner man at her er det noen som virkelig ber hestene om å jobbe på riktig måte.

Outlanderen viste i tillegg hvilke GPS satelitter den hadde kontakt med, men noen innebygd navigasjon var det ikke.

Her må man belage seg på å koble til mobilen (Apple CarPlay eller Android Auto) for deretter å bruke kartet på mobilen.
Det eneste positive ved å bruke en slik løsning er at man da kan få Live-oppdateringer over trafikken.
Men så er jo det store spørsmålet.... Hvordan klarer bilen dette samt å vise oppdaterte kart hele tiden?

Mobildata..

Det er klart, det går ikke med så himla mye data. Antakelig bare 10-15 Mb pr dag, men allikevel.
Når man plutselig når taket sitt, hvilket ofte kan skje om man streamer noen videoer på VG Nett osv.., må man jo kjøpe mer datatrafikk.

Om dette skulle skje når vi er i utlandet med bilen, så er jo prisen en helt annen enn det her hjemme i Norge (vi kjører en del til Tyskland)

Videre var det strengt tatt litt sånn billighetsfølelse over enkelte løsninger. Litt mye gjenbruk av deler fra andre modeller osv.
(koppeholder i bagasjerommet ettersom Outlander kommer som 7-seter i fossilversjonen, kun elektrisk sete til fører. Selv i S-Edition)

Passat derimot hadde mer helhetlige løsninger, ting som bare fungerte og lå der man forventet å finne de.
Menyene var enkle å navigere seg gjennom, man slapp å lete.

Ja, vi må belage oss på å sette oss ned i bilen istedenfor inn i bilen. Men alt i alt, så var det nok ikke noe dårlig valg å gå for Passat GTE istedenfor.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bra valg. Er superfornøyd med våres Passat GTE, kjørt 40000km nå.

Anonymkode: 526f3...d37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bra valg. Er superfornøyd med våres Passat GTE, kjørt 40000km nå.

Anonymkode: 526f3...d37

Er bare nyskjerrig på en sak ang hybridbiler. I min krets blir det hevdet av enkelte at bil med batteridrift i tillegg til forbrenningsmotor, er det så godt som 4-hjulstrekk. Mitsubishi har det satt opp slik, for et den skal kunne kalle seg dét. Men er det slik at Passaten også er slik? Eller er den en ren forhjulstrekket med hybrid framdrift?

Vurderer selv en GTE fra VW ved neste bytte, men vet ikke når det blir enda :) 

Anonymkode: 94a55...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet at noen hybrider (bla. Outlander) har det systemet, men de er vesentlig dyrere (eller kjipere, som Outlander). Foreløpig er det kun forhjulsdrift på Volkswagen's GTE modeller.

Anonymkode: 526f3...d37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kompis kjøpte Passat GTE da den kom. 

Har nok vært på verksted med den 15 ganger for diverse tilbakekallinger og feil han selv har oppdaget. 

Anonymkode: c10e4...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kompis kjøpte Passat GTE da den kom. 

Har nok vært på verksted med den 15 ganger for diverse tilbakekallinger og feil han selv har oppdaget. 

Anonymkode: c10e4...d86

Derfor bør man aldri kjøpe førstegenerasjon av en bilmodell!

Hilsen bilmekanikeren 

Anonymkode: de9a4...21d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...