Gå til innhold

"kjønn sitter i hodet"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser folk roper ut i hytt og pine om at kjønn sitter i hodet, og at alle kan identifisere seg som det de vil om dagen. Men hvor mange folk er egentlig enig i det her?? I min krets er det hvertfall svært få. Men over alt på sosiale medier virker det så normalisert. Blir forvirra her jeg nå!

Anonymkode: f4d79...047

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Virkelig? Jeg ser ingen som roper ut om det

Når det er sagt, så er der studier som tyder på at hormoner kan påvirke hjernen og gi en annen følelse av kjønn, ja. Det er egentlig logisk når man tenker etter hvordan hormoner og andre prosesser i kroppen kan påvirke humør, følelser, identitet, hvor mentalt til stedet man er osv. Om du har mageproblemer er det mer sannsynlig at du vil være deprimert eller ha angst. Om du har schizofreni kan du ha en annen virkelighetsoppfatning enn folk flest.

Det er mange prosesser i kroppen som påvirker hvordan vi oppfatter oss selv og verden

Anonymkode: b4e06...b8a

AnonymBruker
Skrevet

tror nok 99% er enig med deg, men den siste prosenten er veldig aktiv på sosiale og tradisjonelle medier. Venstrevridd presse elsker å gi spalteplass til slike meninger og har sørget for at vi har fått det med oss. Virker som det er så lite reelt å klage på i den tradisjonelle likestillingsdebatten at de må finne en ny retning og nye problemer.

Anonymkode: 01590...72f

• Liker 6
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virkelig? Jeg ser ingen som roper ut om det

Når det er sagt, så er der studier som tyder på at hormoner kan påvirke hjernen og gi en annen følelse av kjønn, ja. Det er egentlig logisk når man tenker etter hvordan hormoner og andre prosesser i kroppen kan påvirke humør, følelser, identitet, hvor mentalt til stedet man er osv. Om du har mageproblemer er det mer sannsynlig at du vil være deprimert eller ha angst. Om du har schizofreni kan du ha en annen virkelighetsoppfatning enn folk flest.

Det er mange prosesser i kroppen som påvirker hvordan vi oppfatter oss selv og verden

Anonymkode: b4e06...b8a

Ser det over alt på sosiale medier, det er ikke sider jeg følger engang, det popper bare opp. 

Men du sier noe der

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser folk roper ut i hytt og pine om at kjønn sitter i hodet, og at alle kan identifisere seg som det de vil om dagen. Men hvor mange folk er egentlig enig i det her?? I min krets er det hvertfall svært få. Men over alt på sosiale medier virker det så normalisert. Blir forvirra her jeg nå!

Anonymkode: f4d79...047

Alle kan identifisere seg som de vil, det skulle vel bare mangle?

Kjønn er på mange en konstruksjon, i alle fall kjønnsrollene. Og mange har et altfor rigid syn på hva det vil si å være mann eller kvinne. Beveger man seg bare ørlite bort fra kjønnsstereotypene så blir man stemplet som det ene eller det andre. Av den grunn tror jeg at det er noen som har et behov for å vise med stor tyngde at kjønn er mer enn kjønnsorganene. Jeg synes forøvrig at det er tullete å kalle seg noe annet enn mann eller kvinne, men har forståelse at det er annerledes for andre. Det jeg ikke har forståelse for er at man ikke "tillater" at menn og kvinner trer ut av kjønnsstereotypene og dermed svarer med å latterliggjøre, mobbe, kalle en for "homo", "traktorlesbe", "femi" osv. En mann med sminke er en mann. En kvinne med kort hår er en kvinne. Selv om en mann bruker sminke eller en kvinne trives med kort hår og ikke sminker seg, så er det ikke slik at de forsøker å være et annet kjønn enn det de er. 

Anonymkode: 03d24...6ab

• Liker 2
Skrevet

Slik jeg ser det, er ikke kjønn en "identitet." Hele greia med identitetspolitikk er absurd. Å separere mellom gender og sex er tullete. Jeg er ikke kvinne fordi jeg har en abstrakt følelse av å være kvinne, ei heller fordi jeg liker sminke og kjoler - jeg er kvinne fordi jeg har pupper og vagina i stedet for pikk. Jada, det finnes folk som faller i mellom grunnet ulike sykdommer og tilstander, men det forandrer ikke biologien. At det fødes barn med begge kjønnsorganer betyr ikke at det er flere kjønn enn to - de er unntakene som bekrefter regelen. 

Hormonforstyrrelser kan så klart påvirke, men det er nettopp det, forstyrrelser. Det er et tegn på at noe ikke er som det skal være, ikke en bekreftelse på at kjønn (altså sex) er bullshit. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei kjønn er biologisk. Som regel iallefall. Amerikanske urinnvånere opererte visst med 5 kjønn eller noe: 

Anonymkode: ebc37...586

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, Elektra's Complex skrev:

Slik jeg ser det, er ikke kjønn en "identitet." Hele greia med identitetspolitikk er absurd. Å separere mellom gender og sex er tullete. Jeg er ikke kvinne fordi jeg har en abstrakt følelse av å være kvinne, ei heller fordi jeg liker sminke og kjoler - jeg er kvinne fordi jeg har pupper og vagina i stedet for pikk. Jada, det finnes folk som faller i mellom grunnet ulike sykdommer og tilstander, men det forandrer ikke biologien. At det fødes barn med begge kjønnsorganer betyr ikke at det er flere kjønn enn to - de er unntakene som bekrefter regelen. 

Hormonforstyrrelser kan så klart påvirke, men det er nettopp det, forstyrrelser. Det er et tegn på at noe ikke er som det skal være, ikke en bekreftelse på at kjønn (altså sex) er bullshit. 

Samme tenker jeg. I tillegg er det sånn at vårt biologiske kjønn påvirker produksjon av forskjellige hormoner, noe som også fører til noe grunnleggende ulik atferd mellom kjønnene. 

Anonymkode: 5b097...861

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme tenker jeg. I tillegg er det sånn at vårt biologiske kjønn påvirker produksjon av forskjellige hormoner, noe som også fører til noe grunnleggende ulik atferd mellom kjønnene. 

Anonymkode: 5b097...861

Ja, det er forskjeller mellom kjønnene. At folk benekter det samtidig som at de er ihuga følgere av liberal feminisme er mer enn jeg kan forstå. Det er så klart individuelle forskjeller, både i form av personlighet og hormonelle abnormaliteter, men biologien forblir som den er. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...