Gå til innhold

Uhell i bhg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Siste dagen før vinterferien fikk jeg hjem ei jente på 3 år som hadde blitt påkjørt av ett annet barn på akebrett.

Diger kul på leppa,hadde blødd mye neseblod og kutt i munnen. 

Jeg reagerer litt på at jeg ikke ble ringt,hadde dere også det? Og det at hun sier de så at hun måtte jo passe seg.vell,er det ikke de voksne som skal passe på at barnet passer seg da??

Jeg har ikke tatt opp dette,Men vurderer det jo mer jeg tenker på det. Vil gjerne få innspill før jeg evt tar det opp.

Vil påpeke at dette er 5. gang i høst det er noe som har skjedd med min datter i bhg uten å gå nærmere inn på det. Noen småting og to store saker ble meldt til kommunen og barnet måtte på legevakt.

Anonymkode: 9569b...91a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns de skulle ha ringt. Ser for meg at det er utrolig ubehagelig for en forelder å hente og se barnet sitt i en slik tilstand. Jeg ville bedt dem om å ringe neste gang, for din egen sinnsro.

Syns også det er utrolig merkelig når det har vært så mange episoder, de burde jo forstå det?! 

• Liker 10
Skrevet

Jeg hadde her forventet å bli ringt. Til samnenligning, jeg ble ringt opp på jobb og fortalt at mitt barn var blitt stukket av en bie.

Litt for mange uhell også. Ville gravd litt i årsakssammenheng. Er det samme barnet som forårsaker skadene? Er det mangel på oppfølging fra voksne? Noe skrubbsår og blåflekker må man regne med, men ikke flere turer på legevakt på et halvår. Symptom på noe systemsvikt.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Etter såpass mange episoder der flere av dem også har vært større saker på såpass kort tid hadde jeg vært skeptisk til å i det hele tatt sende barnet mitt i den barnehagen. De kan da umulig følge godt nok med eller være nok folk.

Anonymkode: cbd29...17c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siste dagen før vinterferien fikk jeg hjem ei jente på 3 år som hadde blitt påkjørt av ett annet barn på akebrett.

Jeg reagerer litt på at jeg ikke ble ringt,hadde dere også det? Og det at hun sier de så at hun måtte jo passe seg.vell,er det ikke de voksne som skal passe på at barnet passer seg da??

Jeg har ikke tatt opp dette,Men vurderer det jo mer jeg tenker på det. Vil gjerne få innspill før jeg evt tar det opp.

Vil påpeke at dette er 5. gang i høst det er noe som har skjedd med min datter i bhg uten å gå nærmere inn på det. Noen småting og to store saker ble meldt til kommunen og barnet måtte på legevakt.

Det er uhyre viktig at skadene blir registrert og journalført hos lege/legevakt. Får barnet senskader så må skadene være registrert for å kunne få noe erstatning. 

Uhell kan skje, men blir det for mange uhell der de voksne ikke passer på, så er det grunn til bekymring. Uten å kjenne detaljer i sakene er det vanskelig å kommentere ytterligere.

Anonymkode: d4f2c...2cf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er akkurat det,jeg vil nesten ikke sende barnet i bhg og har gått ned på antall dager pr uke. Har gått der siden hun var ett år,i høst skiftet de personalet og siden da har alt dette har skjedd. Jeg skal gå til leder imorgen,takk for innspill :) ville bare være helt sikker på at jeg ikke overreagerer, og imorgen vil jeg nok ikke være så hyggelig som jeg alltid har vært. Dette går ikke lengre.

Ts

• Liker 3
Gjest GoldenLioness
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De burde ringt, sendt SMS eller gitt beskjed med en gang du hentet. 

Skrevet

Vi hadde ringt og skrevet skademelding, for sikkerhets skyld.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er akkurat det,jeg vil nesten ikke sende barnet i bhg og har gått ned på antall dager pr uke. Har gått der siden hun var ett år,i høst skiftet de personalet og siden da har alt dette har skjedd. Jeg skal gå til leder imorgen,takk for innspill :) ville bare være helt sikker på at jeg ikke overreagerer, og imorgen vil jeg nok ikke være så hyggelig som jeg alltid har vært. Dette går ikke lengre.

Ts

Kan forklaringen ligge i at barner er mindre i bhg og dermed ikke er innkludert i gruppa på samme måte som de andre batn med full tid? Dermed blir hun de andre barnas "hakkekylling"?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan forklaringen ligge i at barner er mindre i bhg og dermed ikke er innkludert i gruppa på samme måte som de andre batn med full tid? Dermed blir hun de andre barnas "hakkekylling"?

Ts har jo begynt å ha datteren mindre i barnehagen etter episodene, så vil ikke tro det er grunnen. Episodene har jo allerede skjedd. 

Anonymkode: cbd29...17c

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes du skal skrive ned alle disse hendelsene kort og enkelt og sende det til kommunen. At foreldre ikke får beskjed er uakseptabelt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her burde du helt klart blitt oppringt! Det burde også blitt skrevet skademelding. 

Greit nok at bhg ikke trenger å ringe om hver minste bump som kan oppstå, men en skade mot hodet skal det varsles om. Siden dette traff munnen så kunne i teorien tennene fått en trøkk også. Selv om hun nå har melketenner så kan en skikkelig smell mot munnen også skade de blivende tennene selv om de ikke har kommet ut enda. 

Hvis mange skader uten varsling skjer hyppig ville jeg vurdert å bytte bhg.

Anonymkode: 03f0d...97e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver ingenting om 1) Når det skjedde på dagen 2) hvor lang tid du bruker på å komme deg fra jobb til bhg

Jeg trenger fem minutt fra jobb til bhg, og forventer derfor alltid å bli oppringt, noe de også gjør. Men hadde jeg brukt lang tid, og det nærmet seg henting uansett, så er det godt mulig de hadde ventet til jeg kom.

Vi har også hatt mange uønskede hendelser i barnehagen, og i et par tilfeller dratt rett til lege/ tannlege. Jeg har da aldri tenkt at det var personalet sin feil. Ting skjer, både hjemme, i gata og i barnehagen. Jeg forventer ikke at de som jobber der, skal kunne se på mitt barn hele tiden, for å unngå at noe skjer. Jeg klarer ikke alltid å avverge uhell hjemme heller, så hvordan kan jeg forvente at de skal klare det i barnehagen?

Datteren din hadde fått beskjed om å passe seg, men hun gjorde det ikke, og ulykken skjedde. Jeg mener at personalet har gjort jobben sin når de har bedt henne om å passe seg. At hun ikke fulgte oppfordringen, er ikke deres feil. Selvsagt kan man heller ikke forvente at små barn skal lyste sånne beskjeder umiddelbart, men man kan heller ikke forvente at barnehagepersonalet alltid tar for gitt at barna IKKE hører etter.

Min erfaring er at uønskede hendelser i barnehagen ofte kommer som perler på snor, og så stopper det opp en periode, for så å komme flere i en periode. Noen barn er mer uheldige enn andre :) 

Anonymkode: a3e38...ba7

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, ViljaH skrev:

Jeg hadde her forventet å bli ringt. Til samnenligning, jeg ble ringt opp på jobb og fortalt at mitt barn var blitt stukket av en bie.

Litt for mange uhell også. Ville gravd litt i årsakssammenheng. Er det samme barnet som forårsaker skadene? Er det mangel på oppfølging fra voksne? Noe skrubbsår og blåflekker må man regne med, men ikke flere turer på legevakt på et halvår. Symptom på noe systemsvikt.

Tenkte de at du måtte hente pga biestikket? Har ikke hatt barn i barnehage så lenge, så er usikker på hva som forventes.... tror ikke det hadde blitt så populært på jobb om jeg måtte gå pga et biestikk. 

Anonymkode: 77013...c9c

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tenkte de at du måtte hente pga biestikket? Har ikke hatt barn i barnehage så lenge, så er usikker på hva som forventes.... tror ikke det hadde blitt så populært på jobb om jeg måtte gå pga et biestikk. 

Anonymkode: 77013...c9c

Kanskje de tenkte mer på faren for allergisk reaksjon?

• Liker 4
Skrevet

Med biestikk så ringer de nok med tanke på allergisk reaksjon. Det jo sånt som skal opplyses til barnehagen, sånn at de vet. Men man kan aldri vite. Plutselig får man allergisk reaksjon. Jeg hadde ikke allergisk reaksjon som liten, men da jeg ble stukket som ungdom og nå voksen, så reagerer jeg på det. Sist ble jeg stukket under foten. Hele foten hovnet dobbelt opp. Fikk ikke på meg sko i det hele tatt, og klarte ikke gå. Hadde jeg blitt stukket i hals/tinning/ansikt, så tør jeg ikke tenke på hva som kunne skjedd..

Man skal ikke ta lett på det. Bedre å ringe foreldrene enn å la stikket være. Så kan man avtale med foreldrene på tlf hva som skal gjøres videre. Hvis barnehageansatte ikke merker reaksjoner på stikk, så kan de bli enige om å se ann og de kan holde et ekstra øyet med barnet et par timer fremover. Sånn i tilfelle. Så kan de ringe mamma/pappa igjen om det er endring i gal retning :)

Det er ikke vanskelig å få til en ordning/avtale. Det er jo ikke bare bare å reise fra jobb heller. Så klart må man det hvis det er nødvendig. Men ikke for hver bidige ting som skjer..

Snakk med styrer i barnehagen om alle "problemene/dine bekymringer" osv. Er det en seriøs og ordentlig barnehage, så kommer de til å gjøre noe med dette og :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver ingenting om 1) Når det skjedde på dagen 2) hvor lang tid du bruker på å komme deg fra jobb til bhg

Jeg trenger fem minutt fra jobb til bhg, og forventer derfor alltid å bli oppringt, noe de også gjør. Men hadde jeg brukt lang tid, og det nærmet seg henting uansett, så er det godt mulig de hadde ventet til jeg kom.

Vi har også hatt mange uønskede hendelser i barnehagen, og i et par tilfeller dratt rett til lege/ tannlege. Jeg har da aldri tenkt at det var personalet sin feil. Ting skjer, både hjemme, i gata og i barnehagen. Jeg forventer ikke at de som jobber der, skal kunne se på mitt barn hele tiden, for å unngå at noe skjer. Jeg klarer ikke alltid å avverge uhell hjemme heller, så hvordan kan jeg forvente at de skal klare det i barnehagen?

Datteren din hadde fått beskjed om å passe seg, men hun gjorde det ikke, og ulykken skjedde. Jeg mener at personalet har gjort jobben sin når de har bedt henne om å passe seg. At hun ikke fulgte oppfordringen, er ikke deres feil. Selvsagt kan man heller ikke forvente at små barn skal lyste sånne beskjeder umiddelbart, men man kan heller ikke forvente at barnehagepersonalet alltid tar for gitt at barna IKKE hører etter.

Min erfaring er at uønskede hendelser i barnehagen ofte kommer som perler på snor, og så stopper det opp en periode, for så å komme flere i en periode. Noen barn er mer uheldige enn andre :) 

I vår barnehage står det alltid en voksen i bunnen av akebakken som passer på at det ikke blir kræsj. Det står også alltid noen ved huskestativet dersom noen husker, for å passe på at ingen små går foran og får husken i ansiktet. Det forventer jeg faktisk at de gjør. 

Anonymkode: ba3a4...ec3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp, ting skjer over alt! Nå har det seg sånn at barn i barnehagen tilbringer det meste av sin våkne tid i barnehagen, så at det kan skje litt mer der enn hjemme er jo ikke så rart. Ingen kan følge med et barn konstant hele tiden i tilfelle noe skjer, jeg sitter jo ikke hjemme og ser på barnet mitt konstant i tilfelle hun skader seg. Og bare man snur seg bort et sekund kan skaden ha skjedd. 

En 3åring skjønner beskjeden om at hun/han må passe seg. Og den beskjeden har sikkert blitt gitt flere ganger, til mange unger. Kanskje har den/de voksne som har fulgt med på akingen vært med å lekt selv. Kanskje var det et annet barn som mistet en vott som trengte hjelp. Kanskje var det krangling mellom noen barn som måtte løses opp i. Og som AB over skriver; noen barn er mer uheldig enn andre av ulike grunner. Jeg var for eksempel mester på å skade meg da jeg var liten, og jeg har knekt og til og med knus en del bein i kroppen, i tillegg til x antall hjernerystelser. 

De kunne ha ringt ja, og du kan fortelle dem at neste gang et uhell skjer igjen så ønsker du en telefon. 

Anonymkode: ce655...30c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I vår barnehage står det alltid en voksen i bunnen av akebakken som passer på at det ikke blir kræsj. Det står også alltid noen ved huskestativet dersom noen husker, for å passe på at ingen små går foran og får husken i ansiktet. Det forventer jeg faktisk at de gjør. 

Det gjør de nok i de fleste barnehager :)  Og når det kommer barn i veien, får de beskjed om å passe seg. Eventuelt blir tatt fysisk bort, om det er mulig. For det er faktisk umulig for den som står i bunnen av bakken å kunne fysisk flytte ett barn som står midt i bakken, sånn uten videre. Og om den voksne går opp og flytter dette ene barnet, så står det jo ikke lenger noen nede i bakken og passer på.... de er bare mennesker, og kan ikke være tre plasser til samme tid.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men uhell kan skje likevel. Barn kan faktisk kræsje selv om det står en voksen og følger med. Om den voksne bare må snu seg bort et halvt sekund for å snakke/hjelpe med et annet barn eller voksen kan uhellet ha skjedd. Det samme med dissene. Ting skjer veldig fort med barn altså, de kan være overalt ganske så raskt. 

Anonymkode: ce655...30c

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...