Gå til innhold

Psykiatere og psykioger

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tror du de tenker om pasientene de setter belastede diagnoser på? Synes de det er ok? 

Anonymkode: 8b6db...3cd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ekstremt mange ulike mennesker, noen liker de, andre er mer slitsomme. Man kan ikke avgjøre det av diagnose alene. Om de møter en person som er den smarteste og mest empatiske personen de har møtt, så liker de sannsynligvis den pasienten selv om han har 5 diagnoser. 

Anonymkode: 4844f...72e

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tror du de tenker om pasientene de setter belastede diagnoser på? Synes de det er ok? 

Jeg tror de tenker person  først, deretter diagnose.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor sier de at diagnoser ikke betyr noen ting, det er bare verktøy, midlertidig, men så fort du får en viss diagnose, så betyr diagnosen alt? 

Anonymkode: a0429...cc9

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor sier de at diagnoser ikke betyr noen ting, det er bare verktøy, midlertidig, men så fort du får en viss diagnose, så betyr diagnosen alt? 

Anonymkode: a0429...cc9

Diagnosen er relavant med tanke på hvilken behandling du skal få. Det blir litt det samme som at ulike krefttyper får ulik type behandling.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, bobleplast_ skrev:

Diagnosen er relavant med tanke på hvilken behandling du skal få. Det blir litt det samme som at ulike krefttyper får ulik type behandling.

Men samtidig fører noen diagnoser til at man ikke nødvendigvis får den behandlingen man trenger fordi det er så store fordommer og "retningslinjer" ovenfor de pasientene med de diagnosene. 

Anonymkode: 72293...0c5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det finnes ekstremt mange ulike mennesker, noen liker de, andre er mer slitsomme. Man kan ikke avgjøre det av diagnose alene. Om de møter en person som er den smarteste og mest empatiske personen de har møtt, så liker de sannsynligvis den pasienten selv om han har 5 diagnoser. 

Anonymkode: 4844f...72e

Men mange belastede diagnoser innebærer at relasjoner kan være en vanskelig greie for den det gjelder og at man ikke fremstår som den smarteste og mest empatiske på tidspunktet man er syk eller hvis behandleren bestemmer seg for at vedkommende er personlighetsforstyrret. Selv om man selvsagt kan være både smart og empatisk med en pf-diagnose.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Men mange belastede diagnoser innebærer at relasjoner kan være en vanskelig greie for den det gjelder og at man ikke fremstår som den smarteste og mest empatiske på tidspunktet man er syk eller hvis behandleren bestemmer seg for at vedkommende er personlighetsforstyrret. Selv om man selvsagt kan være både smart og empatisk med en pf-diagnose.

Det er ikke slik at en behandler "bestemmer seg for" at en pasient har en bestemt diagnose. Diagnosen er noe man avdekker. Den kan ikke vedtas.

Anonymkode: 22e74...807

• Liker 1
Skrevet

Jeg har alltid blitt behandlet med medmenneskelighet, verdighet og varme uavhengig av belastende diagnose. Jeg er hyggelig mot de og de er hyggelig mot meg - er ikke uvanlig de ringer meg eller sender sms bare for å småprate litt om ting som ikke er relatert til behandling eller psykiatri men heller for å høre hvordan det går osv. Har ingen tro på at de tenker vondt om meg, som de har sagt før så ser de et menneske og ikke en merkelapp.

Men diagnose er viktig for at pasienten skal motta adekvat og riktig behandling.

Jeg kan dog se for meg at saken stiller seg litt annerledes med konfronterende pasienter som legger opp til konflikter, ikke det at jeg tror behandler vil mislike de av den grunn - men at det kan oppleves som særdeles krevende.

AnonymBruker
Skrevet

Pf er jo ikke det samme som at man er vanskelig hele tiden hele livet. De fleste pf er noe som viser seg når livet blir vanskelig, at personen har en uhensiktsmessig måte å møte problemer og belastninger på. Terskelen for å reagere slik er lavere enn før friske men man må og huske på at alle mennesker har sin grense for hva de tåler. Når grensen er nådd vil den mest dominerende (og kanskje usympatiske) siden vise seg. Det gjelder alle, ikke bare de syke.

Anonymkode: 4f41b...855

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pf er jo ikke det samme som at man er vanskelig hele tiden hele livet. De fleste pf er noe som viser seg når livet blir vanskelig, at personen har en uhensiktsmessig måte å møte problemer og belastninger på. Terskelen for å reagere slik er lavere enn før friske men man må og huske på at alle mennesker har sin grense for hva de tåler. Når grensen er nådd vil den mest dominerende (og kanskje usympatiske) siden vise seg. Det gjelder alle, ikke bare de syke.

Dette stemmer nok til en viss grad, stress er ofte en trigger

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet (endret)
På 7.3.2018 den 1.39, AnonymBruker skrev:

eller så går man i motsatt retning

Endret av Jegskulleønskeat

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...