Gå til innhold

hvor "big deal" er bakteriell infeksjon ?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var hos legen i går fordi jeg følte meg ganske groggy, og trengte sykemelding til jobben. Hadde egentlig bare tenkt å "komme og gå", men fikk beskjed om å komme tilbake i dag fordi det viste seg at jeg  har en "bakteriel infeksjon". 

Fikk krangla meg til at jeg kunne få lov til å avlyse timen i dag hvis jeg følte meg bedre i dag. Frister ærlig talt ikke å sitte på legekontoret i 2 timer , i tillegg føler jeg meg maks hypokonder å dra dit for en forkjølelse/influensa liksom. 

Føler meg -ok- i dag, dog fortsatt rimelig kjørt og ja små dårlig. 

Tenker dere det går greit å skippe timen eller burde man dra "just in case" ?

Anonymkode: bfc38...04e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville hørt på legen 

Anonymkode: 0c3c7...060

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sjeldent at legen faktisk ber pasienten komme tilbake dagen etter. Så hør på legen. 

Anonymkode: 2fae4...838

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Okay takk, Men når hun sa at det gikk greit om jeg avlyste også så er det vel begrenset hvor alvorlig det kan være ?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okay takk, Men når hun sa at det gikk greit om jeg avlyste også så er det vel begrenset hvor alvorlig det kan være ?

De kan jo ikke tvinge deg til å komme. Du krangla deg til å slippe om du følte deg bedre skrev du, regner med legen bare ble lei. 

Anonymkode: 0c3c7...060

• Liker 2
Skrevet (endret)

Legen sier du har en bakteriell infeksjon, og ikke bare forkjølelse/influensa. Da kan du få medisiner som gjør at du blir fortere frisk, og hva er så galt med det?

Det kan være alt fra bihulebetennelse til noe mer alvorlig, så jeg ville ha fått den hjelpen jeg kan om jeg hadde vært deg.

Endret av Hanne67
AnonymBruker
Skrevet

Virus går over av seg selv mens bakterier kan bekjempes med antibiotika. Hsn vil nok ha deg på antibiotika kur. Det er ikke bra å ta dette for mye. Føler du deg ok ville jeg heller søkt meg frem til naturlige hjelpemidler for symptomene dine og tatt meg tid til å være syk og hvile hjemme for å se om det går over. Greit å bruke antibiotika når msn virkelig trenger det og ikke på hver minste halsbestennelse og forkjølelse.

Anonymkode: 3dc56...b14

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virus går over av seg selv mens bakterier kan bekjempes med antibiotika. Hsn vil nok ha deg på antibiotika kur. Det er ikke bra å ta dette for mye. Føler du deg ok ville jeg heller søkt meg frem til naturlige hjelpemidler for symptomene dine og tatt meg tid til å være syk og hvile hjemme for å se om det går over. Greit å bruke antibiotika når msn virkelig trenger det og ikke på hver minste halsbestennelse og forkjølelse.

Du har tydeligvis et kort minne når du allerede har glemt de to 40-åringene som nettopp døde av streptokokker. "Naturlige hjelpemidler" kan ikke drepe bakterier.

Anonymkode: ba758...251

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har tydeligvis et kort minne når du allerede har glemt de to 40-åringene som nettopp døde av streptokokker. "Naturlige hjelpemidler" kan ikke drepe bakterier.

Immunsystemet er fullt istand til å ta seg av endel bakterier, hvis ikke ville menneskeheten aldri ha overlevd frem til antibiotikaen ble funnet opp. Streptokokker behandles da også mest for å hindre komplikasjoner, ikke fordi de i seg selv er så farlige. 

Anonymkode: 71369...3a4

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Immunsystemet er fullt istand til å ta seg av endel bakterier, hvis ikke ville menneskeheten aldri ha overlevd frem til antibiotikaen ble funnet opp.

Det er forsåvidt riktig, men mange døde. Se for eksempel i norske slektstavler fra 17- og 1800-tallet: ofte at tredjeparten av barneflokken døde (spesielt blant de fattige).

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Immunsystemet er fullt istand til å ta seg av endel bakterier, hvis ikke ville menneskeheten aldri ha overlevd frem til antibiotikaen ble funnet opp. Streptokokker behandles da også mest for å hindre komplikasjoner, ikke fordi de i seg selv er så farlige. 

Anonymkode: 71369...3a4

Immunsystemet kan det bare til en viss grense. Når du er syk, er immunaparatet ditt allerede overbelastet. Dødeligheten av infeksjonssykdommer var svært høy før antibiotikaperioden. Folk døde av infeksjoner vi i dag anser som banale.

Det finnes veldig mange undergrupper av streptokokker, og noen av dem er svært farlige. Noen mennesker har større risiko enn andre. Du kjenner ikke ts' helse. Imidlertid er hovedpoenget med å behandle streptokokkinfeksjoner med antibiotika, at det finnes en subtype som ubehandlet gir risiko for livsvarige rheumatiske problemer som også affiserer hjertefunksjonen. Hvis det er mistanke om streptokokkinfeksjon, skal det absolutt behandles medikamentelt.

Anonymkode: 18c4c...ce3

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

så lenge antibiotika brukes som det er forvist, og at det kun brukes dersom man vet at det har effekt på den aktuelle typen bakterie.. så bør man ta antibiotika. f

orkjølelser er virus, det bruker man uansett ikke antibiotika på.

om man virkelig har hals betennelse så kan jeg love deg at du kommer ikke til å være interessert i å sitte hjemme å se om det går over. Med streptokokker i halsen så klarer man som regel ikke å svelge sitt eget spytt en gang, det er vondt å puste og man klarer ikke å prate.

AnonymBruker
Skrevet

Big deal = Stor sak

Anonymkode: 4f674...757

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kort minne fordi alle har jo fått med seg den største nyheten om dagen, at en 40 åring døde av streptokokker? Og hva var grunnen til det da? Det må jo være noe med kroppens immunforsvar som ikke var på topp.

All medisin er basert på komponenter som finnes i naturen så det å si at naturlige hjelpemidler ikke kan ha effekt er helt idiotisk. Det et noe med å prøve det minst belastende på kroppen først og ikke stappe i seg medisiner fordi legen gir deg det. 

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, Occulta skrev:

så lenge antibiotika brukes som det er forvist, og at det kun brukes dersom man vet at det har effekt på den aktuelle typen bakterie.. så bør man ta antibiotika. f

orkjølelser er virus, det bruker man uansett ikke antibiotika på.

om man virkelig har hals betennelse så kan jeg love deg at du kommer ikke til å være interessert i å sitte hjemme å se om det går over. Med streptokokker i halsen så klarer man som regel ikke å svelge sitt eget spytt en gang, det er vondt å puste og man klarer ikke å prate.

Har selv hatt skikkelig halsbetennelse flere ganger og vet hvor jævlig det er. Stappet i meg antibiotika til jeg ble grønn men den kom bare tilbake igjen og igjen. Viste seg senere at jeg hadde hatt kyssesyken og at antibiotika hadde ingen effekt. Legen vet ikke alt.

AnonymBruker
Skrevet

Og legen tar OFTE den enkleste utveien-antibiotika. 

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Kort minne fordi alle har jo fått med seg den største nyheten om dagen, at en 40 åring døde av streptokokker? Og hva var grunnen til det da? Det må jo være noe med kroppens immunforsvar som ikke var på topp.

All medisin er basert på komponenter som finnes i naturen så det å si at naturlige hjelpemidler ikke kan ha effekt er helt idiotisk. Det et noe med å prøve det minst belastende på kroppen først og ikke stappe i seg medisiner fordi legen gir deg det. 

Du Einstein - grunnen til at vi bruker antibiotika, er at bakterielle infeksjoner har en tendens til å kunne utmanøvrere immunforsvaret. Enkelte mikroorganismer er veldig flinke til det. Denne 40-åringen har nok hatt et helt normalt immunforsvar. Selv det sterkeste immunforsvar må gi tapt hvis en bakteriell infeksjon først får "fotfeste."

Det er riktig at mange medisiner er basert på naturlige midler, men du ser ut til å glemme at virkestoffet er isolert, og andre stoffer (som kan gi uforutsigbare virkninger) er fjernet. Bruker du den naturlig forekommende varianten, får du som oftest ikke i deg tilstrekkelig store konsentrasjoner av det aktive stoffet (og du kan ikke vite hvor mye du får i deg heller), og andre stoffer som er til stede kan påvirke reaksjonen. Det blir som å desinfisere hendene med øl i stedet for sprit, for øl er jo mere "naturlig." Eller enda bedre: La kirurgene vaske hendene i gjæret nedfallsfrukt før de opererer. Det er helt naturlig.

Har selv hatt skikkelig halsbetennelse flere ganger og vet hvor jævlig det er. Stappet i meg antibiotika til jeg ble grønn men den kom bare tilbake igjen og igjen. Viste seg senere at jeg hadde hatt kyssesyken og at antibiotika hadde ingen effekt. Legen vet ikke alt.

En skikkelig streptokokkinfeksjon er mye vondere enn mononukleose når det gjelder halsonde. Her skulle legen din ha sendt en prøve til dyrkning. Ingen påstår at leger vet alt.

Og legen tar OFTE den enkleste utveien-antibiotika. 

Det er iverksatt tiltak og programmer for å få ned antibiotikabruken. Det har vært stor nedgang i forskrivningen i alle fylker utenom telemark det siste året.

Anonymkode: 18c4c...ce3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...