AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #1 Skrevet 6. mars 2018 Jeg må hver dag tvinge min 9 åring i dusjen i 2-3 minutter (kroppsvask) + hårvask annenhver til hver 3 dag. Parfymefri deodorant og rene klær hver dag. Hvertfall ren truse og genser + sokker hver dag. Kroppsvask hjelper ikke mot den verste svettlukta, spes etter natta..Hun nekter og vi "krangler" hver gang. Faren som hun er hos ca en uke i mnd er slakkere og hun må ikke vaske seg like mye der, men hans egen personlige hygiene kan man ikke skryte av akkurat .. Datteren min svetter mye og jeg er redd hun kan bli mobbet om hun skal møte opp svett på skolen. Er jeg en forferdelig mor? Anonymkode: 81aad...877
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #2 Skrevet 6. mars 2018 Forferdelig som vil at ungen skal være ren og fri for svettelukt? Ja helt grusom noen ganger må man gjøre ting som ikke er populært. Barn veit ikke hva som er det beste for dem, å da blir man til tider uvenner. Man kan ikke drive å sette spørsmål ved seg selv hver gang ungen blir sint. Syns du gjør rett i å sende ungen i dusjen, bare å fortsette med det Anonymkode: e7c5b...eb3 6
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #3 Skrevet 6. mars 2018 Jeg synes ikke du er en forferdelig mor. Jeg hadde gjort det samme selv.. Anonymkode: ab7b8...d22
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #4 Skrevet 6. mars 2018 Syns det er bra du tar tak:) se på kostholdet om det er noe hun spiser som gir sterk lukt Anonymkode: 33ea4...5b5
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #5 Skrevet 6. mars 2018 Hadde gjort det samme selv om jeg var mor til ei sånn grisejente. Lukter hun veldig sterkt ville jeg tatt henne med til lege. Fysj!! Anonymkode: 4048a...8c0 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #6 Skrevet 6. mars 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde gjort det samme selv om jeg var mor til ei sånn grisejente. Lukter hun veldig sterkt ville jeg tatt henne med til lege. Fysj!! Anonymkode: 4048a...8c0 Å problemet ditt er? Grisejente? Fordi svetten lukter stramt? Anonymkode: e7c5b...eb3 10
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #7 Skrevet 6. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Å problemet ditt er? Grisejente? Fordi svetten lukter stramt? Anonymkode: e7c5b...eb3 Grisejente fordi hun ikke vil vaske seg. Her må mor være beinhard. Vi husker vel all han/hun på skolen som alltid luktet vondt. De fleste hadde en sånn i klassen. Anonymkode: 4048a...8c0 4 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #8 Skrevet 6. mars 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde gjort det samme selv om jeg var mor til ei sånn grisejente. Lukter hun veldig sterkt ville jeg tatt henne med til lege. Fysj!! Anonymkode: 4048a...8c0 Herregud, lurer på hvordan folk med slike kommentarer egentlig ser ut? Kan liksom ikke tenke meg det engang. Hvordan komme på å svare noe sånt liksom🤡🤣 Anonymkode: b5e8e...26e 8
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #9 Skrevet 6. mars 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Grisejente fordi hun ikke vil vaske seg. Her må mor være beinhard. Vi husker vel all han/hun på skolen som alltid luktet vondt. De fleste hadde en sånn i klassen. Anonymkode: 4048a...8c0 Hun er 9 år!! Et barn!! Det er ikke alltid de tenker over sånt. Hvordan klarer sånne som deg å komme med sånt fjas? Anonymkode: e7c5b...eb3 6
skruf Skrevet 6. mars 2018 #10 Skrevet 6. mars 2018 Det at svetten lukter strammere er nok fordi puberteten er i anmarsj. Og hun er ikke grisejente pga hun trenger å minnes på dusjing og deo, herrefred for en uttalelse om et barn! Mange i den alderen er fortsatt umoden når det kommer til personlig hygiene. Det er ikke så mye annet å gjøre enn å terpe på daglig vasking, deo og undertøysbytte. Tilslutt så sitter det. Bare vent, om noen år så vil det bli motsatt problem, da blir det nok lange dusjer der varmtvannstanken tømmes mens mor dundrer på baderomsdøra og brøler at tenåringen må bli ferdig i dusjen snart 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #11 Skrevet 6. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hun er 9 år!! Et barn!! Det er ikke alltid de tenker over sånt. Hvordan klarer sånne som deg å komme med sånt fjas? Anonymkode: e7c5b...eb3 Er enig i "fjaset". Slurvete hygiene i barnealder blir fort slurvete hygiene også i voksen alder. Dette må tas tak i og tas med roten med en gang. Som en annen sa, vi husker alle at en i klassen luktet vondt. Personlig gikk jeg på skolen med 2 som luktet. Vi er nå i 30årene, og de lukter fortsatt. Anonymkode: 5a471...6f0 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #12 Skrevet 6. mars 2018 Må hun vaske håret annnhver/tredjehver dag, blir det fett? Det syns jeg er i overkant for et motvillig barn. Og svetter hun virkelig så mye? Lukter hun faktisk vondt når hun kommer fra far? Lukter det svette fra klærne? Min niåring vasker seg mye sjeldnere enn det der, og lukter aldri. Svetter aldri heller, vi har ikke begynt med deodorant. Vasker underlivet overfladisk på kvelden hvis vi husker (jeg må ikke tvinge, men nå steller hun seg mye selv og hopper nok over det hvis vi ikke minner henne på det), vasker håret i helgen og dusjer to ganger i uken: en gang etter gym og etter fotballtrening. Høres ut som du styrer litt mye med dette. Vil hun kanskje være mer samarbeidsvillig med en klut? Anonymkode: ff7f9...4df 2
Wit Skrevet 6. mars 2018 #13 Skrevet 6. mars 2018 Vår datter måtte også påminnes og sendes i dusjen jevnlig når hun var i den alderen. Det å IKKE dusje var ikke noe alternativ. Selv sørget hun for å skifte klær, for det visste hun at hun måtte. Nå er hun ungdom og dusjing er noe hun selv passer på å gjøre hver dag. Tror det har blitt like vanlig som tannpuss, og hun liker selvsagt å være velstelt. Det er nok en fase mange må gjennom. Hun kjenner ikke sin egen lukt like godt som deg, men i starten av puberteten må de få beskjed om hvorfor det er viktig å dusje ofte. Kroppen forandrer seg, og det gjør lukten også. Ta en rolig prat med henne om pubertet og hygiene. Ikke lag det til en drakamp, men få henne også til å forstå hvorfor du sier at hun skal dusje jevnlig. Forklar at selv om ikke far maser like mye, så bør hun selv også lære seg til å dusje like ofte hos han. 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #14 Skrevet 6. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er enig i "fjaset". Slurvete hygiene i barnealder blir fort slurvete hygiene også i voksen alder. Dette må tas tak i og tas med roten med en gang. Som en annen sa, vi husker alle at en i klassen luktet vondt. Personlig gikk jeg på skolen med 2 som luktet. Vi er nå i 30årene, og de lukter fortsatt. Anonymkode: 5a471...6f0 Tar ikke Ts tak i det da? Anonymkode: e7c5b...eb3
Alvario Skrevet 6. mars 2018 #15 Skrevet 6. mars 2018 Høres ut som hun svetter unormalt mye og mye lukt om du ser behovet for «tvangsdusjing» hver dag. Jentene mine på 11 og 13 har gym og svømming en gang i uken og dusjer der. De trener 3-4 ganger i uken og dusjer så etterpå. Om de har treningsfrie perioder kan de begge gå noen dager uten å dusje uten å lukte (selvfølgelig inkl litt vask og daglig undertøysskift)
Biloba Skrevet 6. mars 2018 #16 Skrevet 6. mars 2018 Høres ut som hun trenger mer vask enn gjennomsnittet på den alderen, men man må innrette seg etter den kroppen man har. Kjedelig at det blir en daglig konflikt. Jeg ville kanskje forsøkt med et belønningssystem. Ikke for å vaske seg selvsagt, det er ikke valgfritt, men å skrive ned rutinen, henge på badet, og at antall dager hun gjennomfører rutinen uten å bli mast på fører til et gode. Kan f.eks knyttes til opplevelser, datatid eller noe du vet vil være en god motivasjonsfaktor. 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #17 Skrevet 6. mars 2018 Min datter var lik på den alderen. Hun luktet hver dag etter skolen(selv om hun ikke hadde gym den dagen) og vi måtte fortelle hun at hun måtte dusje. Det var en evig maktkamp i et par år. Nå er hun snart 13 og går i dusjen uten å bli mast på. Kan ikke huske sist hun luktet vondt. Før stinket hun hver dag. Bare fortsett å vær streng på dette. Her hjalp det ikke å kosesnakke. Vi måtte mase 👍 Anonymkode: 4ae7f...d1a
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #18 Skrevet 6. mars 2018 Jeg husker så altfor godt han ene gutten som alltid luktet vondt, samme klærne dag etter dag og håret var fett og ekkelt. Han hadde sjelden med seg skolemat og i ettertid kom det frem at ikke alt stod bra til hjemme. Det er nok ikke bare meg som sette mangelfull hygiene sammen med omsorgssvikt. TS kan ikke gi seg på dette. Mas og mas. Anonymkode: 4048a...8c0
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #19 Skrevet 6. mars 2018 Forstår at du føler deg kjip når du må mase sånn. Det gjør jeg også ofte. Men man får bare stå på og vite at det absolutt er til beste for barnet Overse de teite kommentarene eller snakk om omsorgsvikt. Noen skal alltid rope så høyt Anonymkode: 609f2...37f
Ulrikke Skrevet 6. mars 2018 #20 Skrevet 6. mars 2018 Man sender ikke avgårde en unge som lukter uvasket/svette, sånn er det bare.... Så da er det bare å mase! Har du snakket ordentlig med henne, på et tidspunkt det IKKE er aktuelt å dusje? Forklart rett ut at ingen synes det er hyggelig å sitte ved siden av noen som lukter vondt, og vært bestemt på at hun SKAL, og at dersom hun krangler tar det bare mye lenger tid og blir mer utrivelig? Har du det, så er det bare å fortsette som du gjør! Jeg oppfatter deg som om det faktisk er nødvendig for henne å dusje, jeg tror ikke du hadde giddet den daglige diskusjonen om det ikke var det - og da er det bare å fortsette.... Noen lukter svette tidligere enn andre.... Datteren min er 12 nå og har såvidt begynt å lukte litt svette etter trening. Dusjing går fint, men jeg må minne på å bruke deodorant... Det er ikke krise enda, men jeg vil at vanen skal være innarbeidet FØR det stinker... Men hun har ei venninne som luktet kraftig svette allerede som 9-10 åring (hun var med oss på ferie osv, så derfor merket jeg det så godt). Absolutt ingen mistanke om noe "galt" i hjemmet der, men hun begynte bare tidlig å lukte svette - akkurat som din datter! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå