Gå til innhold

Grunner til innvandring

Fremhevede innlegg

Gjest making.a.mess
Skrevet

Bare sånn av nysgjerrighet: hvilke grunner kan innvandring ha? Noen sier seg selv, som:

Flukt fra krig

Familiegjenforening

Utdanning

Arbeidsinnvandring

Forfulgt i eget land

Er det en grunn som heter : har lyst til å bo i norge? - og i så fall hvilke land har lettere for å få komme av «har lyst» årsaker?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Mrs.Purdey skrev:

Bare sånn av nysgjerrighet: hvilke grunner kan innvandring ha? Noen sier seg selv, som:

Flukt fra krig

Familiegjenforening

Utdanning

Arbeidsinnvandring

Forfulgt i eget land

Er det en grunn som heter : har lyst til å bo i norge? - og i så fall hvilke land har lettere for å få komme av «har lyst» årsaker?

Alt du peker på er relevant. Så har man også gratispassasjeren, som alltid kommer til å finnes. Problemet i dag er at veldig mange nå har bikket over til å tro at alle som kommer hit er gratispassasjer, og ikke egentlig på flukt. En balanse er greit.

Anonymkode: 61fa9...786

Skrevet

''Har lyst til å bo i Norge'' kan lett falle under arbeidsinnvandring hvis man vil bo her og har jobb, er selvforsørget, osv. Eller under høyere utdanning hvis man har planer om å å jobb etterpå og bosette seg her. Du har oppsummert godt grunnene til innvandring. 

For meg skilles innvandring i to hovedgrupper:

Innvandring som utgjør en belastning for samfunnet - økonomisk, sosialt, kulturelt, osv.

Innvandring som ikke gjør det, men er en berikelse (i den positive betydningen av ordet).

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, Drizzt skrev:

''Har lyst til å bo i Norge'' kan lett falle under arbeidsinnvandring hvis man vil bo her og har jobb, er selvforsørget, osv. Eller under høyere utdanning hvis man har planer om å å jobb etterpå og bosette seg her. Du har oppsummert godt grunnene til innvandring. 

For meg skilles innvandring i to hovedgrupper:

Innvandring som utgjør en belastning for samfunnet - økonomisk, sosialt, kulturelt, osv.

Innvandring som ikke gjør det, men er en berikelse (i den positive betydningen av ordet).

Og den siste er det vel få som er imot. Den første derimot er det en sterkt økende skepsis mot. Jeg er i hvert fall imot innvandring som utgjør en belastning for samfunnet og som er en trussel mot våre verdier, kultur og folk.

Jeg har en utenlandsk kjæreste. Han skaffet seg jobb før han kom hit og har ikke kostet samfunnet noe. Tvert imot har han bidratt fra den dagen han kom.

Anonymkode: 01678...aaa

Skrevet

Grunnene er så mange, men det som nok er den største gruppen er de som er definert som økonomiske flyktninger, de som jakter på noe bedre.

AnonymBruker
Skrevet

Kjærlighet til en person som bor her

At man liker naturen

At man har røtter her

At man ved en tilfeldighet har blitt interessert i språket/kulturen/landet o.s.v.

Likestilling

Anonymkode: 6ff10...327

Gjest Newroz
Skrevet (endret)
22 timer siden, Mrs.Purdey skrev:

Flukt fra krig

Familiegjenforening

Utdanning

Arbeidsinnvandring

Forfulgt i eget land

Ja, det må da gå an. Hvis jeg har lyst til å flytte til feks USA så kan jeg jo det så lenge jeg får en jobb der (litt usikker på hvordan visumreglene til USA er)? Jeg flytter ikke da fordi jeg har fått jobb strengt talt, men fordi jeg vil bo i USA. 

Endret av Newroz
Gjest making.a.mess
Skrevet
47 minutter siden, Newroz skrev:

Ja, det må da gå an. Hvis jeg har lyst til å flytte til feks USA så kan jeg jo det så lenge jeg får en jobb der (litt usikker på hvordan visumreglene til USA er)? Jeg flytter ikke da fordi jeg har fått jobb strengt talt, men fordi jeg vil bo i USA. 

Hvis man er feks pensjonist da? 

AnonymBruker
Skrevet

De har hørt fra bekjente som kom hit først. At her kan du få mat og alle dine behov dekket. Helt uten at du trenger å jobbe noe for det. 

Det er de som opprinnelig bor der som jobber for det vi får. 

Selvfølgelig hadde jeg reist på dagen om noen jeg kjenner hadde reist i forvegen fortalte om et slik sted. 

Anonymkode: 0c66b...8a3

Skrevet
2 timer siden, Mrs.Purdey skrev:

Hvis man er feks pensjonist da? 

Er man pensjonist så bør man ha nok egne penger til å forsørge seg selv uten å være en belastning. Hvis vi ser kun på den økonomiske siden. 

AnonymBruker
Skrevet

En pensjonist er en person som gjennom et langt arbeidsliv har stått på og jobbet. Han har brakt inn mange mange millioner inn i statskassen i form av skatter. 

På slutten av livet sitt hvis han blir så gammel. Får han bittelitt tilbake og en pause fra arbeidslivet før han dør. 

Men dette er bare litt av hans penger som staten tok. 

Skrevet
On 6.3.2018 at 5:13 PM, Newroz said:

Dette stemmer ikke. Det er særdeles vanskelig å få arbeids- og oppholdstillatelse i USA.

Gjest Newroz
Skrevet
59 minutter siden, T-Rex skrev:

Dette stemmer ikke. Det er særdeles vanskelig å få arbeids- og oppholdstillatelse i USA.

Nå var USA bare et eksempel jeg brukte. Kunne likså godt brukt et annet land. Poenget mitt er at hvis jeg ønsker å bo i et annet land, av en eller annen grunn, kan jeg forsøke å skaffe meg de tillatelse jeg trenger for å bo i dette landet - om det er arbeidstillatelse, studietillatelse osv. Om jeg får dette til, så vil ikke min grunn for å flytte til dette landet være selve tillatelsen jeg får, feks jobb/studier, men rett og slett fordi jeg ønsker meg til dette landet.

På papiret kommer jeg inn som arbeidsinnvandrer/studieinnvandrer/annet, men min personlige årsak er mitt eget ønske om å bo i dette landet. 

På den bakgrunn mener jeg at vi også har en grunn vi kan kalle "har lyst til å bo i landet", til tross for at vi ikke vil finne denne i statistikken så fremt det ikke spørres om det. 

Skrevet (endret)
26 minutter siden, Newroz said:

Nå var USA bare et eksempel jeg brukte. Kunne likså godt brukt et annet land. Poenget mitt er at hvis jeg ønsker å bo i et annet land, av en eller annen grunn, kan jeg forsøke å skaffe meg de tillatelse jeg trenger for å bo i dette landet - om det er arbeidstillatelse, studietillatelse osv. Om jeg får dette til, så vil ikke min grunn for å flytte til dette landet være selve tillatelsen jeg får, feks jobb/studier, men rett og slett fordi jeg ønsker meg til dette landet.

På papiret kommer jeg inn som arbeidsinnvandrer/studieinnvandrer/annet, men min personlige årsak er mitt eget ønske om å bo i dette landet. 

På den bakgrunn mener jeg at vi også har en grunn vi kan kalle "har lyst til å bo i landet", til tross for at vi ikke vil finne denne i statistikken så fremt det ikke spørres om det. 

Greit nok det. Men da er det kanskje en fordel å differensiere mellom ulike grunner til at en har lyst til å bo i et land, som fascinasjon for kulturen (som kanskje kunne være en grunn til å velge USA), eller gode velferdsordninger (som kan være en grunn til å velge Norge).

Endret av T-Rex
Gjest making.a.mess
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En pensjonist er en person som gjennom et langt arbeidsliv har stått på og jobbet. Han har brakt inn mange mange millioner inn i statskassen i form av skatter. 

På slutten av livet sitt hvis han blir så gammel. Får han bittelitt tilbake og en pause fra arbeidslivet før han dør. 

Men dette er bare litt av hans penger som staten tok. 

En utenlandsk pensjonist som kommer hit vil vel ikke få noe med mindre han får fra landet han har betalt skatt til. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...