Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er en 19 år gammel jente som er svært bekymret for om jeg har ALS. Forrige uke fikk jeg leamus i høyre lår som varte i en time. Jeg googlet deretter ALS og leste på disse symptomene, og så tenkte jeg ikke så mye mer på dette. 1-2 dager etter dette begynte jeg å føle meg svak i armene og venstre ben, og jeg er nå tilnærmet overbevist at jeg har ALS. Men kan man få ALS som 19-åring?

Anonymkode: fde80...316

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke en gang i nærheten av å indikere diagnosen. Hvis du er bekymret, så snakk med legen din. Det finnes drøssevis med andre forklaringer som er veldig mye mer sannsynlige.

Anonymkode: 4d139...1b2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var og bekymret for ALS engang i helseangst historien min. Begynte med leamus i tommelen, googlet så plutselig ble den ene armen min helt svak, når jeg løftet ting føltes det ut som armen bare falt lenger og lenger med og jeg klarte rett og slett ikke. Ikke bekymre deg! det går over når du slutter og tenke på det. Hjernen er veldig kraftig

Anonymkode: 5f6ad...a11

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

ALS kan man få når som helst, som med de fleste andre sykdommer. Det er en risk man må være villig til å godta ved å være i live.

Anonymkode: 84902...3e7

Gjest making.a.mess
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg er en 19 år gammel jente som er svært bekymret for om jeg har ALS. Forrige uke fikk jeg leamus i høyre lår som varte i en time. Jeg googlet deretter ALS og leste på disse symptomene, og så tenkte jeg ikke så mye mer på dette. 1-2 dager etter dette begynte jeg å føle meg svak i armene og venstre ben, og jeg er nå tilnærmet overbevist at jeg har ALS. Men kan man få ALS som 19-åring?

Kjente ei som fikk angst og ble innlagt på psykiatrisk pga hun var så overbevist om at hun hadde als at hun ikke kunne tenke på annet. Etterhvert viste det seg å være borelia. Det er mange sykdommer som kan gi samme tegn. 

Skrevet

Skal man google symptomene sine så tror jeg de fleste i Norge vil oppdage at de har både ALS, AIDS, kreft, samt en hel drøss med psykiske lidelser. Tror heller jeg ville forhørt meg med en lege. ;-)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

ALS er en diagnose uten poeng eller mening. Den har ingen kur. Du behøver derfor ikke uroe deg for å få sykdommen mer enn du trenger uroe deg for at huset du bor i blir truffet av en meteoritt. Begge deler er en risiko ved å leve. Begge deler er noe du verken kan beskytte deg mot eller påvirke ved dine handlinger. Og altså noe du ikke trenger bruke tankekraft på.

Har du her og nå et behov for å uroe deg for noe, velg senskader fra stillesitting eller overvekt. Ting som du både kan påvirke og som har en ok sannsynlighet. Og av og til har vi mennesker behov for å uroe oss. Og det er helt normalt og greit.

Anonymkode: ebac4...266

AnonymBruker
Skrevet

Høres mer ut som hypokonderi/helseangst.

Hvis du sliter med leamus anbefaler jeg å ta magnesium :) 

Anonymkode: 2a4aa...aa7

Gjest chisandra
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en uvanlig sykdom, og ihvertfall hos så unge. Svakheten du har følt er nok psykisk fordi du ble redd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...