Gå til innhold

Plutselig alenemor - dine beste tips/råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har et barn på 8 uker, og jeg og barnefaren har nettopp gått fra hverandre. Far skal sannsynligvis ikke ha noe samvær utenom at vi drar på besøk til han/han kommer til oss på dagtid. Dermed sitter jeg straks (så snart jeg finner leilighet og får flyttet ut) alene med en liten baby.

SÅ; Hva er dine beste tips som aleneforelder? Hvordan multitasker dere, hva prioriteter dere, hvilke små tips og triks har dere for å gjøre hverdagen litt enklere? :)

Barnet får flaske, og vi bruker bæresele mye forresten.

Anonymkode: 36fd8...a34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har et barn på 8 uker, og jeg og barnefaren har nettopp gått fra hverandre. Far skal sannsynligvis ikke ha noe samvær utenom at vi drar på besøk til han/han kommer til oss på dagtid. Dermed sitter jeg straks (så snart jeg finner leilighet og får flyttet ut) alene med en liten baby.

SÅ; Hva er dine beste tips som aleneforelder? Hvordan multitasker dere, hva prioriteter dere, hvilke små tips og triks har dere for å gjøre hverdagen litt enklere? :)

Barnet får flaske, og vi bruker bæresele mye forresten.

Anonymkode: 36fd8...a34

Jeg fikk hovedomsorgen for mine to barn da da yngste var nesten 2 år. De gikk i samme barnehage, og synes egentlig at hverdagen vår gikk fint sammen. Jeg jobbet, og jobber fremdeles, som lærer og hadde da heldigvis fri hele skole- og barnehageferier. Da jeg måtte ha foreldremøter og utviklingssamtaler med foreldre og elever på kveldstid, var barnefar "barnevakt," han bodde/bor en halvtime unna. Nå er de så store at de kan være hjemme alene selv noen timer iblant om jeg har noen ærend. 

Da de var små, syntes jeg det var mye koseligere å være alene med dem, enn å bo sammen med barnefar og utsette dem for krangling flere ganger i uken.

Så lenge man har en jobb og et ok sted å bo, ordner det meste seg. :)

Anonymkode: 25fab...3c2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min baby er tre måneder, mine beste tips er:

- Vippestol! Setter barnet i den og vugger den med beinet mens jeg lager mat, spiser, vasker opp og andre ting som må gjøres. Funker gull og gir meg en liten pustepause. Ellers vil babyen stort sett bare ligge oppå meg eller bli båret rundt.

- kolonial.no: Bestiller dagligvarer og får det levert hjem, så slipper vi å stresse rundt i matbutikken og drasse hjem tunge matvarer.

- Bæresele/sjal (bysser mye, holdt på å få senebetennelse)

- Flaskesterilisator!  og nok flasker til å holde en dag. Skyller brukt flaske etter bruk og legger i vann, vasker og steriliserer alle mens baby sitter mett, våken og fornøyd i vippestolen på formiddagen. 

Andre ting som holder meg oppe i hverdagen er de tre B- er: barselgruppe (sosialt, fint å treffe andre i samme situasjon som bor i nærheten), besteforeldre (mine foreldre som ikke bor alt for langt unna og er pensjonerte, jeg er superheldig) og ikke minst barnefar som kommer og er sammen med baby tre - fire ganger i uka mens jeg sover/ligger i badekaret. 

Gratulerer med baby! Det er slitsomt, men det er fantastisk også. Håper du har noen som kan avlaste deg i blant. Mitt aller beste tips er vel å involvere far så mye som mulig, og elleers ta i bruk nettverk med slekt og venner. Helsestasjonen her jeg bor har også værrt gode å ha. masse lykke til!

Anonymkode: ddc0a...546

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner rytmen automatisk, og det med tips/råd..det kommer som regel av seg selv. Du ser hva som funker og ikke over tid. Men ikke stress, slapp av. Det tar litt tid før ting og nye rutiner er på plass.

Anonymkode: d9762...e70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har et barn på 8 uker, og jeg og barnefaren har nettopp gått fra hverandre. Far skal sannsynligvis ikke ha noe samvær utenom at vi drar på besøk til han/han kommer til oss på dagtid. Dermed sitter jeg straks (så snart jeg finner leilighet og får flyttet ut) alene med en liten baby.

SÅ; Hva er dine beste tips som aleneforelder? Hvordan multitasker dere, hva prioriteter dere, hvilke små tips og triks har dere for å gjøre hverdagen litt enklere? :)

Barnet får flaske, og vi bruker bæresele mye forresten.

Anonymkode: 36fd8...a34

Var barnet planlagt av dere begge - og bodde dere sammen?

Anonymkode: 14ece...f71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PeleWasShite

For det første: Gi ungen skikkelig pupp, og ikke det derre flaskehelvetet. Det er viktig for både fysisk og psykisk helse 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, PeleWasShite skrev:

For det første: Gi ungen skikkelig pupp, og ikke det derre flaskehelvetet. Det er viktig for både fysisk og psykisk helse 

Måtte komme en trangsynt og kunnskapsløs surpomp ja.

 

HI: Flaske er et fullgodt alternativ til brystmelk, ingen grunn til å tenke negativt om dette.

Anonymkode: 25fab...3c2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest catalula

Jeg hadde lekegrind som var lett å flytte på. 

Hadde kolikkbaby, og noen ganger var det eneste som fikk henne til å slutte å gråte, å ha henne inne på badet med dusjen på. (lyden roet henne). 

 Svøping er absolutt noe å lære seg 😊

Ellers gikk alt veldig bra. Sov når du kan. Ta vare på deg selv, og ikke stress. Nyt babytiden, den går veldig fort! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste tipset jeg kan gi er å passe på å få nok søvn. 

Jeg synes egentlig det var veldig greit og være alenemor for jenta mi. Vi bygget opp et godt nettverk, det er viktig. Jeg prioriterte god tid med henne, og å slippe stress. Så jeg jobbet kun deltid. Vi hadde da det andre vil kalle dårlig råd, men det gikk bra. 

Lykke til TS🙂

Anonymkode: 8a629...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var barnet planlagt av dere begge - og bodde dere sammen?

Anonymkode: 14ece...f71

Ja og ja.

6 timer siden, PeleWasShite skrev:

For det første: Gi ungen skikkelig pupp, og ikke det derre flaskehelvetet. Det er viktig for både fysisk og psykisk helse 

Hadde jeg kunnet hadde jeg gjort det :) MME er dyrt, det er tungvint og krever mer planlegging. Her går det verken på latskap eller kosmetiskegrunner, men medisinske årsaker, og det er selvsagt avklart med lege at det beste i MITT tilfelle er å ikke amme. Alle er forskjellige og det kan være mange grunner til at man ikke ammer. Det det derimot ikke er noen grunn til er å hakke på folk. Fint om du slutter avsporingen nå :) 

Ellers bruker jeg mikrosterilisator til flaskene, så der spares det mye tid ift koking. Tar med meg tipset om vippestol!

Barnefar er uaktuell som barnevakt med mindre det er noen andre til stede. Barnet har en super bestemor da! :) 

TS

Anonymkode: 36fd8...a34

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja og ja.

Hadde jeg kunnet hadde jeg gjort det :) MME er dyrt, det er tungvint og krever mer planlegging. Her går det verken på latskap eller kosmetiskegrunner, men medisinske årsaker, og det er selvsagt avklart med lege at det beste i MITT tilfelle er å ikke amme. Alle er forskjellige og det kan være mange grunner til at man ikke ammer. Det det derimot ikke er noen grunn til er å hakke på folk. Fint om du slutter avsporingen nå :) 

Ellers bruker jeg mikrosterilisator til flaskene, så der spares det mye tid ift koking. Tar med meg tipset om vippestol!

Barnefar er uaktuell som barnevakt med mindre det er noen andre til stede. Barnet har en super bestemor da! :) 

TS

Anonymkode: 36fd8...a34

Hvis barnet var planlagt av begge - og dere bodde sammen - er det sjokkerende at dere bryter idet barnet kommer...?

Anonymkode: 14ece...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis barnet var planlagt av begge - og dere bodde sammen - er det sjokkerende at dere bryter idet barnet kommer...?

Anonymkode: 14ece...f71

Noen ganger dukker det plutselig opp ting man ikke var forberedt på, eller ikke var klar over.

"Barnefar er uaktuell som barnevakt med mindre det er noen andre til stede" burde vel si sitt... Det er bestemt i retten etter barnevernets anbefaling. 

TS 

Anonymkode: 36fd8...a34

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med baby! 

Det viktigste fremover er å få dagene til å gå rundt. Ikke la ting få hope seg opp, verken mangel på søvn, rot eller regninger. For du vil ikke få det mindre travelt, eller være mer opplagt til å ta det av det "en annen dag". Forsøk å være litt sosial, men på dine og babys betingelser. Ikke strekk deg langt for å stille opp for andre, eller å være med på ting til tross for at du er utslitt. Du og baby er prioritet 1. La heller andre tilpasse seg deres behov, og be om hjelp og ta imot den hjelpen du kan få. Ikke vær for stolt til det. 

Lykke til! Dette klarer du! :hjerte:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen ganger dukker det plutselig opp ting man ikke var forberedt på, eller ikke var klar over.

"Barnefar er uaktuell som barnevakt med mindre det er noen andre til stede" burde vel si sitt... Det er bestemt i retten etter barnevernets anbefaling. 

TS 

Anonymkode: 36fd8...a34

Jo klart - men alt var bra og dere planla barn / også plutselig blir han «en annen»?!

Anonymkode: 14ece...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, PeleWasShite skrev:

For det første: Gi ungen skikkelig pupp, og ikke det derre flaskehelvetet. Det er viktig for både fysisk og psykisk helse 

Flaske er gull!! Er du for lat til og lage flasker, må bare slenge ut puppen? Latskap.

Anonymkode: 3314c...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes det gikk ganske greit så lenge poden var baby, men han var et enkelt barn som sov mye og spiste til veldig faste tider.

Det jeg hadde veldig god nytte av var stokke TrippTrapp med sånn sete for nyfødte. Før jeg kjøpte den hadde jeg et svare strev med å spise mens han satt på armen, men da stolen kom i hus, kunne han sitte ved bordet sammen med meg og alt ble mye enklere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for personangrep og svar. 

Dark Angelina, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hun var baby brukte jeg vippestol, helt gull verdt, den satt hun i når jeg dusjet, spiste, hentet ved, etc etc. Passet på at hun hadde en leke eller en uro over seg så var hun sysselsatt. Og vippestolen tok jeg med meg på badet når jeg dusjet, på kjøkkenet når jeg spiste etc. Tok ikke med meg stolen når jeg gikk ut med søppel, hentet ved etc. Når hun ble større puttet jeg henne i lekegrinda. Jeg ryddet også stua for alt sånne "nei nei" ting, orket ikke det maset der, synes det også er hemmende for utforskningen til et barn. Så i stua var det veldig fritt frem, og jeg slapp å passe på hele tiden. Ellers la jeg meg nedpå når hun skulle sove, ikke for at jeg skulle sove, men var godt å hvile litt, eller så trilte jeg tur. Trillte på butikken. Og ja det er mye pes og slitsomt, mange ting er veldig mye enklere om man er to. Kom på at når ejg feks skulle hente ved så tok jeg noen ganger med meg henne i babysele, men det måtte times, for rett etter mat gulpet hun, og rett før så var hun for sulten, så var det soving, så var det så var det puh. Så ja endel praktiske ting savnet jeg å være to, en ordner baby, en henter ved feks. Og når all trassen kom, som alenemor får man all trass, før levering, etter levering, ved maten, ved ærend...veldig slitsomt å ikke dele den belastningen. Og ikke minst trist å ikke dele alle gledene, for det er mange gleder oppi alt sammen.  Og velg dine kamper, man kan bare ikke rekke alt det de som er to gjør. Vær stolt av det du får til. Senk kravene, du trenger ikke gjøre alt, ta det viktigste. Og det meste blir lettere med årene. Noen slitsomme ting forsvinner og nye ting kommer. 

Anonymkode: 25bc6...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Måtte komme en trangsynt og kunnskapsløs surpomp ja.

 

HI: Flaske er et fullgodt alternativ til brystmelk, ingen grunn til å tenke negativt om dette.

Anonymkode: 25fab...3c2

Amming er jo best, ingen tvil om det. Men det er et alternativ til brystmelk, og et alternativ jeg kommer til å benytte meg av ved evt. neste baby. Jeg vet jo at amming er best for babyen, men likevel ble amming et mareritt for meg, og det er heller ikke bra for babyen (eller for min psyke). Derfor kommer jeg til å velge flaske neste gang, og barnet lider jo ingen nød ved flaske heller. 

Det er slitsomt å være alenemor ts, men det går. Og om noen år kommer babyen din til å bli mer og mer selvstendig, og man glemmer stadig hvor vanskelig det har vært. Det har jeg gjort i alle fall :) Tøft mens det står på til tider, men det blir bedre (og det er det du må huske på når det står på som verst også).

En ting jeg ikke har angret på er at jeg begynte med samsoving. Det ga bedre og lengre søvn til oss begge. Når barnet ble eldre, så sovnet hun av seg selv uten å vekke meg når hun våknet på natta f.eks. Og hun sover lengre i min seng enn om hun sover alene på sin egen seng. 

Anonymkode: fed19...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...