Gjest Kjersti Skrevet 14. februar 2005 #1 Del Skrevet 14. februar 2005 Hei. Hvor mange av dere har, eller har hatt, søtbehov? Er du klar over at det er ett tegn på for lavt inntak av proteiner? Få i deg nok proteiner, fortrinnsvis plante proteiner, "så vil alt gå så meget bedre"!! Lykke til. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gwenda Skrevet 14. februar 2005 #2 Del Skrevet 14. februar 2005 selv lider jeg av salt-behov. salt lakris eller salt chips får jeg lyst på hver dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 15. februar 2005 #3 Del Skrevet 15. februar 2005 Jeg har slitt/sliter med sjokolade-behov. Eneste om funker for meg er viljestyrke! Idag er faktisk min første dag uten snop (=sjokolade) på veldig, veldig lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 15. februar 2005 #4 Del Skrevet 15. februar 2005 Og hvor har du det fra at planteproteiner er best? Så vidt jeg vet, er det vel bare soyaprotein som er fullverdig planteprotein, og så lenge proteinkildene er magre, ser jeg ingen grunn til å begrense seg til planteprotein. Dessuten kan sukkerbehov ha mer komplekse årsaker, selv om det er sant at det funker å spise mer proteiner, siden de frigjør energi gradvis til cellene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Daniella_ Skrevet 15. februar 2005 #5 Del Skrevet 15. februar 2005 Hmm...dette visste jeg ikke. Nå har jeg heldigvis nesten aldri søtbehov, men innimellom merker jeg det også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 15. februar 2005 #6 Del Skrevet 15. februar 2005 Søtbehov kan også komme av at man spiser feil type karbohydrater. Spiser du mest raske karbohydrater, vil blodsukkeret svinge mer, og kroppen reagerer da med økt søtbehov. Derfor er det lurt å spise grønnsaker, frukt som inneholder fiber (eple er supert!), grovt brød osv for å få i seg langsomme karbohydrater, som holder blodsukkeret jevnt, slik at man ikke får slike cravings. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Daniella_ Skrevet 15. februar 2005 #7 Del Skrevet 15. februar 2005 Søtbehov kan også komme av at man spiser feil type karbohydrater. Spiser du mest raske karbohydrater' date=' vil blodsukkeret svinge mer, og kroppen reagerer da med økt søtbehov. Derfor er det lurt å spise grønnsaker, frukt som inneholder fiber (eple er supert!), grovt brød osv for å få i seg langsomme karbohydrater, som holder blodsukkeret jevnt, slik at man ikke får slike cravings.[/quote'] Men, et litt rart spørsmål. Hva er det jeg gjør "riktig" siden jeg nesten aldri har søtbehov? Spiser epler, grovbrød...men sjeldent grønnsaker :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 15. februar 2005 #8 Del Skrevet 15. februar 2005 Kanskje du spiser lite godterier, hvitt brød eller poteter? Eller du kan være som meg, som ikke er så veldig glad i søtt i utgangspunktet. Selvsagt spiser jeg sjokolade av og til, men det kan gå måneder uten at jeg bryr meg om det i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 15. februar 2005 #9 Del Skrevet 15. februar 2005 Har aldri lyst på søtt, jeg. Så det må vel være bra. Salt, derimot. Og det er jo ikke bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Daniella_ Skrevet 15. februar 2005 #10 Del Skrevet 15. februar 2005 Kanskje du spiser lite godterier' date=' hvitt brød eller poteter? Eller du kan være som meg, som ikke er så veldig glad i søtt i utgangspunktet. Selvsagt spiser jeg sjokolade av og til, men det kan gå måneder uten at jeg bryr meg om det i det hele tatt.[/quote'] Er egentlig glad i søtt, så det er vel heller det første. Spiser heldigvis lite av det!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. februar 2005 #11 Del Skrevet 15. februar 2005 Har aldri lyst på søtt' date= jeg. Så det må vel være bra. Salt, derimot. Og det er jo ikke bra. Salt ja... Jeg elsker potetgull! SALT! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest @ Skrevet 15. februar 2005 #12 Del Skrevet 15. februar 2005 Jøss, det med proteiner har jeg aldri tenkt over at kan være en grunn til sukkerhunger... :o Har ikke spist noe kjøtt de siste 10 årene, og er forferdelig dårlig til å komensere med andre ting.. Og jeg er helt avhengig av sukker!! Jeg MÅ ha godterier hver eneste dag.. :o Vil jo gjerne slutte, men da får jeg helt abstinenser i kroppen, blir forferdelig rastlød og klarer ikke å tenkte på noe annet enn sukker.. Trodde det vart mangel på krom jeg, og spiser kromtabl ofte, men det hjelper ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 15. februar 2005 #13 Del Skrevet 15. februar 2005 Du trenger ikke spise kjøtt for å få i deg proteiner; fisk, tunfisk, egg, melk, belgfrukter, soya osv er gode proteinkilder. Men pass på å få i deg nok, kroppen trenger MINIMUM 1 gram protein pr kilo kroppsvekt pr dag. Hvis du veier 60 kilo, skal du derfor få i deg minst 60 gram protein. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesten Skrevet 15. februar 2005 #14 Del Skrevet 15. februar 2005 Spennende... dette har jeg aldri hørt om før. Har nok noe søtsug nå og da, men det er vel saltsuget som er sterkest. Men søtsug kan også komme av noe annet. Dersom kroppen får underskudd på krom, kan man få søtsuget Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå