Gå til innhold

P-piller viktig!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk mensen i dag, noe som betyr at jeg skulle ha begynt på pilla mi i dag. Men jeg greidde å glemme pakken hjemme og jeg kommer ikke hjem før i morgen. Kan jeg ta pillen i morgen? Når vil den da fungere? Hvordan gjør jeg det med tanke på brettene? 

Anonymkode: cf82f...e1b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du tar den en dag for sent så må du bruke kondom i 7 dager. Ellers så er det bare å fortsette som normalt. 

Anonymkode: 0ae53...8eb

AnonymBruker
Skrevet

Du tar bare en pille i morgen som vanlig, ikke dobbelt opp. Men du vil ha usikker periode i 7 dager så hvis du skal ha sex bør du bruke kondom

Anonymkode: 7cefe...2da

AnonymBruker
Skrevet

Mener du at du skulle begynt på p-piller i dag for første gang? I så fall begynner du bare heller i morgen og bruker kondom i 7 dager. Hvis du allerede går på p-piller og har glemt dem hjemme bør du lese pakningsvedlegget for å finne ut hva du skal gjøre

Anonymkode: dffc5...65f

AnonymBruker
Skrevet

Men jeg har fått 3 brett av legen. Hva skal jeg gjøre på slutten av det 3.brettet?

Takk for svar forresten!❤️❤️

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg har fått 3 brett av legen. Hva skal jeg gjøre på slutten av det 3.brettet?

Du har sikkert fått resept på flere pakker. Dette kan du se på mineresepter.no. Om du ikke har det kan du i god tid før anskaffe deg resept på flere pakker. Så går du på apoteket før du er på slutten av det siste brettet og kjøper en ny pakke. Jeg vet ikke om du har sukkerpiller på brettet ditt eller ikke, men om du har det begynner du bare på nytt brett som vanlig. Om du ikke har sukkerpiller på brettet ditt (altså om brettet bare har 21 piller) kan du ta pillefri uke før du begynner på nytt brett. Det er dog ingenting i veien for å hoppe over pillefri uke, for da slipper du også å ha menstruasjon som egentlig på p-piller er totalt unødvendig å ha hver måned. Jeg hopper over pillefri uke hver gang nesten sånn at jeg har menstruasjon kanskje 2 ganger i året. Det er også mer sikkert fordi om jeg da skulle glemme en pille er jeg fortsatt sikker og kan ha samleie uten tilleggsprevensjon, og kan også bare ta pillefri uke om det så er midt i brettet fordi jeg har monofase p-piller (lik mengde hormon i alle piller). Om man har pillefri uke hele tiden og glemmer en pille midt i brettet er man ikke sikker og kan bli gravid fordi spermen også lever i opptil 7 dager i påvente av eggløsning. Det ville ikke jeg tatt sjansen på ihvertfall. Uansett bruker jeg også en app som heter Mytherapy som minner meg på å ta pillen hver dag så jeg glemmer den aldri. 

Om det er andre ting du ikke vet bør du snakke med helsestasjon for ungdom. 

Anonymkode: eebee...627

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom resepten din ikke gir deg mer enn en trepakning er det meningen at du skal kontakte legen igjen i god tid før du går tom for piller. 

Gå inn på mineresepter.no og se om det står Reit og tall etter på. Reit betyr at du får mer enn en levering. 

Anonymkode: 67dbe...887

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...