Gå til innhold

Hvordan være der for syk mor?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjære kvinneguiden.

Jeg trenger sårt råd fra dere.

Min mor har de siste ukene vært syk og skal legges inn til operasjon til uka. Det er ikke livstruende, men kan føre til en funksjonshemming om operasjonen ikke går bra. Hun kommer i hvert fall til å bli sykemeldt i lang tid framover.

Jeg kan aldri huske at hun har vært sykemeldt før; hun er en person som alltid har stått hardt på og er vant til lange arbeidsdager. I tillegg har hun alltid hatt en beundringsverdig sterk psyke; hun har gått igjennom mye, men aldri latt seg knekke.

Denne situasjonen har gjort henne veldig deprimert, og det gjør så vondt fordi jeg aldri har opplevd henne slik. Det gjør vondt at en person man er så utrolig glad i er så langt nede og har det vondt.

Jeg har selv slitt med PTSD og vet hvordan depresjoner kan være, men føler dette er en annerledes situasjon, og føler meg derfor rådvill. 

Lurer derfor på om det er noen her som enten har vært syke selv eller har vært pårørende, som kan gi råd om hvordan jeg skal greie å støtte henne på best mulig måte. Og til dere som har vært der selv; kan helsevesenet hjelpe slik at hun kan få noen profesjonelle å snakke med i slike situasjoner?

Anonymkode: 8de58...d57

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helsevesenet bør hjelpe med samtaler, du skal ikke være psykolog. Så dette burde faktisk ordnes så fort som mulig så hun kommer fort inn i systemet. 

Å ellers tenker jeg at det beste er at du bare er der. Bak ting du kan putte i fryseren, evt middager som kan fryses i porsjoner (kanelsnurrer, rundstykker, lapskaus osv), vask gulv og tørk støv. Brett sammen klær om du ser at det trengs. Rett og slett bare gjør småting du ser burde gjøres :) veit ikke om du bor hjemme hos henne eller ikke, men når du er innom så trå til litt ekstra, å det samme om du bor der. La henne få slappe av. 

Anonymkode: ad7af...c1c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...