AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #1 Skrevet 2. mars 2018 Hunden spiser godt (har god apetitt) og drikker mye vann. Allikevel har hun i lengre tid hatt løs mage og noen dager oppkast. Skal til veterinær på mandag men noen som vet hva det kan være? Anonymkode: 95b93...961
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #2 Skrevet 2. mars 2018 Når hunden din er så dårlig, kontakter du veterinærvakten og venter ikke til mandag Anonymkode: 9f573...d08 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #3 Skrevet 2. mars 2018 Ikke gi vanlig hundemat, gi heller godt kokt ris (kok den lenge, gjerne en time) og gjennomkokt kyllingfilet. Anonymkode: 9f47c...867 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #4 Skrevet 2. mars 2018 Jeg hadde en hund som var på samme vis, og som var gjennom diverse utprøving. Først trodde vi/veterinær at hunden hadde fått i seg ett eller annet. Da gikk vi på kokt torsk og kokt ris, pluss Zoolac. Deretter tenkte vi at det kunne være en infeksjon, og avføringsprøver ble tatt for å teste for diverse bakterieinfeksjoner (salmonella m.fl.). Da heller ikke dette gav positive svar, og etter en samtale om avføringens utseende og konsistens, kom veterinær fram til at det kunne være svikt i bukspyttkjertelen. Resten av livet gikk hunden på kosttilskudd med tørket og oppmalt skjoldbruskkjertel innblandet i oppbløtt tørrfor. Det viste seg å fungere godt for min hund, som levde videre i flere år etter diagnosen og faktisk ble eldre enn det som er forventet levetid for rasen. Anonymkode: d79ef...b65
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #5 Skrevet 2. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde en hund som var på samme vis, og som var gjennom diverse utprøving. Først trodde vi/veterinær at hunden hadde fått i seg ett eller annet. Da gikk vi på kokt torsk og kokt ris, pluss Zoolac. Deretter tenkte vi at det kunne være en infeksjon, og avføringsprøver ble tatt for å teste for diverse bakterieinfeksjoner (salmonella m.fl.). Da heller ikke dette gav positive svar, og etter en samtale om avføringens utseende og konsistens, kom veterinær fram til at det kunne være svikt i bukspyttkjertelen. Resten av livet gikk hunden på kosttilskudd med tørket og oppmalt skjoldbruskkjertel innblandet i oppbløtt tørrfor. Det viste seg å fungere godt for min hund, som levde videre i flere år etter diagnosen og faktisk ble eldre enn det som er forventet levetid for rasen. Anonymkode: d79ef...b65 Mente selvsagt bukspyttkjertel her også. Anonymkode: d79ef...b65
Rotehodet Skrevet 2. mars 2018 #6 Skrevet 2. mars 2018 Jeg har prøvd ris med hundene jeg i huset, ikke spesielt god erfaring med det, kok heller opp et par måltider med poteter, det gjør susen ☺
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #7 Skrevet 2. mars 2018 Du lar ikke en hund gå dager slik! Ja, hunder kan kaste opp /ha diaré pga spist noe rart ute. Over dager? Det kan være at hunden din var spist steiner, skarp gjenstand, sokk el og hvor lenger man venter med å dra til veterinær hvor større er sjansen for at hunden kan dø! Anonymkode: eaacd...f0f 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #8 Skrevet 2. mars 2018 Kanskje hunden reagerer på maten men ikke forstår det selv? Hvilke type fór får hunden din? Anonymkode: 31661...62f
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #9 Skrevet 2. mars 2018 Jeg pleier å faste hunden en dag eller to om det er sprutdiare og gi zoolac eller canicur. Eventuelt kulltabletter. Om det bare er løs mage faster jeg et døgn og ser. Går for det meste over. Men blir det værre og antall symptomer øker så er det dyrlege uansett tid på døgnet. Har måttet avlive hund og etter bare noen timer sykdomsforløp pga fremmedlegeme og. Vurdering av allmenntilstand er alfaomega. Anonymkode: 334b0...27f
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #10 Skrevet 3. mars 2018 Har du snakket med veterinær per tlf og fått time på mandag, eller venter du til mandag før du tar kontakt? Det kan være mange grunner til at hunden din plages med oppkast og diarè. F.eks; Noe den har fått i seg ute, fremmedlegeme i mage/tarm, mage- tarmsykdommer, allergi, virus/bakterier osv Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med veterinær, burde du absolutt ringe vakta. Det er ikke bra for hunder å gå sånn over flere dager! Har du prøvd med skånekost og f.eks zoolac, som noen over her har nevnt? ( Man bør uansett alltid rådføre seg med veterinær først, det skader ikke å ta en tlf for mye. ) Anonymkode: 812e8...6cc
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #11 Skrevet 3. mars 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du snakket med veterinær per tlf og fått time på mandag, eller venter du til mandag før du tar kontakt? Det kan være mange grunner til at hunden din plages med oppkast og diarè. F.eks; Noe den har fått i seg ute, fremmedlegeme i mage/tarm, mage- tarmsykdommer, allergi, virus/bakterier osv Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med veterinær, burde du absolutt ringe vakta. Det er ikke bra for hunder å gå sånn over flere dager! Har du prøvd med skånekost og f.eks zoolac, som noen over her har nevnt? ( Man bør uansett alltid rådføre seg med veterinær først, det skader ikke å ta en tlf for mye. ) Anonymkode: 812e8...6cc Det står «jeg skal til Vetrinær på mandag», da har nok Ts snakket med dyrlegen. Ellers hadde det vel helst stått «skal ringe Vetrinær på mandag». Hvorfor legge mer i det enn det er? Anonymkode: f49a8...18a
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #12 Skrevet 3. mars 2018 Etter flere dager så anbefaler jeg ikke zoolac. Spesielt siden du ikke vet hva som gjør hunden dårlig. Det kan være ufarlige ting som stress eller nytt fôr. Ved slike tilfeller; bruk zoolac og/eller skånsom kost. Hvis det er fremmedlegeme eller underliggende sykdom. IKKE begynn å selvmedisinere! Dra til veterinær. For ofte så er det en grunn til at de er dårlig. Kroppen prøver å be kvitte seg med noe. Zoolac stopper denne prosessen og kan da gjøre stor skade. Du må tenke igjennom hva som kan være grunnen. Noen blir dårlige en dag eller to uten grunn. Zoolac er da ok også. Men når det er snakk om over lengre tid så burde du dra til veterinær så fort som mulig. For å få en diagnose/årsak. Jeg følger det slik som dette når det kommer til magetrøbbel, spesielt om jeg ikke vet hvorfor hunden er syk: - maks 3 dager hvor det er forbedring fra dag 1 til 3. - zoolac og skånsom kost. - Dårlig almentilstand + lite til ingen mat og væske - akutt tur til veterinær Anonymkode: 724dd...7c8
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #13 Skrevet 3. mars 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det står «jeg skal til Vetrinær på mandag», da har nok Ts snakket med dyrlegen. Ellers hadde det vel helst stått «skal ringe Vetrinær på mandag». Hvorfor legge mer i det enn det er? Anonymkode: f49a8...18a Det gikk dessverre litt fort i svingene, og i blanding med påfølgende svar i tråden, så ble det litt krøll. Beklager til TS. Antar da at TS har også allerede har fått råd om skånekost osv, da veterinær har tatt en vurdering på at det kan drøye til mandag. Anonymkode: 812e8...6cc
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #14 Skrevet 4. mars 2018 TS her. Ringte veterinær fredag kveld, og fikk beskjed om å komme til time på mandag. Allmenntilstanden er veldig god, som nevnt både spiser og drikker hunden godt, leker og koser seg. Den holder bare ikke på maten. Vetrinær mente hunden kunne ha fått i seg «skitten» snø, med feks avføring. Vi har time i morgen tidlig. Takk for nyttige svar ! Anonymkode: 95b93...961
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå