Gå til innhold

Ski til en nybegynner (voksen)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har flyttet til Norge for noen år siden. Kommer fra et land der det er minimalt ved snø på vinteren. Har ALDRI stått på ski.

Jeg vurderer å kjøpe ski til å gå i løypa i nærheten. Det er snakk om 2-5 turer per år.

Hvilke ski kan dere anbefale? Hvorfor? Kom gjerne med bilder eller linker til spesifiserte par av ski.

 

Krav/bruksområde: 

- til en voksen (midt i 30 årene),

- minimalt med turer per år,

- turer i skiløyper,

- turer som følge med barn,

- har ingen kunnskap om smøring og vil helst ikke bruke tid på å lære om dette,

- rimelig pris (pga. begrenset brukehastighet)

- jeg er 169 cm og 65 kg.

 

Anonymkode: 07abb...ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle norske menn og kvinner er jo gode på ski. Er det ingen som har noe å si om ski valget her?

Anonymkode: 07abb...ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle norske menn og kvinner er jo gode på ski. Er det ingen som har noe å si om ski valget her?

Anonymkode: 07abb...ee6

Gå en sportsforretning og spør der. Det ville jeg ha gjort. Går en del på ski selv, men aner ikke hva som finnes av utstyr som er kommet de senere årene, eller som kan passe deg, og heller ikke priser om man ikke setter seg ned og saumfarer de nettsidene som du ser priser.

Selv har jeg fjellski med stålkanter, som kan bære litt bedre utenfor preppa spor. Men det var mitt valg den gangen. Om det er noen utgave av skiparken som kalles turlangrenn, hadde jeg gått for den om jeg skulle kjøpe nå.

Endret av tdm900
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de få turene der og med tanke på at du skal gå med barn (går mye saktere), så ville jeg bare kjøpt brukt på finn. Det finnes masse brukt og det er gjerne lite slitt for folk som selger skiene sine har kjøpt, prøvd og ikke likt- deretter selges det.

Til din høyde kan du kjøpe ski som er 185/195 og staver passer gjerne til det, men ca 140 cm (om det skulle stå). Jeg ville sett på finn til jeg fant noen med skisko i min str. også så får du alt ferdig.

Også kjøper du en sånn pakke som jeg linker til under. Det er alt du trenger. Det står temperaturer utenfor de smøreboksene. Om du passer på at du ikke går i varmegrader sånn at snøen er våt så klarer du deg fint med den blå. Oftest så gidder jeg ikke å smøre ved neste skitur og det pleier å gå helt fint om været er nogenlunde det samme (og ikke ved neste der heller:)) Men ha med deg, så kan du smøre underveis om det er nødvendig.

Jeg hadde ikke giddet å tatt hensyn til vekt for de småturene, men google om du vil. Gjør det enkelt ellers kommer du deg aldri ut i løypa.

https://www.gsport.no/produkt/227430/swix-p20g-xc-tourpack-standard-smoeresett?cid=_adwordspla_cpc&gclid=EAIaIQobChMIx8qI0u3P2QIV2smyCh1VrgR8EAQYAiABEgKpJPD_BwE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke kjøpt på finn. Vurderte det, men fant ut at jeg trenger litt veiledning fra en sportsbutikk, for det finnes mange typer. Jeg har lite peiling, skal kjøpe ski til neste år. Smørefrie ski eller felleski er greit for å unngå å måtte smøre de, det har jeg tenkt å kjøpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportsbutikk! Der har de produktkunnskap og burde vite hva du trenger.
Selv går jeg endel på ski, og er typisk nordmann i så mate, men jeg måtte selv be om hjelp sist jeg kjøpte ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, tdm900 skrev:

Gå en sportsforretning og spør der. Det ville jeg ha gjort. Går en del på ski selv, men aner ikke hva som finnes av utstyr som er kommet de senere årene, eller som kan passe deg, og heller ikke priser om man ikke setter seg ned og saumfarer de nettsidene som du ser priser.

Selv har jeg fjellski med stålkanter, som kan bære litt bedre utenfor preppa spor. Men det var mitt valg den gangen. Om det er noen utgave av skiparken som kalles turlangrenn, hadde jeg gått for den om jeg skulle kjøpe nå.

Stålkanter ødelegger skiløypa.

TS burde kjøpe felleski.

Anonymkode: 1d294...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Stålkanter ødelegger skiløypa.

TS burde kjøpe felleski.

Anonymkode: 1d294...f4d

HÆ??!!!! Du har ikke gått mye på ski hvertfal!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tdm900 skrev:

HÆ??!!!! Du har ikke gått mye på ski hvertfal!!!

Litt av en reaksjon. Ski med stålkanter er ikke ment for langrennsløype og ødelegger løypen for de som bruker langrennski, altså ski uten stålkanter. Jeg har gått mer på ski enn de fleste, så det var litt av en påstand :fnise:

Anonymkode: 1d294...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt av en reaksjon. Ski med stålkanter er ikke ment for langrennsløype og ødelegger løypen for de som bruker langrennski, altså ski uten stålkanter. Jeg har gått mer på ski enn de fleste, så det var litt av en påstand :fnise:

Anonymkode: 1d294...f4d

Tullprat! På hvilken måte ødelegger de?

Ja, det er litt av påstand, som du kommer med! Om det er slik at ikke fant på noe anna kverrulere på, så la vær å svare.

Endret av tdm900
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felleski er nok et bra valg for deg. Det finnes mange typer, så du kan jo se etter et par billige, evt kjøpe brukt

Anonymkode: fb67f...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tdm900 skrev:

HÆ??!!!! Du har ikke gått mye på ski hvertfal!!!

Felleski er det siste nye. 

Tv2 har nylig testet felleski. Søk opp testen ts. Og undersøk priser på nett. Der kan du spare mye. Coop obs har salg på skipakker. 

Anonymkode: 2ee2d...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vart i en sports butikk i dag. Jeg tror at selgeren tar ikke hensyn til at jeg skal ikke bruke skiene så mye. Jeg reagerer (inni meg) på hans kommentarer om at disse skiene er "siste trenden", "best i test", "alle velger nå". Så valgte han et ski par til

2999 for ski

395 for binding

1200 for sko

749 for staver.

Sum: 5443 kr er for mye i mine øyner for max. 5 turer i året. Da betaler jeg praktisk over 1000 kr for å være i løypa i ca. en time.

Vet ikke helt. Jeg forstår at utstyr koster, men det bøy jo være en billigere alternativ.

Skal fortsette å lette etter ski. Takk for tilbud om å bruke finn. Ski sko skal jeg uten tvil kjøpe nytt. Da må jeg se etter ski med passende binding, ikke sant? Det blir utfordrende.

Anonymkode: 07abb...ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt unødvendig å bruke så masse penger på ski. Jeg kjøpte en skipakke på Obs til 750 kr for noen år siden, de er ikke blant de raskeste, men for en liten tur nå og da er de mer enn bra nok  

Jeg anbefaler disse eller noe lignende: https://coop.no/sortiment/obs-sortiment/sport-og-fritid/vintersport-til-voksen/langrenn/ski/skilom-vestlia-mg?variantCode=157820

Smørefrie, selvsagt. 

Hvis du har en brukthandel i nærheten, er det et fint sted å se etter staver. Ev sånn Facebook-gruppe. Finn er overpriset og dyrt.

  Skoa hadde jeg faktisk vært villig til å putte litt mer penger i, å fryse på beina er kjempekjipt, og nybegynnere som kanskje faller litt og går litt sakte har lett for å fryse på beina. Men ikke 1200 kr! 400, kanskje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og binding er ikke vanskelig, bare ikke velg en sånn gammeldags binding der du må trykke på skoen manuelt. På obs ordner de det for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for noe sånn som dette: https://xxl.no/madshus-nordmarka-igs-nis-performance-binding-17-18-felleskisett-unisex/p/bp/1140630_b

 

Jeg har felleski selv, og jeg må si at hvis jeg ikke hadde hatt det, hadde jeg ikke giddet. Smøring er styr, særlig når man ikke kan det, og ingenting er verre for en nybegynner enn å ha skikkelig dårlig feste. 

Anonymkode: 6b3f0...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har vart i en sports butikk i dag. Jeg tror at selgeren tar ikke hensyn til at jeg skal ikke bruke skiene så mye. Jeg reagerer (inni meg) på hans kommentarer om at disse skiene er "siste trenden", "best i test", "alle velger nå". Så valgte han et ski par til

2999 for ski

395 for binding

1200 for sko

749 for staver.

Sum: 5443 kr er for mye i mine øyner for max. 5 turer i året. Da betaler jeg praktisk over 1000 kr for å være i løypa i ca. en time.

Vet ikke helt. Jeg forstår at utstyr koster, men det bøy jo være en billigere alternativ.

Skal fortsette å lette etter ski. Takk for tilbud om å bruke finn. Ski sko skal jeg uten tvil kjøpe nytt. Da må jeg se etter ski med passende binding, ikke sant? Det blir utfordrende.

Anonymkode: 07abb...ee6

Her er et mer realistisk overslag for hva du kan forvente å måtte betale, gitt dine preferanser:

Felleski + binding 1500-2000 (billigere om du velger smøreski, men du sparer deg for mye styr med å velge felleski)

Sko 600-1500 (prioriter gode sko)

Staver 200

XXL har helt greie Swix aluminiumsstaver til 179. Du trenger for all del ikke karbonstaver som jeg mistenker de du ble foreslått til 749 er.

Følg med i kundeaviser og på nettilbud fremover, da alle sportsbutikkene har ting de skal kvitte seg med før de tar inn vårens nyheter.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar. 

Det er derfor jeg spør her på forumet. Jeg fikk en følelse at selgeren vil gi meg det beste på markedet. Får de noe tillegg for værene de selger? Hvorfor presse kunder til å kjøpe dyrere varianter?

Anonymkode: 07abb...ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen som ikke skjønner hvor lite man faktisk skal bruke skiene. Du traff på en sånn selger. 

Jeg er norsk nordmann oppvokst i Norge, men har ikke gått på ski etter at jeg var barn (da var man jo nødt). Var ute etter det samme som deg for noen år siden, og fant en skipakke til par tusen som står i boden nå. :) (de billigste pakkene på obs var utsolgt). Var innom flere butikker før jeg fant denne, og planen min var at neste butikk skulle jeg snakke engelsk og late som jeg var utlending, for at selger skulle ta det helt på basic nivå. 

Felleski, hva er det?

Anonymkode: eb450...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er noen som ikke skjønner hvor lite man faktisk skal bruke skiene. Du traff på en sånn selger. 

Jeg er norsk nordmann oppvokst i Norge, men har ikke gått på ski etter at jeg var barn (da var man jo nødt). Var ute etter det samme som deg for noen år siden, og fant en skipakke til par tusen som står i boden nå. :) (de billigste pakkene på obs var utsolgt). Var innom flere butikker før jeg fant denne, og planen min var at neste butikk skulle jeg snakke engelsk og late som jeg var utlending, for at selger skulle ta det helt på basic nivå. 

Felleski, hva er det?

Anonymkode: eb450...478

Felleski (eller fellski, som noen språkentusiaster mener at det heter) har integrerte feller (tenk pels) i sålen. Det gjør at man ikke må smøre skiene, men likevel har godt feste på de aller fleste fører.  For meg, som både hater og smøre og hater å ha dårlig feste, ga det meg en helt ny opplevelse. Nå kan jeg bare ta med skiene og dra. Så sier skientusiaster at man får dårligere glid av det, men jeg bremer uansett nedove, så for meg spiller det liten rolle :laugh: 

Anonymkode: 6b3f0...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...