Gå til innhold

Psykolog, fikk terapaut.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble henvist fra psykolog til traume spesialist, og begynte hos psykolog med spes. kompetanse. 

Var kjempe fornøyd, men så sluttet denne desverre.

Fikk ny, kjempe fornøyd, så sluttet også denne. 

Fikk så en ny, denne gangen en slags terapaut, ikke psykolog utdanning. Jeg merket enorm forskjell i behandlingen og måtte til slutt be om å få gå til en ny, da jeg ikke følte meg ivaretatt, og ble dårlig. Ba om å få en psykolog, slik som jeg ble henvist til i startet, men fikk tildelt en terapaut også denne gang.

Så nå sitter jeg her med en behandler jeg rett og slett ikke føler har helt den forståelsen og kunnskapen som jeg ble møtt med av de to første psykologene. Og jeg orker ikke bytte igjen.. vet ikke hva jeg skal gjøre?  Jeg mener ikke være forutinntatt, men jeg merker forskjell på en psykolog og terapaut. Hvert fall i en traume behandling.

Anonymkode: 1bda7...50b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror du avdelingen har mengder av ansatte å bruke på bare deg? 

Vær hlad du har fått en med tid til å møte deg. Avdelingen kan ha mangel på kvalifiserte behandlere og møter deg med å tilby hjelp ikke å avbise deg. Er du ikke fornøyd så får du gå privat og betale selv. Da setter du gjerne mer pris på det du hadde enn det du får og betaler for? 

Anonymkode: 87c56...4de

• Liker 3
Skrevet (endret)

.

Endret av Stunt mamma
Skreiv feil :)
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går til behandlig hos en sosionom nå, er mye mere fornøyd med henne enn psykologen. Hun tar skikkelig tak i ting.

Personkjemi er viktig og rett behandling er viktig, å få begge til å klaffe er ikke gitt.

På dps har de gjerne to psykologer og resten har andre utdannelser. Ofte er det permisjoner osv. Det er altså umulig for dps å innfri alle ønsker til enhver tid, så god kapasitet er det ikke. 

Anonymkode: 51944...0c3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vær hlad du har fått en med tid til å møte deg. Avdelingen kan ha mangel på kvalifiserte behandlere og møter deg med å tilby hjelp ikke å avbise deg. Er du ikke fornøyd så får du gå privat og betale selv. Da setter du gjerne mer pris på det du hadde enn det du får og betaler for? 

Ingen har noen nytte av å forholde seg til inkompetente mennesker, det er bortkastet tid, og gjør mer skade en nytte. Adekvat behandling kan TS absolutt forvente. 

Anonymkode: c7fc5...3f4

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville ha sett etter mulighetene for å få privat, men da hos en med refusjonsavtale. Jeg har og en komplisert traumebakgrunn, og tror det hadde vært veldig vanskelig å komme videre om jeg ikke følte at behandleren klarer å forstå. 

Eventuelt, kan du klare å snakke med din  nåværende behandler om hvordan du opplever det? Det kan godt hende at terapeuten din bruker metodikk som ikke passer deg her og nå, men at han eller hun kan benytte andre metoder som vil fungere bedre for seg. 

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For et bittert svar. Når det gjelder traumer er det svært viktig med kompetente behandler for å hindre retraumatisering. Skadelig terapi forekommer dessverre. 

Hvis en pasient hadde alvorlig kreft og kun fikk komme til en vanlig lege uten spesialkompetanse på kreftformen ville du da sagt at pasienten burde vært fornøyd uansett? 

Anonymkode: b66fd...42e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Stunt mamma skrev:

Det hjelper jo ikke å bli møtt av en med tid til, når tida ikke blir brukt riktig.

Jeg har en også en veldig kompleks bakgrunn, derav mente min opprinnelige psykolog at jeg trengte en med videre spesialisering. 

Forskjellen ligge ri hva som er tilgjengelig og at du og alle andre får et tilbud. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ingen har noen nytte av å forholde seg til inkompetente mennesker, det er bortkastet tid, og gjør mer skade en nytte. Adekvat behandling kan TS absolutt forvente. 

Anonymkode: c7fc5...3f4

Er det slik man omtaler andre, ansatt for å ivareta pasienters helse så er det rart at man får hjelp. Fordi det her vitner om manglende innsikt og forståelse for at kvalifisert og spesialister helsepersonell vil jobbe i det offentlige ofte med svært vanskelige og enda mer utakknmelige pasienter. 

Denne typen avdelinger er gjerne preget av stor gjennomtrekk av ansatte. Fordi man enten liker seg på denne typen avdelinger eller tar det som er mulig å få inntil man får en bedre og mindre krevende jobb. Dette går ut over pasientene, så klart. Men er ikke noe pasienter uten større innsikt kan gjøre stort med. 

Avdelingene kan heller ikke avvise pasienter med lovfestet rett til behandling. Men det misfornøyde pasienter fritt kan gjøre er å finne seg en behandler på det private markedet. Om noen der vil ta dem i mot. 

2 minutter siden, Grønn Frosk skrev:

Jeg ville ha sett etter mulighetene for å få privat, men da hos en med refusjonsavtale. Jeg har og en komplisert traumebakgrunn, og tror det hadde vært veldig vanskelig å komme videre om jeg ikke følte at behandleren klarer å forstå. 

Eventuelt, kan du klare å snakke med din  nåværende behandler om hvordan du opplever det? Det kan godt hende at terapeuten din bruker metodikk som ikke passer deg her og nå, men at han eller hun kan benytte andre metoder som vil fungere bedre for seg. 

Ja, nettopp. Både de med refusjonsrett og de uten, velger selv hvem de tar inn og hvem de ikke tar inn. Ko pliserte pasienter er det komplisert for alle å forholde seg til, derfor havner de der de ikke kan avvises. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For et bittert svar. Når det gjelder traumer er det svært viktig med kompetente behandler for å hindre retraumatisering. Skadelig terapi forekommer dessverre. 

Hvis en pasient hadde alvorlig kreft og kun fikk komme til en vanlig lege uten spesialkompetanse på kreftformen ville du da sagt at pasienten burde vært fornøyd uansett? 

Psykisk og fysisk sykdom kan ikke sammenlignes. 

Se forøvrig mitt svar over dette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Psykisk og fysisk sykdom kan ikke sammenlignes. 

Se forøvrig mitt svar over dette.

Selvfølgelig kan psykisk og fysisk sykdom sammenlignes. Innenfor begge retninger finnes det ulike utdanninger, og videreutdanninger. Dette for å ivareta og behandle pasientene best mulig, det være seg innenfor somatikken eller psykiatrien.

• Liker 1
Gjest making.a.mess
Skrevet

Privat spesialist er tingen. Dps er håpløst. Sikkert derfor de har så mye gjennomtrekk av personale også. Skal man bruke tid og penger på behandling så er det viktig at den inneholder noe mer enn tomt prat. Ellers så kan man heller snakke med sitt eget speilbilde. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er en grunn til at TS har blitt henvist til en spesialist. 

Hvis du synes det er vanskeligå ta opp med nåværende behandler kan du jo nevne det for fastlegen. Å rådføre deg litt med han/hun om hva som er riktig å gjøre videre.

Anonymkode: 1bda7...50b

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det er ingen automatikk i at dette ikke vil kunne forekomme selvom behandleren er psykolig.

Sliter selv med tunge lidelser og har kompleks ptsd grunnet grove overgrep i barndom og ungdomsalder.Jeg har vært bort i inkompetene psykologer som har påført meg nye skader,og på det andre siden er en av de dyktigse behandlerene jeg har hatt "kun" vært sosionom

Anonymkode: 7d848...835

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde det beste kanskje vært å gå tilbake til den vanlige psykologen du hadde i utgangspunktet, før du ble henvist til spesialist? Så kan du prøve på nytt med han, også kan han henvise deg på nytt til riktig instans ved behov. Vil tro hans ord veier tyngre enn ditt dessverre.. Lykke til! Har selv kompleks ptsd, men føler vanlig psykolog er nok.

Anonymkode: 95b74...343

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det er ingen automatikk i at dette ikke vil kunne forekomme selvom behandleren er psykolig.

Sliter selv med tunge lidelser og har kompleks ptsd grunnet grove overgrep i barndom og ungdomsalder.Jeg har vært bort i inkompetene psykologer som har påført meg nye skader,og på det andre siden er en av de dyktigse behandlerene jeg har hatt "kun" vært sosionom

Jeg var litt krass i den første setningen i mitt forrige innlegg, jeg skull svart slik som deg. Jeg har en ptsd fra barndommen som har skapt store problemer. Også hos meg har psykolog påført meg mere problemer enn jeg hadde behøvd å ha. Sosionomen er min redning, hun rydder opp på en helt annen måte enn noen andre har gjort. Når vi står fast i ett tema sier hun ifra og vi tar to skritt tilbake. Jeg får i langt større grad delta i hvordan behandlingen skal foregå og jeg får hele tiden konkrete tilbakemeldinger på hva hun tenker. Hun er tydelig. Det trenger jeg. Hos psykolog var det motsatt. Jeg svevde rundt i samtaler hvor jeg ikke fikk vite hva han bet seg merke i eller hva han tenkte og DET gav næring til tankespinn,  humørsvingninger, angst og usikkerhet,- som om ikke jeg slet nok med det fra før. 

TS. Det var altså ikke meningen å være krass men etter enda en "snu-livet-opp-livet-opp-ned dag" kom det slik ut.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du har rett, det er ingen automatikk i det. Jeg ble retraumatisert i terapi, av en psykologspesialist. Jeg måtte bruke flere år i ny terapi for å lappe meg sammen igjen. Kanskje er det galt av meg og tenke at en traumespesialist hadde vært bedre. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du har rett, det er ingen automatikk i det. Jeg ble retraumatisert i terapi, av en psykologspesialist. Jeg måtte bruke flere år i ny terapi for å lappe meg sammen igjen. Kanskje er det galt av meg og tenke at en traumespesialist hadde vært bedre. 

Det er jo ikke galt å tenke det. Jeg ønsker meg slik behandling selv men her jeg bor er det ikke å oppdrive om jeg er aldri så villig til å stå på venteliste. Jeg tok det veldig personlig når jeg ikke kom inn på dps, det har gått med mye tid på å innse at det skyldes ressursene på dps og ikke meg personlig. Det er en del av sykdomsbildet hos meg. Håper det løser seg etter hvert for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...