Gå til innhold

Får de som tar slankeoperasjon bedre helse?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har to på vennelista mi på fb som har tatt slankeoperasjon. Ja, de ble tynnere, og ja de var ekstremt overvektige, men jeg syns de er inn og ut av sykehus hele tiden, og det er flere år siden de tok operasjon. Så jeg lurer på om det finnes noen undersøkelser på hvorvidt de som tar slankeoperasjon faktisk får en bedre helse etterpå, for det må vel være noe av grunnen til at man får denne operasjonen gratis?

Anonymkode: d876c...8de

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer på det samme, kan ikke skjønne at de kan få i seg nok næringsstoffer når de bare kan spise så utrolig små porsjoner. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For noen er det tydeligvis det som skal til for å klare å gå ned i vekt. Men det er jo ikke uten risiko og ja, noen får jo varige utfordringer av ulikt slag. Jeg tenker også at dersom de ikke tar et oppgjør med hva det nå var som forårsaket overvekten i utgangspunktet så kan de fort legge på seg alt sammen igjen. 

Det finnes en del studier på det, f.eks denne https://www.sciencedaily.com/releases/2015/11/151111172610.htm Som konkluderer med at det hadde betydelig helseeffekt. 

Noen vil argumentere at en får samme effekt, men gratis og med betydelig mindre risiko for komplikasjoner ved å faste (som jo for mange i likhet med slankeoperasjon fremstår som et dramatisk tiltak) https://idmprogram.com/bariatrics-surgically-enforced-fasting-t2d-6/

Anonymkode: 95760...0fe

AnonymBruker
Skrevet

I allefall ser mange av de kjemperare ut av å gå så raskt ned i vekt som mange av de gjør. Ender opp med et hode på topp og hud hengende som et telt nedover. Er alle hudoperasjonene de må ha etterpå også betalt av skattebetalerne? 

Anonymkode: dd35f...c37

Gjest supernova_87
Skrevet

En slankeoperasjon gir ikke bedre helse av seg selv. Den griper jo inn i magesekken og gjør den mindre. Det fører til mindre absorbsjonsflate for en rekke næringsstoffer, og mange må bruke kosttilskudd både gjennom piller og sprøyter resten av livet. Men helseeffekten av vektreduksjon er nok det man snakker om som skal være til hjelp. Livsstilssykdommer blant annet som følge av fedme og inaktivitet er den største årsaken til dødsfallene i vår del av verden. Normalvekt er gunstig for helsen. Men det er bedre å oppnå normalvekt uten slankeoperasjon, da dette er et ganske stort inngrep i kroppen.

Jeg mener at slankeoperasjon er en dårlig løsning. Men det finnes få andre tilbud for mennesker som sliter med spiseforstyrrelser som fører til ekstrem overvekt, og med tanke på det store folkehelseproblemet det er så er det lite tiltak som går på å motvirke fedmeepidemien. Dette er et samfunnsproblem, ikke bare et individproblem. Et veldig enkelt tiltak ville f.eks være å gjøre det ulovlig å reklamere for chips og sjokolade. Og da kommer alle på banen med at "men man må ta ansvar for seg selv" blablabla, ja, det må man, men fedme er noe som i stor grad går utover barna. Spisevanene blir lært videre, og på samme måte som man argumenterer mot at man skal ha reklame for røyk og tobakk og pengespill kunne man lett også argumentert mot reklame for så usunne varer. 

https://forskning.no/helse-menneskekroppen-overvekt/2016/01/nesten-alle-far-bivirkninger-etter-fedmeoperasjon

https://forskning.no/helsepolitikk-mat-overvekt-samfunnsmedisin-sykdommer/2014/06/media-og-folk-flest-far-dei-tyngste-til

AnonymBruker
Skrevet

Min venninne døde pga det så etter min mening så nei. Hadde hu prøvd å slanke seg naturlig ville hu levd i dag..

Anonymkode: f738a...48c

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Rainstorm skrev:

En slankeoperasjon gir ikke bedre helse av seg selv. Den griper jo inn i magesekken og gjør den mindre. Det fører til mindre absorbsjonsflate for en rekke næringsstoffer, og mange må bruke kosttilskudd både gjennom piller og sprøyter resten av livet.

Jeg kunne svart så mye, men jeg skal gjøre det kort. Reduksjon av magesekken fører ikke til redusert næringsopptak, det er ikke i magesekken næringsopptaket skjer. Næringsopptaket skjer i tarmen, og det er kun gastric by pass som affiserer tarmen, ikke gastic sleeve som er mer vanlig de siste årene. Imidlertid produseres intrinsic faktor i mangesekken, og det trengs for å klare å ta opp b12, ergo kan reduksjon i magesekken føre til mindre if som reduserer opptaket av b12, men i tarmen. 

Anonymkode: 74c18...89d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

For noen er det tydeligvis det som skal til for å klare å gå ned i vekt. Men det er jo ikke uten risiko og ja, noen får jo varige utfordringer av ulikt slag. Jeg tenker også at dersom de ikke tar et oppgjør med hva det nå var som forårsaket overvekten i utgangspunktet så kan de fort legge på seg alt sammen igjen. 

Det finnes en del studier på det, f.eks denne https://www.sciencedaily.com/releases/2015/11/151111172610.htm Som konkluderer med at det hadde betydelig helseeffekt. 

Noen vil argumentere at en får samme effekt, men gratis og med betydelig mindre risiko for komplikasjoner ved å faste (som jo for mange i likhet med slankeoperasjon fremstår som et dramatisk tiltak) https://idmprogram.com/bariatrics-surgically-enforced-fasting-t2d-6/

Denne studien tar bare for seg tre år etter, det er betydelig lengre siden de som jeg har på fb-vennelista tok operasjon og de har jo helseproblemer nå. Tenker at det ikke er sikkert at man ser om helsa blir bedre eller verre etter så kort tid, og det er jo selvsagt vanskelig å måle uansett da man ikke vet hvaslags helse de ville hatt om de ikke tok operasjonen...

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Min venninne døde pga det så etter min mening så nei. Hadde hu prøvd å slanke seg naturlig ville hu levd i dag..

Anonymkode: f738a...48c

Jøss, hva var det som gjorde at hun døde? Så trist :( 

Gjest supernova_87
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne svart så mye, men jeg skal gjøre det kort. Reduksjon av magesekken fører ikke til redusert næringsopptak, det er ikke i magesekken næringsopptaket skjer. Næringsopptaket skjer i tarmen, og det er kun gastric by pass som affiserer tarmen, ikke gastic sleeve som er mer vanlig de siste årene. Imidlertid produseres intrinsic faktor i mangesekken, og det trengs for å klare å ta opp b12, ergo kan reduksjon i magesekken føre til mindre if som reduserer opptaket av b12, men i tarmen. 

Anonymkode: 74c18...89d

Takk for presiseringen. Godt noen som kan disse detaljene bedre kan rette opp det jeg sier feil!

Som du også sier fører disse operasjonene til at opptaket av av næringsstoffer (vitaminer og mineraler) blir redusert. Det er kanskje en god ting at da flere får sleeve i stedet for bypass, uansett er det mange som erfarer at de må ta kosttilskudd. Det er uansett en stor inngripen i kroppen og det å gå ned 50% av kroppsvekten på så kort tid gjør noe med en. Det er flere psykiske faktorer i vektnedgang og det er viktig at disse blir tatt hensyn til også når det skjer etter operasjon. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok operasjonen for tre år siden og det eneste jeg hadde mangler av på siste blodprøve forrige mnd var D vitamin. Jeg sover bedre, føler meg bedre, har mye mer overskudd og i bedre humør. Betalte operasjonen selv da jeg tok den privat og gikk fra Bmi på 34 til 24 og det eneste jeg angrer på er at jeg ikke gjorde det mange år tidligere. Hvor mye løs hud man får avhenger vel litt av gener og hvor mange kilo man går ned, for min del har jeg en liten flapp med løs hud på magen men ingenting som plager meg nevneverdig.

Anonymkode: 6bea2...996

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Både og. Har en venninne som tok slankeoperasjon for et par år siden. Hun var veldig overvektig og hadde (i følge henne selv) "prøvd alt". Etter operasjonen gikk hun ned 60 kg og ble kvitt diabetes og reduserte belastningskader på muskler og skjelettet. Men er som du sier inn og ut av sykehus hele tiden pga ernæringsproblemer. 

Hun sier likevel at det er verdt det pga at hun nå er bevegelig og ikke må ta insulin og blodtrykksmedisiner. 

Anonymkode: 2f2d9...b28

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er med i en gruppe på facebook, der medlemmene har til dels store helseproblemer pga slankeoperasjon. Jeg har også det. bare så det er sagt. Men jeg velger å ikke beskrive min situasjon her.

De fleste som har problemer har tatt gastric bypass. Det finnes også noen som har tatt sleeve, og de fleste av de har fått problemer rett etter operasjonen. De som har tatt gastric bypass, har gjerne fått helseproblemer flere år etter operasjonen. Det er få sleeveopererte i den gruppa.

Sleeveopererte kan få problemer med reflux i ettertid. Og det er plagsomt. De som har fått problemer rett etter operasjon, har ofte fått lekkasje i skjøten, og blødd ut i bukhulen. Det kan høres veldig skummelt ut, og det er det også. Likevel så er det mange som har opplevd det, og mange som har hatt blødninger ut i buken i lang tid etter operasjon. Der det gjerne er gjort gjentatte forsøk på å tette denne, og gjøre det bra. En jeg vet om har opplevd stor blødning ut i buken etter at hun kom hjem, og da var det kun minutter som reddet henne. Men de fleste opplever ikke en så stor blødning hvis det er lekkasje. 

De aller fleste som gjennomgår gastric sleeve får en ukomplisert tid videre. Helsemessig, De går ned i vekt fordi magesekken er veldig liten, og de har ikke plass til store måltider. Likevel må de leve sunt, for om du ikke lever sunt, så er det lite vektnedgang. Liten magesekk er kun til hjelp. Men det hjelper ikke om du slurper øl eller milkshake. Eller suger på sjokolade. Du må jo gjøre et valg, det kommer ikke gratis her heller.

Det ser ut til at de som har hatt gastric bypass har en mye større sjans for å få komplikasjoner og problemer flere år etter operasjonen.

Ofte har de 2-flere gode år før komplikasjonene kommer. Noen ganger gjelder det manglende opptak av næringsstoffer og veldig svingende blodsukker (så lavt blodsukker at de kan havne i koma), andre ganger gjelder det smerter, tarmslyng, brokk, arrvev. De har ofte sykehusinnleggelser pga smerter, og mange må gå på sterke smertestillende veldig lenge. Opiater. Mange får som svar at de ikke kan opereres igjen uten at det er livstruende, fordi de har så mye arrvev. Da lever de i smerter hver dag. Det er heller ikke få som har opplevd å få næring gjennom PEG-sonde i magen, fordi de ikke kunne ta til seg næring ellers. Dette pga komplikasjoner i spiserør, mage, tarmer. Flere jeg kjenner har ikke kunnet spise på flere år.

Så nei, mange får ikke bedre helse. Men det er ikke sagt så mye om komplikasjoner heller. Jeg er også med på en side der folk snart skal ta slankeoperasjoner, og der er det mer halleluja-stemning, og de velger glatt å overse eventuelle komplikasjoner. Jeg har også sett at de som har komplikasjoner, og sier noe om det der, får negativ oppmerksomhet. De fleste som deltar der er slike som snart skal ta operasjon, og de som nettopp har gått ned masse kilo, og enda ikke har komplikasjoner.

Jeg tror nok at de fleste (kanskje) slipper helsemessige komplikasjoner, men det er naivt å tro at man slipper unna helt.

Anonymkode: eb16d...af7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 2.3.2018 den 21.31, AnonymBruker skrev:

Denne studien tar bare for seg tre år etter, det er betydelig lengre siden de som jeg har på fb-vennelista tok operasjon og de har jo helseproblemer nå. Tenker at det ikke er sikkert at man ser om helsa blir bedre eller verre etter så kort tid, og det er jo selvsagt vanskelig å måle uansett da man ikke vet hvaslags helse de ville hatt om de ikke tok operasjonen...

Ja, enig i det, 3 år er jo egentlig ingenting i forhold til hvor mange år de forhåpentligvis har igjen etter operasjonen! Det er jo noe som bør forskes mer på og som sikkert kommer flere studier av etterhvert siden det begynner å bli ganske mange som har tatt operasjonen. Det er klart at mange helsekomplikasjoner kan dukke opp i ettertid og det er jo noe de absolutt bør vite om risikoen for når de skal ta avgjørelsen.

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er med i en gruppe på facebook, der medlemmene har til dels store helseproblemer pga slankeoperasjon. Jeg har også det. bare så det er sagt. Men jeg velger å ikke beskrive min situasjon her.

De fleste som har problemer har tatt gastric bypass. Det finnes også noen som har tatt sleeve, og de fleste av de har fått problemer rett etter operasjonen. De som har tatt gastric bypass, har gjerne fått helseproblemer flere år etter operasjonen. Det er få sleeveopererte i den gruppa.

Sleeveopererte kan få problemer med reflux i ettertid. Og det er plagsomt. De som har fått problemer rett etter operasjon, har ofte fått lekkasje i skjøten, og blødd ut i bukhulen. Det kan høres veldig skummelt ut, og det er det også. Likevel så er det mange som har opplevd det, og mange som har hatt blødninger ut i buken i lang tid etter operasjon. Der det gjerne er gjort gjentatte forsøk på å tette denne, og gjøre det bra. En jeg vet om har opplevd stor blødning ut i buken etter at hun kom hjem, og da var det kun minutter som reddet henne. Men de fleste opplever ikke en så stor blødning hvis det er lekkasje. 

De aller fleste som gjennomgår gastric sleeve får en ukomplisert tid videre. Helsemessig, De går ned i vekt fordi magesekken er veldig liten, og de har ikke plass til store måltider. Likevel må de leve sunt, for om du ikke lever sunt, så er det lite vektnedgang. Liten magesekk er kun til hjelp. Men det hjelper ikke om du slurper øl eller milkshake. Eller suger på sjokolade. Du må jo gjøre et valg, det kommer ikke gratis her heller.

Det ser ut til at de som har hatt gastric bypass har en mye større sjans for å få komplikasjoner og problemer flere år etter operasjonen.

Ofte har de 2-flere gode år før komplikasjonene kommer. Noen ganger gjelder det manglende opptak av næringsstoffer og veldig svingende blodsukker (så lavt blodsukker at de kan havne i koma), andre ganger gjelder det smerter, tarmslyng, brokk, arrvev. De har ofte sykehusinnleggelser pga smerter, og mange må gå på sterke smertestillende veldig lenge. Opiater. Mange får som svar at de ikke kan opereres igjen uten at det er livstruende, fordi de har så mye arrvev. Da lever de i smerter hver dag. Det er heller ikke få som har opplevd å få næring gjennom PEG-sonde i magen, fordi de ikke kunne ta til seg næring ellers. Dette pga komplikasjoner i spiserør, mage, tarmer. Flere jeg kjenner har ikke kunnet spise på flere år.

Så nei, mange får ikke bedre helse. Men det er ikke sagt så mye om komplikasjoner heller. Jeg er også med på en side der folk snart skal ta slankeoperasjoner, og der er det mer halleluja-stemning, og de velger glatt å overse eventuelle komplikasjoner. Jeg har også sett at de som har komplikasjoner, og sier noe om det der, får negativ oppmerksomhet. De fleste som deltar der er slike som snart skal ta operasjon, og de som nettopp har gått ned masse kilo, og enda ikke har komplikasjoner.

Jeg tror nok at de fleste (kanskje) slipper helsemessige komplikasjoner, men det er naivt å tro at man slipper unna helt.

Anonymkode: eb16d...af7

Det var mye forskjellig som kan skje ja. Og det bekrefter inntrykket mitt med de to som har tatt det som jeg kjenner. Kom på at jeg har en tredje fb-venn som også har tatt det, og hun virker iallefall frisk noen år etter. Men vet ikke om de har tatt forskjellige operasjoner. 
Har også inntrykk av at helsevesenet kanskje ikke er så flinke til å opplyse om bivirkninger og komplikasjoner generelt, dette gjelder alt fra komplikasjoner ved omskjæring (i noen land er det nærmest rutine og foreldre får null informasjon) til bivirkninger av kreftbehandling.

AnonymBruker
Skrevet

Kan virke som at helsevesenet ikke er så god på å informere om bivirkninger og komplikasjoner, ja. Eller hvordan en slik operasjon fungerer i ettertid. Pasienter stoler jo på legen sin, og jeg synes det kan virke som at legen lett tyr til slankeoperasjon som den eneste løsningen, siden de "har prøvd alt". Har de virkelig det? Hadde legene hatt kunnskap om ernæring og kosthold, så hadde de kanskje kunnet hjelpe dem. Forferdelig å tenke på at så mange blir operert og evt får ødelagt livene sine. Hørte om noen som våknet opp etter en slik operasjon og var skuffet over at han ikke hadde gått ned i vekt allerede! Kan virke som at mange har et urealistisk syn og tror at det er en mirakelkur. der man slipper å jobbe for det i det hele tatt. Det er jo ikke tilfelle.

Jeg kjenner noen som nylig ble operert, som egentlig ikke var så overvektig at man tenker at han burde trengt en operasjon. Det jeg reagerer mest på er at han ikke hadde prøvd noe særlig på å gå ned i vekt i forkant heller, men lider av migrene og fikk derfor tilbud om operasjon. Hvorfor kunne han ikke (fått) prøvd å gå ned i vekt selv først? Lagt om kostholdet slik at man kanskje ble bedre? Har lest om mange som har kuttet raske karbohydrater fra kosten sin og enten blitt mye bedre eller faktisk blitt kvitt migrenen helt. Dette er ikke legene klar over, og da får jo ikke pasienten vite det heller. Dette gjelder jo ikke bare migrene, men mange andre plager/sykdommer - og ikke minst vekttap, selvfølgelig.

Anonymkode: d444d...036

AnonymBruker
Skrevet

..og ellers de tre jeg kjenner som har tatt en slik operasjon har enten gått opp igjen, og/eller vært inne og ute av sykehuset. To av dem er (fortsatt) uføre etter at de hadde gått ned i vekt.

Anonymkode: d444d...036

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt gastric bypass og har ingen problemer i etterkant. Problemet mitt før operasjonen var overspising (som er en spiseforstyrrelse) og det var helt nødvendig med reduksjon av magesekken, diverse kurer hjalp meg bare i mindre grad og i kortere tid. Fra jeg startet "opplegget" via det offentlige for tre år siden (selve operasjonen ble utført for to år siden) til i dag har jeg totalt gått ned drøyt 50 kg. Det har utelukkende vært positivt for min helse. Jeg spiser i dag helt normalt, men betydelige mindre porsjoner enn før. Jeg er litt følsom for feit mat i form av at jeg kjenner meg veldig fort mett/stinn dersom jeg spiser noe fett. Jeg har også mye mindre lyst på usunne ting som kaker og godteri. Jeg er også nøye med å få i meg vitaminer og andre ting man kan få mangler av etter en slik operasjon.

Min erfaring, etter å ha snakket med mange som har gjort dette både gjennom det offentlige og privat, er at de som har gjort det via et offentlig sykehus, har langt bedre oppfølging gjennom hele prosessen. Det er muligens derfor noen har inntrykk av man ofte er inne på sykehuset, for det er en god del oppfølging både før og etter operasjonen. Jeg skal f eks inn til individuell time nå etter to år og hadde akkurat gruppetime. Det er gruppetimer med undervisning og forberedelser, nettopp for at man skal vite hva man går til og få en forståelse for at dette er en livslang greie man går inn i - man er nødt til å følge opp selv resten av livet med å ta diverse vitaminer og tilskudd f eks. Det gjør visstnok en del ikke, dermed kan man så klart bli syk.

Det er ikke noen automatikk i at man får fjernet hud o l etter en slankeoperasjon. Man skal f eks ha under en viss bmi og det er visse andre kriterier, bl a et visst antall cm overheng, være plaget med eksem og eller sopp i hudfoldene o l dersom man skal få slikt utført på statens regning. I følge legene på sykehuset "mitt" kommer flertallet av de slankeopererte ikke dit. Dette er en ting man blir forberedt på; er du villig til å bli tynnere mot å få løs og slapp hud? De fleste synes da det er bedre å bli kvitt diverse livstruende tilstander som høyt blodtrykk og diabetes. 

Anonymkode: 0b0a1...948

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...