AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #1 Del Skrevet 2. mars 2018 Min mann har arvet en eldre hytte sammen med sin bror. Hytta trenger en del teknisk oppgradering, endring av planløsning, oppussing, utskiftning av møbler og løsøre, noe mindre tilbygg og oppgradering av terrasse/uteareal. Dette skal gjøres over tid, begge familier må være forsiktige økonomisk nå. Hos begge brødre er det partnere og en mix av små og opptil voksne barn som skal bruke hytta. Familiene treffes ikke ofte, og jeg som bare har vært i familien i få år kjenner dem derfor ikke godt. Brors partner ønsker ikke å være med på oppussingsprosjektet, så jeg er litt redd for om det blir vellykket for alle parter når en person forsvinner ut av beslutningsprosessen. Vil noen dele litt erfaringer om evt fallgruber og hvordan dere har taklet dem, f.eks hvordan dere ordner det praktiske med flere eiersider, beslutningsprosesser rundt oppussing/vedlikehold/investeringer, dugnadsarbeid eller fordeling av oppgaver, evt kjøpe hjelp, finne interiørstil som passer 2 familier, praktiske løsninger for å gjøre hytta fleksibel for gjester osv. Hvordan fordeles hyttetiden, og hvilke husregler følger dere cirka? Er interessert i alle råd om hvordan sameie kan gjøres best mulig, hva dere ønsket at dere avtalte av føringer i begynnelsen? Anonymkode: 8a605...6aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lumos Skrevet 2. mars 2018 #2 Del Skrevet 2. mars 2018 Min umiddelbare tanke er at jeg ville satt meg ned og skrevet en ordentlig kontrakt med dere som står som eiere. Da kan dere bli enige om feks dugnadstimer, budsjett... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #3 Del Skrevet 2. mars 2018 Dere må opprette ett sameie med to eierandeler: brødrene. De to, og de alene, er sameiet. Ingen andre har noen rettigheter. Så må de skrive statutter, og følge sameieloven. Det er sameiemøte (det vil si de to) som kan fatte alle beslutninger. Les disse linkene under, og les dem nøye. Lag en juridisk bindende avtale, og ta høyde for hva som skal skje med neste generasjon (skal hytta selges, skal andelen arves og deles, eller skal arvingene kjøpes u). http://www.klikk.no/bolig/hytteliv/sameiekontrakt-2269876 https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/hytte2/a-eie-hytte-sammen/ https://www.hyttemag.no/tema/behold-hytta-og-familiefreden http://www.viivilla.no/ovrig/lover-og-regler/problemfritt-sameie-av-hytte/ https://www.nrk.no/livsstil/_-ikke-del-hytte-1.11097454 Anonymkode: 9ade4...c8e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #4 Del Skrevet 2. mars 2018 Etter min erfaring fungerer slike sameier dårlig. Min far eide hytte med sin bror, og det var stadig uenighet om hva som burde gjøres, og hvordan det isåfall skulle gjøres. Heldigvis fikk min far kjøpe ut sin bror etter noen år. En venninnes familiehytte var eid av tre søstre. Samme uenighet der, og også der endte det med at en kjøpte de andre ut. Min far snakker allerede om når jeg og min søster skal overta hytta sammen, men jeg håper (og tror) at min søster vil overta den alene. Hun er mest knyttet til hytten. Vi er så forskjellige i personlighet, prioriteringer og stil at jeg ikke kan se at det skal fungere godt. Jeg har imidlertid ikke hjerte til å si til min far at jeg håper på en slik løsning. Anonymkode: b8e8c...903 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atea Skrevet 2. mars 2018 #5 Del Skrevet 2. mars 2018 (endret) Dere kan danne en stiftelse med klare regler for bruk, dugnad og utgifter. Det koster nesten ingenting. Forskjellig smak i stil og interiør ser jeg på som bagateller. Vi har et felles landsted, men ingen klare regler og det har gått bra i alle år. Er god plass og mange soverom. Deler av og til på å lage måltider, men det enkleste er å kunne ordne seg selv. Endret 2. mars 2018 av Atea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #6 Del Skrevet 2. mars 2018 22 minutter siden, Lumos skrev: Min umiddelbare tanke er at jeg ville satt meg ned og skrevet en ordentlig kontrakt med dere som står som eiere. Da kan dere bli enige om feks dugnadstimer, budsjett... Hytta er arv, så den er brødrenes særeie. Kun de to vil stå ansvarlige overfor hverandre, og for bruk av hytten for sin side. Jeg vil bidra med småjobber som maling og slikt, men dersom det skulle være aktuelt at jeg investerer betydelige beløp vil vi lage avtaler oss imellom som sikrer det. Anonymkode: 8a605...6aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #7 Del Skrevet 2. mars 2018 Fallgruven er allerede der ved at de eier den sammen...... Anonymkode: 34f6b...3e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #8 Del Skrevet 2. mars 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere må opprette ett sameie med to eierandeler: brødrene. De to, og de alene, er sameiet. Ingen andre har noen rettigheter. Så må de skrive statutter, og følge sameieloven. Det er sameiemøte (det vil si de to) som kan fatte alle beslutninger. Les disse linkene under, og les dem nøye. Lag en juridisk bindende avtale, og ta høyde for hva som skal skje med neste generasjon (skal hytta selges, skal andelen arves og deles, eller skal arvingene kjøpes u). http://www.klikk.no/bolig/hytteliv/sameiekontrakt-2269876 https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/hytte2/a-eie-hytte-sammen/ https://www.hyttemag.no/tema/behold-hytta-og-familiefreden http://www.viivilla.no/ovrig/lover-og-regler/problemfritt-sameie-av-hytte/ https://www.nrk.no/livsstil/_-ikke-del-hytte-1.11097454 Anonymkode: 9ade4...c8e Tusen takk for nyttige linker! Det er foreløpig plan om at hytta også i neste generasjon skal ha kun 2 forvaltere, slik at 1 barn per familie overtar ansvaret overfor den andre siden. Anonymkode: 8a605...6aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #9 Del Skrevet 2. mars 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fallgruven er allerede der ved at de eier den sammen...... Anonymkode: 34f6b...3e2 Hytta har en spesiell beliggenhet som gjør at begge er interesserte i å beholde den. Anonymkode: 8a605...6aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #10 Del Skrevet 2. mars 2018 Min far eier barndomshjemmet sitt sammen med andre familiemedlemmer. Først to brødre, men den ene broren har blitt syk og overlatt sin del til to barn. De har kontrakter for vedlikehold, bruk, strøm og renovasjonskostnader. Nå bor min far i en annen landsdel, så for hans del er det ikke mye i bruk. Men de avtaler bruk i god tid, jeg vet at min far har tinget bruk et par uker i sommer. Dersom det er perioder i året mange er interessert i å være der må man nesten ha avtaler om hvordan man fordeler dette. Slik at det ikke er noen som får påsken hvert år eller noen tinger hele sommeren. Og at ingen føler at de betaler for mye strøm i forhold til bruk. Ellers er det greit å ha regler for renhold og slikt. Mine foreldre har en leilighet i utlandet som vi og andre familiemedlemmer og venner har fått låne. De har en oppslagstavle med oversikt over hva som må gjøres før man drar derfra og litt regler for bruk mens man er der. Som at man tar av skittent sengetøy, vasker over gulvene, tømmer kjøleskapet og setter det åpent før man kobler fra strømmen. Og at man ikke overforbruker vann og aircondition når man er der. Jeg tror det fort blir konflikter om noen føler at de må rydde og rengjøre etter andre når man ankommer for en avslappende ferie. Og at man har klare regler for hva som deles på og hva som er den enkeltes eiendeler. Kanskje ha hvert sitt låsbare skap der man kan oppbevare ting man ikke ønsker at andre skal røre. Anonymkode: 01a84...741 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #11 Del Skrevet 2. mars 2018 28 minutter siden, Atea skrev: Dere kan danne en stiftelse med klare regler for bruk, dugnad og utgifter. Det koster nesten ingenting. Forskjellig smak i stil og interiør ser jeg på som bagateller. Vi har et felles landsted, men ingen klare regler og det har gått bra i alle år. Er god plass og mange soverom. Deler av og til på å lage måltider, men det enkleste er å kunne ordne seg selv. Vi tenker å fordele tiden slik at hver familie har bruksrett i sine perioder, og at evt samtidig bruk/besøk avtales. Jeg er ikke avhengig av en spesiell stil, men det eksisterende var preget av at hytta blir endestasjon for alt en ikke vil ha i hus, så vi må velge interiør fra scratch. Da er det greit å prøve å legge seg på noe som alle kan trives med. Anonymkode: 8a605...6aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atea Skrevet 2. mars 2018 #12 Del Skrevet 2. mars 2018 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker said: Vi tenker å fordele tiden slik at hver familie har bruksrett i sine perioder, og at evt samtidig bruk/besøk avtales. Jeg er ikke avhengig av en spesiell stil, men det eksisterende var preget av at hytta blir endestasjon for alt en ikke vil ha i hus, så vi må velge interiør fra scratch. Da er det greit å prøve å legge seg på noe som alle kan trives med. Anonymkode: 8a605...6aa Det kan dere gjøre ved å danne en stiftelse. Men vet ikke hvor lett det blir å selge hvis ikke begge parter er enige. Det er en stund siden jeg satte meg inn i reglene. Men bakdelen er at stiftelser må ha en revisor, tror ikke det var sånn for en del år siden. https://registrertrevisor.wordpress.com/2012/04/14/hvordan-starte-stiftelse-revisor-aerum/ Endret 2. mars 2018 av Atea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #13 Del Skrevet 2. mars 2018 blir bare bråk av slikt. ender med at en legger inn mye penger/tid på oppussing. når hytta er ferdig vil alle ønske å bruke den like mye selv om tid/penger på oppussing var skjevt fordelt. så kan det bli splid i familien, hvordan løses det da. om noen skilles er hytta en del av boet som må deles, hvordan vil det løses? dersom alt går bra i deres levetid komemr det unger etter dere som blir blir å krangle om ett eller annet. garantert. Anonymkode: c9311...021 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #14 Del Skrevet 2. mars 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hytta er arv, så den er brødrenes særeie. Kun de to vil stå ansvarlige overfor hverandre, og for bruk av hytten for sin side. Jeg vil bidra med småjobber som maling og slikt, men dersom det skulle være aktuelt at jeg investerer betydelige beløp vil vi lage avtaler oss imellom som sikrer det. Anonymkode: 8a605...6aa men dersom det brukes av midler til oppussing vil dette kunne trekkes fra ved en eventuell skilsmisse, og da er det ikke sikkert at brødrene har råd til å beholde hytta. Anonymkode: c9311...021 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #15 Del Skrevet 2. mars 2018 Etter erfaring fra egen familie på begge sider; det blir bråk og uvennskap, bare ett spørsmål om tid. Hvis ingen vil selge er det beste der kan gjøre å bygge om/på så hver si bror får egen bruksenhet, enten som leilighet eller tosammenkoblede hytter (ala rekkehus/tomannsbolig). Anonymkode: a9e25...63e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #16 Del Skrevet 2. mars 2018 Del den i to og bygg den om, så får dere hver deres halvpart... Anonymkode: c4a36...906 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #17 Del Skrevet 2. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Min mann har arvet en eldre hytte sammen med sin bror. Hytta trenger en del teknisk oppgradering, endring av planløsning, oppussing, utskiftning av møbler og løsøre, noe mindre tilbygg og oppgradering av terrasse/uteareal. Dette skal gjøres over tid, begge familier må være forsiktige økonomisk nå. Hos begge brødre er det partnere og en mix av små og opptil voksne barn som skal bruke hytta. Familiene treffes ikke ofte, og jeg som bare har vært i familien i få år kjenner dem derfor ikke godt. Brors partner ønsker ikke å være med på oppussingsprosjektet, så jeg er litt redd for om det blir vellykket for alle parter når en person forsvinner ut av beslutningsprosessen. Vil noen dele litt erfaringer om evt fallgruber og hvordan dere har taklet dem, f.eks hvordan dere ordner det praktiske med flere eiersider, beslutningsprosesser rundt oppussing/vedlikehold/investeringer, dugnadsarbeid eller fordeling av oppgaver, evt kjøpe hjelp, finne interiørstil som passer 2 familier, praktiske løsninger for å gjøre hytta fleksibel for gjester osv. Hvordan fordeles hyttetiden, og hvilke husregler følger dere cirka? Er interessert i alle råd om hvordan sameie kan gjøres best mulig, hva dere ønsket at dere avtalte av føringer i begynnelsen? Anonymkode: 8a605...6aa Det er jo de to brødrene som har arvet dette, ikke dere «partnere». Anbefaler sterkt at de to brødrene sikrer særeie på eiendommen og lar sine barn arve. Anonymkode: 92661...7bd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #18 Del Skrevet 2. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: blir bare bråk av slikt. ender med at en legger inn mye penger/tid på oppussing. når hytta er ferdig vil alle ønske å bruke den like mye selv om tid/penger på oppussing var skjevt fordelt. så kan det bli splid i familien, hvordan løses det da. om noen skilles er hytta en del av boet som må deles, hvordan vil det løses? dersom alt går bra i deres levetid komemr det unger etter dere som blir blir å krangle om ett eller annet. garantert. Anonymkode: c9311...021 Begge familier skal ha lik bruksrett, det er ikke snakk om å knytte bidrag til brukstid. Begge bor også nær nok til å kunne bidra likt på dugnadsarbeid, og de avtaler alle trekk i renovering og deling av kostnader før det gjøres. De har et nokså likt syn på hva som er nødvendig oppgradering. Om noen skilles er hytta være særeie. Det kan selvsagt likevel føre til ønske om salg. Anonymkode: 8a605...6aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #19 Del Skrevet 2. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er jo de to brødrene som har arvet dette, ikke dere «partnere». Anbefaler sterkt at de to brødrene sikrer særeie på eiendommen og lar sine barn arve. Anonymkode: 92661...7bd Begge par har felles barn som vil være arvinger. Hytta er særeie. Anonymkode: 8a605...6aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #20 Del Skrevet 2. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Etter erfaring fra egen familie på begge sider; det blir bråk og uvennskap, bare ett spørsmål om tid. Hvis ingen vil selge er det beste der kan gjøre å bygge om/på så hver si bror får egen bruksenhet, enten som leilighet eller tosammenkoblede hytter (ala rekkehus/tomannsbolig). Anonymkode: a9e25...63e Den er for liten til å bli to enheter, og den ligger i strandsone. Anonymkode: 8a605...6aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå