WubWub Skrevet 1. mars 2018 #1 Skrevet 1. mars 2018 En ting jeg har lurt litt på ; Hvorfor har uføretrygdede så lav status i samfunnet? Fra et logisk (og også medmenneskelig) perspektiv så gir dette ingen mening. Men realiteten er at denne gruppen er ansett som en underklasse som ofte blir mistenkeliggjort , stigmatisert og regelrett diskriminert. Men så da tenker jeg ; Hvorfor? Alle mennesker kan bli syke uten at en selv har skyld i det. Alle kan bli arbeidsuføre. Hvor blir det av humanismen? Hvorfor fortjener ikke syke mennesker respekt? Hvorfor mister man status og respekt pga sykdom? 4 eksempler ; 1) I kvinne på 59 blir uføretrygdet etter en hard kamp med kreft. Hun har 3 mastergrader og hun har vært i arbeidslivet hele livet sitt. 2) En bankdirektør havner i en bilulykke og han mister armene og benene sine, han blir uføretrygdet 3) En anerkjent psykologspesialist som har utgitt flere psykologibøker som brukes som pensum i psykiatrien blir psykotisk og så uføretrygdet i alder av 60 4) Ei ung kvinne på 23 år blir uføretrygdet pga psykiske lidelser etter en oppvekst hvor hun blir utsatt for vold, voldtekter og omsorgssvikt Dette er 4 reelle og ikke hypotetiske eksempler fra virkeligheten. I mitt hode forstår jeg ikke hvorfor disse menneskene skal bli klassifisert som lavstatus eller hvorfor vi skal stigmatisere de? Slik jeg har forstått det så blir uføretrygdede (syke mennesker) kalt snyltere, men disse fordommene har ingen rot i virkeligheten i forhold til studier jeg har lest - uføretrygdede er den gruppen som har minst sannsynlighet for økonomisk svindel. Vet du hvilken gruppe i samfunnet som har høyest sannsynlighet for å snylte på fellesskapet? De som allerede er rike. Advokater troner på toppen over økonomisk svindel i samfunnet - det yrket som kan mest om loven og som skal forvalte loven er de som beriker seg mest på svindel. Allikevel har advokater høyere status enn syke uføretrygdede mennesker som aldri har svindlet en krone i sitt liv. Dette gir ingen mening 28
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #2 Skrevet 1. mars 2018 Det har vel lav status fordi de ikke bidrar med noe til samfunnet (uavhengig av hvem sin feil det er). Anonymkode: a9050...1c9 13
Nicathv Skrevet 1. mars 2018 #3 Skrevet 1. mars 2018 Det er lett å tråkke på og mistenkeliggjøre de som har det verre enn seg sjøl, vet du. Spesielt om man ikke er en empatisk eller gjennomtenkende person. Et merkelig menneskelig trekk det der. 12
WubWub Skrevet 1. mars 2018 Forfatter #4 Skrevet 1. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har vel lav status fordi de ikke bidrar med noe til samfunnet (uavhengig av hvem sin feil det er). Anonymkode: a9050...1c9 Men hva om de har jobbet fra de er 17 år til de er 60. Hvorfor mister de brått sin status om de blir syke og uføretrygdet? 10
Gjest Axl Skrevet 1. mars 2018 #5 Skrevet 1. mars 2018 Det er sjalu tullinger som egentlig ikke liker jobben sin som diskriminerer. Som tror alle er som de som klarer å jobbe. Jeg er ikke redd for å gjøre de enda mer sjalu. Hevn kalles det. Elsker å erte diskriminerende folk. De fleste bryr seg ikke om folk som er ufør. De er bare glad til de får være frisk nok til å jobbe og tjene godt.
ViljaH Skrevet 1. mars 2018 #6 Skrevet 1. mars 2018 Det har vel mest med hvorvidt de har økonomisk makt, ikke intellektuell kapital. Mange uføretrygdede er velutdannet og/eller har mange år i arbeidslivet og slik mye kunnskap. De som kalles snyltere er de som ikke er reelt syke/uføre, men som synes det er mer bekvemt å leve på trygd enn å jobbe. 3
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 1. mars 2018 #7 Skrevet 1. mars 2018 Folk som ikke kan arbeide har "alltid" hatt lav status gjennom historien. De hadde enda lavere status før, da det var familien eller lokalsamfunnet som måtte forsørge dem, og ikke staten. Så det er nok ganske "naturlig" at folk som ikke kan arbeide har lav status.
Djungelvrål Skrevet 1. mars 2018 #8 Skrevet 1. mars 2018 Jeg tror det er de som blir uføretrygdet i ung alder som blir mest stigmatisert. 23
WubWub Skrevet 1. mars 2018 Forfatter #9 Skrevet 1. mars 2018 1 minutt siden, Axl skrev: Det er sjalu tullinger som egentlig ikke liker jobben sin som diskriminerer. Som tror alle er som de som klarer å jobbe. Jeg er ikke redd for å gjøre de enda mer sjalu. Hevn kalles det. Elsker å erte diskriminerende folk. De fleste bryr seg ikke om folk som er ufør. De er bare glad til de får være frisk nok til å jobbe og tjene godt. Two wrongs dont make one right. Å erte eller diskriminere folk har ingenting for seg. Vold avler vold og diskriminering avler diskriminering. Det en må jobbe for er å bryte denne sirkelen om vi skal ha et snev av håp om å bli siviliserte og medmenneskelige 6
Turin Skrevet 1. mars 2018 #10 Skrevet 1. mars 2018 2 minutter siden, WubWub said: Men hva om de har jobbet fra de er 17 år til de er 60. Hvorfor mister de brått sin status om de blir syke og uføretrygdet? Gjør de det da? Har inntrykket av at det er uføretrygdede i ung alder som får "snylter-stempelet", mens folk som har slitt gjennom et langt arbeidsliv der de har vært uheldig nok til å havne i en arbeidsulykke med fysiske men er akseptert. Kan kanskje også være et skille mellom psykiske og fysiske årsaker som har ført til uførheten. 14
WubWub Skrevet 1. mars 2018 Forfatter #11 Skrevet 1. mars 2018 Akkurat nå, Turin skrev: Gjør de det da? Har inntrykket av at det er uføretrygdede i ung alder som får "snylter-stempelet", mens folk som har slitt gjennom et langt arbeidsliv der de har vært uheldig nok til å havne i en arbeidsulykke med fysiske men er akseptert. Kan kanskje også være et skille mellom psykiske og fysiske årsaker som har ført til uførheten. Det har vært flere dokumentarer om dette. De 4 eksemplene jeg har vist til har stått frem på TV med sin historie og hvordan alle vendte de skulderen å begynte snakke stygt om de etter de ble syke og uføretrygdede. Vi ser dette også ofte på KG. Uføretrygdede blir hakket nord og ned. Dette skjer også ellers i samfunnet. 5
Gjest Axl Skrevet 1. mars 2018 #12 Skrevet 1. mars 2018 1 minutt siden, WubWub skrev: Two wrongs dont make one right. Å erte eller diskriminere folk har ingenting for seg. Vold avler vold og diskriminering avler diskriminering. Det en må jobbe for er å bryte denne sirkelen om vi skal ha et snev av håp om å bli siviliserte og medmenneskelige Du har nok rett, men jeg bare må ta igjen. Hvorfor leke snill mot frekke mennesker. De får bare igjen. Vær frekk mot meg og jeg er frekk mot deg. Vær snill mot meg og jeg er snill mot deg. Sånn tenker jeg. Diskriminering og mobbing gir seg ikke så lenge det finnes mennesker. Det er alltid noe folk er sjalu på eller ikke liker og må angripe.
WubWub Skrevet 1. mars 2018 Forfatter #13 Skrevet 1. mars 2018 7 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: Folk som ikke kan arbeide har "alltid" hatt lav status gjennom historien. De hadde enda lavere status før, da det var familien eller lokalsamfunnet som måtte forsørge dem, og ikke staten. Så det er nok ganske "naturlig" at folk som ikke kan arbeide har lav status. Ja og kvinner hadde ikke stemmerett og de ble behandlet som barn, og afrikanere ble brukt som slaver. Men nå lever vi ikke lenger i gamle dager lenger så argumentet ditt for å diskriminere syke mennesker holder ikke vann. 12
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #14 Skrevet 1. mars 2018 14 minutter siden, WubWub said: En ting jeg har lurt litt på ; Hvorfor har uføretrygdede så lav status i samfunnet? Fra et logisk (og også medmenneskelig) perspektiv så gir dette ingen mening. Men realiteten er at denne gruppen er ansett som en underklasse som ofte blir mistenkeliggjort , stigmatisert og regelrett diskriminert. Men så da tenker jeg ; Hvorfor? Alle mennesker kan bli syke uten at en selv har skyld i det. Alle kan bli arbeidsuføre. Hvor blir det av humanismen? Hvorfor fortjener ikke syke mennesker respekt? Hvorfor mister man status og respekt pga sykdom? 4 eksempler ; 1) I kvinne på 59 blir uføretrygdet etter en hard kamp med kreft. Hun har 3 mastergrader og hun har vært i arbeidslivet hele livet sitt. 2) En bankdirektør havner i en bilulykke og han mister armene og benene sine, han blir uføretrygdet 3) En anerkjent psykologspesialist som har utgitt flere psykologibøker som brukes som pensum i psykiatrien blir psykotisk og så uføretrygdet i alder av 60 4) Ei ung kvinne på 23 år blir uføretrygdet pga psykiske lidelser etter en oppvekst hvor hun blir utsatt for vold, voldtekter og omsorgssvikt Dette er 4 reelle og ikke hypotetiske eksempler fra virkeligheten. I mitt hode forstår jeg ikke hvorfor disse menneskene skal bli klassifisert som lavstatus eller hvorfor vi skal stigmatisere de? Slik jeg har forstått det så blir uføretrygdede (syke mennesker) kalt snyltere, men disse fordommene har ingen rot i virkeligheten i forhold til studier jeg har lest - uføretrygdede er den gruppen som har minst sannsynlighet for økonomisk svindel. Vet du hvilken gruppe i samfunnet som har høyest sannsynlighet for å snylte på fellesskapet? De som allerede er rike. Advokater troner på toppen over økonomisk svindel i samfunnet - det yrket som kan mest om loven og som skal forvalte loven er de som beriker seg mest på svindel. Allikevel har advokater høyere status enn syke uføretrygdede mennesker som aldri har svindlet en krone i sitt liv. Dette gir ingen mening Det handler ikke om svindel, men hva som er idealet. Hvis uføretrygd var idealet, skulle man hogge av seg armene, simulere sykdom? Det er et sikkerhetsnett for mennesker som trenger det, slik som deg. Jeg har sett en positiv utvikling av det du skriver på kg, og du er intelligent. Det er mulig du en dag kommer deg ut av systemet. Men uføretrygd er et av de laveste sikkerhetsnettene i samfunnet, det skal ikke være attraktivt. Hvis man kan ta del i arbeidslivet vil man uansett tjene mer penger. Anonymkode: f4a50...2bc
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #15 Skrevet 1. mars 2018 Fordi livet er praktisk krevende og tungt for alle, ingenting er egentlig gratis, alt koster arbeid og ofre for mennesker, og uføre er til liten nytte for samfunnet og sine medmennesker. Dermed har de lav status. Anonymkode: a66ec...5f5 10
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #16 Skrevet 1. mars 2018 12 minutter siden, Peonjenta skrev: Jeg tror det er de som blir uføretrygdet i ung alder som blir mest stigmatisert. 8 minutter siden, Turin skrev: Gjør de det da? Har inntrykket av at det er uføretrygdede i ung alder som får "snylter-stempelet", mens folk som har slitt gjennom et langt arbeidsliv der de har vært uheldig nok til å havne i en arbeidsulykke med fysiske men er akseptert. Kan kanskje også være et skille mellom psykiske og fysiske årsaker som har ført til uførheten. Men hvorfor skal det være slik da? Det er jo en ganske trist skjebne å bli ufør som ung. Anonymkode: 86858...7e1 6
WubWub Skrevet 1. mars 2018 Forfatter #17 Skrevet 1. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det handler ikke om svindel, men hva som er idealet. Hvis uføretrygd var idealet, skulle man hogge av seg armene, simulere sykdom? Det er et sikkerhetsnett for mennesker som trenger det, slik som deg. Jeg har sett en positiv utvikling av det du skriver på kg, og du er intelligent. Det er mulig du en dag kommer deg ut av systemet. Men uføretrygd er et av de laveste sikkerhetsnettene i samfunnet, det skal ikke være attraktivt. Hvis man kan ta del i arbeidslivet vil man uansett tjene mer penger. Anonymkode: f4a50...2bc Men hva hjelper det å være intelligent om man er syk? Det eksempelet med en spesialistpsykolog som har skrevet bøker som idag er pensum i psykiatrien er ikke fiktivt, det har faktisk skjedd - han ble psykotisk og hans intelligens kunne ikke forhindre dette. Poenget med dette er at ingen mennesker er immune mot hverken fysisk eller psykisk sykdom. Vi alle kan bli rammet. Er det ikke da positivt at vi har et velferdssystem så de syke ikke havner på gata slik de blir i USA eller andre land verden over? 9
tussi680 Skrevet 1. mars 2018 #18 Skrevet 1. mars 2018 13 minutter siden, Axl skrev: Det er sjalu tullinger som egentlig ikke liker jobben sin som diskriminerer. Som tror alle er som de som klarer å jobbe. Jeg er ikke redd for å gjøre de enda mer sjalu. Hevn kalles det. Elsker å erte diskriminerende folk. De fleste bryr seg ikke om folk som er ufør. De er bare glad til de får være frisk nok til å jobbe og tjene godt. Du kan faktisk skje deg også, at du blir med i en uforskyldt bilulykke og mister mye av førligheten i ben m.m.Og havner i samme "bås". Hva tenker du om den saken? 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #19 Skrevet 1. mars 2018 13 minutter siden, ViljaH said: Det har vel mest med hvorvidt de har økonomisk makt, ikke intellektuell kapital. Mange uføretrygdede er velutdannet og/eller har mange år i arbeidslivet og slik mye kunnskap. De som kalles snyltere er de som ikke er reelt syke/uføre, men som synes det er mer bekvemt å leve på trygd enn å jobbe. Det er ikke bare å møte opp på NAV for å kreve uføretrygd fordi man ikke gidder å jobbe. Det er en lang prosess med søknader, undersøkelser og diverse utprøvinger. Merkelig at gud og hvermansen ser ut til å vite hva som feiler andre bedre enn legene og NAV. Anonymkode: ef656...ef0 14
Gjest Axl Skrevet 1. mars 2018 #20 Skrevet 1. mars 2018 (endret) 2 minutter siden, tussi680 skrev: Du kan faktisk skje deg også, at du blir med i en uforskyldt bilulykke og mister mye av førligheten i ben m.m.Og havner i samme "bås". Hva tenker du om den saken? Hva mener du? Jeg er ufør. Ung ufør faktisk. Endret 1. mars 2018 av Axl
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå