Gå til innhold

Å bøye "hen"

Gjest N-Nøff

Anbefalte innlegg

Gjest N-Nøff

Ja.. "Henne" er opptatt. Så hva sier vi, da? Hen, hen, hen, hen.. i alle sammenhenger? Eller skal vi legge det fra oss og heller si hun/han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Neinøff skrev:

Ja.. "Henne" er opptatt. Så hva sier vi, da? Hen, hen, hen, hen.. i alle sammenhenger? Eller skal vi legge det fra oss og heller si hun/han?

Stemmer for at vi legger hen på hylla. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Hens" eller "hene" kanskje? Høres teit ut uansett.

Anonymkode: fc7cd...fb5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

"Hens" eller "hene" kanskje? Høres teit ut uansett.

Anonymkode: fc7cd...fb5

Høns?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Henne er vel faktisk ikke opptatt lenger.. Mange sier og skriver bare ‘Jeg hentet hun i barnehagen’ og lignende. Så da funker henne likevel:)

Anonymkode: 83648...aea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest N-Nøff
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Henne er vel faktisk ikke opptatt lenger.. Mange sier og skriver bare ‘Jeg hentet hun i barnehagen’ og lignende. Så da funker henne likevel:)

Anonymkode: 83648...aea

Hihi. Tullekoppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du "hen" overhodet vil folk ha veldig lave forventninger til din generelle språkbruk, så jeg ville ikke tenkt over det.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Vi bør slutte å nevne/bruke/referere til ordet. Jo sjeldnere det nevnes og jo mindre det brukes, des mindre sannsynlig er det at ordet faktisk blir offisielt et nytt ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor har dere så mye imot det? Jeg bruker det ikke selv, men synes det hadde vært fantastisk om det var mer akseptert. Å skrive han/hun hver gang i lengre tekster føles meningsløst. På den lyse siden har det blitt vanligere å skrive "hun" istedenfor "han" da, så det går jo fremover.

Anonymkode: 364d7...744

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har dere så mye imot det? Jeg bruker det ikke selv, men synes det hadde vært fantastisk om det var mer akseptert. Å skrive han/hun hver gang i lengre tekster føles meningsløst. På den lyse siden har det blitt vanligere å skrive "hun" istedenfor "han" da, så det går jo fremover.

Enkelte føler at ordet er en trussel mot "naturens orden" med to kjønn, og at dersom vi aksepterer slike ord inn i språket vårt vil samfunnet gå fullstendig i oppløsning.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Thyra said:

Enkelte føler at ordet er en trussel mot "naturens orden" med to kjønn, og at dersom vi aksepterer slike ord inn i språket vårt vil samfunnet gå fullstendig i oppløsning.

Åja, sånn sett, ja. Men den retningen tror jeg vi beveger oss uavhengig av han/hun/hen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Overrasket
17 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er misforstått. Vi HAR gode ord for å anonymisere og kjønnsnøytralisere tekst og tale. "Vedkommende" er det beste ordet jeg kan tenke på i dene sammenhengen. "Hen" er ikke et kjønnsnøytralt ord. Det er et kjønnsspesifikt ord som skal brukes på mennesker som aktivt ikke identifiserer seg med "han" eller "hun". Ergo mennesker som har en spesifikk kjønnsidentitet, men da en identitet som ikke passer inn i et tovalgs-system. Det har aldri vært meningen, og skal aldri være meningen, å byttet ut han og hun med hen. Det er like feil å bruke "hen" om noen man ikke vet kjønnet til, som der er å bruke "han" om noen som identifiserer seg som kvinne.

17 hours ago, Thyra said:

Ordet i seg selv er ikke en trussel. Det er helt greit å ha et tredje alternativ for folk som hverken føler seg som mann eller kvinne. Feilen ligger i den vanligste bruken av "hen". Den eneste bruken jeg har sett, er i en situasjon der brukeren mener å kjønnsnøytralisere, som om "hen" er et ord som kan dekke alle. Det kan ikke dekke alle, det kan kun dekke en liten gruppe mennesker med en veldig konkret kjønnsidentitet. Det er ikke meningen at vi alle skal kunne være "hen" (med mindre hele landet slutter å føle seg som enten menn eller kvinner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, Overrasket skrev:

Dette er misforstått. Vi HAR gode ord for å anonymisere og kjønnsnøytralisere tekst og tale. "Vedkommende" er det beste ordet jeg kan tenke på i dene sammenhengen. "Hen" er ikke et kjønnsnøytralt ord. Det er et kjønnsspesifikt ord som skal brukes på mennesker som aktivt ikke identifiserer seg med "han" eller "hun". Ergo mennesker som har en spesifikk kjønnsidentitet, men da en identitet som ikke passer inn i et tovalgs-system. Det har aldri vært meningen, og skal aldri være meningen, å byttet ut han og hun med hen. Det er like feil å bruke "hen" om noen man ikke vet kjønnet til, som der er å bruke "han" om noen som identifiserer seg som kvinne.

Ordet i seg selv er ikke en trussel. Det er helt greit å ha et tredje alternativ for folk som hverken føler seg som mann eller kvinne. Feilen ligger i den vanligste bruken av "hen". Den eneste bruken jeg har sett, er i en situasjon der brukeren mener å kjønnsnøytralisere, som om "hen" er et ord som kan dekke alle. Det kan ikke dekke alle, det kan kun dekke en liten gruppe mennesker med en veldig konkret kjønnsidentitet. Det er ikke meningen at vi alle skal kunne være "hen" (med mindre hele landet slutter å føle seg som enten menn eller kvinner).

Og den regelen fant du hvor ?

Anonymkode: b6ee4...e6e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hen er et tulleord i mine øyne. Jeg har alltid sagt han, hun, ham og henne, og kommer til å fortsette med det. Andre får kalle det hva de vil. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
1 hour ago, AnonymBruker said:

Og den regelen fant du hvor ?

Anonymkode: b6ee4...e6e

Det har vært en kjent sak lenge at språkrådet er skeptiske til å bruke "hen" i kjønnsnøytrale kontekster. Dette synet bør absolutt opprettholdes på norsk. Vi trenger ikke flere måter å være kjønnsnøytrale på, det har vi nok av språklige løsninger på. 

Jeg siterer språkrådet: 

"Nja til kjønnsnøytralt hen. Bruk helst etablerte kjønnsnøytrale alternativ i generell omtale av personar når du skriv for det offentlege eller på vegner av folk du ikkje har rådspurt.

Ja til kjønnsoverskridande hen. Strekk deg generelt eit stykke for å koma andre grupper i møte dersom dei vil bli omtala på ein viss måte – eller vil sleppa å bli det."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det holder da med bare hen? Det heter han i både nominativ og akkusativ også, så ser ikke problemet.

Anonymkode: cbfac...b7b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...