Gå til innhold

Er jeg for streng?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også at de føler at de må beskytte deg litt. Kanskje med grunn, selv om de går over streken. Det å handle på avbetaling, ha for vane å bruke penger som du ikke har, som trekkes neste måned, er ikke et tegn på god økonomisk sans. Kanskje de har beskyttet deg litt for mye, på godt og vondt? Kanskje det er på tide å lage budsjett, ta livet i egne hender, og kutte de økonomiske båndene til mor og far? Eller så kan du høre litt på dem. Det er ganske mange unge i dag som bruker penger uforsvarlig i stedet for å spare, og ender opp med kredittkortgjeld, betalingsanmeldinger etc. Jeg mener ikke at du er slik, TS. Men alle vi som er unge i dag har sikkert ikke vondt av å lytte litt til de som er eldre når det gjelder økonomien.

Hvis jeg skal gitt mine barn penger når de blir studenter, skal det ikke skje uten premisser, det er i allefall sikkert. :)

Anonymkode: b1a2d...1a6

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har nok gitt foreldrene litt for mye innsyn og makt. Var i samme situasjon selv og mitt råd er å ikke ta imot penger eller store gaver. 

Anonymkode: 8755c...e2c

• Liker 1
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Det der er overtramp, du er absolutt ikke for streng, du må sette foten ned, og ta en alvor prat med de, hjelper det ikke anmeld, ja du må gå drastisk til verks, for dette er overhodet ikke akseptabelt.

Skrevet
12 timer siden, nordlending skrev:

Som student blir 40 % av studielånet omgjort til stipend under den forutsetning at en ikke bor hjemme, og består eksamen. Folkeregistrert adresse kan godt være studieadressen, og har ingen betydning for omgjøringen.

Enkelte brev går for øvrig automatisk til folkeregistrert adresse, uavhengig av postadresse. Det er ikke sikkert avsender kan gjøre noe med dette.

TS: Kan du endre den folkeregistrerte adressen til forloveden din?

Jeg snakket ikke om omgjøring av lån til stipend. Jeg snakket om borteboerstipend. Det er på omtrent 4.300 i mnd. https://www.lanekassen.no/bostipend

Hvis vedkommende får det, så kan man ikke bo på folkeregisteret adresse, men på egen studieadressen. Men for all del jeg har full forståelse for at vedkommende ønsker mindre innsyn fra foreldrene, og foreldrene er litt for mye opphengt i økonomien. La nå ungene gjøre sine egne feil, det er sånn de lærer.

Jeg har en student selv, og selv om jeg mener personlig at hun bruker litt mye med tanke på at hun liksom er en "fattig student". Men så lenge hun ennå ikke har  spurt om å låne penger fra meg som mor, så må jeg gå utfra at hun er istand til å håndtere studentøkonomien sin. 

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, sonush skrev:

Jeg snakket ikke om omgjøring av lån til stipend. Jeg snakket om borteboerstipend. Det er på omtrent 4.300 i mnd. https://www.lanekassen.no/bostipend

Hvis vedkommende får det, så kan man ikke bo på folkeregisteret adresse, men på egen studieadressen. Men for all del jeg har full forståelse for at vedkommende ønsker mindre innsyn fra foreldrene, og foreldrene er litt for mye opphengt i økonomien. La nå ungene gjøre sine egne feil, det er sånn de lærer.

Jeg har en student selv, og selv om jeg mener personlig at hun bruker litt mye med tanke på at hun liksom er en "fattig student". Men så lenge hun ennå ikke har  spurt om å låne penger fra meg som mor, så må jeg gå utfra at hun er istand til å håndtere studentøkonomien sin. 

Det er ulike regler for videregående og høyere utdanning. TS skriver at hun er student, altså er hun ikke elev på videregående. Reglene du linker til omhandler vgs, ikke høyere utdanning. Ved høyere utdanning har det ikke noe å si om folkeregistrert adresse er den samme som studieadressen. Det eneste studenter "får" er omgjøringslån.

AnonymBruker
Skrevet

Altså, jeg går ikke i minus per mnd, hjelp fra mine foreldre har vært EK, hvor jeg betaler et avdrag per mnd fordi jeg ønsker det :) 

Mine foreldre har hjulpet med skolepenger fordi de har sagt de heller ønsker å hjelpe meg med studier enn at jeg arver senere. Jeg føler ikke de forsørger meg av den grunn. Jeg går absolutt ikke i minus per mnd. Altså mulig jeg noen mnd går i 0 og dermed da kanskje lever på tunfisk og «studentmat» uten å si noe til dem, men aldri havnet i et situasjon hvor ting ikke er betalt, eneste har vært julegaver som jeg ikke tok meg råd til hvor mine foreldre ga meg 500,- på forhånd (tidlig julegave) så jeg fikk kjøpt noe til lillesøster. Noen ganger unner jeg meg for mye, og da merker man det på slutten av mnd, så man skjerper seg, men kunne sikkert vært flinkere. 

Men ser jo her at det er mye forskjellige synspunkt. Og ja, jeg forstår selvfølgelig at hun kun ønsker å hjelpe, beskytte meg osv, men jeg syns muligens det blir litt mye. Jeg anmelder ikke den dama som elsker barna sine mer enn alt bare fordi hun ikke alltid gjør det riktige. Jeg blir jo kanskje mor engang jeg også, kommer til å gjøre masse feil :) Poenget var om jeg var hårsår eller om jeg har lov til å bli litt sint ;)

Anonymkode: 2bf31...9c8

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 2.3.2018 den 0.50, sonush skrev:

Nå vet jeg ikke om du får borteboer stipend eller ikke, men hvis du gjør det, så IKKE BYTT ADRESSEN I FOLKEREGISTERET.

Du kommer til å miste borteboer stipend. Det du heller kan gjøre er å ringe de bankforbindelsene som sender brev til folkeregistrert adresse, om å sende til studieadressen isteden. 

Endret av Nuttery
feil.
Skrevet

Det finnes INGEN unnskyldning for å åpne andres post! Det er privat. Jeg hadde blitt forbannet om noen åpnet min post. Sånt gjør man bare ikke.

Du er myndig og din mor har ingenting med din økonomi å gjøre. Hun trenger virkelig ikke å kjefte fordi du kjøper ting, er på kino osv. Din privatøkonomi er ikke hennes sak

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Altså, jeg går ikke i minus per mnd, hjelp fra mine foreldre har vært EK, hvor jeg betaler et avdrag per mnd fordi jeg ønsker det :) 

Mine foreldre har hjulpet med skolepenger fordi de har sagt de heller ønsker å hjelpe meg med studier enn at jeg arver senere. Jeg føler ikke de forsørger meg av den grunn. Jeg går absolutt ikke i minus per mnd. Altså mulig jeg noen mnd går i 0 og dermed da kanskje lever på tunfisk og «studentmat» uten å si noe til dem, men aldri havnet i et situasjon hvor ting ikke er betalt, eneste har vært julegaver som jeg ikke tok meg råd til hvor mine foreldre ga meg 500,- på forhånd (tidlig julegave) så jeg fikk kjøpt noe til lillesøster. Noen ganger unner jeg meg for mye, og da merker man det på slutten av mnd, så man skjerper seg, men kunne sikkert vært flinkere. 

Men ser jo her at det er mye forskjellige synspunkt. Og ja, jeg forstår selvfølgelig at hun kun ønsker å hjelpe, beskytte meg osv, men jeg syns muligens det blir litt mye. Jeg anmelder ikke den dama som elsker barna sine mer enn alt bare fordi hun ikke alltid gjør det riktige. Jeg blir jo kanskje mor engang jeg også, kommer til å gjøre masse feil :) Poenget var om jeg var hårsår eller om jeg har lov til å bli litt sint ;)

Anonymkode: 2bf31...9c8

Bra skrevet, og at dette skriket om å anmelde her på kg, jeg blir matt, på en slik sak som dette er waste of time både for deg og politiet, og kommer bare til å bli henlagt med en gang du kommer inn på polititstasjonen, jeg vil tipppe de ville le og be deg om dra hjem, gjør nå de andre forslagene ved bytt adresse og etch. Lykke til :)

Anonymkode: 937f9...591

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 2.3.2018 at 12:15 AM, AnonymBruker said:

Vanligvis  ville jeg ment at foreldrene dine trår langt over en grense, men måten du skriver på gjør at jeg får noen forbehold. Det kan virke som at du er en litt distré og rotete  person sim har trengt mye hjelp.  Du har svært mange skrivefeil, tegnsettingsfeil m.m., noe som underbygger dette. I såfall vil jeg tro at din mor gjør dette fordi hun føler at hun må. Bevis at hun tar feil. Gi beskjed  når du føler at hun irettesetter deg unødvendig. Bytt adresse til din forlovede.  VIS at du er voksen. 

Anonymkode: 99ca4...de5

:sprettert:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 2.3.2018 at 12:50 AM, sonush said:

Nå vet jeg ikke om du får borteboer stipend eller ikke, men hvis du gjør det, så IKKE BYTT ADRESSEN I FOLKEREGISTERET.

Du kommer til å miste borteboer stipend. Det du heller kan gjøre er å ringe de bankforbindelsene som sender brev til folkeregistrert adresse, om å sende til studieadressen isteden. 

Denne.

AnonymBruker
Skrevet
On 2.3.2018 at 2:40 AM, AnonymBruker said:

Dette er ikke greit. Du bør konfrontere de/henne med dette. Men du bør også se godt og hardt på deg selv og din livsstil først. Ja, de har hjulpet deg helt på eget iniativ, og som mange foreldre pleier å gjøre, som du nevnte. Men dette er altså ikke noe de måtte gjøre, dette gjorde de i sin godhet for å hjelpe deg og få din studietid til å gå lettere. Når de da ser at du (i deres øyne) innimellom/ofte(?) sløser, så blir det jo en bekreftelse på at du ikke helt er selvstendig i å håndtere økonomien din. Og det er nok både frustrerende og provoserende å se på.

Du er sikkert ei fornuftig jente, og vil sikkert klare deg bra også økonomisk etterhvert. MEN; dine foreldre har ofret mye for å hjelpe deg til å ha det mer behagelig. Da er det faktisk litt respektløst å sløse og vise dårlig økonomisk sans. 

Når det er sagt, så er det så klart IKKE ok at hun åpner brevene dine eller at de bruker sin gavmildhet for å gi deg dårlig samvittighet. Du kan jo spørre om all hjelpen er hjelp eller lån. Og evt gjøre om noe av hjelpen til lån som du kan betale tilbake etterhvert, om det gir deg bedre samvittighet? Det beste du kan gjøre er nok uansett å vise dem at du er fornuftig og ikke bestiller ting på kreditt og kjøper ting du egentlig ikke har råd til.

Det med  at posten kommer til de må du løse på en annen måte. 

Anonymkode: 6ed26...727

:laugh:

Stakkkars barna dine... Med den holdningen du har...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 1.3.2018 den 17.01, AnonymBruker skrev:

Sånn går det når du lar deg kjøpe. Men at din mor åpne dine brev er ulovlig, og du kan anmelde henne, men det er nok enklere å heller få brevene sendt til en annen adresse eller postboks. 

Anonymkode: 6e569...4a4

ANMELDE sin mor??? Seriøst

Anonymkode: 53ce4...f66

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

nei-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...