Gå til innhold

Er jeg for streng?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg er ei jente på 23 år, studerer og bodd alene i 4 år, med deltidsjobb, forlovet, og aldri vært i noe dårlig miljø eller havnet utfor. Mye fordi jeg har foreldre som alltid stiller opp, og hjelper.

«Problemet» er kanskje at vi har litt for godt forhold. Ringes daglig. Møtes hver søndag til middag stort sett, vi hjelper hverandre og mine foreldre har hjulpet meg mye med f.eks EK og skolepenger. Nå er det slik at det blir brukt imot meg. Hvis jeg skal på kino engang (sjelden) får jeg spm om hvor pengene kommer fra, har jeg et nytt klesplagg på jeg igjen frem med hvordan det økonomisk gikk osv. Jeg hadde skjønt det om jeg alltid var ute og sløste penger, men det er jo ikke tilfelle...

Nå sist har min mor åpner brevene mine fordi jeg har kjøpt noe med klarna, og ringer for å kjefte. Har skjedd før, sagt ifra rolig flere ganger. Hun sier bare hun prøver å beskytte meg fra inkasso fordi hundeuttalelse jeg har dårlig råd. Spør jeg om hun har åpnet brevet juger hun. Jeg burde vel kunne kjøpe ting på avbetaling når jeg må, selvom det ikke er smart..Eller er jeg på bærtur? Hadde også vært greit om man rådet meg til å holde meg unna slik, men å åpne brevene mine går vel for langt?

Min forlovede fikk gave til valentine, og min mor igjen ble forbannet fordi hun mente jeg ikke hadde råd og har da seriøst omtrent ramset opp alt jeg har av utgifter på rams. For å regne seg frem til hvor mye jeg sitter igjen med.

Hadde du blitt sint? Overdriver jeg?

Anonymkode: 2bf31...9c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nei. du har lov til å reagere på oppførsel til foreldrene dine, dette er ikke okay..

Bytt folkeadresse og få posten tilsendt der du bor.

Og ikke informer henne om kino, gaver og etch.

Endret av indianerpila
  • Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Du hadde ikke blitt sint eller jeg overdriver ikke?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn går det når du lar deg kjøpe. Men at din mor åpne dine brev er ulovlig, og du kan anmelde henne, men det er nok enklere å heller få brevene sendt til en annen adresse eller postboks. 

Anonymkode: 6e569...4a4

• Liker 9
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Hvordan får de tilgang på brevene dine om du bor alene?

Uansett er det ikke deres sak hvordan du styrer økonomien din.

De valgte å hjelpe deg som en gave, det betyr ikke at de har noen form for eierskap ovenfor deg.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Sånn går det når du lar deg kjøpe. Men at din mor åpne dine brev er ulovlig, og du kan anmelde henne, men det er nok enklere å heller få brevene sendt til en annen adresse eller postboks. 

Anonymkode: 6e569...4a4

Haha anmelde faktisk :P

Anonymkode: 937f9...591

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, GoldenLioness skrev:

Hvordan får de tilgang på brevene dine om du bor alene?

Uansett er det ikke deres sak hvordan du styrer økonomien din.

De valgte å hjelpe deg som en gave, det betyr ikke at de har noen form for eierskap ovenfor deg.

skulle bo et semester utlandet en gang, da lot jeg brevene kom hjem til foreldre enn til utlandet.

Anonymkode: 96b5c...6b8

AnonymBruker
Skrevet

Vel, hvis hun har regnet ut at du ikke hadde råd til gaven, så har hun vel et poeng. Mange må leve svært,svært sparsommelig som student. Da nytter det ikke å tenke at det er urettferdig, fordi man hadde så lyst på den genseren til seg selv, eller til å gi bort den gaven.

Det er allikevel ulovlig å åpne posten din. Få byttet adresse asap. 

Anonymkode: 48b56...ef5

• Liker 7
Gjest GoldenLioness
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

skulle bo et semester utlandet en gang, da lot jeg brevene kom hjem til foreldre enn til utlandet.

Anonymkode: 96b5c...6b8

Postboks neste gang.

Uansett: du er myndig.

Si at du er takknemlig for all hjelp, men at du er voksen og kan ta vare på deg selv. De har ikke noe med din økonomi å gjøre og du vil ikke høre mer fra dem vedrørende hvordan du disponerer dine penger.

De må stole på at de har oppdratt en fornuftig jente og ta et steg tilbake.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, GoldenLioness said:

Postboks neste gang.

Si at du er takknemlig for all hjelp, men at du er voksen og kan ta vare på deg selv. De har ikke noe med din økonomi å gjøre og du vil ikke høre mer fra dem vedrørende hvordan du disponerer dine penger.

Sorry jeg burde å klarert at jeg ikke er ts, jeg bare kom opp til at det kan være grunner til at posten blir sendt hjem til foreldre.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her, Jeg har ikke byttet adresse fordi jeg har flyttet mye, vært i utlandet og skal tilbake dit til høsten. 

Ja, jeg er fullt klar over det, men når man selv har kontroll på økonomien, så ser man jo om det går eller ikke. Det hun regnet seg frem til er jo ikke SÅ eksakt. Var ikke gaven jeg kjøpte med klarna liksom. Hadde de 200,- til overs...og veit jo da at det blir gebyr på klarna men at jeg har beløpet som trekkes de neste mnd. Som 23 åring er det er valg man tar. Fordi man da trenger den tingen. Bruker man mer penger en mnd så kutter man andre steder. Har jo minst 4 år igjeb med studier, syns ikke det er Okei at min mor skal kontrollere mi. Økonomi og mitt liv når jeg såpass voksen.  Nå velger de å hjelpe meg, som gave, noe mange foreldre da gjør, som jeg er takknemlig for, men føler ikke det burde gi dem rett til å bestemme alt i livet mitt fra hva jeg spiser, til om jeg kjøper gave, til hvordan jeg klarer å spare osv. Bare lurte på om jeg var for hårsår på akkurat dette. Det som irriterer er jo at hun har fått beskjed gjentatte ganger og fortsetter, OG at hun juger om det. At jeg ser at brevene er prøvd å limes igjen

• Liker 7
Gjest GoldenLioness
Skrevet
10 minutter siden, GoldenLioness skrev:

Postboks neste gang.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her, Jeg har ikke byttet adresse fordi jeg har flyttet mye, vært i utlandet og skal tilbake dit til høsten. 

Ja, jeg er fullt klar over det, men når man selv har kontroll på økonomien, så ser man jo om det går eller ikke. Det hun regnet seg frem til er jo ikke SÅ eksakt. Var ikke gaven jeg kjøpte med klarna liksom. Hadde de 200,- til overs...og veit jo da at det blir gebyr på klarna men at jeg har beløpet som trekkes de neste mnd. Som 23 åring er det er valg man tar. Fordi man da trenger den tingen. Bruker man mer penger en mnd så kutter man andre steder. Har jo minst 4 år igjeb med studier, syns ikke det er Okei at min mor skal kontrollere mi. Økonomi og mitt liv når jeg såpass voksen.  Nå velger de å hjelpe meg, som gave, noe mange foreldre da gjør, som jeg er takknemlig for, men føler ikke det burde gi dem rett til å bestemme alt i livet mitt fra hva jeg spiser, til om jeg kjøper gave, til hvordan jeg klarer å spare osv. Bare lurte på om jeg var for hårsår på akkurat dette. Det som irriterer er jo at hun har fått beskjed gjentatte ganger og fortsetter, OG at hun juger om det. At jeg ser at brevene er prøvd å limes igjen

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

enig

AnonymBruker
Skrevet

Vanligvis  ville jeg ment at foreldrene dine trår langt over en grense, men måten du skriver på gjør at jeg får noen forbehold. Det kan virke som at du er en litt distré og rotete  person sim har trengt mye hjelp.  Du har svært mange skrivefeil, tegnsettingsfeil m.m., noe som underbygger dette. I såfall vil jeg tro at din mor gjør dette fordi hun føler at hun må. Bevis at hun tar feil. Gi beskjed  når du føler at hun irettesetter deg unødvendig. Bytt adresse til din forlovede.  VIS at du er voksen. 

Anonymkode: 99ca4...de5

• Liker 5
Skrevet

Nå vet jeg ikke om du får borteboer stipend eller ikke, men hvis du gjør det, så IKKE BYTT ADRESSEN I FOLKEREGISTERET.

Du kommer til å miste borteboer stipend. Det du heller kan gjøre er å ringe de bankforbindelsene som sender brev til folkeregistrert adresse, om å sende til studieadressen isteden. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke greit. Du bør konfrontere de/henne med dette. Men du bør også se godt og hardt på deg selv og din livsstil først. Ja, de har hjulpet deg helt på eget iniativ, og som mange foreldre pleier å gjøre, som du nevnte. Men dette er altså ikke noe de måtte gjøre, dette gjorde de i sin godhet for å hjelpe deg og få din studietid til å gå lettere. Når de da ser at du (i deres øyne) innimellom/ofte(?) sløser, så blir det jo en bekreftelse på at du ikke helt er selvstendig i å håndtere økonomien din. Og det er nok både frustrerende og provoserende å se på.

Du er sikkert ei fornuftig jente, og vil sikkert klare deg bra også økonomisk etterhvert. MEN; dine foreldre har ofret mye for å hjelpe deg til å ha det mer behagelig. Da er det faktisk litt respektløst å sløse og vise dårlig økonomisk sans. 

Når det er sagt, så er det så klart IKKE ok at hun åpner brevene dine eller at de bruker sin gavmildhet for å gi deg dårlig samvittighet. Du kan jo spørre om all hjelpen er hjelp eller lån. Og evt gjøre om noe av hjelpen til lån som du kan betale tilbake etterhvert, om det gir deg bedre samvittighet? Det beste du kan gjøre er nok uansett å vise dem at du er fornuftig og ikke bestiller ting på kreditt og kjøper ting du egentlig ikke har råd til.

Det med  at posten kommer til de må du løse på en annen måte. 

Anonymkode: 6ed26...727

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde du vært et barn så hadde jeg forstått det, men du er 23 år! Du får snart grå hår..

Anonymkode: 13a0f...6f9

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha anmelde faktisk :P

Jeg har et godt forhold til foreldrene mine, men hadde glatt anmeldt dem om de gikk gjennom posten min. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vanligvis  ville jeg ment at foreldrene dine trår langt over en grense, men måten du skriver på gjør at jeg får noen forbehold. Det kan virke som at du er en litt distré og rotete  person sim har trengt mye hjelp.  Du har svært mange skrivefeil, tegnsettingsfeil m.m., noe som underbygger dette. I såfall vil jeg tro at din mor gjør dette fordi hun føler at hun må. Bevis at hun tar feil. Gi beskjed  når du føler at hun irettesetter deg unødvendig. Bytt adresse til din forlovede.  VIS at du er voksen. 

Anonymkode: 99ca4...de5

Dummeste jeg har lest.Pass på dine egen feil du.Hva betyr sim for eksempel? Mye rare tolkninger må jeg si.

Anonymkode: 6af17...e9c

• Liker 5
Skrevet (endret)
9 timer siden, sonush skrev:

Nå vet jeg ikke om du får borteboer stipend eller ikke, men hvis du gjør det, så IKKE BYTT ADRESSEN I FOLKEREGISTERET.

Du kommer til å miste borteboer stipend. Det du heller kan gjøre er å ringe de bankforbindelsene som sender brev til folkeregistrert adresse, om å sende til studieadressen isteden. 

Som student blir 40 % av studielånet omgjort til stipend under den forutsetning at en ikke bor hjemme, og består eksamen. Folkeregistrert adresse kan godt være studieadressen, og har ingen betydning for omgjøringen.

Enkelte brev går for øvrig automatisk til folkeregistrert adresse, uavhengig av postadresse. Det er ikke sikkert avsender kan gjøre noe med dette.

TS: Kan du endre den folkeregistrerte adressen til forloveden din?

Endret av nordlending

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...