Gå til innhold

Nettgiro - spørsmål.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En betaling i nettbanken min som er nettgiro, må jeg selv ha lagt den inn til betaling og fylt ut mottakers navn, kontonr, beløp + KID-nr, eller kan en nettgiro komme i betalingsoversikten i min nettbank uten at jeg selv fysisk har fylt ut det som er nevnt over?

Dette gjelder en nettgiro (som er betalt) til et firma jeg aldri før hadde hørt om (Mynameon As), da jeg oppdaget dette i dag.

Anonymkode: ec3bc...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du ringt firmaet og spurt hva betalingen gjelder?

Anonymkode: 2fb2f...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva sa de hos Mynameon da?

Anonymkode: 2fb2f...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 1.3.2018 den 11.49, AnonymBruker skrev:

En betaling i nettbanken min som er nettgiro, må jeg selv ha lagt den inn til betaling og fylt ut mottakers navn, kontonr, beløp + KID-nr, eller kan en nettgiro komme i betalingsoversikten i min nettbank uten at jeg selv fysisk har fylt ut det som er nevnt over?

Dette gjelder en nettgiro (som er betalt) til et firma jeg aldri før hadde hørt om (Mynameon As), da jeg oppdaget dette i dag.

To tråder på samme firma? 

Nettgiro er det ingenting som heter. Avtalegir, Efaktura eller telegiro er valgene du har. 

Avtalegiro og Efaktura legger du inn selv, telegiro er noe du selv ringer inn og ordner. Nettgiro eksisterer ikke andre steder enn hos deg. 

Har du brukt kort så har du selv godkjent din egen kortbruk, får vi tro. Ellers ville du nok fått langt flere svindeltrekk. 

Bruk kredittkort ved netthandel, om du ikke vil bli svindlet og kontroller transaksjonene dine hver måned. 

Anonymkode: 89c31...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettgiro er det ingenting som heter. Avtalegir, Efaktura eller telegiro er valgene du har. 

Selvfølgelig er det noe som heter nettgiro. Du kan blant annet se på denne prisoversikten hos en bank: https://www.hsb.no/privat/prislister/prisliste-dagligbank/

Nettgiro er den type faktura man manuelt legger til betaling. Avtalegiro og efaktura kommer ferdigutfylt inn i banken, avtalegiro blir automatisk godkjent (så lenge det er innenfor grensen man har satt) og efaktura godkjenner man ved et par tastetrykk.

Anonymkode: b4b90...7d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det noe som heter nettgiro. Du kan blant annet se på denne prisoversikten hos en bank: https://www.hsb.no/privat/prislister/prisliste-dagligbank/

Nettgiro er den type faktura man manuelt legger til betaling. Avtalegiro og efaktura kommer ferdigutfylt inn i banken, avtalegiro blir automatisk godkjent (så lenge det er innenfor grensen man har satt) og efaktura godkjenner man ved et par tastetrykk.

Hva er en nettgiro? Et nytt begrep på en avtalegiro eller en Efaktura? Dette er tull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er en nettgiro? Et nytt begrep på en avtalegiro eller en Efaktura? Dette er tull!

Leser du ikke? Det er den type betaling som legges inn manuelt. IKKE et annet ord for avtalegiro og e-faktura.

Anonymkode: 4dbfd...773

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for hjelpen :)

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leser du ikke? Det er den type betaling som legges inn manuelt. IKKE et annet ord for avtalegiro og e-faktura.

Anonymkode: 4dbfd...773

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var veldig betryggende å få svar på det spørsmålet jeg stilte, da det jeg fryktet var at noen hadde trekt meg for penger uriktig.

Jeg fant ut av hva som har skjedd. Mottakernavnet ble endret (inne på nettbanken) etter at jeg har betalt regningen. De som jeg betalte regningen til ser ut til å være under samme firma som Mynameon As, nå. (Jeg bruker kredittkort ved kjøp på nettet, men ved dette kjøpet var det ikke mulig å velge annen betalingsmåte enn å få tilsendt papirfaktura).

Jeg har også erfaring med at det har skjedd hos andre (med andre mottaker-firma-navn). at mottakernavnet endres inne på nettbanken etter at regningen er betalt. Når man da ikke kjenner igjen firmanavnet, er det lett å bli usikker på hva som har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...