AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #1 Skrevet 28. februar 2018 Jeg og min samboer skal nå undersøkes av barnevernet. Noen som vet hva som skjer videre? Hva kan jeg gjøre når de kommer på besøk? Blir stresset av hele styret, men skal selvfølgelig samarbeide så godt jeg kan og jeg vet jeg i grunn ikke gjør noe galt, men nervøs blir jeg likevel. Gode råd? Anonymkode: c1aa8...d95
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #2 Skrevet 28. februar 2018 Skaff dere en advokat som ikke er ansatt av bv. Ikke gi de lov til å hente ut opplysninger. Samarbeid så langt det er mulig, men min erfaring er at bv vinner uansett.. Anonymkode: 5d7c0...a83 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #3 Skrevet 28. februar 2018 og forresten, oppfør deg som normalt når de kommer på hjemmebesøk. Hold på rutiner osv Anonymkode: 5d7c0...a83 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #4 Skrevet 28. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skaff dere en advokat som ikke er ansatt av bv. Ikke gi de lov til å hente ut opplysninger. Samarbeid så langt det er mulig, men min erfaring er at bv vinner uansett.. Anonymkode: 5d7c0...a83 Har allerede samtykket til å hente opplysninger... men tror helsestasjon og lege vil si jeg er en god mor. Samme med barnehage. Anonymkode: c1aa8...d95 6
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #5 Skrevet 28. februar 2018 Det siste du skal gjøre, er å tilkalle advokat! Da vil du mistenkeliggjøre deg selv mye mer. Noen jeg kjenner fikk BV på besøk, og det er klart man føler seg veldig små og ynkelige, men tenk heller at BV bare prøver å fastslå om barnet/barna trenger videre oppfølging De jeg kjenner, ble ferdige med BV etter besøket for de så at her var det ingen grunn til bekymring. I de aller fleste tilfeller er de bare for å sjekke. Går nok bra (så lenge du har alt på det rene). Anonymkode: 4a15e...b1d 13
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #6 Skrevet 28. februar 2018 De kan bruke ting fra 10 år tilbake i journalene så ingenting er privat lengre -.- Mista omsorgen for min gutt i 2014, og fikk vite i etterkant at man IKKE skal la de hente ut opplysinger, om så kan man trekke det tilbake. https://osloadvokatene.no/familie/barnevern/barnevernet-undersokelsessak/ Anonymkode: 5d7c0...a83
Belima Skrevet 28. februar 2018 #7 Skrevet 28. februar 2018 Det beste du/dere kan gjøre er å oppføre deg som du ville gjort hvis en familievenn kom på besøk. Ville hatt det normalt ryddig og rent hjemme. Klær til tørk er noe alle har, så ikke tenk på sånt, men flyter det av skittentøy, så ville jeg prøvd å ordne det. Du skriver ikke noe om hvorfor de kommer, men det trenger du ikke heller med mindre du ikke vil. Hvis det gjelder barna i familien og de f eks trenger ekstra støtte så vær samarbeidsvilig. Det gjelder jo fremtiden deres. Hvorfor du skal ha advokat er meg helt uforståelig, men det er en del paranoide folk her inne på KG som er i mot barnevernet. Lykke til! 8
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #8 Skrevet 28. februar 2018 Er ikke paranoid og syk i hodet sånn som de på den grusomme gruppen på fb, men ville anbefalt advokat ja.. Anonymkode: 5d7c0...a83 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #9 Skrevet 28. februar 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skaff dere en advokat som ikke er ansatt av bv. Ikke gi de lov til å hente ut opplysninger. Samarbeid så langt det er mulig, men min erfaring er at bv vinner uansett.. Anonymkode: 5d7c0...a83 Hva mener du med vinner? Det er jo ikke snakk om at noen skal vinne noe, det er ikke en kamp mellom foreldre og barnevern. Barnevernet jobber for barnets beste, og det bør jo foreldre også gjøre. Derfor er målet samarbeid fra barnevernets side, ikke konkurranse. Anonymkode: 5a1d9...909 35
Selma1984 Skrevet 28. februar 2018 #10 Skrevet 28. februar 2018 Her fikk du mange rare svar. Selvsagt avhengig i hva bekymringen består av, vil jeg si at å bruke penger på advokat i undersøkelsesperioden er veldig bortkastet, særlig når du selv opplever at du ikke har noe å være nervøs for. Advokat er svindyrt, og bør brukes når/hvis kun når det er nødvendig - noe det sjeldent er. En undersøkelsesperiode kan være veldig belastende, det kan oppleves invaderende og man kan føle seg både liten og hjelpesløs i møte med barnevernet. Men barnevernets utgangspunkt er samarbeid med foreldrene! Jeg ville rådet deg til å være åpen med barnevernet om at du er redd, selv om du ikke har noe å frykte. 10
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #11 Skrevet 28. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med vinner? Det er jo ikke snakk om at noen skal vinne noe, det er ikke en kamp mellom foreldre og barnevern. Barnevernet jobber for barnets beste, og det bør jo foreldre også gjøre. Derfor er målet samarbeid fra barnevernets side, ikke konkurranse. Anonymkode: 5a1d9...909 lol ok, du om det. Anonymkode: 5d7c0...a83 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #12 Skrevet 28. februar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: De kan bruke ting fra 10 år tilbake i journalene så ingenting er privat lengre -.- Mista omsorgen for min gutt i 2014, og fikk vite i etterkant at man IKKE skal la de hente ut opplysinger, om så kan man trekke det tilbake. https://osloadvokatene.no/familie/barnevern/barnevernet-undersokelsessak/ Anonymkode: 5d7c0...a83 Og hvorfor mistet du omsoren for din sønn. Hva var begrunnelsen? Anonymkode: 858ec...305 8
Gjest GoldenLioness Skrevet 28. februar 2018 #13 Skrevet 28. februar 2018 Dere vet innerst inne om dere er gode omsorgspersoner. Er dere det så har dere ikke noe å frykte. Senk skuldrene, ta en dyp pust og og vær dere selv. Om barnevernet er inni bildet så går jeg ut ifra at det er pga en bekymringsmelding? Det er barnevernet pliktet til å undersøke. Så lenge dere spiller med åpne kort, er dere selv og er ærlige så vill barnevernet henlegge saken.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #14 Skrevet 28. februar 2018 Jeg har ren journal. Vil selvfølgelig mitt barns beste og jeg vil heller at barnevernet skal undersøke oss og se at barnet mitt har det bra. Hun er det viktigste for meg og gjør jeg noe som helst galt, vil jeg at de skal kunne hjelpe meg. Anonymkode: c1aa8...d95 11
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #15 Skrevet 28. februar 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg og min samboer skal nå undersøkes av barnevernet. Noen som vet hva som skjer videre? Hva kan jeg gjøre når de kommer på besøk? Blir stresset av hele styret, men skal selvfølgelig samarbeide så godt jeg kan og jeg vet jeg i grunn ikke gjør noe galt, men nervøs blir jeg likevel. Gode råd? Anonymkode: c1aa8...d95 Stress ned. Vær dere selv, og tenk som Belima sier, at det er en familievenn på besøk. Normalt rent og ryddig holder lenge. Ønsker du å si hva bekymringsmeldingen går ut på? Men, jeg forstår at du er bekymret da det kan oppleves som anklagende og invaderende, men dette er mest sannsynlig over etter ett hjemmebesøk. Du får prøve å huske at de bare vil at barnet ditt skal ha det bra, akkurat som du vill. Og- for guds skyld ikke les på disse antibarnevernssidene hvor folk mister barna fordi de "skjærer for tykke brødskiver" eller "ikke er kinesere". Det stemmer IKKE. Anonymkode: b9b85...b4d 17
Gjest GoldenLioness Skrevet 28. februar 2018 #16 Skrevet 28. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ren journal. Vil selvfølgelig mitt barns beste og jeg vil heller at barnevernet skal undersøke oss og se at barnet mitt har det bra. Hun er det viktigste for meg og gjør jeg noe som helst galt, vil jeg at de skal kunne hjelpe meg. Anonymkode: c1aa8...d95 Der har du svaret ditt. Du er fornuftig og reflektert og vil kun det beste for barnet ditt. Så lenge barnet ditt er trygg og lykkelig så vil det være tilbakemeldingene barnevernet får fra helsesøster og skole. Og så lenge dere er åpne og svarer ærlig på det som blir spurt om så vil denne saken være ute av verden i det dere lukker døren etter besøket Som en annen sier; ikke hør på disse antibarnevern folkene. De har vrangforestillinger, er virkelighetsfjern og null selvinnsikt. De ser ikke selv at de faktisk skader barna sine. En kjapp titt på Facebook så ser man at de fleste er sinnsforvirrede skapninger med mye psykiske problemer som har null respekt for barna sine ved å legge ut masse sensitiv informasjon sine egne barn.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #17 Skrevet 28. februar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og- for guds skyld ikke les på disse antibarnevernssidene hvor folk mister barna fordi de "skjærer for tykke brødskiver" eller "ikke er kinesere". Det stemmer IKKE. Enig i dette. Ikke har det noe med vitaminer å gjøre heller. Og det er mitt beste råd i hvert fall - hold deg langt unna grupper på FB som er imot barnevernet. Anonymkode: edcc5...00a 7
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #18 Skrevet 28. februar 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ren journal. Vil selvfølgelig mitt barns beste og jeg vil heller at barnevernet skal undersøke oss og se at barnet mitt har det bra. Hun er det viktigste for meg og gjør jeg noe som helst galt, vil jeg at de skal kunne hjelpe meg. Anonymkode: c1aa8...d95 Fornuftig innstilling! Ignorer de som mener du skal gå i full kampmodus med en gang. Anonymkode: 13408...ce0 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #19 Skrevet 28. februar 2018 Har blitt "meldt" til bv totalt 3 ganger i årenes løp. Helt udramatisk hver gang. Første gang kom de og fikk en kopp kaffe og pratet litt og vi hørte aldri fra dem igjen. Neste gang da vi bodde et annet sted i landet ringte de og vi forklarte situasjonen og hørte aldri fra dem igjen. Siste gang som var enda flere år seinere og nok et annet sted i landet var hun som meldte en offentlig ansatt så da var de pliktig til å åpne undersøkelsessak. Da skulle vi ha barnevernsvakten på uanmeldte besøk når som helst i 3 mnd. De skjønte snart at det ikke var noe hold i meldingen og sluttet fort å komme. På det avsluttende møtet beklaget bv at de hadde måttet gjøre dette pga stillingen til hun som meldte og vi har ikke hørt fra dem siden. Har du ikke noe å skjule er det ingen grunn til å frykte bv. Bare vær ærlig og samarbeidsvillig. Anonymkode: 03827...c69 9
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #20 Skrevet 28. februar 2018 1 minutt siden, GoldenLioness skrev: Der har du svaret ditt. Du er fornuftig og reflektert og vil kun det beste for barnet ditt. Så lenge barnet ditt er trygg og lykkelig så vil det være tilbakemeldingene barnevernet får fra helsesøster og skole. Og så lenge dere er åpne og svarer ærlig på det som blir spurt om så vil denne saken være ute av verden i det dere lukker døren etter besøket Som en annen sier; ikke hør på disse antibarnevern folkene. De har vrangforestillinger, er virkelighetsfjern og null selvinnsikt. De ser ikke selv at de faktisk skader barna sine. En kjapp titt på Facebook så ser man at de fleste er sinnsforvirrede skapninger med mye psykiske problemer som har null respekt for barna sine ved å legge ut masse sensitiv informasjon sine egne barn. Åh, tusen takk! Det er så godt å høre. Jeg ønsker absolutt all hjelp jeg kan få, og jeg vet at barnevernet er en god start å begynne. 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stress ned. Vær dere selv, og tenk som Belima sier, at det er en familievenn på besøk. Normalt rent og ryddig holder lenge. Ønsker du å si hva bekymringsmeldingen går ut på? Men, jeg forstår at du er bekymret da det kan oppleves som anklagende og invaderende, men dette er mest sannsynlig over etter ett hjemmebesøk. Du får prøve å huske at de bare vil at barnet ditt skal ha det bra, akkurat som du vill. Og- for guds skyld ikke les på disse antibarnevernssidene hvor folk mister barna fordi de "skjærer for tykke brødskiver" eller "ikke er kinesere". Det stemmer IKKE. Anonymkode: b9b85...b4d Bekymringsmeldingen går mest ut på noe min samboer har gjort, som jeg vet var en engangshendelse. Det var veldig alvorlig, men ingen skade skjedd, uten at jeg ønsker å gå i detalj på akkurat dette. Jeg har også vært i kontakt med dem tidligere da jeg er bekymret for meg selv som mor, men tror dette kommer mer av dårlig selvtillit og fordi jeg selv var i et hjem med grov omsorgssvikt uten at barnevernet grep tak i det, og jeg ønsker råd og veiledning i den forbindelse samtidig. Barnet mitt er et lykkelig lite barn som er akkurat som et barn i hennes alder skal være. Hun leker, er der hun skal være i utviklingen, viser tydelige tegn på hva hun vil, liker, ikke liker... noen dager er veldig belastende for meg og jeg føler det verste jeg gjør de dagene er at jeg ikke for eksempel går ut og leker i en park akkurat den dagen, men at jeg heller aktiviserer henne hjemme. Anonymkode: c1aa8...d95 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå