Gå til innhold

Søvn 1år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, vi har et barn på 1år som reiser seg opp i senga si når vi legger han.

Han vil bare leke og tulle, selv om han er trøtt! Vi har forsøkt å hindre han fra å snu seg, men da ler han bare og prøver å reise seg hele tiden. Vi har også forsøk å la han styre, men han legger seg aldri selv for å sove.

Vi er inne på rommet helt til han sovner og noen ganger kan det ta et par timer. Enten hindrer vi han fra å reise seg eller så sovner han på flaske.

Bør vi legge han og gå ut av rommet? Lurer på hva dere gjør... Gråtekur og sovepose med seler er forresten ikke aktuelt for oss.

Anonymkode: 24f55...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest GoldenLioness

Jeg satt meg på gulvet uten oppmerksomhet og blikkontakt. Klagegråt han så gjorde jeg ikke noe. Gråt han hysterisk så tok jeg han selvsagt opp, men forlot ikke rommet. Noen ganger sov jeg på gulvet ved siden av han. Så lenge han ikke gråter eller er hysterisk så må han bare finne roen selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, GoldenLioness skrev:

Jeg satt meg på gulvet uten oppmerksomhet og blikkontakt. Klagegråt han så gjorde jeg ikke noe. Gråt han hysterisk så tok jeg han selvsagt opp, men forlot ikke rommet. Noen ganger sov jeg på gulvet ved siden av han. Så lenge han ikke gråter eller er hysterisk så må han bare finne roen selv. 

Hvor lang tid brukte du på denne prosessen? Har jo et ønske om at vi ikke skal bruke hele kvelden på dette 😣

Anonymkode: 24f55...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår på 16 mnd holder også på slik... Reiser seg, kaster smokken og er misfornøyd. Vi legger han ned igjen og stryker og sier at nå er det natta. Går ikke ut av rommet men holder oss nøytrale/i bakgrunnen. Det har gradvis blitt bedre og nå tar det ca en halvtime-3 kvarter til han sover. Vår erfaring er at det blir lettere etter barnehagestart :) ...pluss at vi fant ut at han ofte er skikkelig tørst etter kveldsbadet. :) Jeg skriver "vi", men vi bytter på altså. Annenhver dag. 

Gleder meg til til det går kjappere å få han i søvn. Men er ikke villig til å ta noen skrikekur og forlate han alene på rommet ❤

Anonymkode: 9881e...266

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lang tid brukte du på denne prosessen? Har jo et ønske om at vi ikke skal bruke hele kvelden på dette 😣

Anonymkode: 24f55...669

Det tok noen uker. Er veldig viktig at du klarer å skille mellom klaging og reell gråt. De er noen manipulerende små skapninger så merker de at du lar deg lure så har de deg rundt lillefingeren :fnise: 

Og det med blikk kontakt er utrolig viktig. Min kunne roe seg, men fikk han blikk kontakt så ulte han som en sirene! Sakte, men sikkert flyttet jeg meg nærmere og nærmere døren og satt det helt stille uten en lyd eller noe form for oppmerksomhet. Til slutt ble han lei og la seg ned :nori:

Men han fant mye trøst i en lampe som lyste i taket stillbilder og med lullaby sanger samt en kosebamse som han trykket på som også avgir svakt lys og som også spilte rolige sanger.

Endret av GoldenLioness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vår på 16 mnd holder også på slik... Reiser seg, kaster smokken og er misfornøyd. Vi legger han ned igjen og stryker og sier at nå er det natta. Går ikke ut av rommet men holder oss nøytrale/i bakgrunnen. Det har gradvis blitt bedre og nå tar det ca en halvtime-3 kvarter til han sover. Vår erfaring er at det blir lettere etter barnehagestart :) ...pluss at vi fant ut at han ofte er skikkelig tørst etter kveldsbadet. :) Jeg skriver "vi", men vi bytter på altså. Annenhver dag. 

Gleder meg til til det går kjappere å få han i søvn. Men er ikke villig til å ta noen skrikekur og forlate han alene på rommet ❤

Anonymkode: 9881e...266

Vi gir han alltid grøt og melk før han legger seg og han er trøtt, men ikke overtrøtt. Vi har det også mørkt på rommet med en nattlampe på og prøver å holde oss i bakgrunnen. Men han leker med både teppe, pute, smokk og bamse, også blir han til slutt overtrøtt og begynner å sutre. Ofte sovner han da hvis vi legger han ned og hindrer han fra å reise seg. Og noen ganger har det gått så lang tid at det er på tide med litt flaske... og da slukner han tvert.

Skulle bare ønske at prosessen ikke var så lang hver kveld, for jeg ser jo at han lett kunne sovnet hvis han bare hadde lagt seg ned i senga! 😌 

Anonymkode: 24f55...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt vanlig i den alderen tror jeg. Vi satt med henne til hun sov, men sover inntil oss da, så mye handlet om å få kosen i fanget for å finne roen. Men tok tid i den alderen, akkurat da hun begynte å gå det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, våren14 skrev:

Helt vanlig i den alderen tror jeg. Vi satt med henne til hun sov, men sover inntil oss da, så mye handlet om å få kosen i fanget for å finne roen. Men tok tid i den alderen, akkurat da hun begynte å gå det...

OK, men når ca. begynner de å legge seg og når er passende alder for at man kan gå ut av rommet? 😴

Anonymkode: 24f55...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

OK, men når ca. begynner de å legge seg og når er passende alder for at man kan gå ut av rommet? 😴

Anonymkode: 24f55...669

Det blir litt frem og tilbake, min er 2 1/2 år og han vet at når nattsmokken lyser så er det leggetid. Da løper han inn på rommet og er klar for seng. Det har han gjort ca. 1 år nå. Men om han sovner er en annen ting :P 

Når du kan gå ut av rommet avhenger om ungen koser seg oppi sengen selv om han ikke sover, om det er klaging eller hysteri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, GoldenLioness skrev:

Det blir litt frem og tilbake, min er 2 1/2 år og han vet at når nattsmokken lyser så er det leggetid. Da løper han inn på rommet og er klar for seng. Det har han gjort ca. 1 år nå. Men om han sovner er en annen ting :P 

Når du kan gå ut av rommet avhenger om ungen koser seg oppi sengen selv om han ikke sover, om det er klaging eller hysteri. 

Skjønner 😀 Da er det bare å ta tiden til hjelp og håpe han legger seg til å sove selv etterhvert.

Anonymkode: 24f55...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi drev på sånn, det eneste som hjalp var å legge henne og gå ut. Gråt hun gikk jeg inn og la hu ned, så gikk jeg ut igjen. Først 3 min, så 5 min, så 7 min. Tok 3 dager så var det bare å legge henne. Skal legges til at hun aldri skrek hysterisk bare survet litt. Mellom kl 18.30 og 06.30 skjedde det ikke noe morsomt, ingen kommunikasjon utover å fortelle at det var natta, og hun fikk ikke komme ut av senga så da begynte hun å sove natta igjennom. Før dette brukte hun 1-2 timer på å sovne, og var våken fra kl 01-04 hver natt. Nå kan hun bare legges og si natta hjemme som borte av oss og andre 😊 Hun var 11 mnd når jeg gjorde dette, snart 2 år nå. Verdens tryggeste og blideste unge! 

Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, MVN90 skrev:

Mi drev på sånn, det eneste som hjalp var å legge henne og gå ut. Gråt hun gikk jeg inn og la hu ned, så gikk jeg ut igjen. Først 3 min, så 5 min, så 7 min. Tok 3 dager så var det bare å legge henne. Skal legges til at hun aldri skrek hysterisk bare survet litt. Mellom kl 18.30 og 06.30 skjedde det ikke noe morsomt, ingen kommunikasjon utover å fortelle at det var natta, og hun fikk ikke komme ut av senga så da begynte hun å sove natta igjennom. Før dette brukte hun 1-2 timer på å sovne, og var våken fra kl 01-04 hver natt. Nå kan hun bare legges og si natta hjemme som borte av oss og andre 😊 Hun var 11 mnd når jeg gjorde dette, snart 2 år nå. Verdens tryggeste og blideste unge! 

Lykke til! 

Det der høres ut som en drøm 😂 vår er 12 mnd og bruker timesvis på legging. Forskjellen er at han gråter hysterisk så vi kan ikke forlate han.  Pleier å sitte en time hver fra kl 19-23. Da sovner han til slutt helt utmattet. Holder det gående hele natta også. 

Angrer på at vi samsov i 10 mnd 😂

Anonymkode: ce753...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri samsovet, selv om jeg prøvde det litt i desperasjon når hun var våken 3-4 timer i strekk hver natt i mange mnd, men da ville hun bare leke.

Har du prøvd å gå ut kortere turer? Jeg prøvde som sagt å sitte /ligge inne hos henne flere uker uten å få noen resultater. Hun hadde en forventning om at hvis hun bare drev på lenge nok skjedde det noe morsomt som at hun fikk komme ut av senga/jeg pratet med henne osv. 

Jeg er enig i at barn ikke skal ligge å være redde, men jeg tror ikke et trygt barn tar skade av at foreldrene går ut noen min, så lenge man går inn igjen rolig og sier det er natta for så å gå ut igjen 😊 

Tror de bare må skjønne at natt er natt og dag er dag. 

Håper dere finner ut av det 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, MVN90 skrev:

Vi har aldri samsovet, selv om jeg prøvde det litt i desperasjon når hun var våken 3-4 timer i strekk hver natt i mange mnd, men da ville hun bare leke.

Har du prøvd å gå ut kortere turer? Jeg prøvde som sagt å sitte /ligge inne hos henne flere uker uten å få noen resultater. Hun hadde en forventning om at hvis hun bare drev på lenge nok skjedde det noe morsomt som at hun fikk komme ut av senga/jeg pratet med henne osv. 

Jeg er enig i at barn ikke skal ligge å være redde, men jeg tror ikke et trygt barn tar skade av at foreldrene går ut noen min, så lenge man går inn igjen rolig og sier det er natta for så å gå ut igjen 😊 

Tror de bare må skjønne at natt er natt og dag er dag. 

Håper dere finner ut av det 👍

Jeg var ikke ts men en annen anonym 👍 

Ja har prøvd å gå ut i kortere turer men da øker bare volumet og han kaster opp og blir enda mer hysterisk.  Så litt mindre hysterisk gråt når vi sitter der. 

Alle sov som en drøm de fleste 8-9 mnd med samsoving men begynte å tulle rundt da

Anonymkode: ce753...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ånei så ikke etter det jeg 🙈

Huff nei det hørtes ikke noe allright ut.. Håper dere finner ut av det 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...