Gå til innhold

"Ikke gjenoppliv meg" tatovering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt spesielt tema, så jeg visste ikke helt hvor jeg skulle plassere det...
Jeg ønsker ikke å bli gjenopplivet og vurderer derfor å ta en tatovering med teksten "do not resuscitate" eller noe lignende, som vil være synlig for helsepersonell. Tror dere det er nok; vil det bli respektert og tatt seriøst av helsepersonell om en slik situasjon skulle oppstå? Er det evt. noe annet man kan gjøre for å unngå å bli gjenopplivet?

Anonymkode: 58fbc...ae2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan dessverre ikke svare på spørsmålet ditt, men jeg lurer så fælt... Hvorfor vil du ikke bli gjenopplivet?

Anonymkode: ada85...536

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker ikke å bli gjenopplivet og vurderer derfor å ta en tatovering med teksten "do not resuscitate" eller noe lignende, som vil være synlig for helsepersonell. Tror dere det er nok; vil det bli respektert og tatt seriøst av helsepersonell om en slik situasjon skulle oppstå? Er det evt. noe annet man kan gjøre for å unngå å bli gjenopplivet?

Du kan be om å få det notert i helsejournalen din. 

• Liker 10
Skrevet

Du kan gå inn på din journal på nett og registrere dine ønsker. 

Anonymkode: d7ad0...ace

• Liker 6
Skrevet

Finn du med deg saken fra USA der en eldre man hadde denne tatoveringen?

Anonymkode: 42c45...329

• Liker 2
Gjest N-Nøff
Skrevet (endret)

I panna da, eller? Tviler på at noen sjekker rumpa di før de gjenoppliver deg

Endret av N-Nøff
Skrevet

Nei min mann jobber i ambulansen og han sier at de er pliktige til gjenoppliving om det ikke er spesielle omstendigheter som sier at det vil gjøre vondt værre, altså da ser de bort fra psykiske årsaker, men mener ting som hvis det er en 96 år gammel og svært syk person, da er det ikke alltid de setter igang gjenoppliving, men i andre tilfeller er de pliktige til det, tatoverering eller ei.

Anonymkode: c5cdd...000

• Liker 3
Skrevet

Det er en dårlig løsning, fra alle perspektiver. Helsepersonell kan aldri vite om dette var et valg du tok som trassig tenåring og ikke har hatt råd til å fjerne f.eks., og det er en unødvendig byrde å legge på dem uansett om de nå skulle ha respektert ønsket med loven i hånda (som jeg tviler sterkt på).

Anonymkode: e4848...7e5

• Liker 7
Skrevet

Helt idiotisk at man i et fritt samfunn ikke kan velge dette selv.
Jeg ville mye heller dødd enn å bli lam eller noe lignende.

• Liker 7
Skrevet

Jeg hadde ikke brydd meg om en tatovering. Hadde bare blittt forbannet for de du skaper tvil for mange  i en stresset situasjon

Anonymkode: 797b4...20b

• Liker 5
Skrevet

Gjør som normale personer og få det notert i journalen din. 

Anonymkode: 182d4...1e7

• Liker 4
Skrevet

Takk for svar, dere.
Da blir det ingen tatovering. Fint at jeg kan få det oppført i journalen!
Det var jo ikke akkurat sånn at jeg hadde lyst å ha en slik tatovering på kroppen min, tenkte bare at det kunne være praktisk.

Skrevet

Tenkt scenario:
Du går på gata i oslo, haster fra ett møte for å rekke ett tog. På veien får du hjerteinfarkt. Ingen aner hvem du er. 

Da hjelper det lite å ha det i journalen sin altså.

Folk på gata og ambulansepersonell vil jo først og fremst gi deg førstehjelp/sette i gang hjertestarter.. Og da har man jo faktisk blitt gjenopplivet før man når sykehuset og de finner ut hvem du er, slik at de kan sjekke journalen. 

Derfor ville iallefall jeg sett det som en fordel at man kunne tatovert noe sånn, og at det hadde blitt respektert. 

Anonymkode: f266d...a12

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan dessverre ikke svare på spørsmålet ditt, men jeg lurer så fælt... Hvorfor vil du ikke bli gjenopplivet?

Anonymkode: ada85...536

Ganske enkelt fordi jeg ikke ønsker å leve. Og spesielt ikke dersom jeg evt. skulle måtte leve med varige skader.

• Liker 2
Skrevet

Det hadde jeg aldri godtatt!

Anonymkode: c42f5...c8e

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ganske enkelt fordi jeg ikke ønsker å leve. Og spesielt ikke dersom jeg evt. skulle måtte leve med varige skader.

Er det ikke noen øyeblikk i livet ditt hvor det hadde vært helt ok å overleve? Har du barn? Se for deg at dama di føder.. hvis du havner i en bilulykke da. Hadde du ikke hatt lyst til å overleve? Bare et eksempel! 

Du vet ALDRI hva som skjer. Fir alt du vet, kan det hende du vil overleve likevel. 

Skrevet
4 timer siden, Neinøff skrev:

I panna da, eller? Tviler på at noen sjekker rumpa di før de gjenoppliver deg

Nei, på kinnet..... :rolleyes:

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det ikke noen øyeblikk i livet ditt hvor det hadde vært helt ok å overleve? Har du barn? Se for deg at dama di føder.. hvis du havner i en bilulykke da. Hadde du ikke hatt lyst til å overleve? Bare et eksempel! 

Du vet ALDRI hva som skjer. Fir alt du vet, kan det hende du vil overleve likevel. 

Nei, jeg ønsker ikke å leve. Har ikke barn.
Dersom det skulle endre seg i fremtiden kan jeg vel endre journalen.

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den saken var fra utlandet der dette ble gjort første gang. Der er helselovgivningen en annen enn i Norge. 

Det vil neppe bli respektert i Norge, fordi helselovgivningen her, for alt helsepersonell, er å redde liv der liv er mulig å redde.

Anonymkode: 49cb5...82c

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, FactsOverFeelings skrev:

Helt idiotisk at man i et fritt samfunn ikke kan velge dette selv.
Jeg ville mye heller dødd enn å bli lam eller noe lignende.

Jeg ble gjenopplivet etter hjertestans, hadde marginene på min side å ble 85-90 % som før.

Men grensene er syltynne for at hjernen blir alvorlig skadd. 

Anonymkode: 1ecc5...8f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...