Gå til innhold

Nytt liv til gammel PC

Anbefalte innlegg

Gjest ~Bridezillah-killah~
Skrevet

Jeg har en gammel Compaq. Den har overlevd fra den tida da norges mest populære fynsegode het hjemmePC. Hvor lenge sia var det? Fem-seks år? :wink:

Compaqen har ikke mer enn 400 MHz prosessor (det var virkelig stort en gang) 128 MB RAM og to harddisker på 10 og 20 GB.

Hvilket skjermkort og grafikkort? Aner ikke, men PC'n stilte absolutt i toppklassen den gangen.

Er godt fornøyd med både tastatur, skjerm og høyttalere.

PC'n har Win'98 og den medfølgende programvaren plager vettet av meg. Samme hvor stor harddisk jeg setter som C, så overstyrer installasjonsdisken mine valg og setter C til 5MB og D til resten.

Jeg har lyst til å kaste ut alt som heter Microsoft fra denne gamlingen og prøve å gi den et nytt liv.

Hva kan jeg forvente med Linux i denne PC'n?

Klarer jeg å få (i alle fall bittelitt) trøkk i den igjen?

Tips anyone?

Videoannonse
Annonse
Gjest Pøstmannen
Skrevet

Tror ikke du bør prøve å legge inn noen av de nyeste brukervennlige distroene. Skal du absolutt ha en av disse, bør du prøve SuSE 7.3 - den burde fungere.

Sats heller på en "minimalist"- distro. Mange av dem kan være litt "nerdete" å få lagt inn, og få innstallert ønskelig programvare o.l. Men det er en fin måte å lære linux på! Bare sørg for å ha en ekstra maskin du kan komme på nett med, for å få lest manualer og slikt.

Selv så har jeg en gammel 486, DX-4 100 MHz, med FreeBSD 4.9, uten grafisk desktop (X-server), som jeg starter når jeg har lyst. Bruker w3m til å surfe på nett med. :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Upps, glemte jo det viktigste. :-?

Hva kan jeg forvente med Linux i denne PC'n?

En maskin som er brukbar igjen.

Klarer jeg å få (i alle fall bittelitt) trøkk i den igjen?

Kommer an på distrovalg, men JA, så absolutt!

Skrevet

Jeg har kikka litt, og lurer på om jeg skal sjekke ut Damn Small Linux.

Maskina det gjelder er for øvrig husets "reservePC".

Linux kan også installeres og kjøres fra andre partisjoner enn C, om jeg ikke er helt på jordet?

Det kan jo evt være et alternativ i en testperiode?

Gjest Pøstmannen
Skrevet
Linux kan også installeres og kjøres fra andre partisjoner enn C' date=' om jeg ikke er helt på jordet?[/quote']

Hvis ikke du skal ha noe annet enn Linux på den, så skaff deg et partisjoneringsprogram, slik at du kan få lagd deg linuxpartisjoner først som sist. En "swap" på kanskje 500 Meg. og resten "ext3"-partisjon.

Tja hvorfor ikke? Men har man først fått en linuxdistro inn på maskinen, som man kanskje har strevd litt med, har den lett for å bli der. :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Du vil kunne partisjonere når du installerer Linux.

Jeg vil sterkt anbefale deg å velge en ny og oppdatert distro framfor en eldre versjon.

Det beste norske linux-forumet er her: http://forum.gamer.no/index.php?showforum=27

Jeg fant veldig mye informasjon på google groups da jeg dreiv med linux.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Har kjørt Linux (med minimum av effekter) på mindre maskin enn du har. Hvis jeg skulle anbefale deg en distro til denne, ville jeg kanskje gått for ubuntu, kun en CD og enkel å installere. Hvis du hadde brukt et par hundre på 256 RAM, vil du få mye mer glede av maskinen din.

Gjest Anonymous
Skrevet

Et par hundre kroner?? Hun må vel ha SD RAM, og 256 SD ram koster en 700 kr..SD RAM er dyrt...

Skrevet

For det første: Deng til Pøstmannen som forsøker og få deg til å installere eldre versjoner av linux. Hvis PC-en skal på nett, skal du absolutt IKKE installere eldre versjoner av noe som helst. (Det blir som å installere windows uten å oppdatere maskina)

Nuvel.

Jeg liker best Fedora også kjent som tidligere "RedHat"

Greit brukervennlig, lett å lære og passe sikkert.

Dessuten sverger jeg til #linux.no/#linuxhelp på EFnet når det kommer til linux-spørsmål. ;)

Skrevet
Et par hundre kroner?? Hun må vel ha SD RAM' date=' og 256 SD ram koster en 700 kr..SD RAM er dyrt...[/quote']

*løper og sjekker prisen på 512 MB*

Jeg har da flere PC-er med SD RAM som kan parres sammen.

Skrevet

HVA? Finnes ikke? :(

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Et par hundre kroner?? Hun må vel ha SD RAM' date=' og 256 SD ram koster en 700 kr..SD RAM er dyrt...[/quote']

Hun sa ikke hva slags type hun hadde. Kjøpte 256 til en PC til broren min - 800Mhz - for 1-2 år siden. Det kom på 300(og noe) kroner på komplett.

Skrevet

Kelkoo har bare denne på lager som passer min PC

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Kelkoo har bare denne på lager som passer min PC

Litt vanskelig å vurdere for meg om det er verdt pengene, 415 er jo tross alt litt. Vil råde deg til å prøve å installere linux først og se hvordan det går. Etter installasjonen så setter du det til et minimum av effekter, hvis du velger Gnome eller KDE.

Skrevet

Vi får se hvordan det går.

NaboPC'n har visst DDR Ram (Jeg var sikker på at det var SD i den også) så det går ikke an å bytte over heller.

Skrevet

Er virkelig Gome eller KDE den beste lightweight WM for maskiner på sparsomme krav? Trodde de var ganske tunge, jeg...

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Er virkelig Gome eller KDE den beste lightweight WM for maskiner på sparsomme krav? Trodde de var ganske tunge' date=' jeg...[/quote']

Kommer litt an på hva man sammenlikner med, men krever vel omtrent like mye som win2000 tenker jeg. Tar man bort effektene, er det vel noe mindre. 128 RAM skulle holde, men skader ikke med mer.

Skrevet

Jeg har endt opp med å teste SUSE.

I første omgang skal jeg legge Linux på egen partisjon, før jeg evt bestemmer meg for å kaste ut Windows.

MEN: Hvordan i all verden får jeg boota fra CD (for installasjon)?

Må jeg ha en egen boot-diskett for Linux (installasjon og etterpå)?

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Du må inn i BIOS og sette cd-rom som første boot-device. Det står helt i begynnelsen hvordan du går inn i BIOS. NB! Vær forsiktig med å rote med andre ting der.

Gjest Anonymous
Skrevet
Hun sa ikke hva slags type hun hadde. Kjøpte 256 til en PC til broren min - 800Mhz - for 1-2 år siden. Det kom på 300(og noe) kroner på komplett.

Nei, men med den spekken hun gav er det mest sannsynlig.. Dessuten har prisen på SD-RAM forandret seg mye på 2 år altså;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...