Gå til innhold

Monarki i forfall?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg er monarkist. Jeg liker den samlende virkningen kongehuset har. Hvis allt blir politikk, blir det for ustabilt.

Men jeg er også veldig skuffet over Haakons valg. Mener selvsagt at han skal få velge hvem han vil, men hadde kanskje håpet at han hadde valgt en jente med litt mer utdannelse og med modenhet/styrke til å ikke bo sammen med volds og narkotikaforbrytere og teste ut narkotiske stoffer. Tror ikke mange jenter har vært like "utagerende" som henne for å si det sånn.

Men jeg er ganske splittet i mitt syn. Det å være kongelig må være en grusom jobb. Alltid smile og nikke, alltid bli kritisert for hår- og klesvalg (hvilke andre moderne kvinner i dag blir utsatt for eller tolererer det???), aldri kunne "slappe av" og være seg selv. Kanskje Haakon likevel har gjort et godt valg? Tror neppe en svært akademisk intelligent kvinne ville ha valgt å bli kongelig.

Håper ikke jeg har skrevet noe som må sensureres. Jeg har bare prøvd å sette ord på min ambivalens i forhold til dagens kongehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Vi ønsker ikke ryktespekulasjoner om personer her på KG, verken offentlige og kjente personer eller andre. Hold dere til sak og ikke person vær så snill.

Tusenfryd, moderator 1212[ Dette Innlegg er endret av: Tusenfryd den 2002-03-13 07:13 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Synes d innlegget skal slettes,den var pinadø på kanten.(SELV OM HELLER IKKE JEG HAR SANSEN FOR METTE-MARIT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg kan nok være enig i at anonym tok i. Men det fikk meg til å tenke over situasjonen. Det er jo faktisk sant da...? Det er jo det som er sagt hele tiden om MM.

Beklager, men jeg må si meg en smule enig jeg altså...hva synes dere..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sissi

Det handler jo ikke om hva vi synes om de enkelte personene, det handler om institusjonen monarki som sådann. De er sikkert hyggelige mennesker alle sammen, men hva så når det gjelder for/mot monarki/republikk? Man må da kunne diskutere statsformen på et mer abstrakt nivå enn det.

Hva MM har gjort eller ikke gjort er hennes og ikke mitt problem. og hun har vel gjort mer enn de fleste iallfall på none områder, og mindre på andre. Dessverre BLIR det mitt problem, fordi hun har blitt del av en institusjon som skal representere meg utad. Men jeg vil jo ikke bli representert av kongelige! Som andre har sagt mye bedre enn meg (heia Kris og Zena!) hva er vitsen med å ha noen som er "født til" en stilling? Jeg må si (bl.a. fordi jeg i kraft av stilling (he-he) har sett en del av det) at det provoserer meg når "sånne folk" skal få alt tilrettelagt. Ikke bare Kongen, men også kronprinsparet. Hvorfor det? Hva har de gjort for å fortjene det? Nei, gi meg heller en president! Javel, det er ikke sikkert det er en jeg mener er representativ, men det vil jo ikke være på livstid! Vi har jo allerede en stortingspresident, som kommer rett etter Kongen i rang. Og det kan vel være delte meninger om den som innehar denne stillingen også, men det er iallfall et menneske som har noe å fare med. Selv om man er uenig i deres politiske ståsted, har de gjort noe for å komme dit, ikke blitt satt dit!

Lenge leve republikken!

Og så ønsker jeg selvsagt all mulig lykke til MM og HM, og Ari og Märhta, i sine private liv, som jeg ikke trenger å bli belemret med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...