Gå til innhold

Monarki i forfall?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Vel, jeg har ikke noe imot Ari Behn, men det er nå da ikke han som skal være representant for kongehuset..

Jeg er ihuga krompen-fan, ja, jeg vet at ikke mange jenter ville synes han var lekker om han ikke var prins, men det ville jeg! Jeg er glad så lenge han er lykkelig, og jeg begynner å bli gla' i MM nå...

Ville bare si til Væren at jeg tror du ikke må forvente å skal ha samme "kosefølelsen" for krompen og hans fru som kong Olav, det har rett og slett med generasjon å gjøre. in bestemor så mye mer opp til kong Haakon enn etterkommerene, og jeg er sikker på at barn idag (eller våre barn som kommer) vil få samme kosesyn på Håkon/Harald? som vi hadde på Olav... icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ops, så ikke Kris sitt innlegg. Vel, Kris, du sier det er greit å ha kongedømme hvis man velger hver gang det blir ny konge. Høres ut som du er en skapmonarkist icon_lol.gif Neida.

Vel, jeg tror jeg ikke forstår helt hva du vil/mener det med rankering. Kan bare ikke si at jeg er enig med at jeg setter kongehuset foran barna mine (som vil sikkert først komme om en stund da men) fordi jeg er tilhenger av monarkiet. Forstår at de vil ha en "høyere" status enn meg selv og mine barn i samfunnet, men det gjør ikke meg noe. Det er mange andre som har høyere status enn meg (og mine fremtidige barn) men jeg gråter ikke for det. Adelen i Norge er ikke slik som det i England, vet det er klasseskille, men det tror jeg vil være der uansett kongedømme eller ikke.

Så; hvorfor ikke kommenter mine poeng om at en president ikke vil være bedre representant enn en konge. Selv om ikke det er så mange som stikker innom kongehuset, er det vel kanskje flere som vil føle kong Harald er bedre representant enn Kjell Magne Bondevik. Face it, hadde det vært president nå, så er det KMB som ville ha vært president.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Melian!

Jeg regnet absolutt ikke med at du rangerte kongen foran barna dine!

Jeg håper og tror at ingen gjør det.

Det jeg mener er at vi har en familie som det er lovbestemt at vi skal ta av oss hatten for og ære uansett hvordan de selv måtte finne på å oppføre seg overfor sine "undersotter".

Jeg er i tillegg klar over at vi uansett vil ha et slags "klasseskille2 i landet her i fporm av sosial status. Helt greit det at noen vil ha mye mer enn andre.

Det jeg mener blir fundamentalistisk feil er at en familie skal kunne arve retten til den høyeste stillingen i Norge, og at vi i tillegg skal måtte gå rundt å ære og hedre dem i kraft av at de kun har arvet noe!

Jeg og du kunne faktisk ved å spillt kortene riktig blitt president, men vi kunne ikke blitt konge eller regjerende dronning!

En ting til er at vi kunne uansett fått en kvinnelig president, mens prinsesse Märtha ikke kan bli regjerende dronning selv om hun er eldre enn Kronprins Haakon!

Men det betyr vel neppe noe!

Videre er jeg nok ingen skapmonarikst, for poenget med en folkeavstemmeing ville være å bestemme om tiden var inne til å avslutte monarkiet eller la det fortsette. Jeg vet uansett hva jeg vil stemme, og det har jeg visst i omtrent 20 år!

Det kan godt være at Kong Harald er en bedre reprsentant enn enkelte potensielle presidentkandidater, men det er i såfall fordi han ikke får lov til å mene noe utad!

Det som gjorde Olav til en folkekonge var jo at han så ut som en trivelig bestefar og som klukklo på radio og TV, ikke noe annet såvidt jeg husker!

Så til Væren og argumentene om at det har med nasjonalfølelse å gjøre. jeg tror egentlig ikke det er kongen som samler folket, det er hendelser som jeg mener gjør det.

Men jeg er villig til å godta det at det er en tradisjon vi har hatt, og at det derfor er forankret i folket. Så har vi det romantiske ved konger og prinser og prinsesser som ligger i oss fra barnsben av som en viktig del fra eventyrene.

MVH

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Kris... kom igjen, du husker da vel kongen (Olav) på trikken under oljestreiken? Og på ski i nordmarka i en gammel anorakk?

"Folkekongen" vår (Olav) var en tilnærmet samlende konge. Men, som Kris påpeker, det var hendelser som gjorde han til det han var. Ingen har vel hatt behov for en landsfader og en konge (jf, Gerhardsen og Olav) enn den tids folk, som hadde opplevd verdenskriger og et land med økonomiske problemer.

Og når det stadig gjentar seg hvorfor vi trenger en konge; vår nasjonalfølelse, skape tilhørighet og en felles identitet.... da blir jeg skremt.... aner Dr. Martins-sko og flagget påsydd på jakke-ermet.... Vi må ikke glemme at "vi" og "oss" omfatter i år 2002 noen fler enn de som strør om seg av nasjonalromantikk, bunader og rosemaling.

Melian:

Hvor kommer tallene dine fra? "50% kritiske til monarkiet"... Jeg har aldri lest at en så stor andel av befolkningen ønsker republikk..... Men mulig du har rett.... De siste målinger jeg er kjent med (Aftenpostens snart ett år gamle artikkel) sier at det er kun 25% som ønsker republikk og hele 65% vil beholde den statsformen vi har idag (10% er usikre). Og tallene taler ikke "min" sak, men jeg synes det er bekymringsverdig at det er så mange som ønsker å beholde monarkiet basert på at "det har alltid vært sånn". Det blir litt typen "så lenge vi har en tradisjon, så behøver vi ikke endre". Og i hvertfall ikke når "krompen" er så lekker som han er.....

Og Væren.... du sier det er bedre å ha en konge enn en president som blir kastet neste november.... Og hvorfor blir en president kastet? Udugelighet? Politisk uenighet? Inkompetent? En konge kan forbli akkurat så udugelig han bare vil.....Vi MÅ ha han!

Og en statsform basert på "kosefølelser"..... oh me godness!!!! Jeg står fast: hvordan kan én familie samle et folk som ikke en gang har den samme "kosefølelsen" for regenten????

Og oppdater meg litt dere.... hvor er adelen her i Norge????? Ett par grever eller tre (svenskfødte sådane)..... men hvor er resten av "dem"....Vårt kongepar omgås vel bare skipsredere og kunstsamlere? Samt da noen adelige søskenbarn?

Jeg er også usikker på hvem som ville vært dagens president dersom vi gikk over til styringsformen republik. Det er vel derfor det til stadig etterpørres en utredning om ny statsform? Vil vi ende opp slik som i Usa? Og da ville neppe Bondevik blitt president? Eller det kommer helt ann på hvilket alternativ vi hadde hatt.... Carl I Hagen?.... Men da hadde i hvertfall FOLKET valgt!

Og jeg må bøye meg i støvet for opinionen! JEG har som Kris, vært sikker i min sak lenge før lille Marius var påtenkt en gang... og når det gjelder hovedspørsmålet her "Monarki i forfall?" så er det vel mye som tyder på akkurat det når andelen republikanere øker med den begrunnelse i våre kongebarns valg av livsledsagere..... Og jeg trur kanskje vi hadde holdt en knapp på Bondevik som president dersom vår nuværende konge hadde blitt bedt om å mene "noe".....

Hilsen ei som spår en kommende president i sin levetid.

PS. Ikke bare er vi imot arrangerte ekteskap her i Norge; det er forbudt ved lov!!! *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg husker bildene av Olav i anorakk og på trikken og jeg vet han fremstod som folkelig i media.

mulig han var en trivelig kar også, på samme måte som Harald kan være det.

på samme måte fremstår Håkon som en reflektert og fornuftig ung mann.

Likevel så mener jeg at begrepet folkekonge er et skapt begrep ut i fra hendelser og medas fokusering.

Jeg kan ikke huske å ha lest noe sted følgende: "I går var kongen på besøk hos fru Hansen på Kløfta og drakk kaffe!"

Til syvende og sist bunner motstanden min til kongehuset i at man fødes inn i en stilling hevet over oss andre, og at vi som borgere i et høyt utviklet samfunn skal pålegges å elske å ære dem også!

Det hele blir lettere patetisk, og jeg ville ikke få meg til å møte opp i finklær og med flagg om kongen kom til mitt sted!

Jeg er og enig i at Kjell Magne Bondevik ut i fra et valgresultat til stortinget ikke ville blitt president.

Det er faktisk underlig at han i det hele tatt er statsminister siden han representerer et relativt lite parti.

slik jeg ser det burde Jan Pettersen fra Høyre vært statsminister, og da mener jeg ikke bare fordi han fremstår som en langt mer sympatisk mann enn Bondevik, men i hovedsak fordi han representerer det største borgerlige partiet!

Likevel kan det godt hende Bondevik hadde blitt valgt til president om det hadde værrt et rent valg på president.

Forhåpentligvis hadde Gro Harlem Brundtland stillt til valg!

mvh

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, jeg klarer ikke å løsrive meg fra denne trepersonsdebatten. icon_lol.gif

Først en liten "kort" til Zena; jeg husker ikke hvilken undersøkelse det var, men var fra Statistisk, og var etter offentl. av Håkon og MM. Tror ellers jeg ikke orker å kommentere dine meninger, for når du trekker frem at vi må være nazister siden vi bruker argument som nasjonalfølelse, tilhørighet og identitet, da bruker du argumenter som begynner å irritere meg like mye som visse to jenter her inne, som ikke er så ..ehh.. alltid populære og som kan starte en krangel i et rom de er alene i. Til opplysning så hadde jeg nok blitt drept fort om jeg skullke prøve å "være med" i et nazi-miljø.

Til Kris:

Vel, ut ifra disse herre popularitetsmålinger gjort av TV2, VG, ol så er nå det litt opp og ned, men mange stemmer på KMB. Men det er som du sa; det er vel avhengig om det skal være rent valg på president.

Og Kris, ingen pålegger deg å stille opp i finklær eller å elske kongen! Regner med du ikke hadde tvunget meg til å elske en president heller.

Til slutt:

jeg synes det er mange som gir kritikk til kongehuset, hva de gjør, hva de mener/støtter ol Det er jo for så vidt helt nødvendig oxo, for det er en måte å gi beskjed om at vi synes noen i kongehuset har gått for langt. Tror kongehuset oxo liker at det blir debatt nå og da.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Morsom debatt her inne icon_smile.gif

Jeg er imponert over deg, Zena, du skriver klart og tydelig og godt, og jeg er helt enig med deg.

For moroskyld; det hadde vært skikkelig stilig om en monarkist eller to ville svart på følgende:

- Hvorfor aksepterer dere helt uten videre at kronprinsen m/fam. nå flytter utenlands?

Hans profesjonelle jobb, er bl.a. etter utsag på denne tråden, å fungere som et "samlende" element som forsterker "nasjonalfølelsen" i landet. Han mottar en klekkelig sum av oss, skattebetalerne, for å utføre denne jobben, samt representere i ulike sammenhenger, og kaste glans over norske arrangementer og over nordmenn som har prestert spesielt. Hvordan skal han klare dette from over there? Hvor lenge skal han få lov å "studere" på statslønnen sin, uten krav om å bestå et vitnemål? Hvordan kan dere akseptere at kronprinsen mottar lønn fra skattebetalerne for å utføre en jobb uten faste rammebetingelser? Dette gjør det jo umulig å avgjøre hvor dyktig han faktisk er i jobben, eller?

- Hvordan kan et land i 2001 bruke så mange millioner kroner av statsbudsjettet, på et statlig arrangement som et offentlig bryllup: på kostymer, og blomster og stasj, mens man vet at barn dør på den andre siden av verden av manglende poliovaksine..?! (jeg satte det litt på spissen med et enkelt eksempel: vil så gjerne vite hvor "kosefølelsen" ligger i dette?) Det handler om å priorietere, og det handler om å slutte å gi en dråpe med den ene hånden, for så å takke ja til et hav etterpå.

Jeg er altså for et alternativt styresett icon_smile.gif

Tjohei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Melian!

Jeg setter det nok litt på spissen, og jeg sier ikke at jeg hadde elsket en president noe mer, så du har helt rett i det!

Jeg hadde avgjort ikke krevd at du skulle elske en president, det kunne jeg ikke krevd selvfølgelig.

Skal innrømme at hele kommentaren min ble litt unødvendig.

Videre vil jeg støtte deg i at det absolutt ikke er å ha nasjonalistiske holdninger om man støtter kongehuset og snakker om nasjonalfølelse.

Jeg tror absolutt ikke at hverken du eller Væren som jeg vet nevnte det hadde slike tanker i hodet!

Nasjonalfølelse kan være sundt det, men selvfølgelig er det alltid en fare for at den kan gå over i nasjonalisme.

Det tror jeg ikke har noe med om man støtter kongehuset eller ei!

Som jeg tidligere sa så er det ikke grunnlag til å innføre republikk så lenge et flertall av Norges befolkning ikke er for det heller, og jeg har ingen problemer med å akseptere det. Videre kasepterer jeg meningene og argumentene til de som støtter monarkiet, selv om jeg ikke støtter dem.

Mitt syn på kongedømme forbli det samme!

vennlig hilsen

_________________

¤Kris¤vinke.gif

[ Dette Innlegg er endret av: Kris den 2002-03-10 19:32 ]1212[ Dette Innlegg er endret av: Kris den 2002-03-10 19:38 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pokker, nå har dere ødelagt hele "kosefølelsen" min!

Her sitter jeg og spiller "Ja vi elsker" og syr fine flagg og hakekors på alle jakkeermene mine, og så kommer dere her og rakker ned på følelseslivet mitt!

icon_frown.gif Herre Jemini; jeg er da for pokker ingen nazist selv om jeg er glad i landet mitt og mitt lands historie!

Det er da vel fremdeles forskjell på nasjonalfølelse (den alle kjenner som en klump i halsen når barnetoget passerer på 17. mai eller når nasjonalsangen blir spilt under seiersseremonien under OL med nordmenn på pallen - eller har vi ikke lov til å ha den heller nå, kanskje???) og på nasjonalisme!

Si fra om jeg tar feil!

Er det noe jeg tar avstand fra, så er det rasisme og nazisme! Jeg synes faktisk antydningene dine var både sårende og injurierende, Zena! Jeg kjenner meg ikke igjen i denne beskrivelsen!

Helt rasjonelt, så innser jeg at dere har rett, jeg er slett ikke uenig i argumentene deres! icon_razz.gif (Dessuten liker jeg ikke dronningen, men det har jeg vel egentlig ikke lov til å si, eller?)

En interessant debatt, faktisk!

OK å få røsket liv i min sovende bevissthet!

Klart vi ikke skal ha et kongehus og et monarki fordi det "alltid har vært der"!

Men bare så det er sagt: Jeg savner Kong Olav, og jeg driter i om det er aldri så "kosete"! Tror ikke jeg er alene om det heller!

MVH12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Væren!

Jeg skjønner godt at du ble såret av de påstandene om nasjonalisme og nazisme!

Jeg føler ikke at det hørte hjemme i denne debatten i det hele tatt!

Jeg har ihvertfall ikke følt at noen av dere som støtter monarkiet har hatt det i tankene overhodet!

hilsen

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Kris!

Du kjenner meg og vet hva jeg står for. Men jeg sitter ikke akkurat og griner, heller da! icon_wink.gif

Mener bare at det må kunne gå an å holde debatten på et noe mer voksent og saklig nivå!

MVH12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet akkurat hva du står for, vennen min, så det kan du stole på!

Neida, jeg vet du ikke griner, men skjønte du ble irritert og at det kunne såre!

vennlig hilsen

_________________

¤Kris¤vinke.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Kris den 2002-03-10 19:56 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Væren, det var som jeg skulle få sagt det selv icon_smile.gif Jeg ble bare litt f, og klarte ikke å svare humoristisk på det.

Neida, d er vel lov til å ikke like dronningen. Jeg heller likte ikke dronningen i det hele tatt, helt til jeg fikk se Nadia sitt intervju med henne. Da dronningen fortalte om hvordan det var å være første kvinne på slottet, fikk jeg se en mer sympatisk side av henne som jeg likte. Så fann jeg ut vi har ganske lik smak ang. kunst, så likte jeg henne enda litt bedre icon_lol.gif

Så skal jeg være enda mer enig med Væren, *jeg smisker litt på forhånd før jeg sender inn søknad til å bli medlem av lystige engler* så er jeg enig med at argumentene deres er ikke på bærtur, men jeg heller fortsatt mot ine argumenter, og vil fortsatt helle mot mine argumenter en god stund til. icon_smile.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, pinnen er kastet over til meg!

Det var satt på spissen!!!! Beklager i bøtter og spann Væren og Melian!!! MEN det er flere vårt kjære kongehus skal representere og skape identitet for. "Ja, vi elsker" er ikke den eneste nasjonalsang som nynnes her i landet, og det jeg mener er at et statsstyre basert på nasjonalfølelse og behov for felles identitet er utgått i år 2002! Og jeg tenker IKKE på klasseskiller og hvorvidt man bør ha prøvd alle farmasøytiske "fy-midler" før man kan heve apanasje. Jeg har tilfeldigvis samme hudfarge og statsborgerskap som våre kongelige og HAR en grunn til å kunne identifisere meg med Märtha og Haakon, men det finnes så mange fler som ikke kan føle samme tilhørighet til kongehuset, og igjen..... dette med nasjonalfølelse og felles identitet blir til slutt "tomme" argumenter, da det ikke rommer alle.....

JEG er den første til å fortelle at øynene blir våte av det norske flagget, og jeg tupper hardt sidemannen på skinnleggen dersom han IKKE reiser seg når "Ja, vi elsker" spilles, MEN et statsoverhode bør kunne etterstrebe mer enn mine våte øyne, respekt for en sang, samt å se vakker og flott ut!

Hvis dine tall er korrekte Melian, så er jo bare det enda et rungende JA til det opprinnelige spørsmålet "Monarkiet i forfall".

Du Kris..... Olav i anorakk og på trikken var ..... ja...satt på spissen... litt innholdet vi, i vår generasjon, legger i en "folkekonge".... og det skal betraktelig mer til enn å besøke gamle damer på Kløfta før jeg blir royalist....

Og hvem f... er du Anonym????

Igjen.... en ydmyk Zena: Unnskyld, Væren og Melian!! Kjempeunnskyld!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Godnatt meddebatanter!

Nei Zena, jeg satte nok det med folkekonge på spissen, og det hadde nok ikke gjort meg til royalist om han besøkte gamle damer på Kløfta heller.

Jeg føler meg ferdig i denne diskusjonen, men må si det ble en frisk, interessant og morsom debatt med meningsutvekslinger!

Ha en fin kveld alle sammen

vennlig hilsen

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*phu....*

Skal lese bedre korrektur før jeg trykker "send" heretter, slik at det ikke glipper ut sånt igjen......

Men takk for frisk debatt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er glemt, og vi går videre som venner og vel forlikte! Alle kan være uheldige med uttalelser iblant, jeg også, men så lenge vi ordner opp og kommer ned med begge beina på jorda og selvrespekten i behold alle sammen, så er det det viktigste!

Debatten var uansett både nyttig, frisk og interessant!!!

Klem fra12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...