Gå til innhold

1 hund vs 2 hunder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten hund(4kg) og vurderer å skaffe meg en til på samme størrelse. Grunnen til at jeg vil skaffe meg en til er fordi jeg vil gi hunden min ekstra selskap når vi er hjemme og ikke minst når vi ikke er hjemme. Vil den få det bedre med en lekekompis? Spesielt når de er alene hjemme? Eller vil de bare sove og vente på at vi kommer hjem igjen slik den gjør nå? 😂 Skal nevnes at han får mye tur og stimuli men sliter med dårlig samvittighet når han er alene hjemme og hadde derfor vært fint dersom de var 2 stk(dersom det er positivt da).

Pluss/minus med 2 hunder vs 1 tas imot med takk! 

Anonymkode: 69b32...1fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke gått for en nr 2 kun på det grunnlaget, men for min del (har en på 8 kg og en på 50 kg) var ikke overgangen så stor. Den store var enklere som valp, vel og merke, men ja, syns to hunder er null stress. Har du to små er det jo lett med tur osv også. De har mye selskap i hverandre og jeg er glad for det, men det er jo ingen garanti for at de liker hverandre (husk også på kjønn her). 

Anonymkode: f83a6...5bc

• Liker 1
Skrevet

Min erfaring: to er som en, tre er som ti :ler: 

Anonymkode: db13f...10b

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Haha ja 3 blir 1 for mye 😝

Skrevet

Jeg ville ikke gått for en nr 2 kun på det grunnlaget, men for min del (har en på 8 kg og en på 50 kg) var ikke overgangen så stor. Den store var enklere som valp, vel og merke, men ja, syns to hunder er null stress. Har du to små er det jo lett med tur osv også. De har mye selskap i hverandre og jeg er glad for det, men det er jo ingen garanti for at de liker hverandre (husk også på kjønn her). 

Han går veldig godt med andre hunder, finnes ikke aggressiv. Han er bare 1 år så tror det hadde vært kjekt for han med en lekekompis. Men er det noen negative sider med 2 stk? Sett bort fra større utgifter.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han går veldig godt med andre hunder, finnes ikke aggressiv. Han er bare 1 år så tror det hadde vært kjekt for han med en lekekompis. Men er det noen negative sider med 2 stk? Sett bort fra større utgifter.

For min del har det ikke vært det, annet enn at når de får smittsomme ting så smitter de hverandre en del av gangene (men så mye oppkast/avføring som jeg må vaske når de er dårlig i magen, slipper jo du uansett med mindre hunder, haha). 

Hannhunder KAN jo kræsje helt - og det kan jo komme med alderen. Vi har en hann og en hunn, og det har aldri vært problem før, men etter tispen ble 7 år har hun begynt å HATE alle tisper (også de hun er godt kjent med). Men, noen sjanser må man jo ta i livet. Sannsynligvis går det nok bra :) 

I motsetning til andre - som alltid sier "vent 3 år minst" - så sier jeg heller ikke vent for lenge. Når hunden er blitt for vant med å være alene er min erfaring at det kan bli vanskeligere. Så ja, jeg ville nok kjøpt den så fort din er noenlunde ferdig oppdratt så den ikke lærer den nye valpen uvaner (evt. kjøp en omplasseringshund man vet går overens med andre hunder).

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For min del har det ikke vært det, annet enn at når de får smittsomme ting så smitter de hverandre en del av gangene (men så mye oppkast/avføring som jeg må vaske når de er dårlig i magen, slipper jo du uansett med mindre hunder, haha). 

Hannhunder KAN jo kræsje helt - og det kan jo komme med alderen. Vi har en hann og en hunn, og det har aldri vært problem før, men etter tispen ble 7 år har hun begynt å HATE alle tisper (også de hun er godt kjent med). Men, noen sjanser må man jo ta i livet. Sannsynligvis går det nok bra :) 

I motsetning til andre - som alltid sier "vent 3 år minst" - så sier jeg heller ikke vent for lenge. Når hunden er blitt for vant med å være alene er min erfaring at det kan bli vanskeligere. Så ja, jeg ville nok kjøpt den så fort din er noenlunde ferdig oppdratt så den ikke lærer den nye valpen uvaner (evt. kjøp en omplasseringshund man vet går overens med andre hunder).

Men dersom man kjøper en tispe bør man vel kastrere hannen? Ja jeg også tenker det er smartest å skaffe en til kjappest mulig slik at den ikke blir så sjalu. Vi adopterte han for bare 6 mnd ca siden så han er nok mottakelig for en kompis uten at han blir for sjalu  😊

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dersom man kjøper en tispe bør man vel kastrere hannen? Ja jeg også tenker det er smartest å skaffe en til kjappest mulig slik at den ikke blir så sjalu. Vi adopterte han for bare 6 mnd ca siden så han er nok mottakelig for en kompis uten at han blir for sjalu  😊

Vi har ikke kastrert. Da hadde det vel vært bedre å kjøpe en til hann. Er ikke for å kastrere i hytt og gevær, spesielt ikke av denne typen grunn. 

Så bra :) da går det sikkert helt fint å få en til om dere ønsker det.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke kastrert. Da hadde det vel vært bedre å kjøpe en til hann. Er ikke for å kastrere i hytt og gevær, spesielt ikke av denne typen grunn. 

Men det vil vel være fryktelig stressende for en hannhund å leve sammen med ei tispe med løpetid? Eller havner han i "friendzone"? 😂 Beklager dårlig humor 😝

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Å kastere har mye mer positive virkninger enn det motsatte. Det blir takk og pris bare vanligere. Det tar ca 3 minutter,  maks en uke å heles.

Mentalt- mindre stress,  enklere å trene,  null /mindre problem møte samme eller motsatte kjønn. Kan sosialisere mye enklere og bedre. Er en grunn til at det er så få hundeparker i Norge...

Steder i utlandet er ikke ukastrerte en gang velkomne ettersom de oftere er dårligere sosialt .

Jeg syns det høres smart ut av TS å skaffe en hund til og det gleder mitt hjerte å vite at hun adopterte! 

Anonymkode: f96e8...b38

• Liker 3
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det vil vel være fryktelig stressende for en hannhund å leve sammen med ei tispe med løpetid? Eller havner han i "friendzone"? 😂 Beklager dårlig humor 😝

Det kommer veldig an på hannhunden. Vår hannhund stresser ikke til vanlig, er litt mer masete under løpetiden men han er bare ille de to-tre dagene hun står (er mest mottagelig for parring), da holder vi dem adskilt evt. han drar på besøk til venner/familie noen dager. Ang. "friendzone" så er det veldig forskjellig, noen gjør det, men IKKE stol på det.

Ang. kastrering så er det ulovlig i Norge uten medisinsk grunn. At det er praktisk for deg som eier er ikke en god nok grunn :) 

Vi har to hunder, en tispe og en hannhund. De har mye glede av hverandre, leker og koser, men de kan også gå hverandre på nervene som søsken flest. De bjeffer også mer nå som de er to fordi de henger seg på hverandre.

Anonymkode: eb5ba...031

• Liker 2
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, han er vel ikke så interessert i sånt. Han har aldri merket løpetid hos noen (såvidt vi vet iallefall, aldri jukket/luktet der bak eller sånne ting). Vi visste selvsagt det før vi fikk tispe og var forberedt på at det skulle bli et problem, men det er ikke det. :) 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å kastere har mye mer positive virkninger enn det motsatte. Det blir takk og pris bare vanligere. Det tar ca 3 minutter,  maks en uke å heles.

Mentalt- mindre stress,  enklere å trene,  null /mindre problem møte samme eller motsatte kjønn. Kan sosialisere mye enklere og bedre. Er en grunn til at det er så få hundeparker i Norge...

Steder i utlandet er ikke ukastrerte en gang velkomne ettersom de oftere er dårligere sosialt .

Jeg syns det høres smart ut av TS å skaffe en hund til og det gleder mitt hjerte å vite at hun adopterte! 

Anonymkode: f96e8...b38

Vår har ingen problemer med stress, han er kjempelett å trene, ingen problem med andre kjønn, sosialiserer fint med alle, plages ikke av løpetid..

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vår har ingen problemer med stress, han er kjempelett å trene, ingen problem med andre kjønn, sosialiserer fint med alle, plages ikke av løpetid..

I så fall er det bare tull å kastrere :) 

Anonymkode: eb5ba...031

• Liker 1
Skrevet

Søsteren min har to hunder, og de går fint overens. Mistenker at de sover mens hun er på jobb, dog, uten at vi har installert noe kamera for å dobbeltsjekke. 

Jeg har en hund. Hun er ganske gammel, og sliter med oppmerksomhetsbehov. Så når søsteren min sine hunder er på besøk bruker hun opp all energien på å prøve å kapre søsteren min sin oppmerksomhet over de to andre hundene. 

Jeg vil tro det kommer litt an på hvor gammel hunden dere allerede har er. Jeg vet at hunden min ikke hadde trivdes om hun måtte kontinuerlig krangle med andre om oppmerksomhet, men hundene til søsteren min takler å krangle med hverandre om oppmerksomhet greit siden de ble adoptert med en ukes mellomrom mens begge var forholdsvis unge. 

Anonymkode: a9174...61e

Skrevet

Når minsten bikkja (tispe) var ca 1 år fikk vi en omplaseringshund på 5 år (tispe det og). Minsten er 4 kg og eldste er ca 8 kg. Eldste bikkja var helt super på å oppdra en veldig glad men litt rampete 1 åring. På dagtid ligger de bare å sover og drar seg, men på ettermiddag kveld kan de leke sammen og har selskap av hverandre. MEN det blir veldig mye mer bjeffing og bråk med 2 stk da de girer hverandre opp. Eks hvis noen de kjenner veldig godt kommer, da eksploderer de i gjensynsglede og konkurrrer/bjeffer om å bli sett og hørt 😅. Men for all del, slikt kan jo trenes på, og kan godt henne du gjør en bedre jobb på dressur enn det vi klarer her hjemme. Erfarer også at det er vanskeligere å få hjelp til pass av 2 hunder kontra 1. 

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, han er vel ikke så interessert i sånt. Han har aldri merket løpetid hos noen (såvidt vi vet iallefall, aldri jukket/luktet der bak eller sånne ting). Vi visste selvsagt det før vi fikk tispe og var forberedt på at det skulle bli et problem, men det er ikke det. :) 

Du, jeg  pratet selvsagt generelt, trodde du forstod det. De fleste hunder, uansett om min ,din , naboenes etc ,  har positiv effekt på helsen å bli   kastrert, sterilisert. Kreftrisiko myyyye mindre også og har også hørt at de lever lenger sammenlignet med ukastrerte

Skrevet
Akkurat nå, Lollybby skrev:

Du, jeg  pratet selvsagt generelt, trodde du forstod det. De fleste hunder, uansett om min ,din , naboenes etc ,  har positiv effekt på helsen å bli   kastrert, sterilisert. Kreftrisiko myyyye mindre også og har også hørt at de lever lenger sammenlignet med ukastrerte

Men hva skal man oppgi som grunn? Du vet man ikke får kastrere uten en grunn eller?

Skrevet

Og må også legge til- 2 hunder er ikke så ulikt som å å ha 1. Men 3? Som 10!!

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Men hva skal man oppgi som grunn? Du vet man ikke får kastrere uten en grunn eller?

Det blir vanligere takk og pris. 

Det er masse masse erfaring med det i andre land,  norske veterinærer med erfaring fra utlandet lærer å se at det er mer positivt forbundet med det enn negativt . Er ikke noe mer å tilføre,  jeg simpelthen konstaterer fakta. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...