Gå til innhold

Baby med utslett! (bilder!)

Fremhevede innlegg

Gjest Bøff Eløff
Skrevet

Ammer du? Mine har vært allergisk mot melk. Jeg måtte kutte melk i ammeperioden ellers fikk de utslett og vond mage. Egg er også et nokså sterkt allergen som kan gå gjennom morsmelken. Gir de mme kan du forsøke melkefritt fra apoteket. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt noe som ligner. Har kommet og gått de siste to månedene. Tørt, rødt og nuppete. Ser at det av og til blir verre, for eksempel ved væromslag, babysvømming og når vi har bukt ull om natta. Lege anbefalte å smøre med locobase, og det hjelper masse! Smører nå etter hvert bad, og ellers oftere når det blusser opp igjen. 

Anonymkode: 4b508...234

AnonymBruker
Skrevet
På 27.2.2018 den 20.26, AnonymBruker skrev:

Dette likner veldig på hormonutslett mitt barn fikk, men er jo rart, for hormonutslett får man ved 6 ukers alder og ikke 5 måneders. Så jeg vet ikke om det er det samme. Mitt andre barn har atopisk eksem, men det ser ikke sånn ut.  Atopisk eksem, hos spedbarn, er oftest på kinnene, i bleiesone og på knærne. Ikke andre plasser, det kommer i senere alder.  Og det ser ikke ut sånn på ditt bilde, vel, ihvertfall ikke på mitt barn. Så tror det kan være allergi. Men du fullammer jo. Kanskje det virkelig er kuldeallergi? Allergi mot såpe av en slags? 

Anonymkode: 09602...fcb

Det stemmer ikke at spedbarn ikke kan ha atopisk eksem andre steder. Mitt spedbarn fikk tidlig "tørre flekker" i overgangen mellom legg og fot, på hendene, på armene og i panna og andre steder på kroppen. Ingenting av fuktighetskrem og andre tiltak hjalp. Var hos fastlegen flere ganger og prøvde ulike ting i flere uker, bl.a. soppmiddel før vi til slutt fikk time hos spesialist da barnet var ca. 4,5 måneder.  Spesialisten så med en gang at det var atopisk eksem, og han fortalte at atopisk eksem er vanlig også utenom kinn, albuer og bleieområdet.

Vi fikk kortisonkrem (grad 2, tror jeg) som vi bruker på eksemutbrudd. Smører inn hele kroppen ogmorgen ansiktet morgen og kveld (noen ganger oftere) med Canoderm. 

----------------------------

TS: jeg synes det røde på den venstre siden av ryggen på det nederst bildet kanskje ser ut som eksem. Utslettet øverst på ryggen ser ikke ut som eksem. Kan det være varmeutslett? Det er også vanlig at barn får utslett på huden uten at man helt vet årsaken.

Plages barnet av utslettet? Vi har hatt utslett som barnet ikke har vært plaget av.

Små barn klarer ofte ikke identifisere hvor det klør, og kan da ha det vår spesialist kalte "vegetative bevegelser", mens jeg trodde barne klødde intenst på siden av hodet.

Da barnet mitt var rundt 3 måneder, muligens litt før det) begynte det å klø seg på eksemen i panna, og det kunne ikke forveksles med å gni seg i øynene. Barnet klødde seg etter hvert til blods til tross for at neglene ble klippet helt ned.

Jeg ville bestilt time privat hos barnelege dersom barnet plages av utslettet. 

Anonymkode: 3541e...290

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går det TS?

Sønnen min fikk et lignende utslett når han var 4 år. Bare helt plutselig. Han har alltid hatt litt sensitiv hud og tåler få kremer, synes det meste svir. Når dette ikke gikk over og alt jeg smurte på svei så dro vi på legevakten. (Dette var i helgen). Der mente legen at det var et elveblestutbrudd. Han fikk allergimedisin som han skulle ta i en periode. Det gikk fort over etter han startet med det. Han ble allergitestet etterpå, men viste ingenting. Det har heller ikke kommet tilbake. Dette er mange år siden nå. Han hadde ikke spist noe nytt, eller brukt noe nytt av klær eller såper. 

Anonymkode: 647ee...ea6

Skrevet (endret)

Skrev feil.

Endret av Ruccula
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan går det TS?

Sønnen min fikk et lignende utslett når han var 4 år. Bare helt plutselig. Han har alltid hatt litt sensitiv hud og tåler få kremer, synes det meste svir. Når dette ikke gikk over og alt jeg smurte på svei så dro vi på legevakten. (Dette var i helgen). Der mente legen at det var et elveblestutbrudd. Han fikk allergimedisin som han skulle ta i en periode. Det gikk fort over etter han startet med det. Han ble allergitestet etterpå, men viste ingenting. Det har heller ikke kommet tilbake. Dette er mange år siden nå. Han hadde ikke spist noe nytt, eller brukt noe nytt av klær eller såper. 

Anonymkode: 647ee...ea6

Det går bedre takk :)

Det er tydelig at hun reagerte på aderma exomega kremen. Det allergiske utslettet forsvant da vi fikk vasket av henne kremen. Nå er det bare de atopiske flekkene igjen og litt ru hud på lårene.

Vi har nå begynt å bruke Canoderm som jeg synes fungerer fint :)

Dette er fra i dag 

DSC_0033.thumb.JPG.cbe284f1bb077baf6179d0e1c843b758.JPG

Anonymkode: 641b3...bb8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For en søt rygg

Anonymkode: 1cbd5...41a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

hurra, ser jo mye bedre ut. kan godt være kremen hun reagerte på. 

locobase krem kan jeg også anbefale, for de med autopisk hud. Den er dyr men du får den billigere på nett-apotekenet, som med24 f.eks, enn i fysiske apoteker. 

Anonymkode: 09602...fcb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 27.2.2018 den 20.18, AnonymBruker skrev:

Ts her! 

Er det NOEN som har erfaring med lignende utslett??? Det var spørsmålet!

Blir ikke barnet bedre innen i morgen finner jeg meg en privat hudlege, volvat eller lignende så ikke tenk på det. Barnet vil SELVFØLGELIG få legetilsyn selv om fastlegen ikke tar oss seriøst. 

Men er det noen med ERFARING??? 

Ja. 

Bad baby i vann med NAFolje. Ikke bruk såpe, selv ikke parfymefrisåpe.

Kutt ut all bruk av parfymertesåper i vaskemaskina. Det hjelper ikke å kun vaske babytøyet med parfymefritt da det ligger rester i maskina.

Dropp ull inntill huden.

Hvis baby har hatt feber så kan det også være en av barnesykdommene.

Ikke smør med kremer nå, for eks canoderm svir! Bare bruk oljen.

Hvis du har peis, sett en stor gryte eller lign med vann oppå mens du fyrer for å få opp luftfuktigheten.

Her i huset ble eksem forverret av varmepumpen da lufta blir ekstremt tørrere.

Gi baby tran!

Anonymkode: 53100...b33

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det går bedre takk :)

Det er tydelig at hun reagerte på aderma exomega kremen. Det allergiske utslettet forsvant da vi fikk vasket av henne kremen. Nå er det bare de atopiske flekkene igjen og litt ru hud på lårene.

Vi har nå begynt å bruke Canoderm som jeg synes fungerer fint :)

Dette er fra i dag 

DSC_0033.thumb.JPG.cbe284f1bb077baf6179d0e1c843b758.JPG

Her hyler jentungen hvis vi smører med canodermen når utslettet er rødt.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her hyler jentungen hvis vi smører med canodermen når utslettet er rødt.

Det har heldigvis ikke hun her gjort. Hun syntes det var helt fint å bli smurt med Canoderm.

Men hun var aldri sår da, kun rød. 

Ts 

Gjest Bøff Eløff
Skrevet

Så flott!

Aderma inneholder vel noe havreekstrakt eller et annet allergen jeg ikke kommer på i farten, jeg vet flere som reagerer negativt på den. Vi har brukt en god fra LRP. 

AnonymBruker
Skrevet

Ang vaskemiddelet- jeg har hørt flere si at Blenda sensitiv er bedre enn Neutral. Aner ikke hvorfor, men har selv kutta Neutral helt, og synes faktisk barna er bedre i huden. De har atopisk, da, ikkenoe allergi som jeg vet om

Anonymkode: 75347...68b

Skrevet

Kanskje det er en reaksjon på ulltøy? Har du prøvd uten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...