AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #1 Skrevet 27. februar 2018 Ok, dette er pinlig, men jeg lurer på hvordan det er for dere andre med toalettbesøk. Jeg føler jeg noen ganger er dårlig til å holde meg, altså ikke at det går galt, men noen bæsjer syns jeg er vanskelig å holde inne og hvis jeg må det så blir jeg ofte kvalm/uvel eller får vondt i magen/rumpen. Samtidig føler jeg det ikke er sosialt akseptert å gå på do offentlige steder og jeg føler heller ikke at jeg hadde turt å ta buss f. eks., da jeg ikke tror jeg alltid hadde rukket frem til en do da? Er dette normalt? Jeg har hatt betennelse i tarmen, men tror den skal være borte nå, så trodde alt skulle bli normalt igjen. Men så kom jeg på at jeg husker ikke helt hvordan det var for jeg har vært syk så lenge. Anonymkode: d2553...8df
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #2 Skrevet 27. februar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker said: Samtidig føler jeg det ikke er sosialt akseptert å gå på do offentlige steder og jeg føler heller ikke at jeg hadde turt å ta buss f. eks., da jeg ikke tror jeg alltid hadde rukket frem til en do da? Er dette normalt? Nei, å ikke ta bussen fordi man tror man skal drite på seg er selvsagt ikke normalt. Anonymkode: 1dc02...8a2 1
Duff Skrevet 27. februar 2018 #3 Skrevet 27. februar 2018 Det normale er vel å gå på do hvis man er usikker på om man rekker hjem. 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #4 Skrevet 27. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, å ikke ta bussen fordi man tror man skal drite på seg er selvsagt ikke normalt. Anonymkode: 1dc02...8a2 Det skjønner jeg jo, men helt normal er jeg vel ikke når jeg har crohns - men så hører man jo historier om at det har gått galt for folk her og der så prøver å ikke overtenke det så veldig og tenke at det kanskje skjer at andre av og til på skikkelig på do også? 1 time siden, Duff skrev: Det normale er vel å gå på do hvis man er usikker på om man rekker hjem. Jaja, men det er jo en hel haug med steder der det ikke er do? Hva gjør andre mennesker om de må på do sånne steder? Anonymkode: d2553...8df
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #6 Skrevet 27. februar 2018 Du har crohns, så ja, du har et problem. Anonymkode: 6e89b...371
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #7 Skrevet 27. februar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har crohns, så ja, du har et problem. Anonymkode: 6e89b...371 Ja, men lurer altså på hvordan det er for andre. Må andre mennesker aldri på do og det haster litt? Er ikke sånn hver gang liksom, bare iblant. Anonymkode: d2553...8df
Tiril80 Skrevet 27. februar 2018 #8 Skrevet 27. februar 2018 Hei! Jeg har ikke chrons, men er lege og har pratet med folk som har det. Jeg opplever ikke slik akutt trang til å gå på do som du beskriver, og jeg har ikke inntrykk av at det er særlig vanlig (så klart med unntak av når man har omgangssjuke eller etter en særlig fuktig kveld på byen). Det du beskriver er helt typisk og klassisk for en irritert tarm/Chrons. Varierende hard/tynn avføring, blod i avføring og plutselig "urge" til avføring som går ut over dagliglivet er de tre tingene som ville fått meg til å tenke "kan det være Chrons?" hvis en pasient fortalte meg om det. Du skriver at du har fått behandling før og ble bra. Kanskje det er aktuelt med ny behandling nå? De fleste med Chrons har bedre og dårligere perioder, i dårlige skal man vurdere behandling. Bestill en time hos fastlegen din! Hvis dette, som du sier, bare plager deg innimellom er det kanskje ikke verdt å utsette deg for sterke medisiner - mange med Chrons har veldig god effekt av diett-tiltak, les deg gjerne opp på "FODMAP-redusert diett" og se om det kan hjelpe deg! 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #9 Skrevet 27. februar 2018 36 minutter siden, Tiril80 skrev: Hei! Jeg har ikke chrons, men er lege og har pratet med folk som har det. Jeg opplever ikke slik akutt trang til å gå på do som du beskriver, og jeg har ikke inntrykk av at det er særlig vanlig (så klart med unntak av når man har omgangssjuke eller etter en særlig fuktig kveld på byen). Det du beskriver er helt typisk og klassisk for en irritert tarm/Chrons. Varierende hard/tynn avføring, blod i avføring og plutselig "urge" til avføring som går ut over dagliglivet er de tre tingene som ville fått meg til å tenke "kan det være Chrons?" hvis en pasient fortalte meg om det. Du skriver at du har fått behandling før og ble bra. Kanskje det er aktuelt med ny behandling nå? De fleste med Chrons har bedre og dårligere perioder, i dårlige skal man vurdere behandling. Bestill en time hos fastlegen din! Hvis dette, som du sier, bare plager deg innimellom er det kanskje ikke verdt å utsette deg for sterke medisiner - mange med Chrons har veldig god effekt av diett-tiltak, les deg gjerne opp på "FODMAP-redusert diett" og se om det kan hjelpe deg! Takk for svar. Så rart, føler meg ikke i nærheten av så syk som jeg har vært (diarè 20 ganger daglig 5-7 dager i uken), så jeg trodde egentlig jeg var "frisk" nå. Har ikke fått så mye info om sykdommen ellers, jeg har i 20 år blitt fortalt at alle mine plager bare er psykiske før de endelig faktisk sjekket og fant ut at det var crohns isteden da. Det er ikke så lenge siden sist behandling (oktober), og det var store doser med solu-cortef. Har ikke så lyst å ta mer medisin siden min mor har samme sykdom og har fått MANGE problemer av for mye kortisonbruk (jeg er bare 22 og hun fikk ikke crohns før hun var 40, så derfor er jeg redd for å få disse plagene). Kommer ikke til å bestille time hos fastlegen, han syns jeg er hysterisk fra før - men jeg skal ta MR av tynntarmen i mars. Kanskje det kan svare på noe? Sist tok jeg koloskopi (oktober). Har gått på foodmap siden september men takk! Anonymkode: d2553...8df 1
Nerine_ Skrevet 27. februar 2018 #10 Skrevet 27. februar 2018 Har ingen råd utenom at du bør finne en fastlege som tar deg på alvor, og som skjønner hvor kjedelig det er å ha plager med mage/tarm.... Jeg syns ærlig talt at alle oppegående mennesker bør kunne tenke seg hvor hemmende det er å ha et tarmsystem som lever sitt eget liv. 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #11 Skrevet 27. februar 2018 3 minutter siden, Nerine_ skrev: Har ingen råd utenom at du bør finne en fastlege som tar deg på alvor, og som skjønner hvor kjedelig det er å ha plager med mage/tarm.... Jeg syns ærlig talt at alle oppegående mennesker bør kunne tenke seg hvor hemmende det er å ha et tarmsystem som lever sitt eget liv. Ja, har tenkt det samme. Han syns jo det var helt tullete av meg å komme når jeg var på do 20 ganger om dagen, blødde som en gris og følte meg helt elendig konstant... Mente alt bare var psykisk... Men han jeg hadde før han her var enda verre, så redd for å få en enda verre en Anonymkode: d2553...8df
Nerine_ Skrevet 27. februar 2018 #12 Skrevet 27. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, har tenkt det samme. Han syns jo det var helt tullete av meg å komme når jeg var på do 20 ganger om dagen, blødde som en gris og følte meg helt elendig konstant... Mente alt bare var psykisk... Men han jeg hadde før han her var enda verre, så redd for å få en enda verre en Anonymkode: d2553...8df Han hadde jeg sendt inn en klage på, det er jo helt tragisk. Du kan jo spørre på sykehuset om de kan anbefale en fastlege de vet har kunnskap om det. Eller hva med moren din sin fastlege hvis hun er fornøyd?
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #13 Skrevet 27. februar 2018 19 minutter siden, Nerine_ skrev: Han hadde jeg sendt inn en klage på, det er jo helt tragisk. Du kan jo spørre på sykehuset om de kan anbefale en fastlege de vet har kunnskap om det. Eller hva med moren din sin fastlege hvis hun er fornøyd? Kan spørre på sykehuset ja. Har fått meg en "tarmlege" der, eller ja, hun introduserte seg som "jeg er din nye tarmlege" Hun kjenner kanskje til sånt. Jeg skal dit om en mnd eller to mener jeg det er. Anonymkode: d2553...8df
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå