Gå til innhold

Å oppgi en pris uten mva - rettigheter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk en skriftlig pris på 10 000kr på et oppdrag av et firma. Jeg tok det som en selvfølge at det var inkl mva. Da jeg fikk regningen, så kom det på 10 000 + mva = 12 500kr. Sykt sleipt gjort å ikke opplyse at mva kom i tillegg.. Et firma er vel pålagt å opplyse om det?

Så hva er mine rettigheter? Er det noen paragrafer å vise til? Jeg nekter å betale 12 500kr når jeg fikk oppgitt pris på 10 000kr. 

Takk for hjelp :)

Anonymkode: 33546...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du firma eller privatperson? Dersom du har bestilt som privatperson mener jeg det alltid skal oppgis pris ink mva. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er privatperson. Ser det står på nettet at firmaer er pliktig til å oppgi priser inkl mva. Vil firmaet være pliktig til å endre prisen, eller må jeg belage meg på å ta det i gjennom forbrukerrådet eller lignende instanser? 

TS

Anonymkode: 33546...e09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk en skriftlig pris på 10 000kr på et oppdrag av et firma. Jeg tok det som en selvfølge at det var inkl mva. Da jeg fikk regningen, så kom det på 10 000 + mva = 12 500kr. Sykt sleipt gjort å ikke opplyse at mva kom i tillegg.. Et firma er vel pålagt å opplyse om det?

Så hva er mine rettigheter? Er det noen paragrafer å vise til? Jeg nekter å betale 12 500kr når jeg fikk oppgitt pris på 10 000kr. 

Takk for hjelp :)

Anonymkode: 33546...e09

Lovdata -> lov om håndtverkstjenester. 

Pristilbud + 15 (?) % mener jeg loven sier at håndtverken kan plusse på, enten det er maleren eller tannlegen du får pristilbud fra. 

Anonymkode: b4517...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Lovdata -> lov om håndtverkstjenester. 

Pristilbud + 15 (?) % mener jeg loven sier at håndtverken kan plusse på, enten det er maleren eller tannlegen du får pristilbud fra. 

Anonymkode: b4517...51a

Ops, litt raks på tastene. Er det deler/utstyr som kommer i tillegg? 

Anonymkode: b4517...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lovdata -> lov om håndtverkstjenester. 

Pristilbud + 15 (?) % mener jeg loven sier at håndtverken kan plusse på, enten det er maleren eller tannlegen du får pristilbud fra. 

Anonymkode: b4517...51a

Så loven om håndtverktjenester gjelder alle typer firmaer? 

Det er forøvrig ikke pristilbudet som er endret. Pristilbudet har vært det samme hele tiden, både skriftlig på mail og på fakturaen jeg mottok i etterkant. Forskjellen er at på pristilbudet jeg mottok på mail var prisen 10000kr, og på fakturaen jeg mottok etterpå var det 10000kr + mva (2500kr) = 12500kr. Skjønner? Mva ble ikke opplyst første gang, så jeg tok det som en selvfølge at mva var innbakt i prisen på pristilbudet jeg mottok, noe det ikke var.. 

TS

Anonymkode: 33546...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvstendig næringsdrivende og mva pliktig her, Har ikke lov til og slenge 25% mva på prisen uten at kunden vet om det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så loven om håndtverktjenester gjelder alle typer firmaer? 

Det er forøvrig ikke pristilbudet som er endret. Pristilbudet har vært det samme hele tiden, både skriftlig på mail og på fakturaen jeg mottok i etterkant. Forskjellen er at på pristilbudet jeg mottok på mail var prisen 10000kr, og på fakturaen jeg mottok etterpå var det 10000kr + mva (2500kr) = 12500kr. Skjønner? Mva ble ikke opplyst første gang, så jeg tok det som en selvfølge at mva var innbakt i prisen på pristilbudet jeg mottok, noe det ikke var.. 

TS

Anonymkode: 33546...e09

Har du lagt problemstillingen frem for firmaet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Apis skrev:

Har du lagt problemstillingen frem for firmaet? 

Jepp, sendte mail i går. Ikke fått tilbakemelding ennå.

TS

Anonymkode: 33546...e09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, sendte mail i går. Ikke fått tilbakemelding ennå.

TS

Anonymkode: 33546...e09

Jeg mener du har rett her 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det hvertfall med hovslagere og veterinærer også. De sier pris eksempel f eks 2500 kr , så får man faktura med + mva.
Trodde det var vanlig prosedyre ved utføring av tjenester. Salg av varer er noe annet.

Anonymkode: 65052...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har rett. Hjemmelen er å hente i Prisopplysningsforskriften, §3:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-11-14-1066

Hvis det går helt klart fram av tilbudet at mva IKKE er inkludert, kan du ha en noe svakere sak, men var jeg deg ville jeg betalt de 10 000 kronene og samtidig skrevet til firmaet på mail at du bestrider fakturaen på grunn av at det tilbudet du hadde fått var på kr 10 000 og at regelverket sier at priser skal oppgis med moms. Det er viktig at du gjør dette skriftlig, slik at du har dokumentasjon på at det er gjort. Firmaet kan ikke sende saken til inkasso hvis kravet er bestridt, og da er det viktig at du kan bevise at du har bestridt kravet.  

Anonymkode: 791f5...57e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det i pristilbudet er skrevet feks kr 10.000 eks mva kan det legges til mva. Er det derimot ikke sagt noe om det kan de ikke legge til mva.

Anonymkode: 158e7...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått bemerkning fra revisor at det til privatpersoner ikke er tilstrekkelig å skrive kr. 10.000.- eks. Mva som vi alltid gjør til firmaer. Til privatpersonar skal alltid pris oppgitt være inkl. Mva.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du har en forskrift (https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-11-14-1066) Der det fremkommer av §3 at næringsdrivende plikter å inkludere mva i sitt pristilbud.

Jeg ville derfor ha bestridt kravet og videre vist til håndverkerloven §32 (2) der endelig pris ikke kan overstige 15 prosent av prisavslag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett. Hjemmelen er å hente i Prisopplysningsforskriften, §3:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-11-14-1066

Hvis det går helt klart fram av tilbudet at mva IKKE er inkludert, kan du ha en noe svakere sak, men var jeg deg ville jeg betalt de 10 000 kronene og samtidig skrevet til firmaet på mail at du bestrider fakturaen på grunn av at det tilbudet du hadde fått var på kr 10 000 og at regelverket sier at priser skal oppgis med moms. Det er viktig at du gjør dette skriftlig, slik at du har dokumentasjon på at det er gjort. Firmaet kan ikke sende saken til inkasso hvis kravet er bestridt, og da er det viktig at du kan bevise at du har bestridt kravet.  

Anonymkode: 791f5...57e

Å betale en bestridt faktura er å samtykke i fakturaens innhold, og å tilbakeholde deler av fakturabeløpet. Da er veien kort til inkasso for firmaet. 

Skal man bestride en faktura så må man gjøre det og be om ny faktura på riktig/avtalt beløp og avvente svar. 

At firmaet ikke kan sende en bestridt faktura til inkasso, stemmer for så vidt. Det firmaet deri ot kan gjøre om de ikke kommer til enighet med kunden, er å ta ut en forliksklage og få dom i saken. Gjør ts da det 2/3 av norges befolkning med sak i forliksrådene gjør, nemlig lar være å svare på pålegg om tilsvar, så blir saken som hovedregel avsluttet med dom i firmaets favær. Så Amen for gode råd.

Anonymkode: ff55d...8a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å betale en bestridt faktura er å samtykke i fakturaens innhold, og å tilbakeholde deler av fakturabeløpet. Da er veien kort til inkasso for firmaet. 

Skal man bestride en faktura så må man gjøre det og be om ny faktura på riktig/avtalt beløp og avvente svar. 

At firmaet ikke kan sende en bestridt faktura til inkasso, stemmer for så vidt. Det firmaet deri ot kan gjøre om de ikke kommer til enighet med kunden, er å ta ut en forliksklage og få dom i saken. Gjør ts da det 2/3 av norges befolkning med sak i forliksrådene gjør, nemlig lar være å svare på pålegg om tilsvar, så blir saken som hovedregel avsluttet med dom i firmaets favær. Så Amen for gode råd.

Anonymkode: ff55d...8a4

At 2/3 del av denne befolkningen er dumme som brød hersker det erfaringsmessig liten tvil om, men de av oss som har et minimum av små grå mellom øra prioriterer selvfølgelig å svare på et pålegg om tilsvar. Og der kan man nettopp vise til bedriftens plikt å opplyse om at alle priser skal være ink. mva. til privatkunder. Så taper de som det suser i retten, og kan gjerne anke. Men da holder jeg dem der i årevis om nødvendig. 

Anonymkode: 390d7...864

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

At 2/3 del av denne befolkningen er dumme som brød hersker det erfaringsmessig liten tvil om, men de av oss som har et minimum av små grå mellom øra prioriterer selvfølgelig å svare på et pålegg om tilsvar. Og der kan man nettopp vise til bedriftens plikt å opplyse om at alle priser skal være ink. mva. til privatkunder. Så taper de som det suser i retten, og kan gjerne anke. Men da holder jeg dem der i årevis om nødvendig. 

Anonymkode: 390d7...864

Ja, du har virkelig forstått hvordan både Forliksrådet og ankemulighetene fungerer. 

Å diskutere dette videre fører ingen steder hen. 

Anonymkode: ff55d...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...