AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #1 Skrevet 26. februar 2018 April i fjor så hadde jeg styrtblødninger og ble henvist til gynokolog. Der fant de alvorlige celleforandringer. Desverre noen uker etter dette, så var jeg i en fallulykke og havnet i rullestol i et par måneder. Så de hadde ikke mulighet til å ta fler prøver da. Men det siste halve året har jeg vært inn og ut av kvinneklinikken for å ta celleprøve å biopsier. Og hver gang har prøvene kommet tilbake ufullstendige, men likevel vist celleforandringer. Men ingen kan svare på i hvilken grad. Siste celleprøve var nå i januar, og overlegen ringte i dag og sa at prøvene kunne heller ikke tolkes denne gangen - men jeg måtte konisineres relativt fort. Og så måtte de se etter dette hva de ville gjøre videre. Noen andre som har opplevd ufullstendige prøver? Hva kan grunnen til dette være? Skulle selvfølgelig spurt legen, men hver gang de ringer så glemmer jeg helt tid og sted og jeg sitter igjen med spørsmål når jeg legger på røret. Anonymkode: ded6b...a75
Gjest Verv Skrevet 27. februar 2018 #2 Skrevet 27. februar 2018 Kan grunnen være at det blir med blod, under celleprøven? Altså forurenset. Under en vanlig celleprøve hos legen for en tid tilbake, begynte jeg visstnok å blø litt og lege nevnte at det ikke var sikkert prøven ble godkjent. Celleprøven var nemlig ikke «ren» nok - måtte tilbake for ny celleprøve.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #3 Skrevet 27. februar 2018 Man tar biopsi, på timen etter celleprøven hvis man har celleforandringer. Og når man tar biopsi er det helt normalt å blø litt. Man tar aldri celleprøve og biopsi samtidig. Har man cin2-3 kan man koniseres. Eller sjekke seg hvert halvår. Har man cin3 koniseres man. Tar 3 HPV vaksiner. Og så trenger man ikke å tenke noe mer på det. Husk kondom uansett når du knuller. Anonymkode: 81892...97f
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #4 Skrevet 27. februar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Man tar biopsi, på timen etter celleprøven hvis man har celleforandringer. Og når man tar biopsi er det helt normalt å blø litt. Man tar aldri celleprøve og biopsi samtidig. Har man cin2-3 kan man koniseres. Eller sjekke seg hvert halvår. Har man cin3 koniseres man. Tar 3 HPV vaksiner. Og så trenger man ikke å tenke noe mer på det. Husk kondom uansett når du knuller. Anonymkode: 81892...97f Dette må være det mest ubrukelige rådet jeg har sett her inne. La du i det hele tatt merke til hva hun spør om? TS, ta en telefon til legen. Du trenger ikke vente til de ringer deg. Skriv ned det du lurer på først, så slipper du å glemme noe viktig. Hvis legen er opptatt ber du bare om at h*n skal ringe deg når h*n er ledig, og så går du med lappen med spørsmålene i lomma til de ringer. Ikke noe problem det. Anonymkode: a4476...7ae 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #5 Skrevet 27. februar 2018 10 timer siden, Verv skrev: Kan grunnen være at det blir med blod, under celleprøven? Altså forurenset. Under en vanlig celleprøve hos legen for en tid tilbake, begynte jeg visstnok å blø litt og lege nevnte at det ikke var sikkert prøven ble godkjent. Celleprøven var nemlig ikke «ren» nok - måtte tilbake for ny celleprøve. Ja, kan være noe sånt. Men lurer på når prøvene kan bli "rene" da. For nå har jeg tatt fem celleprøve og to biopsier siden september😑 Ts Anonymkode: ded6b...a75
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #6 Skrevet 27. februar 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Man tar biopsi, på timen etter celleprøven hvis man har celleforandringer. Og når man tar biopsi er det helt normalt å blø litt. Man tar aldri celleprøve og biopsi samtidig. Har man cin2-3 kan man koniseres. Eller sjekke seg hvert halvår. Har man cin3 koniseres man. Tar 3 HPV vaksiner. Og så trenger man ikke å tenke noe mer på det. Husk kondom uansett når du knuller. Anonymkode: 81892...97f Har du selv opplevd dette? Jeg må ta denne vaksinen i tilegg til inngrepene, men etter det gynokologen sa, så er det "fortsatt noe å tenke på" desverre. Selv om jeg tar vaksinen, så er det ikke garantert at celleforandringene trekker seg tilbake. Og slapp av, jeg knuller ikke med livmorhalskreft og hpv-virus. Anonymkode: ded6b...a75
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #7 Skrevet 27. februar 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette må være det mest ubrukelige rådet jeg har sett her inne. La du i det hele tatt merke til hva hun spør om? TS, ta en telefon til legen. Du trenger ikke vente til de ringer deg. Skriv ned det du lurer på først, så slipper du å glemme noe viktig. Hvis legen er opptatt ber du bare om at h*n skal ringe deg når h*n er ledig, og så går du med lappen med spørsmålene i lomma til de ringer. Ikke noe problem det. Anonymkode: a4476...7ae Takk for bra råd! Må nok ta en telefon. Jeg kjenner bare at det er litt overveldende, for har mistet mange i familien til kreft, jeg har ei datter på syv år og jeg har tilbrakt så og si hele 2017 på sykehus - så nå er jeg lei og sliten. Men må nok skrive noen spørsmål ned. Anonymkode: ded6b...a75
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #8 Skrevet 27. februar 2018 Vaksinen har ingen effekt før man er frisk igjen. Da må man gjennom eventuelt behandling først. Og deretter ha fine celleprøver et par ganger etterpå. Anonymkode: 12c1b...6b2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #9 Skrevet 28. februar 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Vaksinen har ingen effekt før man er frisk igjen. Da må man gjennom eventuelt behandling først. Og deretter ha fine celleprøver et par ganger etterpå. Anonymkode: 12c1b...6b2 Okey.. Gynokologisk overlege sa ihvertfall til meg at hun satte vaksinen på Blå resept til meg, og at det var lurt å ta disse sprøytene. Selv om jeg skal operere om ikke lenge. Ts Anonymkode: ded6b...a75
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #10 Skrevet 28. februar 2018 16 hours ago, AnonymBruker said: Takk for bra råd! Må nok ta en telefon. Jeg kjenner bare at det er litt overveldende, for har mistet mange i familien til kreft, jeg har ei datter på syv år og jeg har tilbrakt så og si hele 2017 på sykehus - så nå er jeg lei og sliten. Men må nok skrive noen spørsmål ned. Anonymkode: ded6b...a75 Lykke til! Anonymkode: a4476...7ae
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #11 Skrevet 28. februar 2018 Jeg måtte forresten ta DNA-test for et par år siden for å sjekke om jeg hadde økt risiko for bryst- og livmorhalskreft og tiden mens jeg ventet på resultatet var ikke spesielt morsom, så jeg skjønner bittelitt av det du går igjennom selv om det selvfølgelig ikke blir det samme. Det var på grunn av styrtblødninger og mye kreft i familien Anonymkode: a4476...7ae
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #12 Skrevet 28. februar 2018 Vil anbefale TS og andre i samme situasjon å bli medlem av "gynkreftforeningen celleforandringer og konisering på Facebook". Der får man mange gode råd og svar både fra kvinner som har gjennomgått det samme, samt at en av Norges fremste eksperter på området er medlem av gruppa, og som gir gode faglige tilbakemeldinger. Anonymkode: 525af...143
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå