Gå til innhold

Egg og kolesterol


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 27.2.2018 den 10.38, isw skrev:

Egg er en fantastisk og sunn matvare. Du må aldri være redd for å spise egg.

Hva angår kolesterol (det er relativt omdiskutert om kolesterol i det hele tatt har betydning for hjertesykdom) så er det slik at kroppen i hovedsak lager kolesterol selv. Hvis du inntar mer kolesterol (f.eks gjennom egg) lager kroppen bare mindre selv. Det er egenproduksjonen av kolesterol (som stimuleres gjennom å innta raske karbohydrater og mye mettet fett) som er problematisk, ikke det lille du inntar gjennom egg.

Veldig enig i dette! Påstanden om at "kolesterol er farlig" er en misforstått myte Ancel Keys liret fra seg på 50-tallet. Kolesterol er en nødvendig og viktig byggestein i hver celle av kroppen. Og særlig hjernen bygges opp av kolesterol. I tillegg er det forskjell på partikkelstørrelsene på kolesterolet, som ved feil kosthold kan bli problematisk. Kort forklart; spiser man en stor andel raske karbohydrater sammen med mettet fett over lengre tid, vil det kunne ha en negativ effekt på kolesterolet i form av at det dannes små partikler som kan legge seg i blodårene og harskne. Det er ikke fettets feil at dette skjer, ei kolesterolet i seg selv - det er karbohydratene. Kutter man ned på de raske karbohydratene vil ikke dette skje. Høyt kolesterol i seg selv er derfor ikke synonymt med økt risiko for hjerne- og karsykdom e.l., da kroppen lager det den trenger, som nevnt over.

Egg er noe som kan defineres som supermat. :) Det inneholder jo alt kroppen trenger, bortsett fra C-vitamin. Skulle ønske jeg var like glad i egg som deg, TS. Prøver selv å spise egg hver dag, men ikke alltid det frister. ;) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, Lillypad87 skrev:

Veldig enig i dette! Påstanden om at "kolesterol er farlig" er en misforstått myte Ancel Keys liret fra seg på 50-tallet. Kolesterol er en nødvendig og viktig byggestein i hver celle av kroppen. Og særlig hjernen bygges opp av kolesterol. I tillegg er det forskjell på partikkelstørrelsene på kolesterolet, som ved feil kosthold kan bli problematisk. Kort forklart; spiser man en stor andel raske karbohydrater sammen med mettet fett over lengre tid, vil det kunne ha en negativ effekt på kolesterolet i form av at det dannes små partikler som kan legge seg i blodårene og harskne. Det er ikke fettets feil at dette skjer, ei kolesterolet i seg selv - det er karbohydratene. Kutter man ned på de raske karbohydratene vil ikke dette skje. Høyt kolesterol i seg selv er derfor ikke synonymt med økt risiko for hjerne- og karsykdom e.l., da kroppen lager det den trenger, som nevnt over.

Egg er noe som kan defineres som supermat. :) Det inneholder jo alt kroppen trenger, bortsett fra C-vitamin. Skulle ønske jeg var like glad i egg som deg, TS. Prøver selv å spise egg hver dag, men ikke alltid det frister. ;) 

Ja, på den tiden jeg spiste mye sukker og mettet fett hadde jeg kolesterol på 6,5. Egentlig var ikke det noen krise, fordi blodtrykket mitt (som jeg bestemt mener er en mye viktigere risikofaktor for hjerte og karsykdom) har ligget rundt 105/65.

Nå spiser jeg mer egg, mindre mettet fett og ingen sukker. Nå er kolesterolet mitt 4,5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalkolesterolet er det som betyr noe.

Dersom man har høyt nivå av det "gode" kolesterolet(HDL), påvirker det totalnivået i positiv retning.

Det gode kolesterolet kan man øke ved å slutte å røyke + mosjon.

  • Totalkolesterol: Lavere enn 4.5 mmol/l
  • LDL: under 2.5 mmol/l
  • HDL: Over 1 mmol/l for menn og over 1,3 mmol/l for kvinner

Verdien for HDL vurderes også etter hvor stor andel som HDL utgjør av totalkolesterolet (kolesterol-ratioen). Denne ratioen bør være 4 eller lavere.

Anonymkode: 2d67c...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det sånn at hvis man spiser det bløtkokt blir det ikke omgjort til det "negative" kolesterolet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...