Gå til innhold

Gangen ved henvisning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vår datter på 5år var fra en dag til en annen gått fra å være sprudlende og tilfreds og trygg til å bli engstelig,redd og veldig liten i adferd. Vi har tett dialog med bhg. Ingen av oss har funnet årsaken enda. Nå er det snakk om henvisning og det er vi pos til da vi ser hvor mye hun sliter . Alt dreier seg om at hun ikke vil i bhg og at hun gråter veldig mye i våken tilstand. Hun er er sensitivt barn noe også helsesøster og PPT  har vært enig i meg i åpnet anonymt drøftingsmøte for 2 år siden. Hvor lang tid vil en slik henvisningsprossess ta? Vil hun ha det så forferdelig helt til skolestart i august?

Anonymkode: ba6f7...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PPT kan dessverre ha svært lange ventelister. Siden hun snart er skolebarn kan det få fortgang i papirene, men ikke nødvendigvis. Regner med hun skal henvises videre i skolesystemet? Da må det gjerne søkes på nytt for at vedtak skal gjelde i skolen. Snakk med bhg og få de til å henvise så raskt som mulig så dere har en sjanse til å få hjelp før ferien. Lykke til! PPT er et flott organ som har mange gode hjelpemidler tilgjengelige :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lumos skrev:

PPT kan dessverre ha svært lange ventelister. Siden hun snart er skolebarn kan det få fortgang i papirene, men ikke nødvendigvis. Regner med hun skal henvises videre i skolesystemet? Da må det gjerne søkes på nytt for at vedtak skal gjelde i skolen. Snakk med bhg og få de til å henvise så raskt som mulig så dere har en sjanse til å få hjelp før ferien. Lykke til! PPT er et flott organ som har mange gode hjelpemidler tilgjengelige :)

Hvilke hjelpemidler har de tilgjengelig?

Anonymkode: aa623...14a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke hjelpemidler har de tilgjengelig?

Anonymkode: aa623...14a

Forklarte meg kanskje litt utydelig. De bruker mange gode metoder for å hjelpe barnet, hva de gjør og hvilke verktøy de bruker kommer an på barnet. Får barnet en-til-en blir det kanskje tatt ut av gruppa sammen med et eller to andre barn for å feks. spille spill, gjøre div. sosial kompetanse-øvelser, man leker rollelek, går tur... Det kommer helt an på barnet og hva det skal styrkes i. Jeg opplever at disse timene med spes.ped. er veldig populære, og barna nærmest «krangler» om å få lov til å være med ut :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lumos skrev:

Forklarte meg kanskje litt utydelig. De bruker mange gode metoder for å hjelpe barnet, hva de gjør og hvilke verktøy de bruker kommer an på barnet. Får barnet en-til-en blir det kanskje tatt ut av gruppa sammen med et eller to andre barn for å feks. spille spill, gjøre div. sosial kompetanse-øvelser, man leker rollelek, går tur... Det kommer helt an på barnet og hva det skal styrkes i. Jeg opplever at disse timene med spes.ped. er veldig populære, og barna nærmest «krangler» om å få lov til å være med ut :)

PPT gjør eller spesialpedagogen gjør? Bor dessverre i en kommune hvor PPT aldri kommer frem til noe annet enn at barnet har så gode tilrettelegginger allerede  så spesialundervising er ikke nødvendig. De få som har i skolen har vedtak fra barnehagen men det bortfaller så fort de rehenvises.

I min "verden"(dvs kommune) er PPT en instans det er ingenting å hente ut av. De skriver så klart en sakkyndig og tester, men det eneste det fører til er en rekke vide råd..

Anonymkode: aa623...14a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig dårlig da... I de kommunene jeg har jobbet i har vi fått spesialpedagoger fra PPT inn i barnehagen som hjelper barna med det de har fått timer for. Før dette skjer har det vært folk fra PPT pg observert/tatt tester. Noen barn trenger «bare» støtte/veiledning inne på avdeling/base, det kan løses ved å ha en person ekstra på avdelingen feks halve mandag, det kan være folk som allerede jobber i bhg som arbeider på forskjellinge avdelinger. Jeg kjenner dessverre til flere tilfeller der hvor foreldrene og barnehagen virkelig har måttet kjempe for at barna skal få det de har rett på, og det er fryktelig synd.

Det er vel ingen fasit på dette, kommunene har kanskje færre ressurser i en kommune enn feks nabokommunene. Det er jo heller ingen hemmelighet at det finnes folk også i PPT som kanskje ikke gjør en tilfredsstillende jobb, sånn som i alle yrker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vår datter på 5år var fra en dag til en annen gått fra å være sprudlende og tilfreds og trygg til å bli engstelig,redd og veldig liten i adferd. Vi har tett dialog med bhg. Ingen av oss har funnet årsaken enda. Nå er det snakk om henvisning og det er vi pos til da vi ser hvor mye hun sliter . Alt dreier seg om at hun ikke vil i bhg og at hun gråter veldig mye i våken tilstand. Hun er er sensitivt barn noe også helsesøster og PPT  har vært enig i meg i åpnet anonymt drøftingsmøte for 2 år siden. Hvor lang tid vil en slik henvisningsprossess ta? Vil hun ha det så forferdelig helt til skolestart i august?

Anonymkode: ba6f7...12a

Men hva i all verden har skjedd med jenta?! Traumatisert på et eller annet vis?

Er det heller BUP som er rette instans??

Anonymkode: f2e5c...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...