Gjest chisandra Skrevet 4. februar 2019 #7881 Del Skrevet 4. februar 2019 Akkurat nå, Ullvott skrev: Det er lite for et barns liv, men aktor ba vel om 3+1 år i tingretten, og sånn jeg forstår det er det ikke så store endringer i bevis at noe skulle tilsi at han skulle gå OPP i straff siden forrige runde. De må være noenlunde konsekvente. Nei, det var som forventet. NRK har faktisk også en grei oppsummering: https://www.nrk.no/ho/valdres-saken_-ber-om-3-ars-fengsel-for-moren-1.14414150 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 4. februar 2019 #7882 Del Skrevet 4. februar 2019 1 minutt siden, Ullvott said: Det er lite for et barns liv, men aktor ba vel om 3+1 år i tingretten, og sånn jeg forstår det er det ikke så store endringer i bevis at noe skulle tilsi at han skulle gå OPP i straff siden forrige runde. De må være noenlunde konsekvente. Det forekommer dommer som er strengere enn aktors påstand også. Selv om jeg vel tviler på at det vil skje i denne saken. Til det er hensynet til den gråtende mor nok litt for sterkt. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 4. februar 2019 #7883 Del Skrevet 4. februar 2019 Tråden er ryddet for identifisering av andre privatpersoner, persondebatt, spekulasjoner og avsporinger, samt svar til dette. Yvonne (teamleder) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 4. februar 2019 #7884 Del Skrevet 4. februar 2019 (endret) . Endret 16. november 2023 av Nasse Nøff ❤ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 4. februar 2019 #7885 Del Skrevet 4. februar 2019 24 minutter siden, Nasse Nøff ❤ said: Jeg er glad for at hun har vist ansiktet sitt på TV. Fordi nå vet alle hvem hun er. Jeg håper jo ikke at hun skal bli hetset og slikt, ingen fortjener å leve et liv i frykt. Men hun kommer aldri vekk fra det hun har gjort. Så fengsel er for meg en symbolikk, men straffen av å ha skyld i sin egen datters død... den varer evig nå som alle vet hvem hun er. Jeg er ikke for heksejakt og lynsjestemning. Men etter fengsel så kunne hun ha gått rundt å si at hun mistet datteren til anoreksi på grunn av mobbing og de fikk ingen hjelp av helsevesenet i mange år. Hun kunne ha potensielt høstet sympati resten av livet, fordi alle måtte ha forholdt seg til hennes side av saken. Hun trenger ikke en gang å si navnet til datteren (for å unngå å bli avslørt). Nå vet alle hvem hun er og all fakta om saken og det hun har gjort, hun kan ikke lyve lengre og det for meg en straff nok i seg selv. Fordi det vil nok vær verre for henne å syte til døve ører og ikke få sympati, enn et par måneder/år på hotell, unnskyld, fengsel. Norges rettsvesen er så på trynet at 3 år sjokkerer meg ikke. Hadde vært noe helt annet om vet var snakk om 11 år i fengsel, og da å faktisk sitte 11 år i fengsel med streng regime og regler. Ikke hotell slik som det er flere plasser i norge. Så 3 år er ingen straff, men heldigvis så får hun sin straff på utsiden resten av livet. Her må jeg si meg grovt uenig. Det viktigste: Når straffen er ferdigsonet, er den sonet. Det er ikke opp til "folk flest" å legge sten til byrden etter det, ved å tilleggsdømme på den ene eller andre måten. Jeg mener at dette er et viktig prinsipp, som vi må verne om. Vi kan være enige eller uenige i dommen, men dømt er dømt, og sonet er sonet. Jeg tror tre års ubetinget fengsel er en ganske tøff straff for de fleste. Det er frihetsberøvelse. Du kan ikke bare velge å gå deg en tur om kvelden, for å få luft og se på nattehimmelen. Selv om du får mat og rene klær og en god seng (forhåpentligvis), så er det frihetsberøvelse. Jeg har aldri vært fengslet, heldigvis, men tanken på fengsling har nok fått meg fra minst én kriminell handling. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 4. februar 2019 #7886 Del Skrevet 4. februar 2019 (endret) T-Rex skrev (På 4.2.2019 den 14.38): Her må jeg si meg grovt uenig. Det viktigste: Når straffen er ferdigsonet, er den sonet. Det er ikke opp til "folk flest" å legge sten til byrden etter det, ved å tilleggsdømme på den ene eller andre måten. Jeg mener at dette er et viktig prinsipp, som vi må verne om. Vi kan være enige eller uenige i dommen, men dømt er dømt, og sonet er sonet. Jeg tror tre års ubetinget fengsel er en ganske tøff straff for de fleste. Det er frihetsberøvelse. Du kan ikke bare velge å gå deg en tur om kvelden, for å få luft og se på nattehimmelen. Selv om du får mat og rene klær og en god seng (forhåpentligvis), så er det frihetsberøvelse. Jeg har aldri vært fengslet, heldigvis, men tanken på fengsling har nok fått meg fra minst én kriminell handling. Endret 16. november 2023 av Nasse Nøff ❤ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 4. februar 2019 #7887 Del Skrevet 4. februar 2019 4 minutter siden, Nasse Nøff ❤ said: Derfor jeg sier det er forskjell på 11 år i fengsel og 3 år på hotell. Jeg er vanligvis enig, men ikke i denne saken. Fordi straffen er alt for mild, noe den ofte er i Norge. Jeg er for livstid for drap av en grunn, at frihetsberøvelse er en straff i seg selv, selv på hotell. Men hennes straff er latterlig mild for det hun har gjort og spesielt med alle bevisene som har blitt presentert. Det er et hån mot dette barnets korte liv og brutale og kalde død. Så vanligvis enig, men ikke i denne saken og denne straffen. Jeg sier ikke det skal være lynsjestemning, men at folk ikke skal glemme og hun kan ikke lyve seg unna det og høste sympati på falskt grunnlag. Fordi hele norge vet hvem hun er nå og hva hun har gjort. Sier ikke at hun skal hetses daglig, få trusler og slikt, bare at hun kan ikke få sympati og medlidenhet på falskt grunnlag slik som hun gjorde i media i starten. Hun slipper ikke unna, og det er en straff jeg er fornøyd med. Jeg er egentlig enig i det. Men vi må respektere rettsvesenet i Norge. Når hun er dømt, noe hun etter all sannsynlighet blir, og har sonet, så er hun fri til å starte et nytt liv. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 4. februar 2019 #7888 Del Skrevet 4. februar 2019 Usikker på om denne er delt her tidligere: https://www.bt.no/btmeninger/kommentar/i/xREMEX/A-svikte-et-barn 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampyrina Skrevet 4. februar 2019 #7889 Del Skrevet 4. februar 2019 40 minutter siden, Rosalie skrev: Usikker på om denne er delt her tidligere: https://www.bt.no/btmeninger/kommentar/i/xREMEX/A-svikte-et-barn Denne hadde ikke jeg fått med meg. Veldig godt skrevet! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmmwhatever Skrevet 4. februar 2019 #7890 Del Skrevet 4. februar 2019 6 timer siden, Gasellen skrev: Kan den elendige dekningen fra andre hold enn Budstikka rett og slett skyldes at de ligger lavt iom at de selv frontet C og svertekampanjen hennes like etter A's død? De bidro jo til at hele landet fikk ett ganske vridd bilde på realiteten her, og det må ha vært både provoserende og ødeleggende for de som drev etterforskning av saken og de som kjente til C og A. Tv2, DB, VG osv har på en måte bæsja på leggen. Var jo en blogger som tidligere hadde spiseforstyrrelser som gikk hardt ut og mente det var galt å prøve å få mor dømt også, men det ble gradvis stille fra den kanten etterhvert som detaljene seg frem. Denne saken er vel ett perfekt bilde på at ting ikke alltid er slik det ser ut på utsiden, og at man må være kritisk til sine kilder. Det ligger nok noe her, men i tillegg har det jo ikke skjedd så mye nytt i denne runden - annet enn at diabetesen på mystisk vis nå er under kontroll. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest chisandra Skrevet 4. februar 2019 #7891 Del Skrevet 4. februar 2019 Ingen har hatt direkterapportering fra aktors prosedyre i dag, og da forventer jeg at de viser det samme fraværet under forsvarets prosedyre i morgen. Da særlig de mediene som ble grundig felt i PFU. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gasellen Skrevet 4. februar 2019 #7892 Del Skrevet 4. februar 2019 1 time siden, Mmmwhatever skrev: i tillegg har det jo ikke skjedd så mye nytt i denne runden - annet enn at diabetesen på mystisk vis nå er under kontroll. Rare greier det der. Av og til skjer det vel mirakler.. 🙄 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tuxy Skrevet 4. februar 2019 #7893 Del Skrevet 4. februar 2019 20 hours ago, Sol70 said: Hvordan tenker du at helsepersonell og andre skal kunne oppdage personlighetsforstyrrelser om det ikke blir satt fokus på det? Fokuset som finnes i media på personlighetsforstyrrelser bærer ofte preg av halvsannheter, demonisering, mangel på nyanser og empati. Helsepersonell som er seriøse og genuint ønsker å hjelpe sine klienter er ikke avhengig av fokuset i media for å kunne gjøre en skikkelig jobb. De vil blant annet kunne forstå hvorfor noen havner i en situasjon som moren til A og A selv. For alt vi vet kan moren være en A som har "overlevd". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dikteren Skrevet 4. februar 2019 #7894 Del Skrevet 4. februar 2019 1 time siden, Mmmwhatever skrev: Det ligger nok noe her, men i tillegg har det jo ikke skjedd så mye nytt i denne runden - annet enn at diabetesen på mystisk vis nå er under kontroll. 7 minutter siden, Gasellen skrev: Rare greier det der. Av og til skjer det vel mirakler.. 🙄 Mulig mor selv har forstått at skuta har reist fra kai for lengst, og at det er ingen vei tilbake 🤷🏼♀️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurora Borealis Skrevet 4. februar 2019 #7895 Del Skrevet 4. februar 2019 3 timer siden, T-Rex skrev: Jeg er egentlig enig i det. Men vi må respektere rettsvesenet i Norge. Når hun er dømt, noe hun etter all sannsynlighet blir, og har sonet, så er hun fri til å starte et nytt liv. Straffesystemet i Norge innebærer, blant annet, at en domfelt har gjort opp for seg når straffen er sonet. Som innbyggere i Norge bør vi forsøke å etterleve dette prinsippet. I denne saken, som i mange andre saker, vil jeg tro at tiltalte tar både erfaringene og (den eventuelle) dommen med seg videre i livet. I henhold til Grunnlovens §98 er alle like for loven. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Made4u Skrevet 4. februar 2019 #7896 Del Skrevet 4. februar 2019 9 timer siden, chisandra skrev: Så dumt at du falt ned i gryta for hersketeknikk, for jeg syntes frem til dette innlegget at det har vært interessant å følge dine betraktninger, selv om de ikke sammenfalt med mine. Men er sant da, lavere utdannede er for strengere straffer enn bedre utdannede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christiane_W Skrevet 4. februar 2019 #7897 Del Skrevet 4. februar 2019 4 timer siden, Mmmwhatever skrev: Det ligger nok noe her, men i tillegg har det jo ikke skjedd så mye nytt i denne runden - annet enn at diabetesen på mystisk vis nå er under kontroll. Det er vel en lege tilstede i retten som hjelper mor med å håndtere diabetesen i denne runden? https://www.nrk.no/ho/moren-i-valdres-saken-stiller-i-retten-1.14377846 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Speilvegg Skrevet 4. februar 2019 #7898 Del Skrevet 4. februar 2019 Det var lege tilstede sist også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leselusa Skrevet 4. februar 2019 #7899 Del Skrevet 4. februar 2019 10 minutter siden, Speilvegg skrev: Det var lege tilstede sist også. Mener det nå skal være lege som har kontrollen til enhver tid. I tillegg så må vel tiltalte gjennomføre saken hun selv har anket om hun skal ha håp om å redusere straff. (Selv om jeg ikke tror at hun klarer det da) Tror det forklarer mye... 🙄 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
n_97 Skrevet 4. februar 2019 #7900 Del Skrevet 4. februar 2019 (endret) I forrige og første runde nektet hun å ha en fast fagperson samt en innretning som konstant målte blodsukkeret. Det var en spesialist på diabetes i retten som skulle vitne om sykdommen hennes. Skal se om jeg finner linker. Oppdatering: her referer Hanssen i Aftenposten (betalingsmur) at sakkyndig på diabetes i andre runde av saken i tingretten, anbefalte insulinpumpe med en sensor som varslet når verdiene ble for høye/lave. Samt at hun hadde en sykepleier til stede som fulgte opp diabetesen. Dette ble bastant avvist av moren. https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/EoK7Ql/Etter-tre-rettsdager-er-vi-ikke-kommet-en-millimeter-lenger-enn-vi-var-da-saken-ble-avbrutt-i-april-i-fjor--Inge-D-Hanssen Endret 4. februar 2019 av n_97 Lagt til kilde 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå