Gå til innhold

Mora til døde Angelica

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, MizBiz skrev:

er det noen som kunne summert opp dommen? har fått den på mail, men har ikke tid til å lese. eller tar det ikke så lang tid?

Jeg anbefaler at du leser dommen i sin helhet. Den er bare på 26 sider. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, AnonymBruker100 skrev:

Kan jeg spørre hvorfor dere i denne tråden graver videre i denne saken ? 

Les dommen, så skjønner du. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest dommen synes jeg den siste fastlegen til A burde fått mer pes for at han bidro til at moren klarte å unndra A fra helsevesenet da de flyttet til hytta og at han løy for barnevernet to ganger enn refs fra Helsetilsynet, f.eks. å miste legelisensen sin en periode. 

Det var faktisk opplysningene fra ham som førte til at barnevernssaken ble henlagt i august 2015 og da tiltalte i oktober sa de vurderte flytting til Nittedal sjekket han ikke om hun hadde fått ny fastlege der. Og han meldte ikke fra til barnevernet og/eller BUPA at tiltalte hadde avsluttet behandling/oppfølging av A hos ham. Hadde han meldt fra er det jo ikke umulig at det hadde blitt tatt grep som kunne forhindret at det endte som det gjorde.

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker100 skrev:

Det er en aktuell pågående sak. Dette er et diskusjonsforum 

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, minister-mio skrev:

Det er en aktuell pågående sak. Dette er et diskusjonsforum 

Jeg tenker bare på familien Til den stakkars jenta. 

Kan ikke tenke meg noe verre enn om noe sånn tragisk skjedde i vår familie og de involverte ble hengt ut og dissekert på kvinneguiden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker100 skrev:

Kan ikke tenke meg noe verre enn om noe sånn tragisk skjedde i vår familie og de involverte ble hengt ut og dissekert på kvinneguiden....

Hvilke familiemedlemmer blir hengt ut? Hvis du tenker på moren så er hun tiltalt og dømt for grov mishandling, å nevne det er fakta, ikke uthenging 

• Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
14 timer siden, AnonymBruker100 skrev:

Vi får ikke "gravd" mer i denne saken enn det som kommer frem i mediene, du vet det? Spekulerer vi utover det, så blir det slettet.

At vi diskuterer hvor galt det er at ei 13 år gammel dødssyk jente blir fraktet vekk fra hjelpeapparatet og til ei kald hytte på Beitostølen - og blir der til hun dør, avskåret fra omverdenen...det skulle bare mangle. Jeg håper så mange som mulig setter seg inn i hvor galt det kan gå.

Saker som dette bør snakkes ihjel, ikke ties ihjel.

Endret av chisandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, chisandra skrev:

Vi får ikke "gravd" mer i denne saken enn det som kommer frem i mediene, du vet det? Spekulerer vi utover det, så blir det slettet.

At vi diskuterer hvor galt det er at ei 13 år gammel dødssyk jente blir fraktet vekk fra hjelpeapparatet og til ei kald hytte på Beitostølen - og blir der til hun dør, avskåret fra omverdenen...det skulle bare mangle. Jeg håper så mange som mulig setter seg inn i hvor galt det kan gå.

Saker som dette bør snakkes ihjel, ikke ties ihjel.

Kunne ikke vært mer enig ! Fortsatt er det mange som tror på at mor er "offeret" her. For meg er det helt uforståelig at noen kan forsvare henne,men samtidig føler jeg det kun er budstikka som dekker saken på en skikkelig måte. Dagbladet har gitt et helt feil bilde av saken, og dersom folk ikke har satt seg inni saken (fordi den kommer så langt bak ift andre saker, feks Jensen saken) er det ikke rart at folk tror på mor.

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker100 skrev:

Jenta var 13 år. Helt alene på en iskald hytte ute av stand til å komme seg ut av sengen på egenhånd. Hun spiste ikke (sugde saften ut av eplebiter), klarte ikke sitte på vanlige stoler fordi hun var så tynn. Med andre ord var hun hjelpeløs. Klarer ikke en gang å tenke på hvor mye hun frøs , hvor redd hun var og hvor alene hun må ha følt seg. Hun visste hun kom til å dø. Det går ikke an å forestille seg hvordan hun har hatt det. Den eneste personen som var der for å hjelpe henne kalte henne hypokonder og truet med å ta livet av seg. Vi "graver" ikke i saken. Vi diskuterer den fordi det er så ufattelig vondt å tenke på, og fordi det er viktig at slike saker kommer frem i lyset.

• Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
3 minutter siden, Hege899 skrev:

Kunne ikke vært mer enig ! Fortsatt er det mange som tror på at mor er "offeret" her. For meg er det helt uforståelig at noen kan forsvare henne,men samtidig føler jeg det kun er budstikka som dekker saken på en skikkelig måte. Dagbladet har gitt et helt feil bilde av saken, og dersom folk ikke har satt seg inni saken (fordi den kommer så langt bak ift andre saker, feks Jensen saken) er det ikke rart at folk tror på mor.

Ja, i mine øyne er det kun ett offer her, på tross av at moren gjør sitt ytterste for å overbevise omverdenen hvem det egentlige offeret er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker100 skrev:

Graver i saken, henger ut, dissekerer… ? 

Dette er en tragedie som det er vanskelig å ta inn over seg. Det er en sak mange av oss er sterkt følelsesmessig berørt av. Har du tenkt på at mange «graver» og «dissekerer» for å forstå og lære?  

Kanskje kan det å «grave i saken» føre til at de som arbeider i skolen lettere ser sitt ansvar for å ta affære når foreldre unndrar å gjøre sin plikt, men også for å sørge for et godt skolemiljø?

Kanskje kan det bidra til at alarmklokkene ringer litt tidligere hos helsevesen og barnevern?

Kanskje kan fokus på denne saken føre til økt forståelse av hva foreldre har plikt til? Plikt til å gjøre barnet sitt i stand til å delta i samfunnet ved å gi det en trygg oppvekst, skolegang og et godt sted å bo, plikt til å ta viktige beslutninger selv om barnet ikke er enig og til å sørge for medisinsk hjelp når barnet trenger det. Plikt til å unngå å utsette barnet for krenkelser. 

På mange arenaer snakkes om det sterkt underernærte, etter hvert døende barnet som ikke fikk forsvarlig helsehjelp. Fordelen med dette forumet, er at her er det noen som passer på at det ikke blir personangrep og sjikane. Rundt mange lunsjbord sies nok mer om denne saken som noen kunne bli støtt av enn det som kan leses her.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest chisandra

I slutten av oktober 2015 skriver moren i en tekstmelding til Angelica:

«Jeg skal drikke meg ihjel, ta masse insulin og Ibux. Jeg er død når du våkner.»

Kommentatoren i Budstikka skriver at hun som lekperson bare kan tenke seg hva en slik trussel gjør med et barn. Et barn som i tillegg er svekket av svært alvorlig sykdom.

Hun er også inne på det faktum at de var innom tilsammen 13 behandlingssteder, og stiller seg spørmålet om det virkelig kunne være slik at alle disse behandlerne var fullstendig inkompetente, og ikke var i stand til å hjelpe.

https://www.budstikka.no/nyheter/valdres-saken/lagmannsretten/de-vonde-sms-ene/s/5-55-797908

Årsaken til at så mange var innom saken, var jo at så snart det ble stilt krav, så snart moren ikke fikk styre kontakten slik hun ville, så byttet hun behandler. På den måten mistet hjelpeapparatet til slutt oversikten, 

Innlegget er redigert for spekulasjoner. 

Yvonne (teamleder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Christiane_W skrev:

Etter å ha lest dommen synes jeg den siste fastlegen til A burde fått mer pes for at han bidro til at moren klarte å unndra A fra helsevesenet da de flyttet til hytta og at han løy for barnevernet to ganger enn refs fra Helsetilsynet, f.eks. å miste legelisensen sin en periode. 

Det var faktisk opplysningene fra ham som førte til at barnevernssaken ble henlagt i august 2015 og da tiltalte i oktober sa de vurderte flytting til Nittedal sjekket han ikke om hun hadde fått ny fastlege der. Og han meldte ikke fra til barnevernet og/eller BUPA at tiltalte hadde avsluttet behandling/oppfølging av A hos ham. Hadde han meldt fra er det jo ikke umulig at det hadde blitt tatt grep som kunne forhindret at det endte som det gjorde.

Jeg synes dette belyser hvor vanskelig det er å ta tak i en veltalende mor fra en ressurssterk familie, som i tillegg har overbevist en lege om at hun er skikket til å ta vare på A.

Jeg har alltid ment at "Likhet for loven" er vakre ord, men hvordan man kler seg og ter seg har noe å si for at en institusjon skal ta kampen opp mot en velpusset fasade.

Med ressurssterk mener jeg at det er offentlig kjent at morens far og morfaren til A. var lege. Noe som gjorde at moren hadde tyngde bak seg.

Det er mulig at det blir slettet som spekulasjon, men jeg er overbevist om at en annen mor, som kom fra en lavstatusfamilie, ville ikke barnevernet og de 13 behandlingsstedene slippe tak i så lett.

Og så hadde ikke noen andre enn A lest disse SMS'ene. Det man vet nå, visste de ikke da. De så bare fasaden.

Innlegget er redigert for persondebatt og spekulasjoner.

Yvonne (teamleder)

• Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

@ops2 Jeg tror du har så inderlig rett. Moren har brukt det at morfaren var lege for det det var verdt, og det kommer tydelig frem i vitnemålet til den siste fastlegen, da han tok selvkritikk for å ha gått med på å utsette veiing i 8 uker mens de skulle tilbringe sommeren på hytta:

"....Dessuten opplyste mor at Angelicas morfar (som er lege, red.anm.) skulle være med og ville følge opp barnebarnet, forklarte fastlegen i retten."

https://www.budstikka.no/valdres-saken/aasmund-olav-sandland/arne-ingvald-dymbe/fastlege-tok-selvkritikk-pa-egen-oppfolging/s/5-55-794318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, ops2 skrev:

Jeg synes dette belyser hvor vanskelig det er å ta tak i en veltalende mor fra en ressurssterk familie, som i tillegg har overbevist en lege om at hun er skikket til å ta vare på A.

Jeg har alltid ment at "Likhet for loven" er vakre ord, men hvordan man kler seg og ter seg har noe å si for at en institusjon skal ta kampen opp mot en velpusset fasade.

Med ressurssterk mener jeg at det er offentlig kjent at morens far og morfaren til A. var lege. Noe som gjorde at moren hadde tyngde bak seg.

Det er mulig at det blir slettet som spekulasjon, men jeg er overbevist om at en annen mor, som kom fra en lavstatusfamilie, ville ikke barnevernet og de 13 behandlingsstedene slippe tak i så lett.

Og så hadde ikke noen andre enn A lest disse SMS'ene. Det man vet nå, visste de ikke da. De så bare fasaden.

Helt enig! Og vi ser jo hva menigmann mener om mor, at hun må være uskyldig, fordi hun er den hun er.

Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold.

Yvonne (teamleder) 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Hege899 said:

Jenta var 13 år. Helt alene på en iskald hytte ute av stand til å komme seg ut av sengen på egenhånd. Hun spiste ikke (sugde saften ut av eplebiter), klarte ikke sitte på vanlige stoler fordi hun var så tynn. Med andre ord var hun hjelpeløs. Klarer ikke en gang å tenke på hvor mye hun frøs , hvor redd hun var og hvor alene hun må ha følt seg. Hun visste hun kom til å dø. Det går ikke an å forestille seg hvordan hun har hatt det. Den eneste personen som var der for å hjelpe henne kalte henne hypokonder og truet med å ta livet av seg. Vi "graver" ikke i saken. Vi diskuterer den fordi det er så ufattelig vondt å tenke på, og fordi det er viktig at slike saker kommer frem i lyset.

Og ikke minst fordi vi undres over det som skjedde. Hvorfor??

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Gasellen skrev:

Kan noen dele lenke til hvor vi kan lese dommen? 

De som vil ha dommen kan sende meg en pm. Mister oversikten her i tråden.

Det er mange som spør, så dere trenger ikke sende takkemelding 😉😉

Endret av Lady T
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...