Gå til innhold

Mora til døde Angelica

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 timer siden, JaVel skrev:

Jeg synes det er særs viktig at den type mishandling som Angelica ble utsatt for kommer frem i lyset. Media har stort sett konsentrert seg om fysisk mishandling av barn, mens mødre eller fedre som driver med psykisk mishandling pluss subtil grov omsorgssvikt blir helt glemt. Skulle ønske at det var flere enn Budstikka som dekket saken grundig, for det er slik at den type mishandling som Angelica ble utsatt for er mer vanlig enn den konkrete fysiske mishandlingen, i tillegg fører den til flere mentale skader hos det utsatte barnet. Jeg vil at media skal " skrike" høyere om psykisk mishandling, for mens jeg skriver dette er det flere tusen barn som daglig blir utsatt for emosjonell vold av sine foreldre her i Norge. Sjansen for at de kommer til å ha et amputert voksenliv med store psykiske vansker er særs sannsynlig. Hvorfor ? Det er ingen som ser dem,for de voksne rundt dem er bare opptatt av blåmerker på utsiden og glemmer helt at det er mulig å få blåmerker på sjelen. Egentlig ganske merkelig, for hvis et voksent menneske gikk på jobben, og ble utsatt for mobbing og utestengelse hver eneste dag fra sine kollegaer,så hadde det fort brutt sammen, men barn skal tåle og tåle fra det som skulle vært deres nærmeste OMSORGSpersoner, og ingen rekker ut en hånd.

Ps, med subtil omsorgssvikt mener jeg foreldre som spiller rollen som omtenksomme foreldre meget bra, de har altså fasaden på plass. Omsorgssvikten er det bare barnet/ barna som vet om.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 timer siden, Tuxy skrev:

Du har antakelig helt rett i at moren var A sitt største problem eller rettere sagt sykdommen hennes. Det var heller ikke bare familien som sviktet A, men de som burde hatt kompetansen til å legge to og to sammen, blant annet skolen, barnevernet og helsevesenet. Det er enkelt å bare rette pekefinengeren mot moren. At psykiaterne nå etter alt kommer inn med den ene vanvittige diagnosen etter den andre og på grensen til karakterdrap(i media) gjør det ikke noe bedre. Jeg synes ikke budstikkas innstats er heltemodig.

Ville du sagt det samme om barnet var slått til døde? Hadde det også da vært omgivelsene som var å " blame", mens uttalelser om mor/ far sin alvorlige personlighetsforstyrrelse ville blitt beskrevet som karakterdrap?

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mmmwhatever skrev:

Budstikka har gjort en kjempejobb! 

Jeg er absolutt ikke enig i det, da Budstikka i mye større grad enn noe annet media har inntatt en mer dømmende rolle, noe som sikkert kan ha mange årsaker, synes derfor Budstikka i denne sak bør leses som at det er en inhabil avis (altså at tilliten til avisen bør være svekket).

Nok mange grunner til at budstikka er langt mer dømmende og ensidig i sin dekning av nevnte sak, det er en liten lokalavis i motsetning til medier som Aftenposten, VG, Dagbladet, NRK og TV2 etc., man kan ikke forvente den samme profesjonaliteten fra et lite lokalt medie som av store landsdekkende medier. Synes det er ille mye av det budstikka har skrevet, det kan jeg ikke si om øvrige medier.

Som sagt nevnte jeg at det var en lokalavis, klart denne sak føles sterkest lokalt og at følelsene og meningene om denne saken er mest intenst der, det råder en lynsje-stemning og det farger i alle fall hva budstikka skriver - mens landsdekkende medier ikke preges like mye av dette og er mer objektive. Nå kjenner trolig også Journalistene lokalt noen av de involverte, eller kjenner noen som kjenner - de opplever i større grad sladderet i nærmiljøet fordi de lever tett på dette selv.

Synes derfor budstikka er en dårlig formidler i denne sak, de har tatt en for ensidig rolle som dømmende. Synes derfor de gjør en tragisk dårlig jobb og synes de store mediene formidler saken mye bedre og objektivt. Så ingen ros til meg til budstikka i denne saken, snarere heller er det grunn til å se dem som en inhabil avis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dikteren
32 minutter siden, Made4u skrev:

Jeg er absolutt ikke enig i det, da Budstikka i mye større grad enn noe annet media har inntatt en mer dømmende rolle, noe som sikkert kan ha mange årsaker, synes derfor Budstikka i denne sak bør leses som at det er en inhabil avis (altså at tilliten til avisen bør være svekket).

Nok mange grunner til at budstikka er langt mer dømmende og ensidig i sin dekning av nevnte sak, det er en liten lokalavis i motsetning til medier som Aftenposten, VG, Dagbladet, NRK og TV2 etc., man kan ikke forvente den samme profesjonaliteten fra et lite lokalt medie som av store landsdekkende medier. Synes det er ille mye av det budstikka har skrevet, det kan jeg ikke si om øvrige medier.

Som sagt nevnte jeg at det var en lokalavis, klart denne sak føles sterkest lokalt og at følelsene og meningene om denne saken er mest intenst der, det råder en lynsje-stemning og det farger i alle fall hva budstikka skriver - mens landsdekkende medier ikke preges like mye av dette og er mer objektive. Nå kjenner trolig også Journalistene lokalt noen av de involverte, eller kjenner noen som kjenner - de opplever i større grad sladderet i nærmiljøet fordi de lever tett på dette selv.

Synes derfor budstikka er en dårlig formidler i denne sak, de har tatt en for ensidig rolle som dømmende. Synes derfor de gjør en tragisk dårlig jobb og synes de store mediene formidler saken mye bedre og objektivt. Så ingen ros til meg til budstikka i denne saken, snarere heller er det grunn til å se dem som en inhabil avis. 

Uenig med deg jeg også! Men vi kan være enige om å være uenig😊

Ønsker du å lese en avis som «forsvarer» moren, eller ønsker du å lese en avis som kommer fram med den andre siden av saken - og den virkelige sannheten? Det er alltid to sider av en sak. De største mediene har belyst saken på en måte som uskyldiggjør og frigjør moren i fra ansvaret, og heller legger ansvaret på «mobberne». Men Buddstika har belyst saken i fra A sin side, og fått fram hennes historie. Det er IKKE mange medier som tørr å gå imot strømmen - for å belyse sannheten.

De som ikke har lest Buddstika og dommen, har kanskje problemer med å forstå hvorfor moren er tiltalt - fordi de stoler blindt på de store avisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, n_97 skrev:

Her er et intervju med moren før den første rettssaken, på den tiden hvor hun kjørte på som verst med mobbet til døde skalkeskjulet. Så normal kan en som har sittet med hendene i fanget og sett på at datteren sultet ihjel være. 

https://www.tv2.no/v/1071506/

Dette hadde jeg ikke sett.

Her påstår hun jo at hun ikke skjønte at datteren var døende. Enda hun sendte meldinger til datteren om at hun kom til å dø.

Ro ro ro din båt...

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Tuxy skrev:

Det går vel en grense?

Ikke når det gjelder misshandling av barn. Og ihvertfall ikke når misshandlingen har døden til følge. Å sulte ihjel er en grusom måte å dø på. Det er seigpining. Mennesker som tortureres blir sultet. Barn som sulter seg selv skaffer man hjelp til. Selv om de blir aldri så sinte på deg for det. Sier legen at de må legges inn så får du dem lagt inn.

For noen år siden var det en gutt som ble slått ihjel av stefaren sin. Både mor og stefar ble dømt. Misshandlingen hadde foregått i årevis. De har fått være anonyme. (En skam!) men saken fikk enorm dekning. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/mishandlet-til-dode/65337707

Alle syntes det var en grusom sak og at mor var grusom som lot dette skje. Hva er egentlig forskjellen? Begge stod å så på galskapen som foregikk. 

A's mor gikk selv ut med fullt navn og bilde og stilte til intervjuer og fikk til og med skrevet bok, og bygget opp en sår historie om mobbing i ett forsøk på å sette sinnene i kok og legge skylden over på Klassevenniner som selv bare var barn, foreldrene deres som ikke ante hvor syk A var og legene som prøvde hjelpe datteren. Alt for å sno seg unna ansvaret hun visste det var hun som hadde. 

Jeg husker når saken om A først eksploderte i media. Alle FB statusene om den stakkars mora med datteren som var ett offer for kroppspress. Denne saken er så viktig. Denne åpenheten er så viktig. Det handler om Angelica og alle barna som har vært, er i eller kommer til å havne i samme situasjon, med syke overbeskyttende mødre. 

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Made4u skrev:

Har du levd under en stein under hele denne saken, du har jo overhodet ikke fått med deg essensen?! De store mediene har vært mer objektive?? De har jo overhodet ikke vært objektive!!

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brukernavn9
41 minutter siden, Gasellen skrev:

Ikke når det gjelder misshandling av barn. Og ihvertfall ikke når misshandlingen har døden til følge. Å sulte ihjel er en grusom måte å dø på. Det er seigpining. Mennesker som tortureres blir sultet. Barn som sulter seg selv skaffer man hjelp til. Selv om de blir aldri så sinte på deg for det. Sier legen at de må legges inn så får du dem lagt inn.

For noen år siden var det en gutt som ble slått ihjel av stefaren sin. Både mor og stefar ble dømt. Misshandlingen hadde foregått i årevis. De har fått være anonyme. (En skam!) men saken fikk enorm dekning. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/mishandlet-til-dode/65337707

Alle syntes det var en grusom sak og at mor var grusom som lot dette skje. Hva er egentlig forskjellen? Begge stod å så på galskapen som foregikk. 

A's mor gikk selv ut med fullt navn og bilde og stilte til intervjuer og fikk til og med skrevet bok, og bygget opp en sår historie om mobbing i ett forsøk på å sette sinnene i kok og legge skylden over på Klassevenniner som selv bare var barn, foreldrene deres som ikke ante hvor syk A var og legene som prøvde hjelpe datteren. Alt for å sno seg unna ansvaret hun visste det var hun som hadde. 

Jeg husker når saken om A først eksploderte i media. Alle FB statusene om den stakkars mora med datteren som var ett offer for kroppspress. Denne saken er så viktig. Denne åpenheten er så viktig. Det handler om Angelica og alle barna som har vært, er i eller kommer til å havne i samme situasjon, med syke overbeskyttende mødre

Eller "På utsiden fremstår de som supermødre som ofrer alt for sine alvorlig syke barn" ? (Jeg har ikke lest artikkelen som dette sitatet er hentet fra. Jeg fikk kun lest de første få linjene uten +abonnement)

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/MgrO2K/syndromet-rammer-moedre-forgifter-egne-barn?utm_content=row-r13&utm_source=vgfront

Endret av Brukernavn9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budstikka er lokalavis for Asker og Bærum. Per 1.1.15 var det 180 000 innbyggere i Asker og Bærum. 
I 2018 ble Budstikka kåret til "Årets lokale nyhetsnettsted". I 2017 var Budstikke nominert til prisen "Årets Avis", sammen med (vinneren) DN, VG og Adresseavisen. 
Med andre ord, dette er ikke en liten lokalblekke vi snakker om her. 

Jeg er selv vokst opp med Budstikka og avisen har og har hatt et godt rykte. 

Kvaliteten gjenspeiles også i dekningen av denne saken. 

Kilde: https://www.budstikka.no/budstikka/medier/billingstad/budstikka-er-arets-lokale-nyhetsnettsted/s/5-55-659348

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Frida said:

Nei, ikke for mødre som gjemmer barnet sitt for alle som kunne reddet barnets liv. 

Så lenge man skal kalle Norge en sivilisert rettsstat så mener jeg selv de mest ressurssvake, syke og eventuelt kriminelle bør møtes med et snev av anstendighet og rett til privatliv. Man må skille på handlingene og personens menneskeverd. Der stryker budstikka på prøven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tuxy skrev:

Så lenge man skal kalle Norge en sivilisert rettsstat så mener jeg selv de mest ressurssvake, syke og eventuelt kriminelle bør møtes med et snev av anstendighet og rett til privatliv. Man må skille på handlingene og personens menneskeverd. Der stryker budstikka på prøven.

Ta en kikk her, så ser du hva pressen selv forplikter seg til:  
https://presse.no/pfu/etiske-regler/vaer-varsom-plakaten/

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Leselusa skrev:

Budstikka har gjort en fremragende jobb!! Uten de ville ikke "mobbernes" historie eller det faktum at "mobbingen" strengt tatt ikke var årsak til at A døde kommet frem. Budstikka har fått frem fakta, ikke bare  stolt blindt på et menneske som manipulerer.  All honnør til Budstikka!!

:Nikke: 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, SecondLife said:

Hadde det bare vært å legge to og to sammen. Prøv 10, 20, 30 og ta hensyn til stadig flytting, løgn om flytting, helsetilstand og oppfølging og manipulasjon for å lure systemet.  Er det da så rart at oppfølgingen til slutt sviktet? 

De kunne snakket med mer med jenta. Noe barnevernet innrømmet at de ikke hadde gjort nok av etter kritikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Aurora Borealis skrev:

Budstikka er lokalavis for Asker og Bærum. Per 1.1.15 var det 180 000 innbyggere i Asker og Bærum. 
I 2018 ble Budstikka kåret til "Årets lokale nyhetsnettsted". I 2017 var Budstikke nominert til prisen "Årets Avis", sammen med (vinneren) DN, VG og Adresseavisen. 
Med andre ord, dette er ikke en liten lokalblekke vi snakker om her. 

Jeg er selv vokst opp med Budstikka og avisen har og har hatt et godt rykte. 

Kvaliteten gjenspeiles også i dekningen av denne saken. 

Kilde: https://www.budstikka.no/budstikka/medier/billingstad/budstikka-er-arets-lokale-nyhetsnettsted/s/5-55-659348

For ordens skyld, jeg mener ikke å si at "små lokalblekker" ikke kan levere kvalitet! 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, Tuxy skrev:

De kunne snakket med mer med jenta. Noe barnevernet innrømmet at de ikke hadde gjort nok av etter kritikken.

Har du satt deg inn i saken? 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Sol70 said:

Disse to tingene henger sammen.

Jeg hadde kontakt med en familie inntil for noen år siden. Det var et par som jeg hadde gått på skole med og barna deres. Etter en rekke merkelige episoder og uoverensstemmelser mellom meg og foreldrene, bestemte jeg meg for at jeg ønsket ikke å ha kontakt med dem mere. Den ene datteren fortalte meg da et par år senere at hun så på dem som psykopater, og hun fortalte meg om episoder jeg ikke kunne forestille meg, blant annet om vold som hadde resultert i tvangsinnleggelse. Jeg så ikke dette til tross for at jeg regnet meg som en nær venn av dem. Hun sa at "de har tatt seg sammen når du har vært der". Bv hadde vært interessert i dem men fikk aldri noe på dem, og jeg selv så ikke noe omsorgssvikt så jeg skjønte ikke hva bv holdt på med. Noen diagnoser er altså klin umulig å se, selv for fagpersoner når man ikke har personlig erfaring med det selv.

Men jeg har ikke sett at det har vært flere diagnoser, har det det?

Jeg mener det blir for enkelt å slå seg til ro med at alt er tipp topp så lenge foreldre er hyggelige og alt ser fint og flott ut. Jeg tror noe av problemet, ihvertfall tidligere, er at man ikke har tatt nok høyde for at noen foreldre er slemme mot barna sine eller fullstendig uberegnelige(les diagnoser) selv når fasaden er fin.

Det ville også være helt feil at du som barn skulle kunne "se" at foreldrene var psykopater eller at andre uten noen form for utdanning eller kompetanse skulle kunne gjøre det. Som noen skrev i et innlegg over her så burde noen klokker ringe hos fagpersoenll et sted når man ser psykdom og problemadferd hos barn. Mulig det har endret seg nå, men jeg fikk ikke et eneste spørsmål om hjemmeforhold eller oppvekst da jeg måtte ha hjelp. Poenget mitt er at fagpersonell i dag burde vite nok om diagnoser, "arvesynden" og symptomer til at barn kan reddes ut av helvetet de lever i. Hyppige meldinger om flytting burde i seg selv være nok til å få noen til å reagere nok til at de begynner å gå ting etter i sømmene.

Det var en psykiater som uttalte seg i media, men finner desverre ikke siden lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Leselusa skrev:

Anbefaler alle som fremdeles er i tvil om å lese dommen.... 

Hvor kan man lese den?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...