Gå til innhold

Toleranse av adhd medisin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har tatt Concerta 54mg i 6 mnd nå... De første ukene var fantastiske, så ble effekten minimal men fortsatt litt, og nå i løpet av de siste par månedene har de hatt 0 effekt. Jeg er like sliten og "blokkert" i hodet når det kommer til skolearbeid som jeg var før medisinering. Jeg prøvde å gå 1 dag uten tablett, og jeg låg strak ut på sofaen og bare det å løfte en arm var grusomt! Det var som en skikkelig fæl influensa. Så jeg klarer ikke tanken på en sånn "medisin ferie" heller, det er jo tross alt midt i skoleåret også....

Går det virkelig an å få toleranse etter bare 6 mnd? Jeg har tatt kontakt med legen min for time, så ikke nødvendig å stenge tråden!! Jeg lurer bare på andre sine erfaringer, og hvilke medisiner de har prøvd og hvilken gir best effekt?

Anonymkode: af71c...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tar du den dosen 1 gang i døgnet? Kanskje du burde øke eller fordelt dosen litt...?

Jeg har kun erfaring i forhold til Ritalin og Elevanse. Og selvom det sies at det skal holde med 1 dose i løpet av døgnet på disse kapslene, så fordeler jeg de gjennom dagen.. Og får også høyere dose en det felleskatalogen setter (Men høvet at enkelte leger holder seg strikt til det felleskatalogen sier)...

Anonymkode: d90f5...c4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tar du den dosen 1 gang i døgnet? Kanskje du burde øke eller fordelt dosen litt...?

Jeg har kun erfaring i forhold til Ritalin og Elevanse. Og selvom det sies at det skal holde med 1 dose i løpet av døgnet på disse kapslene, så fordeler jeg de gjennom dagen.. Og får også høyere dose en det felleskatalogen setter (Men høvet at enkelte leger holder seg strikt til det felleskatalogen sier)...

Anonymkode: d90f5...c4d

Ja tar den tabletten med 54 mg om morgenen og den skal vare i 12 timer... Jeg føler meg helt lik som før medisinering, bare at når jeg er uten tabletten er det som om utgangspunktet mitt er 10++ ganger verre enn det som det var.... Jeg kan ikke se for meg at hvis jeg bare får f.eks. et par korttidsvirkende ritalin oppå min nåværende dose at jeg plutselig skal få normal konsentrasjonsevne og bli våken.... For det er ikke bare skolen jeg ikke orker, jeg klarer ikke husarbeid, bare det å sende et brev eller mail er slitsomt, huske avtaler, være med venner.... Jeg klarer ikke en gang å se på TV-serie i mer enn 5 min før jeg må ha pause! 

Hva er erfaringene dine med Elvanse?

Anonymkode: af71c...cf0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke at du skal få det oppå, det er jo gjerne enten eller. Som jeg sier har jeg erfaring i forhold til Ritalin kapsler og Elevanse som begge skal være langtidsvirkende. Har aldri prøvd tabletter. Men jeg må uansett ta påfyll gjennom dagen. På Ritalin har jeg brukt 60+20+20+10 mg kapsler gjennom dagen for å holde meg oppe, ellers har jeg fått samme reaksjon som deg. Det samme med Elevanse, men der har jeg ligget på 50+30 mg. 

Jeg fikk mye mindre bivirkninger av Elevansen, men den har ikke like god effekt på humøret mitt som Ritalinen. Jeg føler at Elevansen bare funker godt de første timene.. Med Ritalinen klarer jeg bedre å kontrollere sinnet ol. Men blir absolutt ikke like trøtt av Elevansen som jeg blir av Ritalinen!! 

Min søster som har prøvd både conserta, Ritalin og Elevansen. Sverger helt til Elevansen. Hun har fått en helt annen hverdag på den. Hun er endel yngre enn meg, så hun er fortsatt student. Og hun har aldri gjort det så bra på skolen og klart å konsentrere seg så godt som etter at hun begynte med Elevanse.

Vi reagerer jo forskjellig, men kanskje det kan være verdt å forsøke Elevanse. Minuset er jo at de er himla dyre! Og de må søkes inn før man kan få de på blå resept.. 

Anonymkode: d90f5...c4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...