Gå til innhold

Test deg selv (elementære matematikkkunnskaper)

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Her kan du teste noe elementære matematikkkunnskaper. Ditt mål bør være 30 av 30 Er det mindre så skyld ikke på skolen, men ta det heller som en utfordring og lær det du ikke kan på egenhånd.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=116705

Ikke se på svaralternativene først. Det er juks og du lurer ingen andre enn deg selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klarte ikke å la være, vet du. Betryggende nok fikk jeg full pott - men det var jo litt flaks med romertallene, da. Er jo ikke akkurat ting man går rundt og har i hodet hele tiden (så der måtte jeg se på alternativene, ja :oops: )

Skrevet

Det var ikke spesielt vanskelig, klarte alle.

Gjest Anonymous
Skrevet
Klarte ikke å la være' date=' vet du. Betryggende nok fikk jeg full pott - men det var jo litt flaks med romertallene, da. Er jo ikke akkurat ting man går rundt og har i hodet hele tiden (så der måtte jeg se på alternativene, ja :oops: )[/quote']

Slet litt med den siste romertalloppgaven selv. Tror jeg skal friske litt opp hva jeg kan om dette.

Skrevet

Syntes det var ordentlig vanskelig jeg :P

Jeg husker ikke formlene for å regne ut volum og diameter, og hva er et primtall?? Var mye jeg ikke fikk til jeg ja... helt gresk for meg hvertfall...

Fikk 22 av 30 rett...

Fornøyd med det jeg :kul:

Gjest Anonymous
Skrevet
Syntes det var ordentlig vanskelig jeg :P

Jeg husker ikke formlene for å regne ut volum og diameter, og hva er et primtall?? Var mye jeg ikke fikk til jeg ja... helt gresk for meg hvertfall...

Fikk 22 av 30 rett...

Fornøyd med det jeg :kul:

Et primtall er et tall som bare kan deles med seg selv eller 1 for at resultatet skal være et heltall. I matematikken er dette en ganske viktig egenskap.

Sirkel:

Omkrets: 2 * pi * r (diameter = 2 * r)

Volum: Areal * høyde: pi * r² * h

pi = 3.14 (ca)

Skrevet

Yatzyoppgaven var litt upresis. Det stod ikke at terningen var rettferdig, det at det ennå ikke var kastet en treer kunne være et tegn på det motsatte.

(Antok utfra nivået oppgavene lå på at det var en rettferdig terning)

Jeg fikk 30, men det var litt ekkelt å løse noen av dem uten papir og kalkulator, særlig hvis jeg ikke brukte eliminasjonsmetoden.

Skrevet

AAARGH! Fikk feil på denne...

Et maratonløp er 4,2195 mil. En maratonløper bruker 3,5 timer på en maraton. Hvor mange minutter bruker han på 1 km. hvis han løper like fort hele tiden?

Gjest Anonymous
Skrevet

Er ikke sikker på kalkulator, men jeg vil tro at å bruke penn og papir for mellomregning er greit på denne prøven. Det er jo mest forståelsen det går på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...