AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #1 Skrevet 25. februar 2018 Hei, har ei jente som klager på magevondt daglig. Jeg tror ikke det er psykosomatisk, da dette er nøye sjekket ut, og vi snakker mye om hvordan hun har det. Hun er en glad og sprudlende jente, men hun er mye sliten og trett. Hun ble i fjor, sjekket ut for diffuse magesmerter. Gentest påviste "latent cøliaki", hvilket innebærer at hun kan utvikle cøliaki, men det trenger ikke bety at det skjer. Var på barneavdelingen også, der det ble testet mer. Hun er noe sensitiv for mye frukt, og skal begrense inntak av juice og syrlige frukter. Dette har vi vært flinke med. Likevel....nå er det vondt i magen daglig. Hun er periodevis løs i magen, men ikke hard. Sier hun ikke er kvalm og vi klarer ikke se noe mønster ifht mat. Noen som kan fortelle meg om dere har tanker om hva dette kan være? Har ditt barn cøliaki? hvordan ble det oppdaget? Skal forøvrig bestlle legetime i morgen, men mens vi venter må jeg bare spørre her.... Anonymkode: 08b03...0ec
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #2 Skrevet 25. februar 2018 Kan være en ide å prøve ut en diett. FODMAP diett. Har ei venninne som har slitt mye med magesmerter. Hun startet med å kutte ut melk. Nå har legen kommet frem til diagnosen sensitiv tarm (eller noe lignende, som generelt er diagnosen du får når ikke noe annet er galt). Uansett hun går nå på FODMAP dietten, prøver å tilsette diverse ting etter en periode, eks: løk. Hun kan ikke spise gluten, melk, løk, mye frukt (er de tingene jeg har plukket opp, men er en hel liste med nei-mat og jeg har skjønt det riktig). En skål med frukt og hun blir liggende med magesmerter. Bare et tips, skader ikke å prøve ut noe slik en liten periode for å se om det hjelper lykke til. Anonymkode: 34db0...78c
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #3 Skrevet 25. februar 2018 Jeg tenker at hun bør sjekkes for fruktosemalabsorpsjon, dersom det ikke er gjort. Det gir gjerne magesmerter, (vandig) diaré, hodepine, kroppssmerter og slapphet. Anonymkode: 8ab26...447
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #4 Skrevet 25. februar 2018 kan det være noe så enkelt som magesår? Anonymkode: bf1af...aa3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #5 Skrevet 25. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: kan det være noe så enkelt som magesår? Anonymkode: bf1af...aa3 Magesår er vel vondt et annet sted i magen. Det er forskjell på magevondt (magesekk) og tarmvondt (som de fleste mener når de sier vondt i magen). Anonymkode: 2d05e...04b
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #6 Skrevet 25. februar 2018 Hvordan er avføringen hennes? Anonymkode: c4dba...1b2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #7 Skrevet 25. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er avføringen hennes? Anonymkode: c4dba...1b2 Periodevis løs i magen står det i hi Anonymkode: b8b3c...d22
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #8 Skrevet 25. februar 2018 Høres ut som guttungen da han var på samme alder. 15 år seinere fikk han diagnosen Crohns. Det hjalp å bytte fastlege... Anonymkode: d50b3...93a
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #9 Skrevet 25. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan være en ide å prøve ut en diett. FODMAP diett. Har ei venninne som har slitt mye med magesmerter. Hun startet med å kutte ut melk. Nå har legen kommet frem til diagnosen sensitiv tarm (eller noe lignende, som generelt er diagnosen du får når ikke noe annet er galt). Uansett hun går nå på FODMAP dietten, prøver å tilsette diverse ting etter en periode, eks: løk. Hun kan ikke spise gluten, melk, løk, mye frukt (er de tingene jeg har plukket opp, men er en hel liste med nei-mat og jeg har skjønt det riktig). En skål med frukt og hun blir liggende med magesmerter. Bare et tips, skader ikke å prøve ut noe slik en liten periode for å se om det hjelper lykke til. Anonymkode: 34db0...78c Har vært innom tanken, men tror jeg vil ha med legen på laget. Greit å vite hva jeg holder på med, før jeg bare turer i vei med noe. Men takk for innspill 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at hun bør sjekkes for fruktosemalabsorpsjon, dersom det ikke er gjort. Det gir gjerne magesmerter, (vandig) diaré, hodepine, kroppssmerter og slapphet. Anonymkode: 8ab26...447 Ja, det var dette barneavdelingen gjorde, uten at jeg husket hva det het i farten. Her fant de ut at hun skulle være forsiktig med noen frukter, men hun har ikke diagnosen fruktosemalabsorbasjon. Hun har forresten også hodepine med jevne mellomrom. Hm.... 1 time siden, AnonymBruker skrev: kan det være noe så enkelt som magesår? Anonymkode: bf1af...aa3 Jeg tror ikke det. Jeg har selv hatt magesår ved flere anledninger og vet hvor grusomt vondt det er. Hun har ikke slike smerter, ei heller oppstøt eller sviende smerte som ved magesår. Når hun peker på hvor det gjør vondt, er det over navlen og ikke under, noe som faktisk får meg til å tenke magesekk fremfor tarmer, men jeg kan ikke nok om dette.... Er det vanlig at barn får magesår forresten? Vi voksne får det vel lettere mtp stress osv...? 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er avføringen hennes? Anonymkode: c4dba...1b2 Periodevis løs. That`s it. Ikke sånn som (unnskyld detaljer) flyter i vannet og ikke kan trekkes ned. Ikke blod. Ikke slim. 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som guttungen da han var på samme alder. 15 år seinere fikk han diagnosen Crohns. Det hjalp å bytte fastlege... Anonymkode: d50b3...93a Oida....jeg må lese meg opp på dette. Prøve finne symptom-liste. Ikke greit at dere gikk så lenge uten å få diagnose. Uff.... Takk for innspill. Anonymkode: 08b03...0ec
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #10 Skrevet 25. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, har ei jente som klager på magevondt daglig. Jeg tror ikke det er psykosomatisk, da dette er nøye sjekket ut, og vi snakker mye om hvordan hun har det. Hun er en glad og sprudlende jente, men hun er mye sliten og trett. Hun ble i fjor, sjekket ut for diffuse magesmerter. Gentest påviste "latent cøliaki", hvilket innebærer at hun kan utvikle cøliaki, men det trenger ikke bety at det skjer. Var på barneavdelingen også, der det ble testet mer. Hun er noe sensitiv for mye frukt, og skal begrense inntak av juice og syrlige frukter. Dette har vi vært flinke med. Likevel....nå er det vondt i magen daglig. Hun er periodevis løs i magen, men ikke hard. Sier hun ikke er kvalm og vi klarer ikke se noe mønster ifht mat. Noen som kan fortelle meg om dere har tanker om hva dette kan være? Har ditt barn cøliaki? hvordan ble det oppdaget? Skal forøvrig bestlle legetime i morgen, men mens vi venter må jeg bare spørre her.... Anonymkode: 08b03...0ec Bestill legetime, noe mer er det ikke å si om saken. Anonymkode: df666...3c3
skruf Skrevet 25. februar 2018 #11 Skrevet 25. februar 2018 Regner med hun er sjekket ut for melkeallergi? Det kan gi magesmerter og diaré. Hva med avføringsprøver? Her har yngste vært mye plaget med magen, endte med morbus crohns-diagnose i fjor
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #12 Skrevet 25. februar 2018 Jeg var sånn som barn, og ble sendt til psykolog der jeg gikk i en evighet. Siden den gang har alle mine plager i alles øyne "bare vært angst", men så viste det seg å være crohns. Jeg kastet derimot opp en del også, vet ikke om det har noe å si. Anonymkode: 11317...51b
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #13 Skrevet 25. februar 2018 Jeg antar hun har fått en generelt panel med matallergitester? Anonymkode: 8ab26...447
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #14 Skrevet 25. februar 2018 Har du forresten prøvd med en skikkelig probiotika, eller i hvertfall Biola eller lignende? Anonymkode: 8ab26...447
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #15 Skrevet 25. februar 2018 Jeg har cøliaki og får de symptomene du nevner når jeg spiser gluten. Hadde også leddsmerter da jeg var yngre. Anonymkode: 6a65a...104
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #16 Skrevet 25. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at hun bør sjekkes for fruktosemalabsorpsjon, dersom det ikke er gjort. Det gir gjerne magesmerter, (vandig) diaré, hodepine, kroppssmerter og slapphet. Anonymkode: 8ab26...447 Det gjør cøliaki og en rekke andre sykdommer også.. Anonymkode: 6a65a...104
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #17 Skrevet 25. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det gjør cøliaki og en rekke andre sykdommer også.. Anonymkode: 6a65a...104 Jeg vet det. Jeg anbefalte at hun ble testet for fruktosemalabsorpsjon, ikke at hun IKKE skulle testes for andre ting. Anonymkode: 8ab26...447
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #18 Skrevet 25. februar 2018 gå til legem- Anonymkode: 433cb...0d4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå