AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #1 Skrevet 25. februar 2018 Dere som har irritabel tarm, har dere noen gode råd å komme meg som hjelper dere? Jeg plages mye av forholdsvis løs mage, ufullstendig tømming og veldig sterk, plutselig trang til å gå på toalettet. Jeg har ikke luftsmerter, men kjenner mye på et ubehag i nedre del av magen og tarmene. Dette begrenser livet mitt enormt da frykten for å måtte på toalettet og ikke så tømt seg skikkelig er så stor. Har dere noen gode råd? Jeg blir veldig takknemlig for alt dere vil dele av råd og erfaringer! Anonymkode: 201cf...57e
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #2 Skrevet 25. februar 2018 Minske inntak av fiber sånn at tarmene ikke blir så overaktive sånn at du får litt hardere avføring. Anonymkode: 499c1...011
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #3 Skrevet 25. februar 2018 Synes nettopp at fiber bidrar til mindre løs mage for min del. Du kan jo prøve fodmap dietten,ellers har jeg bare lært meg hva jeg kan spise litt av og hva jeg må unngå helt. Merker også hvis jeg spiser mye av noe og raskt,da må jeg ofte på do rett etterpå. Anonymkode: ac6e3...d03
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #4 Skrevet 25. februar 2018 Ikke spis det du reagerer på. Kjøp en bok om ibs. Jeg har fått god hjelp av "godt for magen" av julianne lyngstad. Der er det listet opp karbohydrater man kan reagere på. Og hvordan man går fram for å finne ut hva man reagerer på. Anonymkode: 4f657...e51
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #5 Skrevet 25. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere som har irritabel tarm, har dere noen gode råd å komme meg som hjelper dere? Jeg plages mye av forholdsvis løs mage, ufullstendig tømming og veldig sterk, plutselig trang til å gå på toalettet. Jeg har ikke luftsmerter, men kjenner mye på et ubehag i nedre del av magen og tarmene. Dette begrenser livet mitt enormt da frykten for å måtte på toalettet og ikke så tømt seg skikkelig er så stor. Har dere noen gode råd? Jeg blir veldig takknemlig for alt dere vil dele av råd og erfaringer! Anonymkode: 201cf...57e Du må finne ut din personlige tålegrense for utlike typer mat. Og så må du holde deg til den. Husk når du kartlegger at du må føre matdagbok fordi mage- tarmreaksjonen på mat ved ibs kan skje fra 5 sekunder til 3 døgn etter inntak. Så hold oversikt og du vil se et mønster. Jeg ville startet med å kutte alle halvfabrikata, laktose og kjøtt som ikke er oppmalt og oppmalt kjøtt som inneholder mer enn 9% fett. Dette er trolig ting du i hverdagen må holde deg unna livet ut. Utover det: eksperimenter. Anonymkode: 22700...fc8
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #6 Skrevet 25. februar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke spis det du reagerer på. Kjøp en bok om ibs. Jeg har fått god hjelp av "godt for magen" av julianne lyngstad. Der er det listet opp karbohydrater man kan reagere på. Og hvordan man går fram for å finne ut hva man reagerer på. Anonymkode: 4f657...e51 Kan du dele noen av karbohydratene som står nevnt? Anonymkode: 032cd...af2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #7 Skrevet 25. februar 2018 Ren sellerijuice på tom mage, vent deretter 15 min med å spise noe annet. Det har fungert for meg. Må gjøres hver dag over tid for at det skal en effekt. Anonymkode: 190ab...57b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå