AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #1 Skrevet 25. februar 2018 Jeg har vært ut og inn på psyk.pol og dps i ti år nå. Mine behandlere har vært fysioterapeuter og sosionomer. Jeg har aldri fått en psykolog eller psykiater. Er dette normalt? Fastleger sender meg til disse. Jeg vet jeg har flere lidelser enn bare sosiale angst. Jeg har venner som sier de har psykolog/psykiater, Hvorfor får jeg aldri det? Jeg vet jeg har flere lidelser enn sosiale angst? Anonymkode: b675a...e8c
Duckie Skrevet 25. februar 2018 #2 Skrevet 25. februar 2018 Hva betyr Psyk. kvali? Du må vel ha fått utredning av en psykolog eller psykiater da du først kom inn hos DPS? 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #3 Skrevet 25. februar 2018 Fastlegen henviser deg til DPS, og DPS vurderer hvilken behandler de kan/vil gi deg. De har vurdert at sosionomer etc kan gi deg "god" behandling, og at det ikke har vært nødvendig med en psykolog eller psykiater. Tror nok ikke tittelen på behandleren har så mye å si, jeg har kun hatt psykologer og psykiatere som behandlete men en psyk. Sykepleieren jeg hadde som kontakt under en innleggelse var helt fantastisk, og mer hjelpsom en enkelte av psykologene og psykiaterene jeg har møtt. Anonymkode: 3bb7f...a37 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #4 Skrevet 25. februar 2018 Billigere å ansette sosionomer med «klinisk» utdanning. Det er helt tragisk, du burde få mer kvalifisert hjelp. Anonymkode: 6b550...223
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #5 Skrevet 25. februar 2018 Jeg har hatt sykepleier og psykiater. Psykiateren fikk jeg vel fordi det ble mistenkt at jeg hadde en tyngre psykisk lidelse. Nå skal jeg begynne hos en psykolog. Jeg og mange andre sier gjerne bare "psykolog" uansett fordi det er mer selvforklarende enn behandler. Det er mer en antall studiepoeng som bestemmer hvor godt det funker. Husk også at en sykepleier med spesialisering har femårig utdannelse, bare ett år mindre enn lege. Jeg har også vært lagt inn på både dps og akuttpsykiatrisk og de to som har hjulpet meg mest har vært en sosionom og en sykepleierstudent (!). Det har mye med personlighet å gjøre. Det har også vært sykepleiere som jeg ikke har likt særlig godt under innleggelse som jeg i ettertid har likt godt og følt at har hjulpet. De utfordret meg på en måte jeg ikke likte der og da, det er det lettere å se når man er friskere. Det føles trygt å gå til psykolog, men utdannelse og tittel er ikke alfa og omega. Slik jeg forstår det er det ikke fastlegen som bestemmer om du skal ha psykolog eller sykepleier. Klinikken bestemmer hva som er forsvarlig for deg i henhold til henvisningen fastlegen skriver. Be om ny utredning. Anonymkode: e49d4...76f 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #6 Skrevet 25. februar 2018 Selv om man har gått i poliklinisk behandling på DPS over flere år, betyr ikke det at man nødvendigvis har krav på psykolog. Det er ikke sånn at behandlers tittel er det som bestemmer kvaliteten av behandlingen du mottar. Jeg har gått på DPS i mange år jeg også, og min behandler gjennom alle de årene har vært en helt fantastisk psykiatrisk sykepleier. Jeg hadde psykolog mens jeg fremdeles var under barne og ungdomspsykiatrien, men dette mennesket kan ikke måle seg med psykepleieren. Prøv og ikke legge vekt på hvilken tittel behandleren din har, men hvordan dere kan jobbe sammen på best mulig måte. Du må gjøre den største jobben selv - enten det er psykolog, psykiater, fysioterapeut, sosionom, psykepleier eller snekker for den saks skyld. Anonymkode: 61760...df5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå