Snop Skrevet 25. februar 2018 #1 Del Skrevet 25. februar 2018 Hallo i natten... jeg har store søvnvansker og er delvis ufør pga dette, og har fått hevet sovepiller etter meg (benzo og andre tyngre medisiner) de siste ti årene. Jeg er kraftig lei av bivirkningene av disse og synes legen er litt vel løs på resepten, og har hørt gode ting om kuledyner. Jeg har nylig skiftet fastlege og skal ved første legetime ta opp problemet og ytre ønske om å trappe ned på medisiner og prøve kuledyne - er det noen som har erfaring med hvor vanskelig/lett dette er å få dette dekket? Eller er det i det hele tatt noe fastlegen kan hjelpe med? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 25. februar 2018 #2 Del Skrevet 25. februar 2018 Det kan søkes på via NAV, du bør har en legeerklæring hvis du skal få det dekket som hjelpemiddel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #3 Del Skrevet 25. februar 2018 29 minutter siden, Snop skrev: Hallo i natten... jeg har store søvnvansker og er delvis ufør pga dette, og har fått hevet sovepiller etter meg (benzo og andre tyngre medisiner) de siste ti årene. Jeg er kraftig lei av bivirkningene av disse og synes legen er litt vel løs på resepten, og har hørt gode ting om kuledyner. Jeg har nylig skiftet fastlege og skal ved første legetime ta opp problemet og ytre ønske om å trappe ned på medisiner og prøve kuledyne - er det noen som har erfaring med hvor vanskelig/lett dette er å få dette dekket? Eller er det i det hele tatt noe fastlegen kan hjelpe med? Kuledyner får du ikke via Nav Hjelpemiddelsentral uten å ha en veldokumentert diagnose og dermed fylle diagnosekriteriene. De fyller du ikke med søvnvansker. Eller er Nav Hjrlpemiddelsentral nor du søker til ved hjelp av ergo eller fysioterapitjenesten til bostedskommunen og følgelig ikke noe fastlegen din trenger å kunne noe om eller skal hjelpe deg med. Du står fritt til selv å kjøpe deg en kuledyne. Anonymkode: 72957...9d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #4 Del Skrevet 25. februar 2018 Begge over tar feil, søknad om kuledyne skal ikke sendes nav, men ditt helseforetak. Det skal en del til å få, så hvis du bare vil prøve det ut kan de være like greit å kontakte et utsalgssted og spørre om de har muligheter for hjemlån et par uker. Du kan også kjøpe selv. Anonymkode: d127f...2bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #5 Del Skrevet 25. februar 2018 Alle over har feil! Jeg har mange av disse diagnosene denne dyna liksom skal hjelpe mot så har selv prøvd å skaffe meg en sånn dyne, men har fått beskjed at dette ikke er noe som blir dekket lenger da kuledyne ikke har dokumentert effekt. Altså mange mener den hjelper, men det kan ikke vitenskapelig dokumenteres. Man kan få LÅNE en kuledyne i noen uker, men du må kjøpe den selv, og det er svindyrt. Anonymkode: e4c92...0d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snop Skrevet 25. februar 2018 Forfatter #6 Del Skrevet 25. februar 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Kuledyner får du ikke via Nav Hjelpemiddelsentral uten å ha en veldokumentert diagnose og dermed fylle diagnosekriteriene. De fyller du ikke med søvnvansker. Anonymkode: 72957...9d3 Jeg har en veldokumentert diagnose. Søvnvanskene er en vesentlig følge av diagnosen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snop Skrevet 25. februar 2018 Forfatter #7 Del Skrevet 25. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Man kan få LÅNE en kuledyne i noen uker, men du må kjøpe den selv, og det er svindyrt. Anonymkode: e4c92...0d0 hvor kan den lånes? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #8 Del Skrevet 25. februar 2018 Kjenner en som har fått slik dyne, så det er mulig Anonymkode: a778e...620 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #9 Del Skrevet 25. februar 2018 Jeg har kuledyne og fikk dekket via hjelpemiddelsentralen. Det ble søkt om fra den ungdomspsykiatriske avdelingen jeg var innlagt på den gangen. Det var en maxgrense aldersmessig for å få det dekket. Lurer på om det var 23 eller 25 eller noe sånn. Anonymkode: d5691...f11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #10 Del Skrevet 25. februar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjenner en som har fått slik dyne, så det er mulig Anonymkode: a778e...620 Ja det var mulig frem til 2014. Anonymkode: e4c92...0d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå