Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, kan arbeidsgiver pålegge meg delt dagsverk i arbeidstidsvtalen min? 

På forhånd takk, 

Anonymkode: 7353f...d22

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, kan arbeidsgiver pålegge meg delt dagsverk i arbeidstidsvtalen min? 

På forhånd takk, 

Hva står det i kontrakten din? Jobbing utenfor denne tiden kan ikke pålegges, men det er allikevel forventet at man er fleksibel til å delta på foreldremøter etc. Ellers passer du i utgangspunktet ikke inn i læreryrket. Engangstilfeller er selvsagt noe annet. Hva gjelder saken egentlig? 

Anonymkode: fb1c4...1ff

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva står det i kontrakten din? Jobbing utenfor denne tiden kan ikke pålegges, men det er allikevel forventet at man er fleksibel til å delta på foreldremøter etc. Ellers passer du i utgangspunktet ikke inn i læreryrket. Engangstilfeller er selvsagt noe annet. Hva gjelder saken egentlig? 

Anonymkode: fb1c4...1ff

Selvsagt er foreldresamtaler etter vanlig arbeidstid. Det er snakk om arbeidstidavtalen, altså kontortid. Arbeidsgiver har satt min arbeidstid til 08.00-09.30 og så 12.30 til 13.30. Har de lov til dette? 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er foreldresamtaler etter vanlig arbeidstid. Det er snakk om arbeidstidavtalen, altså kontortid. Arbeidsgiver har satt min arbeidstid til 08.00-09.30 og så 12.30 til 13.30. Har de lov til dette? 

Sjekk med fagforeningen. I min kommune fikk arbeidsgiver lov til å innføre veldig korte dagvakter (kommunal turnusbedrift), men de fikk ikke lov til å innføre delte vakter slik som du skisserer. Jeg kjenner ikke detaljene, da jeg ikke er berørt av dette.

Anonymkode: e65b7...f92

Skrevet

Din individuelle arbeidsplan skal inneholde regnskap for hele årsverket ditt, fordelt på undervisning, bunden tid og ubunden tid. Arbeidsgiver kan endre denne med 14 dagers varsel. Hvis fristen ikke er overhold, så kan arbeidsgiver ikke arbeidsgiver pålegge deg delt dagsverk uten å betale overtid. Uansett så er delt dagsverk, delt dagsverk. Husk å kreve ekstra lønn for tiden.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det virker rart. I SFS2213 står det "Arbeidstiden på skolen kan maksimalt være 9 timer pr. dag og inntil 37,5 timer pr. uke og fremkommer av oversikt med start og sluttidspunkt som angir arbeidstid på skolen den enkelte dag og/eller uke for den enkelte lærer."

I HTA §5.5 for KS står det dessuten om delt dagsverk: 

Delt dagsverk benyttes kun i de tilfelle hvor det er nødvendig for å opprettholde en forsvarlig drift. Dersom delt dagsverk unntaksvis er nødvendig, utbetales 1 timelønn pr. arbeidsdag. Hvis arbeidstakeren må møte fram flere enn 2 ganger hver arbeidsdag, er godtgjørelsen ytterligere 1 ½ timelønn pr. arbeidsdag. Forutsetningen er at arbeidsdagen inklusive oppholdene og spisepausene strekker seg over 9 timer eller mer. Hvilepauser som anordnes i henhold til bestemmelsene i arbeidsmiljøloven eller etter arbeidstakerens ønske, regnes i denne forbindelse ikke som oppdeling av tjenesten.

Det legger ikke akkurat opp til at du skal ha en vanlig arbeidstid fra 08.00-09.30 og så 12.30 til 13.30.... Hør med tillitsvalgt :) 

Anonymkode: 1ceba...526

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...