Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min skjønne mann har rett og slett spart opp pengar på ein eigen konto for at me skal få oss ein skikkeleg ferietur til sommaren! :D Me vurderer ulike alternativ, men vil gjerne reise til ein storby, og gjerne med mogelegheiter for turar rundtomkring. (Tenkjer oss ein 10-dagars tur).

Synst Wien verkar vakker, stemningsfull og passe stor (og romantisk) - nokon som har erfaringar å dele?

Er det gode mogelegheiter for turar til områda kring - kanskje til og med nabolanda?

Korleis er prisnivået?

Glad for svar - og gler meg så voldsomt til å reise på 'skikkeleg' tur att! :hoppe:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes Wien er en kjempefin by, men ti dager der kan bli litt mye. Du kan jo enten holde deg i Østerrike og kombinere med f.eks. Innsbruck og Salzburg, eller reise til Bratislava og Budapest, sistnevnte er kanskje 5 timers togtur unna. Jeg har reist ganske mye i dette området, så spør gjerne hvis det er noe mer spesifikt du lurer på.

Skrevet

Og det blir veldig VARMT i storbyene i mellom-Europa om sommeren, noe som faktisk er mer slitsomt enn det kan høres ut. Ellers er jeg enig med Lyna, 10 dager i en by er litt i lengste laget; vi var en gang 10 dager i Amsterdam, men fartet da litt rundt omkring i landet i tillegg.

Gjest Litjmæ
Skrevet

Jeg vil også anbefale en tur til Budapest - jeg gjorde motsatt, reiste til Budapest og tok en dagstur til Wien. Var blant annet på den spanske rideskolen og kikka litt rundt i byen, veldig mye fint å se :-D

Og så synes jeg det er gøy med bokhandeler med tyske bøker og herlige små caféer! Uansett - god tur! Herlig mann du har!

Skrevet
Herlig mann du har!

:Nikke::hjerte:

Takk for tips!

Lyna - Bratislava og/eller Budapest høyrest veldig spanande ut! :) Har du tankar om korleis me bør ordne det m.o.t overnatting og sånt? Eg tenkjer at me bestiller fly og hotell i Wien samla - det treng ikkje bli så dyrt. Gjer jo ingenting med ei overnatting eller to ein annan stad likevel, vil eg tru... (og det blir litt meir fleksibelt så lenge hotellrommet er disponibelt heile tida). Billig og grei overnatting i dei to byane? Og kva MÅ sjåast/opplevast viss ein berre har ein dag der?

Lilith - Ja - når me tenkjer 10 dagar er det med tanke på ein tur eller to til kringliggjande byar/stader. Trur det kan bli veldig bra... :)

Litjmæ - Bokhandlar og små cafèar er heilt etter mitt hjarte! :wink:

Gler meg veldig - tenkjer å kikke i ei reisehandbok eller tre for litt tips - kanskje låne på biblioteket?

Skrevet

Wien er en nydelig by! Så storslått, men samtidig så sjarmerende.

Dere må se vakre Schönbrunn, helt nydelig om sommeren, en fantastisk blomsterprakt og en skjønner da virkelig hvilken enorm rikdom og velstand de store keiserne levde i. I den enorme parken fikk de et sted bygget en romersk ruin, bare fordi den keiserlige familien hadde lyst på en ruin. :P

Dere må shoppe i Kärtner Strasse, Mariahilfer Strasse og Graben (for å nevne noe).

Dere må spise Sachertorte og drikke Melange (kaffe) på en ekte wienerkafe, f.eks Cafe Central. Kaffe i Wien serveres alltid på sølvfat og med et glass vann med en teskje balanserende på toppen.

Dere må nyte synet av tvillingmuseene Naturhistorisch og Kunsthistorisch, og deretter ta en tur inn i dem -og bli bare bli overveldet! Og ta en kveld i Statsopraen og se et berømt stykke.

Dere må se Hofburg; imponerende plasser og pompøse slott. Rusle i Hofburgparken, Rådhusparken, den digre Donaupark og sjarmerende Spittelberg. Og ta en gåtur eller trikketur langs ringen. (Ringstrasse)

Dere må se Museumkvarteret (MQ), et av de største kulturkomplekser i verden. Få med dere Hundertwasser Haus, og selvfølgelig Stephansdom -som ligger midt i byen og ruver opp av de trange gatene.

Dersom det blir varmt, må dere dra på strandtur til Donauinsel, en 22km lanhg øy laget pga. en ny kanal i Donau, her er det rent vann, strender, og mulighet for vannski, surfing og seilsport. På øya er det turstier, sykkerstier, grillplasser og restauranter.

Dere må ta en togtur sørover i fjellene, over broer, gjennom tunneler og inn i det alpine landskap. Eller til fjellstasjonen på Schneeberg 2000moh, herfra er det utrolige muligheter for fotturer og klatring.

Dere må dra på sykkeltur rundt til vingårdene i Donaudalen (Wachau); skoger, vinmarker og idylliske vingårder (masse hoteller og pensjonater å overnatte på også)

Wien ligger bare 60km fra Slovakia, 80km fra Ungarn og 85km fra Tsjekkia. Nærmest er byen Bratislava som bare er 65km fra Wien, dere kan reise via båt på Donau, ta buss eller tog, eller rett og slett sykle langs Donau. Det mest interessante i Bratislava er den gamle bydelen med hus og paleer fra middelalderen og smale pittoreske gater, og man kan gjøre krystallkupp.

Dere strengt tatt ingen av disse tingene, men mulighetene er uendelige, og dere kommer til å få en strålende ferie.

Velg et sentralt hotell, rett utenfor eller innenfor ringen. Jeg kan anbefale Hotel Viennart ved MQ og t-bane stasjonen Volkstheater.

Skrevet

Bratislava holder egentlig med en dag, gamlebyen der er koselig, men du ser den fort og kan reise tilbake igjen til Wien samme dag. Tar bare en time eller så med tog eller buss, tror jeg (har ikke reist dit fra Wien så vet ikke helt, men det er veldig nærme).

I Budapest bør du regne to-tre dager - hvis du gjør et søk her på forumet får du sikkert masse tips. Ang hvordan det er praktisk å ordne overnattingen så ville jeg ha bestemt på forhånd hvilke dager jeg skulle være et annet sted enn Wien, og så bestilt hotellrom bare for de dagene jeg skal være der. Jeg har gjort det mange ganger (riktignok ikke i Wien, men altså sagt at jeg f.eks. skal ha et rom fra 15. til 18. februar og igjen fra 21. til 23. - de klarer nok å holde styr på det). Eventuell ekstra bagasje kan de sikkert oppbevare på hotellet hvis du sier at du kommer tilbake.

Har dessverre ikke gode tips til overnattingssteder - har bare bodd privat i Budapest. Og en gang på et sted jeg ikke vil anbefale min verste fiende. Det var masse fine tips om Wien i innlegget over her, forresten.

Skrevet

Tigi - Tusen takk for supre tips! :klem: Er printa ut og skal lesast på ny saman med mannen - me skal kose oss mykje med den planlegginga! :)

Lyna - Supert - då tippar eg det ikkje vert meir enn ein dag i Bratislava i så fall. Eg kjem nok sterkare tilbake med fleire spørsmål etterkvart som me får nye idèar... :sjenert:

Har lest at det finst hydrofoilbåt som går wien-Bratislava-Budapest òg - men tog er vel framleis raskare. Fristar jo å sykle òg då viss det er fint vèr... Hmmm...

*Pip dreg med seg mannen inn i ferie-tenkeboksen* :wink:

Skrevet

Tenkte berre eg skulle oppdatere denne litt eg...

No har me kome fram til at det smartaste kanskje blir å bestille fly tur/retur Budapest (er visst billegare òg det enn fly til Wien), så tek me dei første 3 dagane eller så der. Reiser deretter til Wien og brukar resten av ferien der - truleg med ein dagstur til Bratislava inkludert. Så tek me tog/båt/buss tilbake til Budapest for å fly heim.

Har òg kome fram til at me slett ikkje treng å bu på hotell - ein del av pensjonata me har lese omtalar av har sett veldig OK ut.

Har vurdert m.a. Penison Madara i Wien og Hotel Papillon i Budapest. Skal kikke litt vidare, så får me sjå kvar me endar opp... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...