Gå til innhold

Hvordan slanke katten mest skånsomt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en svær og smellfeit rasekatt som er innekatt. Han blir svært destruktiv og høylytt når det er tomt for mat. Dette er ikke søte huskattmjau, men type vræl som gjør at naboen klager. Han river ned alt som henger på veggene, har ingen problemer med å åpne skuffer, skap, dører og bokser. 

Han har en lekeball som han må dytte for at det skal komme mat ut. Han har to forskjellige matskåler, som jeg bytter på, hvor han må bruke labben for å få hvert matkorn ut. Men han spiser ikke noe mindre av den grunn. 

Han har nesten ikke tenner igjen så han kan ikke få mat som tar lang tid å tygge. 

Han ble svært misfornøyd med oppmålt mat frokost, lunsj og kvelds. Har faktisk ingen anelse hvor jeg skal oppbevare maten i leiligheten fordi han kommer inn overalt og forsyner seg. Har også en annen katt, og de er aktive og leker mye sammen. Han andre er normalvektig. 

Han spiser kun kattemat, ikke noe menneskemat og har aldri gjort det. Vil det å lage egen hjemmelaget mat være et alternativ? Hadde vært greit å få slanket han uten at han følte seg sulten. Tørrforet jeg bruker er fra orijen. 

Anonymkode: a74f1...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Reduser mengden fór til det han trenger. Fordel grammene og gi to måltider. Det aller viktigste, aktiviser katten. Be evt. veterinær om råd. 

Anonymkode: 7deff...c69

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Reduser mengden fór til det han trenger. Fordel grammene og gi to måltider. Det aller viktigste, aktiviser katten. Be evt. veterinær om råd. 

Anonymkode: 7deff...c69

Aktivisering er ikke noe problem. Han har en kamerat og de leker mye sammen. 

To måltider er alt for lite. Han sluker maten ganske kjapt og bruker resten av dagen på å være frustrert mens han ødelegger ting (og får naboen til å klage). Andre katten min blir ganske stresset av oppførselen. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Få råd av en veterinær.

Anonymkode: 5f3af...839

Veterinæren sa bare at jeg skulle veie maten. Det har jeg gjort, og det fungerer dårlig. 

Noen som har erfaring med hjemmelaget mat til katt?

Anonymkode: a74f1...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje redusert for fort? Bare reduser litt om gangen. Også finner dere fôr som kan gi mer metthetsfølelse. 

Anonymkode: 2f372...2c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med råforing, det er mer tilfredsstillende og de blir ikke så fete av det. Har sett katter som får tørrfor som er helt gærne etter mat hele tiden, mens mine råforede katter bryr seg ikke om jeg spiser grillet kylling engang. Mine er forresten også kastrerte, de er mye ute om sommeren men veldig mye inne og inaktive om vinteren, men de legger ikke på seg.

Om dette ikke er et alternativ, så bløt iallefall maten, og gå over til Orijen, som har veldig god kvalitet og som jeg vil tro derfor vil føles mere tilfredsstillende for katten.

Her om å gå over til råforing: https://www.youtube.com/watch?v=uZv0Pvm-b8o&t=79s

 

Anonymkode: 1a7c5...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh...ser nå at du bruker orijen, men prøv å bløte det?

Anonymkode: 1a7c5...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at katter må slankes over lang tid, for kjapp vektreduksjon kan føre til fettlever hos overvektige katter. Jeg slanket min katt fra 6,5 til 4,5 med våtfòr fra veterinæren. Hills Metabolic. Står hvor mye katten skal ha for å oppnå idealvekt på boksene. Gir god metthetsfølelse. Gi gjerne mat ofte og små måltider. Anbefaler også å venne katten av med tørrfòr, det er altfor mye karbohydrater i og katten blir kronisk dehydrert. Når katten har nådd idealvekt vil jeg anbefale på det varmeste å sette katten på et høyprotein våtfòr. 

Flott at du tar overvekt alvorlig, altfor mange kaller sykelig overvektige katter for "god og rund" mens de humrer. Jeg har sett hvor syke overvektige katter kan bli: diabetes, leddsmerter, nyresykdom osv.

Anonymkode: ee677...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å kjøre Provit-kjøtt og vom (veldig fett, så kanskje ikke noen god idè for din katt) sammen med litt kokte grønnsaker og evt litt vitaminer til mine katter. Også seifilet fra frysedisken som er veldig billig. Den kan du også steke litt i begynnelsen, katter pleier å like det. Kanskje du kan blande det i tørrforet til å begynne med. Den fisken er også veldig mager. 
De pleier også å like kylling, så jeg tenker lettstekt kyllingfilèt med grønnsaker lett kjørt i kjøkkenmaskin. Jeg pleier å tiilsette litt grønnsaker og vitaminer eller grønt pulver som f.ex. spirulina da det er vanskelig å få tak i hele dyr å gi dem, og jeg mener at de kan ikke bare spise rent kjøtt.

Anonymkode: 1a7c5...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få slankefor av veterinæren og reduser mengden veldig sakte.

Anonymkode: 5a4a3...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gitt slankefor, tror ikke orjen har det, men royal canin og lignende tilbyr det. 

Men er dette et problem om vinteren, eller hele året? Mine to er overvektige om vinteren og normalvektige eller slanke om sommeren. Må gi outdoor om sommeren, og inndoor fôr om vinteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 22.2.2018 den 20.42, AnonymBruker skrev:

Har en svær og smellfeit rasekatt som er innekatt. Han blir svært destruktiv og høylytt når det er tomt for mat. Dette er ikke søte huskattmjau, men type vræl som gjør at naboen klager. Han river ned alt som henger på veggene, har ingen problemer med å åpne skuffer, skap, dører og bokser. 

Han har en lekeball som han må dytte for at det skal komme mat ut. Han har to forskjellige matskåler, som jeg bytter på, hvor han må bruke labben for å få hvert matkorn ut. Men han spiser ikke noe mindre av den grunn. 

Han har nesten ikke tenner igjen så han kan ikke få mat som tar lang tid å tygge. 

Han ble svært misfornøyd med oppmålt mat frokost, lunsj og kvelds. Har faktisk ingen anelse hvor jeg skal oppbevare maten i leiligheten fordi han kommer inn overalt og forsyner seg. Har også en annen katt, og de er aktive og leker mye sammen. Han andre er normalvektig. 

Han spiser kun kattemat, ikke noe menneskemat og har aldri gjort det. Vil det å lage egen hjemmelaget mat være et alternativ? Hadde vært greit å få slanket han uten at han følte seg sulten. Tørrforet jeg bruker er fra orijen. 

Anonymkode: a74f1...6a7

Hvordan greier katten dette når den er så tykk? :hakeslepp:

Anonymkode: 58d94...43d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

På 22.2.2018 den 20.42, AnonymBruker skrev:

Har en svær og smellfeit rasekatt som er innekatt. Han blir svært destruktiv og høylytt når det er tomt for mat. Dette er ikke søte huskattmjau, men type vræl som gjør at naboen klager. Han river ned alt som henger på veggene, har ingen problemer med å åpne skuffer, skap, dører og bokser. 

Han har en lekeball som han må dytte for at det skal komme mat ut. Han har to forskjellige matskåler, som jeg bytter på, hvor han må bruke labben for å få hvert matkorn ut. Men han spiser ikke noe mindre av den grunn. 

Han har nesten ikke tenner igjen så han kan ikke få mat som tar lang tid å tygge. 

Han ble svært misfornøyd med oppmålt mat frokost, lunsj og kvelds. Har faktisk ingen anelse hvor jeg skal oppbevare maten i leiligheten fordi han kommer inn overalt og forsyner seg. Har også en annen katt, og de er aktive og leker mye sammen. Han andre er normalvektig. 

Han spiser kun kattemat, ikke noe menneskemat og har aldri gjort det. Vil det å lage egen hjemmelaget mat være et alternativ? Hadde vært greit å få slanket han uten at han følte seg sulten. Tørrforet jeg bruker er fra orijen. 

Anonymkode: a74f1...6a7

Kan du vennligst forklare hvordan den fete på 4 greier dette?

Anonymkode: 58d94...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på tredemøllen og heng en pølse over den. 

637fab9f3e26a91def6193ea55cf38aa.gif

Anonymkode: 9ac42...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...